Een eerbetoon aan Evert Kreulen en zijn Impuls

Hier nog twee karakterschetsen die ik toevallig vond.
Een door Arthur Leeuwangh, ook een modelvlieger die de schakel vormt tussen de 'prehistorie' en de moderne tijd, hj heeft zijn sporen ruimschoots verdiend met ontelbare eigen ontwerpen. http://www.funfly.nl/Historie/Modelbouwhistorie.html
Vooral het stukje over de revisie van Arthur's meerkanalenset door Kreulen vond ik typerend.

En een door een scheepsmodelbouwer/zendamateur die Evert nog veel later heeft gekend: https://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?t=4854&start=64#p297283
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het stabilo en kielvlak ook maar even 3d getekend om zeker te zijn dat voor en achterlijst, zowel als de stokjes in 1 lijn staan.

Bekijk bijlage 336933

Zoals N.P.S al scheef past bij oude tekeningen het bovenaanzicht niet altijd op het zijaanzicht en als je de kielvlak secties precies volgens de tekening maakt krijg je toch een bijna 1 cm. kleiner kielvlak dan op het zijn aanzicht:
Bekijk bijlage 336935

Het boekje is ook niet altijd even helder, foto's maken normaal veel duidelijk, maar dan is het wel handig als ze op de tekening lijken en b.v. deze lijkt wel van een heel ander model te zijn. :hammer:
maar al met al begin ik er aardig uit te komen.

Bekijk bijlage 336936
Dit was het model van wijlen Ep Huizing te Odoorn. Evert Kreulen was het over- buur jongetje van hem.
image1.jpeg


Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Een advertentie van E. Kreulen in Avia 1964, prijzen van Fl 1500,- voor een instappertje tot Fl. 2200,- voor het duurste. Haal ik dat door inflatiecalculator.nl dan is vandaag de dag gelijk met € 4429,- tot € 6495,- keramba!


IMG_20191009_154905.jpg
 
Wel proportioneel. Maar in vergelijking met de huidige computer gestuurde apparatuur basaal.
 
Een advertentie van E. Kreulen in Avia 1964, prijzen van Fl 1500,- voor een instappertje tot Fl. 2200,- voor het duurste. Haal ik dat door inflatiecalculator.nl dan is vandaag de dag gelijk met € 4429,- tot € 6495,- keramba!

Per kg misschien niet eens duurder dan de huidige producten! :beer:


Ik kan me ook nog de eind-avonden van de luchtvaartkampen in het begin van de 60-er jaren herinneren waarbij in het cabaret Evert als Herbert Kreukel ten tonele werd gevoerd.
 
Op verzoek van enkele aanstaande bouwers, ben ik er ook maar een freesfile van aan het maken. RTrider helpt mij om de tel bij te houden, want het zijn toch nog best een aantal onderdeeltjes.

Profieltjes.jpg
 
Na een verzoeknummertje retro zweefvleugels tekenen, ben ik weer verder aan het gaan met de Impuls, mijn bedoeling is om ook hier wat CNC deeltjes uit te halen. Ook ben ik een 2e staart aan het tekenen met hoogteroer en een wat groter sturend deel van het kielvlak voor proportionele RC. De 2D tekening word nog een beetje bijgewerkt, maar is in principe wel zo goed als klaar.

Impuls romp.jpg
 
Goed bezig Arthur [emoji1303] Top dat je richtingroer en hoogteroer aanpast[emoji1303]
Stabilo profiel ook?! De purist kan altijd nog kiezen voor de eerste originele versie die je al getekend hebt.
Multiple choice ontwerp, hoe mooi kan je het krijgen [emoji4][emoji4]

Ben nu een paar keer op OHA geweest en heb gezien hoe weerbarstig dieseltjes kunnen zijn bij het starten. Heel vaak klein beetje primen en de prop maar flippen... Misschien is het verstandig om van het origineel af te wijken en een staande diesel in te bouwen. Maar daarbij wel de mooie originele romplijn te behouden.

Ben benieuwd naar de mening van anderen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Idd Henk [emoji1303][emoji1303]
Arthur, als je een frees file maakt voor de spanten, als..., laat de gaten voor de motorsteunen dan weg. Dus ook weer multiple choice [emoji1303][emoji4]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Voor het stabilo ben ik nog even in de digitale model bibliotheek gedoken:

Uit "Design and Construction of Flying Model Aircraft", D.A. Russel 1940

Design of FMA Russlel.jpg


Kijk je in de nieuwe boeken, van b.v. Martin Simons, dan is de theorie van "useful surface" eigenlijk achterhaald, de theorie was dat je door de lift over vleugel een stabilo te verdelen een lagere vleugelbelasting kreeg, later bleek dat de weerstand daarmee juist toenam, o.a. omdat het stabilo veel meer tipwervelingen kreeg. Ik heb een versie met een stabilo in het originele Clark-Y en met een NACA 0010 profiel in FLZ-Vortex berekend, en het NACA 0010 blijkt daar inderdaad beter te presteren en ook stabieler te zijn, al is dat niet een wereld van verschil.

Ik heb daarna beide profielen van een 25% hoogteroer flap voorzien, de Clark-Y geeft bij eenzelfde uitslag en snelheid ca 10 procent meer hoek naar boven een ca 10% minder naar beneden dan het symmetrische profiel.

Tot slot heb ik daarna het zwaartepunt bekeken, bij de Clark-Y moet dat rechtuit vliegend bij neutrale trim ca 3 cm. verder naar achter liggen dan bij de NACA. Ga je echter sneller vliegen dan zou dat steeds verder naar voren, ofwel je moet meer down trim geven om rechtuit te blijven vliegen. Eigenlijk precies wat het boek van Russel beschrijft. Voor vrije vlucht (VRA) is dat niet zo'n probleem wat die kent maar 2 standen motor aan en dan regelt de motordomp de invalshoek en als de peut op is zweefstand.

Mijn amateur conclusie van dit alles, alleen een hoogteroer toevoegen maakt niet zo gek veel uit, wil je ook gas toevoegen, dan ben je beter af met een symmetrisch profiel. Wil je toch de Clark-Y toepassen dan zou eigenlijk het stuurvlak wat groter moeten of nog beter het hele stabilo pendelend. Bij dat laatste blijft ook de constructie meer origineel.

Ik teken een 2e stabilo bij met flaps en een NACA 0010, gezien het stabilo demontabel is kan je ze met een beetje passen nog uitwisselen ook


NACA+25.jpg
 
Henk, mijn voorstel is op OHA in 2020 een Evert Kreulen Memorial te houden voor alle(en) Impulsen. Elektro of met diesel maakt niet uit.
Arthur, heb van jou begrepen dat Rob een soort van shortkit gaat maken dwz ribben, spanten? Samen met jouw tekeningen?
Daar moeten toch wel wat liefhebbers blij van worden. Ook al zijn het er maar tien(tallen?)
Een idee dat bij me opkwam tijdens het denken aan leuke dingen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Arthur, jouw onderzoek en overpeinzingen gaan mij biven de pet. Ben maar een simpele modelvlieger met zeer weinig en bejaarde ervaring.

Een pendelhoogteroer lijkt mij een mooie oplossing. Constructief lastiger en zwaarder??

Op OHA gezien dat dieseltjes idd draaien of stilstaan. Toerental is niet regelen. Ja bij de start maar tijdens het vliegen is het aan en daarna uit. Moeten we ook niet willen veranderen.

Mijn conclusie:
Optie 1 vliegen als VRA alleen richting
Optie 2 met richting- en hoogteroer, al of niet pendelend.

In beide opties diesel aan en daarna uit.

Beide opties òf proportioneel gestuurd òf tip-tip via proportioneel.

Bij een elektro versie ??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met Rob van RBC kits besproken dat de Impuls frees set door geïnteresseerden straks direct bij hem besteld kan worden. Die van mij wordt iets meer dan een short kit, ook de spanten en de rompdelen neem ik mee. De tekeningen komt met de shortkit mee, voor de liefhebbers van het ouderwetse handwerk zal die ook gepubliceerd worden als ale puntjes op de I staan. Als iemand alvast wil beginnen kan die mij en PB sturen en dan krijgt die alvast de laatste versie in PDF, die bij de lokale printshop schaal 1:1 afgedrukt kan worden.

Een pendelroer is weer een hele andere constructie en ik wil er een beetje de eenheid inhouden, dus optie wel of geen vast hoogteroer.

Nieuwe diesels als de PAW 09 kan je kopen met een gasschuif, zie filmpje (en ook een demper) en bij electro kan dat natuurlijk sowieso makkelijk. De motor 90 graden kantelen is geen probleem, moet alleen het landingsgestel wat anders gebogen worden, anders loopt die er doorheen. Op de oude foto's zie je d meeste trouwens ook rechtop staan. Als de ervaren dieselaar hier vinden dat op de zij of rechtop beter is kan ik daar beter de standaard van maken, 2 vierkante gaten in lijn door 3 schotten prikken ,waarvan ook nog 1 schuin staat, is met cad wel zo veel makkelijker.

Dwars.jpg


PAW RC

 
Over die problemen bij het op de kop starten, dat losten wij lange tijd zo op:
full

Alleen even de tank aanpassen.
Bleek uiteindelijk helemaal niet nodig:
full


En hoezo diesels niet vlot starten op de kop? > 13:48
 
Even een woord ter waarschuwing: diesels kun je NIET zo drosselen als glowmotoren. Bij een diesel kom je hooguit op halfgas. Reden is de temperatuur van het gasmengsel: er is geen glowplug om de boel op gang te houden. Als je een diesel iets langer drosselt en je geeft weer gas bij, pakt hij daarom ook niet zo vlot op als een glow.... en soms helemaal niet!
 
Back
Top