Re-Introductie en het weer oppakken van de heli hobby! Waar te beginnen?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Chloronium, 2 mrt 2019.

  1. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Jullie hebben inderdaad gelijk, maar desalniettemin als ik weer beginnen zal het niet binnenkort zijn. Die kleine helikopter kan ik waarschijnlijk niet eens verkopen, deze zal dus wel blijven. De zender gaat er wel uit maar dat is meer omdat iedereen daar op de club met spektrum vliegt, dat maakt het lessen e.v.t ook wat makkelijker. En nu liggen er sowieso wat andere prioriteiten hoger dan de hobby in zijn geheel. Maar het valt me gewoon bijzonder zwaar. Als ik hem de grond in had geboord na 10 a 20 keer vliegen door een stuurfout oké, dan had ik er wat meer vrede mee gehad. Betreft auto's, dat valt mee, ik rijd zowel 1:8 als 1:6 en 1:10 ook trouwens. De 1:10 en de 1:8 kosten eigenlijk helemaal niets. Betreft de 1:6 heeft Brutus wel gelijk aangezien de onderdelen wat heviger zijn aan slijtage en duurder zijn. Maar ik heb de aanschafprijs nog niet overtroffen na 2,5+ jaar gelukkig. Kortom, ik kijk wel wat ik in de toekomst ga doen.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    geloof me: al doe je 100 vluchten met een heli.
    of 1000
    een crash is gewoon kut.
    altijd meer kapot dan je wilt.
    de deuk in het ego is misschien zelfs niet reparabel

    stuurfout of mechanische fout, maakt ook niet zoveel uit.
    ding is kapot. deuk in het ego blijft. alleen kun je naderhand misschien de heli de schuld geven als blijkt dat het niet aan je stuurkunsten lag:D
    bij een stuurfout kun je jezelf voor je kop slaan
    bij mechanische fout ook, want misschien had je het vooraf kunnen zien in de pre flight check..

    qua verkoop en koop heli's: het is zelfs practisch om je heli's gewoon bij je te houden.
    je weet dat het werkt. dat wat erop zit goed is.
    bij tweedehands moet je dat altijd maar hopen. zat rare verrassingen.
    lekker bij je houden, qua geld wordt je toch niet meteen wijzer van verkoop. al helemaal niet als je al weet dat je misschien door gaat.
     
    sensor97 vindt dit leuk.
  3. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    93
    Locatie:
    grave
    Hallo,
    Heb net dit topic gelezen ,overigens met veel plezier en herkenningspunten.
    Wel jammer dat het zo abrupt is geëindigd!
    Helivliegen zonder crashen bestaat niet...het gaat gewoon een keer fout ,vooral in de begin periode.
    Maar dat is ook niet gek want helivliegen is gewoon de moeilijkste discipline binnen de modelbouw.
    Zelf heb ik helivliegen geleerd vanaf scrash, een jaar of 10 terug op tv gezien bij mijn man heeft een hobby, en dacht dat kan ik ook !
    Begonnen met een een kleine nineneagles fp in de woonkamer, na uren oefenen ging dat redelijk dus meteen maar een 450 gekocht. ...
    Nou dat liep even anders...:D ,na 2 seconden heli total los,balen als een stekker en ding op de kast gezet.
    Had uiteraard de ballen verstand van heli's en wist niet hoe zo'n ding werkten.
    Na veel lezen op het onmisbare internet onderdelen besteld (weer via internet,helivliegers meest gewaardeerde media ) en heli opgebouwd. ...
    2e vlucht...duurde maar liefst 10 sec.! , weer schade....
    En zo kan ik nog wel evendoor gaan ,maar opgeven heb ik nooit gedaan !
    Ik vond het gewoon een te mooie hobby en was vast besloten om op een dag te vliegen.
    Nu bijna tien jaar later vlieg ik inderdaad heli en ben blij dat ik toen heb door gezet.
    Achteraf heeft het me een leuke stuiver gekost maar geen minuut spijt gehad.
    Het gevoel dat je een truc wil doen en het lukt is gewoon gaaf,vlieg nu licht 3D en sport met een logo 500 en een goblin 500 (voor indoor een trex 250 en mcpx ).
    In de tussentijd natuurlijk de nodige heli's versleten van 500 tot 550 en heb zelfs nitro geprobeerd.....
    Hoe vaak ik na een crash niet heb gezegd "ik stop ermee ! " , niet op 2 handen te tellen.....
    Gewoon een paar nachtjes over slapen en toch weer die heli opbouwen.
    Wat dat betreft is het wel verslavend!!!
    Kan hier nog pagina's over doorschrijven maar dat zal ik jullie besparen !:D:D
    Wat ik wel heb geleerd in die tijd dat je gewoon veel uren moet maken of op de sim of op het veld,dit leer je niet binnen 2 weken .
    Wat ik wil zeggen is ,leg de heli aan de kant en laat het een tijdje bezinken,verkopen word lastig want niemand wil een heli in een plastic zak;).
    Die drang komt wel weer terug en dan kun je rustig aan beetje bij beetje je heli opbouwen (misschien met wat hulp) en weer beginnen met een mooie hobby.
    Ben nu instructeur bij ons op de club en vind het leuk om mensen te motiveren voor deze hobby en ze ook gemotiveerd te houden want helivliegen gaat nu eenmaal met vallen en opstaan .
    Vlieg zelf een jaar of 5 schadevrij met gemiddeld 150 vluchten per jaar (inclusief indoor) dus het kan wel,
    Zolang je maar niet opgeeft !!
     
    Thedo, HeliKoper en brutus vinden dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Superpost, Fusuno! Uit het hart gegrepen!
     
  5. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Mij klinkt het verhaal van Fusuno ook bekend in de oren.
    Alsof ik het ongeveer net zo zelf beleefd heb :D
    Volhouden dus!
     
  6. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    655
    Locatie:
    breda
    Heel herkenbaar inderdaad
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    jup...
    zeker als je het jezelf aanleert, is er geen andere manier.
    en dan nog: bij vliegende dingen heb je het probleem dat ze ook nog naar de grond moeten als er iets kapot gaat :D
     
  8. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Jammer wat er gebeurd is maar een heel herkenbaar verhaal. Drie jaar geleden hier op het forum een tweedehands walkera master cp met reserveonderdelen gekocht en beginnen te oefenen op mezelf. Na een paar maanden kon ik al wat heen en weer vliegen en de 8 jes gingen ook redelijk goed, tijd dus voor wat groters en minder windgevoelig.
    Heb toen een devil 380 combo met k-bar gekocht ( goblin 380 clone), ondertussen de master cp enkele keren goed de grond in geboord (gebarsten frame, kromme assen en gebroken rotorbladen en houders) maar telkens opnieuw opgebouwd en afgesteld( is nl. wel goedkoop in onderdelen en heb ondertussen genoeg reserve onderdelen voor 3 cp's).
    Dan was het de beurt aan de devil, die deed zijn naam alle eer aan, dat ding reageerde veel feller en ondanks expo bleef die voor mij te snel reageren, heb hem wel heel gehouden en vervolgens alles in de kast gezet.
    Dit jaar alles terug uit de kast gehaald met het idee een naza h in de devil te zetten. Helaas is deze uit productie genomen en nergens meer verkrijgbaar. De wookong h is nog te vinden maar ook uit productie en €1100 is het drievoudige wat de devil zelf kost, dus ben ik maar een alternatief beginnen te zoeken.
    Nu ben ik blij dat ik alles nog heb en ben terug bezig met de master cp, voor de devil is nu een spirit pro met geolink gekocht en gaat de komende weken/maand terug ingebouwd worden.
    De spirit pro zou de duivel normaal beter moeten kunnen temmen en met de geolink zou je zelfs een rth moeten hebben.
    Als het deze keer niet lukt de devil te temmen zal ik hulp gaan zoeken bij een club maar ik ben wel vast besloten deze keer vol te houden.
     
  9. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    FF inhaken op dit verhaal.

    Ik stam qua heli vliegen uit de tijd van de methanol Raptors, ergens in 2004 tegen een tweetal van die dingen "aan gelopen" en met hulp van een clublid begonnen. Dat ging aanvankelijk helemaal niet slecht, maar de tussenpozen dat ik vloog waren gewoon te lang. Ik hing qua sleutelen en afstellen ook teveel aan dat clublid. Dan leer je niet echt sleutelen en dat is gewoon nodig. Zoonlief bleek het meteen in zijn vingers te hebben en vloog er direct mee weg.
    Maar door andere bezigheden in de modelbouw zakte het in een aantal jaar weg en staan ze compleet met allerlei dure updates wat weg te stoffen. Misschien dat ik ze nog ooit weer eens renoveer.....

    Een jaar of twee geleden toch weer een tweetal 2e hands Trex 500's gekocht, nu met de e-motoren wilde ik het weer eens opnieuw proberen, geen gedoe met brandstof/startbox etc.
    Aanvankelijk bleven ze nog wat liggen maar begin dit jaar definitief de knoop doorgehakt en ben ik er "vol" voor gegaan.
    Bij Albertino geweest en die heeft beide 500's van een Demon voorzien en ingesteld.
    Met een éénmalige instructiedag en de rest hulp op afstand van Brutus(U allen wel bekend op dit forum :) ) was ik weer in het zadel. Ik heb veel aan Bert zijn hulp en ondersteuning, waarvoor nogmaals mijn dank.

    Inmiddels vele vele uren verder, een tweetal vette crashes en een verzameling staartrotor 90 gr omlenk gears opgepeuzeld, vlieg ik nu al maanden lang, nock nock, niks meer kapot. Ik vlieg nu ongeveer 3-4 X in de week en vlieg met beide choppers dan ieder 2 Lipo's leeg.

    Status nu: hooveren gaat prima, tot ongeveer 90gr op de kijkrichting daar voorbij kom ik nog niet.
    Vrij vliegen, circuitjes, achtjes, op me af vliegen en allerlei cirkels en een begin gemaakt met stallturns. Decellereren gaat ook lekker, maar een op de 10 keer schiet ik nog wel eens voorbij en moet ik een extra rondje maken. Ik merk wel dat bij mij de stap naar vrij vliegen, als geoefend vaste vleugel vlieger, misschien makkelijker ging als iemand zonder die achtergrond. Niettemin, kriebelt er dan wel wat in mijn buik, want je bent snel buiten "zicht" bereik, en zo'n heli kán er best rap vandoor gaan qua snelheid.
    Dat was de oorzaak van één zware crash en dat achtervolgt je nog best lang.
    Ik heb overigens een leuke oplossing gevonden voor het zichtprobleem, zie onder. Het zijn een soort isolatiebuizen/zwemdingen voor kinderen. Ondersteunen het zicht op de ligging enorm!

    Vlieg tot een windkracht 3, daarboven gaat wel maar leuk is anders.

    Sims wel geprobeerd maar ik heb niet echt een goede gevonden. Uiteindelijk levert dat meer "negatieve" instructie waarde op als dat je er echt iets aan hebt. Zal voor 3D misschien anders liggen, maar voor mijn doel niet.

    Koop van onderdelen is soms een crime, ook al omdat de beide heli's niet exact hetzelfde zijn. Maar ook ik loop tegen het wegvallen van de winkels/sites met een grote voorraad aan.n Het is soms echt puzzelen.
    Voorlopig blijf ik lekker met die 500's vliegen, de Demon maakt ze best mooi stabiel en zoals in dit draadje al gezegd wordt, alles één stapje groter en de prijzen van de onderdelen stijgen met factor 3.
    Ook het één Lipo principe vind ik prima nu ik nog in de leerfase zit, als ik later wat groters en iets van "schaal" ga kopen, dan wordt dat minder relevant.
    Met de 6S/3700 kan ik ruim 9 minuten vliegen op mijn manier. Maal 4 vluchten per dag en dat is prima, dan ben ik er "door" aan het raken.

    In de begin periode heb ik ook wel eens gedacht dat de continue stroom aan onderdelen die met de post kwam, toch wel aardig gaat optellen, mja, het is een keuze.
    Een van de fouten die ik destijds met de Raptors gemaakt heb was teveel en te snel upgrades (laten) installeren, daar trap ik nu niet meer in, ze vliegen nu perfect en ik laat het lekker zo.
    Ben wel aan het ":tweaken" met expo en de instellingen van de Demon, alhoewel ik dat toch niet gemakkelijk vind, Er zijn heel veel instel mogelijkheden en niet alles is me duidelijk. Een dagje workshoppen met dat ding zou ik wel zien zitten als die ergens gegeven zouden worden.

    Ik ben nu 67 en ik merk dat het leerproces best goed is voor je, weer "geheel" iets nieuws te willen leren. Het gaat uiteraard veel langzamer in vergelijk met een jongere, maar ik zit nog steeds in een stijgende lijn en dat is best leuk en motiveert me. Ook merk ik dat het vliegen met vaste vleugels (bvb met jets) nu ook nog verbetert!!!
    Je moet je doel echter wel aanpassen aan de realiteit, 3D vliegen gaat het natuurlijk niet worden, maar een loopje en een rolletje moet toch wel gaan lukken. Plus autoroteren vanuit een vliegende situatie wil ik ook leren, vanaf 1-2m hoogte al hooverend gaat al prima. Maar dat wil ik het liefst onder begeleiding leren.

    Uiteindelijk met wat groters en "schaal" zou wel leuk zijn.
    We gaan het zien.

    Richard

    Yep onderstaande foto is niet in Nederland :)
    IMG-20190926-WA0000_resized.jpeg
     
  10. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Dat helpt inderdaad, heb ook een poosje een vliegtuig gehad, waarmee ik met een instructeur (ik kan niet met een vliegtuig vliegen ;) ) het rondvliegen beter onder de knie kon krijgen.

    Was toen geen heli instructeur in de buurt.

    Groeten

    Arie
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je met een heli rond kan vliegen, kun je (met wat aanpassingsmoeilijkheden en ontwenningsverschijnselen) met een vliegtuig vliegen, het is het landen wat mogelijk problemen geeft.

    Als je met een vliegtuig kunt vliegen, kun je een heli (met wat aanpassingsmoeilijkheden en ontwenningsverschijnselen) rondvliegen, maar nu zijn het zowel de start als de landing die problemen geeft.

    Er zijn wel wat kleine verschillen tussen heli's en vliegtuigen in het gewone rondvliegen, dus het zal nogal onwennig aanvoelen, maar het kan wel.

    Mijn ervaring met lesgeven, is dat vliegtuigvliegers meestal erg veel moeite hebben met het hoovergedeelte (dat voelt nogal onnatuurlijk voor ze) maar eenmaal van de koudwatervrees af, kunnen ze daarna ook vrij vlot rondvliegen.

    Mensen die zonder overige vliegervaring met heli's beginnen leren meestal het hooveren wat vlotter, maar hebben vaak extreem veel moeite met rondvliegen, want ze moeten het "navigeren" nog leren, hebben geen idee welke bocht ze in welke richting moeten draaien om dáár uit te komen waar ze willen uitkomen. En dat terwijl ze al heel veel aan hun hoofd hebben met dat aanvankelijke rondvliegen, want dat is nieuw voor ze.
     
    DirkvD vindt dit leuk.
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Rondscheuren met een helikopter is een eitje voor de ervaren vleugelvliegers. Maar zodra de heli op een ongewenst moment komt stil te hangen gaat het vaak fout. Dan komt het balansmoment want de heli is niet stabiel. Een foute correctie verergerd zich dramatisch en voor je het weet klapt hij op de grond. De gevolgen zijn dan ook dramatisch .
     
  13. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Dat bedoel ik
     
  14. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Deze uitleg klopt perfect. Spreek uit ervaring ;)
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En omgekeerd geld, een beetje afhankelijk van het toestel, hetzelfde voor ervaren helivliegers: die rossen vrij makkelijk rond met om het even welke kist, maar ze zijn niet zo gewend om op hun snelheid te moeten letten :D :D :D
     
  16. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Klopt. Uit ervaring: met een vliegtuig kun je niet langzaam door de bocht. :hammer:
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee he? En effe wat langzamer om die landing goed uit te mikken is er ook niet bij, het is wat het is....
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dat was exact mijn probleem met vliegtuigen...
    een spannende manouvre ga ik met de heli vaak ff in hoover, ff het zicht en de rust weer pakken.
    bij het vliegtuig probeerde ik hetzelfde. had toch een beetje een andere uitwerking :D
    in de landing heb ik echt moeten leren om de gang erin te houden.. was vrij vaak bijna raak..

    gelukkig hing ik toen aan de kabel, en de instructeur had hem door :D
    geen toestellen heftig getraumatiseerd geraakt in dat proces..

    ondertussen geef ik beide les.
    en inderdaad, vliegtuigvliegers met een heli worden wel eens verrast door het feit dat een heli met een verkeerde input opeens stil hangt..
    je weet het wel.. maar als het opeens gebeurt..
    een vliegtuig valt daarna naar beneden, en kun je weer op het gemakkie kijken hoe hij staat.
    heli doet dat dus niet, wat weer stress oproept bij de nieuwbakken piloot:D
    bij een heli kun je ook niet op het gemakkie in een rechtstand ff kijken hoe hij staat door even op de aileron te bewegen. een heli gaat vaak meteen opzij, wat meteen het zicht weer slechter maakt.
    veel (gevorderd) vliegtuigvliegers hebben de neiging erg ver weg te vliegen. en dan ben je bij heli vlot kwijt hoe hij terug moet komen..

    vaak is de achtergrond van een leerling daarom wel ff handig om te weten, als je iemand les gaat geven
     
  19. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Klopt allemaal wat iedereen hier schrijft. Het is voor mij (Bert weet dat maar al te goed) dat het voor mij een hele ontdekkingsreis is in een voor mij nieuwe tak van modelvliegsport. En dat na 55 jaar modelvliegen in vele variaties....
    En wel degelijk de moeilijkste.

    Ik ben me nu beter bewust, dat als ik wat verder vlieg om de gang er in te houden en heb nu automatisch de reactie in me om de neus wat bij te prikken plus wat pitch te geven als de snelheid er onverhoopt toch uitloopt. Ik wacht niet meer totdat hij stil hangt op een voor mij nare plek.
    Om desoriëntatie verder iets te verminderen hou ik de duimen altijd achter de sticks, in de richting zoals ik de bocht heb ingezet. Veel van de mislukte bochten ontstaan toch omdat je te weinig rol en/of rudder geeft in de bocht. Dus bij twijfel gewoon ff drukken met beide duimen en dat blijkt tot nu toe steeds goed te werken.

    Uiteraard, het grootste verschil met een vaste vleugel is dat je een heli (in feite de gyro) steeds moet vertellen dat je een koerswijziging wilt. Dat doet een vleugelmodel aerodynamisch vanzelf. Sommige modellen hoef je zelfs geen aileron te geven in de bocht, alleen maar wat hoogte om niet te zakken. Stúkken eenvoudiger dus.

    Inmiddels vandaag weer een nieuwe ervaring "rijker", zat in het circuit, op het rugwind been en de motor begon terug te lopen. Gelukkig rustig gebleven , neus 180 gr gedraaid en mooi geland.
    Niks kapot, en dat geeft de burger moed.
    Ik had een stommiteit begaan, de Lipo was onvoldoende geladen en dus heb ik hem leeg gevlogen. Tot nu toe werkte een timer op de throttle prima, mja, dan moet de Lipo wel vol zijn....
    Weet ik ook weer wat dan de Hobbywing ESC doet, gaat echt mooi, rustig terug regelen, duidelijk maar niet te grof, je hebt nog tijd wat te doen. Prima regelaars tot nu toe vind ik, ook al ben ik maar een beginner.
    De Hyperion lader herkende het ding nog als een 6S Lipo dus net op tijd weer tot het storage niveau kunnen laden.

    Wat ik in het begin erg heb moeten afleren als ervaren vleugelvlieger is het "afvangen", dus de neus achterover trekken vlak boven de grond tijdens de landing. Met name als de daalsnelheid iets te hoog was, gelijk die neus omhoog! Maar die 500 zijn staart zit maar minimaal boven de grond en krrr, was het weer eens raak bij de voorste haakse tandwielen. Pas later geleerd dat in de beginfase een riemaandrijving helemaal niet zo gek is...
    Dat kostte me dus die hele serie haakse overbrengingen! Maar ik kan het nu onderdrukken, ook onder stress of bij een plotseling doorzakken door het wegvallen van wind of zo.

    Ja, aanvankelijk ook teveel vaste vleugel circuits willen vliegen, ergo veel te ver weg. Ik durf hem nu wat korter om te gooien.

    De vluchten vandaag gaven ook weer te zien dat de decelleratie soms toch nog even langer duurt als ingeschat bij het begin. Net als je denkt dat je de snelheid er Uiteraard als je rugwind hebt is het helemaal lastig en schoot ik bijna steeds voorbij.
    Nou kun je dan wel wat heftiger de neus achterover zetten, maar mooi vind ik dat niet. Het opvangen daarna met pitch en nick gaat echter wel prima dus daar heb ik geen schrik van. Het allermooiste vind ik wanneer de heli zonder overdreven neusstand al dalend en reducerend precies boven de goede plek uit komt!
    Maar inmiddels durf ik ook goed de neus 90gr te draaien om wat remsporen in de lucht te trekken :) . Dan staat hij zó stil!

    Hieronder nog wat betere plaatsjes van die "worsten" om de skids, werkt als een beer voor je zicht op het model. Helaas nog geen goede inflight foto's gemaakt, ik sta alleen te oefenen....en zover ben ik nog niet dat ik tegelijkertijd foto's kan maken :)
    Mocht er iemand deze dingen willen, ff een PM/conversatie en ik neem ze op de terugweg mee. Kosten maar een paar euro de meter en zijn in meerdere kleuren te krijgen.
    Omdat ze toch wat verschoven bij landingen heb ik wat klittenband op de poten en in de gleuf van het schuim geplakt en nu blijven ze perfect zitten.
    Ja, het zal tzt wel wennen worden zonder die dingen maar misschien helpt dan een grotere heli :)

    20191010_134331_resized.jpg 20191010_134346_resized.jpg 20191010_134356_resized.jpg
     
  20. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Vandaag heb ik de Devil 380 na de ombouw van k-bar naar de Spirit pro zijn remaiden gegeven, in de stabi mode. ( Had de geolink nog niet gemonteerd en ga dat voorlopig ook nog niet doen denk ik)
    Man , wat een verschil t.o.v. de k-bar., daar ik met de k-bar amper de heli amper onder controle had is de besturing met de spirit echt beter controleerbaar.
    Ik had eerst 25% expo ingesteld op cyclic en rudder maar heb dit al direkt verlaagd naar 15%. en ga dit waarschijnlijk nog verlagen.
    Ik kan de spirit echt aanbevelen voor beginners.
    Misschien was de afstelling van de k- bar vroeger niet helemaal juist geweest waardoor de heli heel agressief reageerde volgens mijn gevoel, ik had me nogthans goed geïnformeerd over de instellingen van de k-bar.
    Ben nu zeer tevreden met de remaiden en de stabiliteit van de heli, nu wat beter weer afwachten en na drie jaar opnieuw oeffenen met de devil.
     

Deel Deze Pagina