MHZ Lizard extreme - Lipo aansluiten vereenvoudigen

Discussie in 'Speedboten' gestart door andyslow, 10 okt 2019.

  1. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Goedenavond,
    ik heb een vraag over het permanent aansluiten van de twee kabels van de regler met een soort “aansluitbox”. De aansluitbox zou ik dan vast in het boot willen zetten.
    Naar het plaatsen van de lipo worden dan de kabels (van de accu) in de aansluitbox aangesloten.

    Reden voor deze stoute actie is heel simpel: kabel van de regler netjes wegwerken in het boot en het aansluiten van de lipo vereenvoudigen.

    Heeft iemand een idee hoe ik zo een aansluiting kan realiseren of is het mogelijk om deze te kopen?
    Ik ben benieuwd welke ideeën jullie hebben.

    groet Andreas
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Andreas,

    Om zoiets te realiseren worden er meestal extra stekkers/aansluitingen gebruikt tussen lipo(s) en regelaar, in een boot formaat Lizard lopen er, afhankelijk van de motorisering, forse stromen, hoe minder verbindingen tussen Lipo en regelaar en hoe korter de kabels, hoe liever...

    Oftewel: niet mijn favoriete manier van werken.

    Gruss, Jan.
     
  3. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    Kan je de stekkers van de ESC niet vastzetten in een plaatje ofzo? Dan blijven ze op 1 plek, kun je de draden netjes wegwerken en eenvoudig aansluiten. Let er wel op dat dit plaatje niet geleidend mag zijn of dat je de stekkers goed isoleert.

    Wat in duitsland veel gedaan wordt bij grotere boten is een soort carbon behuizing om de lipo's maken met daar gesoldeerde stekkeraansluitingen in, daar steek je dan de stekkers van de ESC weer in.
     
  4. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
  5. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Heren,
    bedankt voor het meedenken. @jan het aspect van de strom had ik totaal buiten beschouwing gelaten. Bedankt voor je reminder.
    @Lexo ik laat het punt m.b.t strom zwaarder wegen dan “netjes”.
    @focused ja!
    Jou laatste Lizard is werkelijk prachtig gelukt. Het is duidelijk te zien dat jij van een zeer simple en puur setup gegaan bent. Ik kon de regler bij mij niet voor de motor plaatsen maar ernaast en dit resulteerde in:
    of lange kabels tussen motor en regler
    of lange kabels van de regler naar de accu’s.

    Ik heb voor korte kabels tussen motor en regler gekozen. Dit zorgt voor mijn kabel spaghetti....

    Conclusie
    Een boot bouwen lijkt voor een deel alsof je een huis bouwt. Bij het tweede huis doe je gegarandeerd dinge anders.

    groet Andreas
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Als er al lange kabels gebruikt moeten worden dan zou ik het precies andersom doen; zo kort mogelijk tussen lipo en regelaar.
    Langere motorkabels zijn niet zo erg, lange kabels tussen lipo en regelaar gaat zonder extra condensatorbank voor de regelaar niet lang goed.
    Lees het topic van Ron er nog maar eens op na:
    https://www.rcgroups.com/forums/sho...C-over-time-precautions-solutions-workarounds

    Groeten, Jan.
     
  7. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Hallo Jan,
    bedankt voor je tip. Ik ga de regler draaien en extra caps solderen. Deze liggen hier al maar heb ze nooit aangesloten - stom van mij. Ik heb twee van de CAPS 5 destijds gekocht: http://www.yge.de/en/accessories
    Ik heb het Topic van Ron gelezen ....ja, wat ben ik dan toch onwetend.:rolleyes:
    Over de definitie van “lange kabels”,
    Van de lipo zijn 12cm
    van de regler 7 cm
    Hier ga ik zeker nog kijken of het korter kan. Ik gebruik de lipos ook in twee andere booten dus daar moet ik wel rekening houden.

    vandaag nog gevaren en dacht van, leuk dat alles redelijk is qua temperatuur:
    Regler: 42
    Lipos: 39
    Motor: 40

    Zie maar weer ......

    Groeten Andreas
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Andreas,

    Die kabellengtes zijn niet rampzalig, daar zou ik me niet druk om maken.

    Met de huidige water- en buitentemperatuur hoef je er niet bang voor te zijn, dat motor en regelaar te warm zullen worden. Wat wél een punt van overweging is, is het feit dat de lipo's erg koud de boot in gaan en een paar rondjes nodig hebben om op werktemperatuur te komen.

    Wedstrijdvaarders verwarmen de Lipo's tot een graad of 40 vóór de wedstrijd, zodat ze optimale prestaties kunnen leveren, koude lipo's gelijk maximaal belasten is niet goed voor hun levensduur.
    Jouw lipo's kwamen uit de boot op de temperatuur waar ze bij normaal wedstrijdgebruik de boot in gaan...

    Groeten, Jan.
     
  9. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Hallo Jan,
    kan geen kwaad om de extra CAPS te solderen, toch?
    Hoe kan ik de lipos het beste voorverwarmen?

    groeten Andreas
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Andreas,

    Nee, in tegendeel, extra caps zijn altijd goed.
    Wedstrijdvaarders hebben een verwarmingskoffer, met een verwarmingsmatje en een thermostaat erin, om de lipo's op 40°C te krijgen. Google er maar eens naar, voldoende voorbeelden te vinden, zoals deze:
    Oder diese Luxusversion:

    Ik woon zelf vlak bij het water, dus ik verwarm ze thuis en hoop dat ze tijdens de wandeling naar de gracht niet teveel afkoelen.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2019

Deel Deze Pagina