SG Models (was Seagull) FW190

Denk dat je ladingstel niet ver genoeg voor het CG staat, waar zit je CG nu ?
In het begin las ik een opmerking dat de handleiding CG " Moet ergens op 145-155 mm liggen en niet op 69mm " ?
 
Tsja.. ik denk eerlijk gezegd, dat het NIET aan de positie van het landingsgestel ligt, omdat de eerste landing, zelfs zonder flaps (dus behoorlijk snel) goed verliep, met een behoorlijk lange uitloop. Er is iets mis met de rolweerstand en dat moet ik zien op te lossen.
CoG ligt nu op 155~160 mm ongetankt, met de tank vrij kort voor het zwaartepunt, dus niet al te veel invloed, en half zo grote tank als waarvoor de kist ontworpen is. De originele tank is een liter, ik heb gekozen voor een tank van een halve liter.
 
Niet echt vochtiger, en ik heb tot nog toe uitsluitend met het ding gevlogen als er gemaaid was.
 
AC-tion? Toch... kan daar ook terecht voor luchtzakken en luchthappers...
En luchtige taartjes? Immers... Zo! En nu weer dromen van mijn luchtkasteel in de folie... :D
Lucht vochtiger? Zou zo maar kunnen!?
 
Nou... de wielen lopen verre van "rond", maar er zitten nu kogellagers in:


Op de oprit (aangestampte mijnsteen met een hele hoop onkruid en gras) leek in ieder geval de rolweerstand gereduceerd met een factor "veel"... Maar dat was met slechts het gewicht van de vleugel, niet de hele kist. Dus het is even afwachten.

Het slingeren komt omdat ik noodgedwongen de wielen heb moeten uitkameren uit de hand (boor) want ik kreeg de band niet van de velg, en rubber kun je met geen mogelijkheid inspannen in de draaibank...
Ze slingeren nu wel, maar ze "zwabberen" niet meer, in die zin dat ze ongehinderd alle kanten uit dwarrelen. Er is gek genoeg ook nauwelijks onbalans (heb ze flink op toeren gebracht met de Dremel, en ze trillen niet echt).

En werkt dit niet, dan moeten we op zoek naar andere wielen...
 
Ennn….. YESSSSS!!!!!!:banana::beer::goal:thumbsup::yes:

Het is en blijft wat kritisch, maar hij valt nu goed te landen. Van de vier of vijf landingen ging er nog één over de neus, de rest ging gewoon goed.
Maar je moet de kist met flink gas en volle flaps tot boven de baandrempel vliegen, en daarna op 20 cm hoogte voorzichtig de zaak uithongeren. Precies op het moment dat hij onrustig om de langsas wordt, is hij langzaam genoeg om goed neer te kunnen zetten.
Ik ben begonnen met plm 75 graden flaps, en dat vloog nogal onprettig (want érg langzaam en érg kregelig over de langsas) en ik heb dat wat verminderd (hoeveel, dat moet ik nog meten), maar het lukt dus nu wel!
 
75 graden splitflaps levert meer weerstand dan lift he, wel ideaal met windstil weer. Idem met de mustang, als er wat wind staat gebruik ik max half flaps. Maar ik heb ook een prop die werkt als een anker.. [emoji28][emoji16] Bij windstil gooi ik die staldeuren helemaal uit.

Omdat het gras bij ons vandaag debiel hoog was, en ook de Mustang het neusstandje stug bleef volhouden (normaal geen issues) de kist ook wat verder uitgemergeld op zo'n 20cm hoogte en in bijna 3 punts landing neergezet. Maar dat hoge gras werkt als stroop.. Je staat snel stil [emoji848] Maar goed, de reductie is weer OK, jij hebt je roll out OK, goede dag! Volgende keer maar samen!



b2f9d9b843bcb4557c25093e2f421d08.jpg
 
Ik had voor de tweede vlucht de max flaphoek al wat teruggeschroefd. Hoeveel, dat heb ik nog niet gemeten.
Ik heb de indruk dat die 75 gewoon te véél is, hij vertoont ook dan weliswaar nog geen rare neigingen op hoogteroer (eigenlijk opvallend, hij blijft heel neutraal bij het uitdraaien van de kleppen, óók met die 75 graden), maar hij gaat vervelend zoekerig worden op rol.
Bij het aanvliegen komt hij mooi recht binnen, en bij het uithongeren gaat de kist opeens linksaf of rechtsaf... Best vreemd.

Met de Flaps naar buiten merk ik wél dat de respons op het hoogteroer wat sponziger word, mischien komt dat puur door de lagere snelheid, maar het voelt "als iets anders"... Gewoon, heel erg niet-precies en "gevoelloos".

Denk dat dat gewoon een kwestie van wennen en leren kennen is.

Hoe dan ook, het landen is opeens echt een soort van procedure geworden (eerst dit, dan dat, wachten tot zus gebeurt voordat je verdergaat met zo) en dat is eigenlijk best wel een nieuwe ervaring voor mij. Even ad-hoc indraaien en een landing uit de mouw schudden is er niet bij met dit ding, je moet het volgens het boekje doen, maar dat boekje moet je wel éérst nog zelf schrijven.

Ik denk nu een werkbare procedure te hebben, nu nog uit den treure oefenen....
 
Naja.. Het plannen van een landing deed je immers ook al met je grote Bo105, die gooide je ook niet even snel in de hover. En zeg nou zelf... Dit soort vliegen is toch veel leuker? Vooruit denken en plannen [emoji16] Niet voor niets dat bij mij de Fokker FVIIa snel gaat vervelen, geen uitdaging.
 
Het plannen van een landing deed je immers ook al met je grote Bo105, die gooide je ook niet even snel in de hover.
Da's anders... Dat "plannen" kwam neer op een route kiezen en je rempunten juist inschatten, cru gezegd, maar aan de heli hoefde ik niks te doen, geen schakelaars omzetten of wat dan ook (kon wel maar was niet noodzakelijk)...
Dit is meer het configureren van het vliegtuig (gear down, flaps uit, gaspositie) en vooral het "wanneer" van die stappen, EN je doorstart"plannetje" klaar hebben, dus je vinger aan de juiste schakelaar/schuif. Want volgas wegklimmen met de flaps volledig uitgedraaid is ook niet een heel goed idee, heb ik al gemerkt, en die laatste bocht voor final gaat ook niet lekker met de flaps te ver uit....
 
Ik heb een tijd lang een 1,70 cm. Mustang gehad met een gepompte OS 91 Surpass. Het ding vloog geweldig en was goedmoedig, echter landen was wel een serieus dingetje. Kwetsbare re-tracks en hij hield ook erg van neusstandjes.
Ik moest echt proberen 3 puntslandingen te maken en dat was verdomd lastig. Daarna zo snel mogelijk up erin om de staart op de grond te houden.
 
Zeker, en als je dan een beetje angst krijgt, waardoor je vingers gaan trillen geeft dat best wat stress.
 
Jullie hebben hem door! :D

Het vliegen deed me weinig, maar het landen maakte me al nerveus als ik de motor nog maar aan het warmdraaien was....
 
Een beetje wind helpt al enorm, door de lagere grondsnelheid heb je veel meer tijd om de kist goed op de baan te krijgen. Windstil lijkt ideaal, maar een warbird gaat al vlot te snel om neer te zetten.
 
Klopt.... helaas is turbulentie weer van nadeel, en daar hebben wij veel van zodra het waait....
 
De cirkel is vierlkant! Als het stevig waait, klapperen de knietjes vanzelf mee... als turbulatoren...
of zaten die op een vleugel? :mrgreen: Haha...
Veel doen.. was dat niet de boodschap? Übung macht meister!
Ik denk dat het goed komt!
 
qua sponzige elevator als je flaps uitgooit..
an sich logisch
waarschijnlijk veroorzaakt de hoofdvleugel met flaps uit een stuk meer turbulentie, waar de staart in terecht komt
genoeg om het stuurgedrag aan te passen
niet genoeg om echt problemen te maken.

maar het helpt wel als je dit weet :D
misschien nog een tikkie minder flap, en het is weg?

bij het uithongeren spontaan links of rechtsaf zal een tipstall zijn..
dingetje om mee op te letten.. zat mooie warbirds hebben hierdoor een sollicitatiegesprek met moeder aarde gehad..

nu hoef je met je nieuwe lagers wat minder druk te maken over rolweerstand, misschien niet helemaal uithongeren:D
 
Back
Top