Een eerbetoon aan Evert Kreulen en zijn Impuls

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Bruno van Hoek, 3 okt 2019.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hier nog twee karakterschetsen die ik toevallig vond.
    Een door Arthur Leeuwangh, ook een modelvlieger die de schakel vormt tussen de 'prehistorie' en de moderne tijd, hj heeft zijn sporen ruimschoots verdiend met ontelbare eigen ontwerpen. http://www.funfly.nl/Historie/Modelbouwhistorie.html
    Vooral het stukje over de revisie van Arthur's meerkanalenset door Kreulen vond ik typerend.

    En een door een scheepsmodelbouwer/zendamateur die Evert nog veel later heeft gekend: https://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?t=4854&start=64#p297283
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2019
    ArthurP vindt dit leuk.
  2. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Dit was het model van wijlen Ep Huizing te Odoorn. Evert Kreulen was het over- buur jongetje van hem. image1.jpeg

    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  3. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Een advertentie van E. Kreulen in Avia 1964, prijzen van Fl 1500,- voor een instappertje tot Fl. 2200,- voor het duurste. Haal ik dat door inflatiecalculator.nl dan is vandaag de dag gelijk met € 4429,- tot € 6495,- keramba!


    IMG_20191009_154905.jpg
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    En dan had je een systeem dat meer dan basaal was. Zelfs geen servo ompoling.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, toen kon men nog in één de boel goed inbouwen....:p;)
    Hoezo basaal? Het was wel al proportional.....:rofl:
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Wel proportioneel. Maar in vergelijking met de huidige computer gestuurde apparatuur basaal.
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Per kg misschien niet eens duurder dan de huidige producten! :beer:


    Ik kan me ook nog de eind-avonden van de luchtvaartkampen in het begin van de 60-er jaren herinneren waarbij in het cabaret Evert als Herbert Kreukel ten tonele werd gevoerd.
     
  8. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Op verzoek van enkele aanstaande bouwers, ben ik er ook maar een freesfile van aan het maken. RTrider helpt mij om de tel bij te houden, want het zijn toch nog best een aantal onderdeeltjes.

    Profieltjes.jpg
     
    H. de Vries vindt dit leuk.
  9. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Arthur het ziet er veel belovend uit.
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  10. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Na een verzoeknummertje retro zweefvleugels tekenen, ben ik weer verder aan het gaan met de Impuls, mijn bedoeling is om ook hier wat CNC deeltjes uit te halen. Ook ben ik een 2e staart aan het tekenen met hoogteroer en een wat groter sturend deel van het kielvlak voor proportionele RC. De 2D tekening word nog een beetje bijgewerkt, maar is in principe wel zo goed als klaar.

    Impuls romp.jpg
     
    H. de Vries, Bruno van Hoek en jef vinden dit leuk.
  11. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Goed bezig Arthur Top dat je richtingroer en hoogteroer aanpast
    Stabilo profiel ook?! De purist kan altijd nog kiezen voor de eerste originele versie die je al getekend hebt.
    Multiple choice ontwerp, hoe mooi kan je het krijgen

    Ben nu een paar keer op OHA geweest en heb gezien hoe weerbarstig dieseltjes kunnen zijn bij het starten. Heel vaak klein beetje primen en de prop maar flippen... Misschien is het verstandig om van het origineel af te wijken en een staande diesel in te bouwen. Maar daarbij wel de mooie originele romplijn te behouden.

    Ben benieuwd naar de mening van anderen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb na de nodige problemen met de op de kop diesel in mijn Topsiel deze ook rechtop gezet...

    Je kunt ook de motor er horizontaal in leggen...gaat ook werken en de romplijn hou je nagenoeg intact.
     
    lamberto en ArthurP vinden dit leuk.
  13. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Idd Henk
    Arthur, als je een frees file maakt voor de spanten, als..., laat de gaten voor de motorsteunen dan weg. Dus ook weer multiple choice


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  14. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor het stabilo ben ik nog even in de digitale model bibliotheek gedoken:

    Uit "Design and Construction of Flying Model Aircraft", D.A. Russel 1940

    Design of FMA Russlel.jpg

    Kijk je in de nieuwe boeken, van b.v. Martin Simons, dan is de theorie van "useful surface" eigenlijk achterhaald, de theorie was dat je door de lift over vleugel een stabilo te verdelen een lagere vleugelbelasting kreeg, later bleek dat de weerstand daarmee juist toenam, o.a. omdat het stabilo veel meer tipwervelingen kreeg. Ik heb een versie met een stabilo in het originele Clark-Y en met een NACA 0010 profiel in FLZ-Vortex berekend, en het NACA 0010 blijkt daar inderdaad beter te presteren en ook stabieler te zijn, al is dat niet een wereld van verschil.

    Ik heb daarna beide profielen van een 25% hoogteroer flap voorzien, de Clark-Y geeft bij eenzelfde uitslag en snelheid ca 10 procent meer hoek naar boven een ca 10% minder naar beneden dan het symmetrische profiel.

    Tot slot heb ik daarna het zwaartepunt bekeken, bij de Clark-Y moet dat rechtuit vliegend bij neutrale trim ca 3 cm. verder naar achter liggen dan bij de NACA. Ga je echter sneller vliegen dan zou dat steeds verder naar voren, ofwel je moet meer down trim geven om rechtuit te blijven vliegen. Eigenlijk precies wat het boek van Russel beschrijft. Voor vrije vlucht (VRA) is dat niet zo'n probleem wat die kent maar 2 standen motor aan en dan regelt de motordomp de invalshoek en als de peut op is zweefstand.

    Mijn amateur conclusie van dit alles, alleen een hoogteroer toevoegen maakt niet zo gek veel uit, wil je ook gas toevoegen, dan ben je beter af met een symmetrisch profiel. Wil je toch de Clark-Y toepassen dan zou eigenlijk het stuurvlak wat groter moeten of nog beter het hele stabilo pendelend. Bij dat laatste blijft ook de constructie meer origineel.

    Ik teken een 2e stabilo bij met flaps en een NACA 0010, gezien het stabilo demontabel is kan je ze met een beetje passen nog uitwisselen ook


    NACA+25.jpg
     
  15. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Henk, mijn voorstel is op OHA in 2020 een Evert Kreulen Memorial te houden voor alle(en) Impulsen. Elektro of met diesel maakt niet uit.
    Arthur, heb van jou begrepen dat Rob een soort van shortkit gaat maken dwz ribben, spanten? Samen met jouw tekeningen?
    Daar moeten toch wel wat liefhebbers blij van worden. Ook al zijn het er maar tien(tallen?)
    Een idee dat bij me opkwam tijdens het denken aan leuke dingen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    lamberto vindt dit leuk.
  16. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Arthur, jouw onderzoek en overpeinzingen gaan mij biven de pet. Ben maar een simpele modelvlieger met zeer weinig en bejaarde ervaring.

    Een pendelhoogteroer lijkt mij een mooie oplossing. Constructief lastiger en zwaarder??

    Op OHA gezien dat dieseltjes idd draaien of stilstaan. Toerental is niet regelen. Ja bij de start maar tijdens het vliegen is het aan en daarna uit. Moeten we ook niet willen veranderen.

    Mijn conclusie:
    Optie 1 vliegen als VRA alleen richting
    Optie 2 met richting- en hoogteroer, al of niet pendelend.

    In beide opties diesel aan en daarna uit.

    Beide opties òf proportioneel gestuurd òf tip-tip via proportioneel.

    Bij een elektro versie ??


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2019
  17. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb met Rob van RBC kits besproken dat de Impuls frees set door geïnteresseerden straks direct bij hem besteld kan worden. Die van mij wordt iets meer dan een short kit, ook de spanten en de rompdelen neem ik mee. De tekeningen komt met de shortkit mee, voor de liefhebbers van het ouderwetse handwerk zal die ook gepubliceerd worden als ale puntjes op de I staan. Als iemand alvast wil beginnen kan die mij en PB sturen en dan krijgt die alvast de laatste versie in PDF, die bij de lokale printshop schaal 1:1 afgedrukt kan worden.

    Een pendelroer is weer een hele andere constructie en ik wil er een beetje de eenheid inhouden, dus optie wel of geen vast hoogteroer.

    Nieuwe diesels als de PAW 09 kan je kopen met een gasschuif, zie filmpje (en ook een demper) en bij electro kan dat natuurlijk sowieso makkelijk. De motor 90 graden kantelen is geen probleem, moet alleen het landingsgestel wat anders gebogen worden, anders loopt die er doorheen. Op de oude foto's zie je d meeste trouwens ook rechtop staan. Als de ervaren dieselaar hier vinden dat op de zij of rechtop beter is kan ik daar beter de standaard van maken, 2 vierkante gaten in lijn door 3 schotten prikken ,waarvan ook nog 1 schuin staat, is met cad wel zo veel makkelijker.

    Dwars.jpg

    PAW RC

     
    RTrider vindt dit leuk.
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    Evert Kreulen Memorial lijkt me leuk...kunnen we bv doen tijdens de Mayfly 2020.
     
    H. de Vries, Bruno van Hoek en RTrider vinden dit leuk.
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Over die problemen bij het op de kop starten, dat losten wij lange tijd zo op:
    [​IMG]
    Alleen even de tank aanpassen.
    Bleek uiteindelijk helemaal niet nodig:
    [​IMG]

    En hoezo diesels niet vlot starten op de kop? > 13:48

     
    H. de Vries vindt dit leuk.
  20. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Even een woord ter waarschuwing: diesels kun je NIET zo drosselen als glowmotoren. Bij een diesel kom je hooguit op halfgas. Reden is de temperatuur van het gasmengsel: er is geen glowplug om de boel op gang te houden. Als je een diesel iets langer drosselt en je geeft weer gas bij, pakt hij daarom ook niet zo vlot op als een glow.... en soms helemaal niet!
     

Deel Deze Pagina