SG Models (was Seagull) FW190

qua sponzige elevator als je flaps uitgooit..
an sich logisch
waarschijnlijk veroorzaakt de hoofdvleugel met flaps uit een stuk meer turbulentie, waar de staart in terecht komt
genoeg om het stuurgedrag aan te passen
niet genoeg om echt problemen te maken.
Denk zelf ook dat dit het verschijnsel het beste beschrijft, en ik zal er gewoon aan moeten wennen.
misschien nog een tikkie minder flap, en het is weg?
Mischien, maar ik heb het gevoel dat dat ook onmiddellijk "een tikkie meer snelheid" betekent.

bij het uithongeren spontaan links of rechtsaf zal een tipstall zijn..
Denk niet een echte tipstall, want die hebben over het algemeen als effect dat de kist op zijn rug draait voor je zelfs maar met je ogen kan knipperen... Het is meer een soort van sneaky uitbreken. Het voelt een beetje aan als toen je leerde hooveren en die heli ogenschijnlijk zomaar ergens heen wilde gaan. Maar dan op rol....
Vermoedelijk begint de stroming wat los te laten rond de rolroeren.
nu hoef je met je nieuwe lagers wat minder druk te maken over rolweerstand, misschien niet helemaal uithongeren:D
Dat zit nog steeds min of meer op de grens.... Ik heb één keer gedurende de laatste vliegmiddag met het ding, iets meer snelheid aangehouden, en dat eindigde gelijk in een buiteling. Met wat wind, zal het ongetwijfeld wat beter gaan.
Een set betere wielen zit ook nog steeds in de planning.
 
tipstall is een sneaky bastard..

grappig genoeg dat "spontaan snoeihard op de rug draaien" zie je op internet (youtube, rc crashcompilation) regelmatig gebeuren als ze de kist echt uitmelken.
niet iedere kist heeft hetzelfde gedrag daarin.
sommige vallen weg, maar beheerst (zoals blijkbaar de jouwe doet)
sommige kisten zie je prachtig binnenkomen, om opeens op de rug te gaan liggen.

beide opties kan..
omdat de jouwe "gemoedelijk" gaat, verwacht ik dat je vleugel nog vliegt, maar de tip (het stuk met aileron) op een punt zijn "lucht" kwijt raakt
zoiets ook wel s met een geebee aan de hand gehad.
rustig sturend ging het ding normaal de bocht om.
wat enthousiaster sturend werd het echt een wegvallende dweil.
alleen omdat hij iedere keer wegviel, stuur je automatisch tegen, daardoor overstuurde het ding, ging de andere kant in de tipstall.
mijn idee was dat de aileron de luchtstroom "kritisch" maakte, en ervoor zorgde dat deze de vleugel eerder verliet.
Nu had die specifieke geebee wel meer problemen. hij heeft nu straf, staat met huisarrest op de grond.

kan ook andersom zijn, dat de vleugel niet meer vliegt, maar de tip nog wel.
maar omdat hij rustig gaat, verdenk ik eerder de tip...
 
Ik gok dat het met de hedendaagse ARF modellen wel meevalt qua tricky stall eigenschappen. Mijn P51 (Byron jaren 90) is er eentje die zonder waarschuwing een snaproll maakt en een vrille in dondert.. Dat was de eerste keer even een schone broek aantrekken [emoji23]
 
Rolroeren een haartje naar boven, als je de flaps uitdraait? (negatoeve tipverdraaiing)
Daar heb ik de kanalen niet meer voor vrij.... Dan moet ik gaan investeren in OF een tweede ontvanger, OF een S-bus, en dan wordt het allemaal wel érg druk in die romp... Kan nu al nauwelijks de boel uit elkaar houden :D :D :D
 
Daar heb je toch geen extra kanalen voor nodig?
een mixer is genoeg..
Om je rolroeren omhoog te kunnen draaien moeten ze elk op hun eigen ontvangeruitgang aangesloten zijn, toch? Momenteel zitten ze via Y-kabel op één uitgang, omdat alle andere uitgangen al in gebruik zijn. Zelfs de ontvangervoeding moet al via Ykabels verlopen.
1-aileron (2 servo's, Y kabel)
2-elevator (2 servo's, Y kabel)
3-throttle (1 servo, + voeding: Y-kabel)
4-rudder (1 servo)
5-flaps (2 servo's, Y-kabel)
6- gear (2 servo's, separate voeding, via aangepaste Y-kabel)
7-ignition
8-mixture (injector, + voeding, dus Y kabel)

Alles bezet, en een spaghetti aan kabeltjes....
 
Jeetje... is het al zo lang geleden dat ik voor het laatst in dit draadje postte???

Nou ja... heb deze video's vast al eens ergens anders ook gepost, maar om alles een beetje bij elkaar te houden:



 
Het ding vliegt erg mooi, realistische snelheid en ook het geluid klopt.
Mooi hoor!

GJ
 
Het ding vliegt erg mooi, realistische snelheid en ook het geluid klopt.
Mooi hoor!

Dank je...

Ik vlieg er logischerwijs niet heel erg vaak mee (derde video waren de tot nog to meest recente vluchten), maar het ding vliegt inderdaad prima, en nu ik hem door heb, vrij makkelijk, ook in de landing. Al is de landingsprocedure ondertussen heel anders dan wat in dit draadje als "meest waarschijnlijk juiste" gedacht was: Gewoon van voldoende hoogte met het gas helemaal dicht en de kleppen vol uit "aanduiken", uitflaren en neerzetten.
Hopelijk komend voorjaar met de motorkap er op vliegen.
De huidige Menz 20 x 10 vervangen voor een JustEngines 20 x 12 (die lopen vrijwel even zwaar, maar 12" geeft mischien iets meer snelheid).
Hopelijk krijg ik de koeling onder de kap in orde...
 
Er gebeurt weer langzaam wat bij de FW190...

Beginnetje gemaakt met de baffles onder de motorkap.

Dit is alleen nog maar de luchtopening, de diameter moet hier nog sterk verkleind en pas gemaakt worden.
Daarna achter iedere opening een nauwsluitende tunnel zodat de lucht per sé langs de cylinder moet...

Gaat nog een heel gepiel worden...

20210312_180550[1].jpg


Maar het eerste begin is er...

EDIT: en na een driftig twee uurtjes snijden, knippen en plakken:
20210312_225928[1].jpg

zal ongeveer 1/3e van de tunneling er op zitten...

Wat een gepriegel...
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Er gebeurt weer langzaam wat bij de FW190...

Beginnetje gemaakt met de baffles onder de motorkap.

Dit is alleen nog maar de luchtopening, de diameter moet hier nog sterk verkleind en pas gemaakt worden.
Daarna achter iedere opening een nauwsluitende tunnel zodat de lucht per sé langs de cylinder moet...

Gaat nog een heel gepiel worden...

Bekijk bijlage 427729

Maar het eerste begin is er...
Ik maak eerst een mal van ondervloer platen of karton. Als dat naar mijn zin is dan pas van balsa. Dan heb je hem in 1x perfect pas.
En dit soort gefrreubel is juist leuk
 
Oh, het pas maken van die voorplaat stelt geen drol voor, daar hoef ik geen mal voor te maken.
Het opbouwen van de erachterhangende luchtgeleiding moet ik toch onderdeeltje voor onderdeeltje opbouwen. Is gewoon veel werk, maar niet moeilijk.

Er zijn twee dingen waar ik wat tegenaan hik, en dat is het "porienvulleren" en oliebestendig maken, en het straks pas maken en uitrichten in de motorkap. Vooral dat laatste is lastig, want die motorkap is nu niet het meest vormzuivere onderdeel van de kit....

Maar an sich gaat die luchtgeleiding gewoon als een handschoen passen:

20210312_231342[1].jpg
 
Back
Top