trainer gevraagd

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Royhoi1234, 10 nov 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Denk dat dat voor iedereen persoonlijk is... de eerste keer dat ik dat zag voelde ik eerder teleurstelling dan bewondering.
    Niks mis mee, als je het mooi vind, vind je het mooi, en als je het niks vind, vind je het niks. Doe je weinig aan.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dit was geen goedkoop moduultje, het geluid was gewoon echt als een stermotor.
    En ik heb stermotoren gehad dus ik weet hoe dat klinkt, zelfs het aanzuiggeluid zat erin.
    Denk alleen dat een echte stermotor net zo duur was als dat moduultje maar tja, als je geen brandstof mag vliegen is het een idee.
    En het is niet alleen in modelvliegen he.
    Tijdje geleden proefgereden in een nieuwe Porsche Cayman, als je op een knopje drukt gaat de uitlaat open maar dan zet je ook de speakers in de auto aan om dat vroooomm geluid te krijgen.
    En dat is ook bij andere merken al zo.
    Dat vond ik wel een afknapper.

    GJ
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En DIE afknapper.... DIE bedoel ik.... Als het bij een auto een afknapper is om alleen maar het geluid te "verbeteren", dan is het (in ieder geval in mijn optiek) een nog veel meer een afknapper als het nep stermotoren zijn met een ingeblikt geluid. Doet er niet toe, hoe "echt" of volledig of gedetailleerd dat geluid is.

    Niks mis met knap gemaakte dummy stermotoren, ik heb er hele mooie gezien, en heb daar alle waardering voor.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja Bert, maar als je niet anders kan.
    Er komen steeds meer clubs waar alleen maar electro gevlogen mag worden.
    En als je dan een schaalkist hebt, dan is zo'n rolstoelgeluid helemaal niks.
    Dan zou ik zelf toch investeren in een goede module.
    Er was daar ook een jet aan het vliegen, ik vloog zelf aan de andere kant van het veld, metertje of 700 verder, maar ik dacht dat het een echte was.
    Dat was dus ook een electrokist met een module.
    Weet niet hoeveel watt hij als speakers had maar het was echt hard en realistisch.
    Maar ja, Engeland.. daar zitten de echte schaalbouwers en dan moet het geluid ook realistisch zijn.
    Mijn eerste keus bij dit soort modellen zou altijd brandstof zijn maar soms kan het niet.

    Ik was hier in de Eifel zondag even bij een club, die willen eigenlijk ook al geen brandstof meer.
    Dus ook in Duitsland staat het onder druk.

    GJ
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat het hele verhaal van "geen brandstof toegestaan" heel rap de nek omgedraaid word, als er met electro en een geluidsmodule domweg evenveel geluid geproduceerd wordt. Dat is gewoon een kwestie van wachten, en dan mag er gewoon domweg helemaal niet meer gevlogen worden, tenzij het ongemotoriseerd is.

    Neemt niet weg, dat hoewel ik geen electro WIL vliegen, dat ALS ik dat dan toch moet, dat het dan gewoon dat "rolstoel geluid" gaat maken, want ook al klinkt het nergens naar, dat is het geluid wat het maakt. Ik zou namelijk des duivels worden als een club op gronden van geluid wél brandstofmotoren zou verbieden, maar niet de geluidsmodules die min of meer even veel geluid maken. Zo'n club zou onmiddellijk mijn lidmaatschapsopzegging hebben, ter plekke, vijf minuten nadat het bestuur die beslissing zou nemen.

    Het is nu al, zonder overdrijven, LETTERLIJK zo dat ik zodra er twee of meer electrokisten in de lucht zijn, ik mijn eigen motoren niet eens meer hoor lopen (ik heb dat jengelende "engine off" gezeur in mijn zender niet voor niks ingeprogrammeerd, dat is helaas domweg noodzakelijk).

    Als ik ooit de brandstof aan de grond moet laten, dan laat ik alles aan de grond, dan stop ik er mee.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij veel clubs wordt electro gedoogd.
    Want dat is groen (OK, de energie komt ook niet uit de lucht vallen).
    Bij destijds de ACK mochten we 78 dB maken maar electro werd niet gemeten.
    Als weldenkend persoon, waaronder ik mezelf beschouw, ga je dan ook niet met een electro herriekist vliegen.
    Ik heb het 1x gedaan, 2x gas aan voor 10 seconden, 50000 rpm en de koeien 400 meter verder in de stal sloegen op hol.
    Maar dan gaat er een grote F3A kist op electro de lucht en dat dreunde door tot aan de weg (500 meter).
    Daar is nooit wat van gezegd want dat was een normale kist en electro.
    De modellen die ik vloog moesten wel electro, dat is de wedstrijdklasse.
    En omdat het zo makkelijk is, vloog ik eigenlijk alles electro, alleen geen schaalkisten of grote pylonmodellen, reno racers.
    Daar zaten allemaal boxers op, dan gaat het er niet om hoe hard het gaat maar meer om het geluid.
    En de lekkere lucht van verbrande 2-takt olie.
    Maar toen ik hier bij de club vroeg of ik turbine mocht vliegen werd er bedenkelijk gekeken.
    We willen eigenlijk van brandstof af zeiden ze.
    Maar beneden in het dal werd er volop met houtkacheltjes gestookt dus ik zie het nut er niet zo van.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik vind de huidige elektro fans toch wel een erg aangenaam geluid maken, niet meer dat gegil maar een rustig turbinegeluid. (En enorm veel power)
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Moet dit topic niet een andere naam krijgen?
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... topic starter zal inmiddels afgehaakt zijn bij al dit vuur
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Zeg kindjes...

    Zijde gulle nu weer aan het neuzelen over electro, brandstof, geluid, blah blah schaaaaaaaap

    Zucht....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Na dit intermezzo gaan we weer bouwen :D.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt... op een uitzondering na, klinken ze (vind ik tenminste) realistischer, en beduidend stiller dan een echter turbine.
    Bij onze helischool meten we electro ook niet, en om dezelfde reden: in onze vergunning word m.b.t. geluid alleen over brandstof gesproken, dus dan ga je geen slapende honden wakker maken.
    Daar heb ik verder ook geen moeite mee, want de eerste electroheli die meer herrie maakt dan een brandstofheli moet ik nog tegenkomen.

    Ik heb ook geen bezwaar an sich tegen herriemakende electrokisten, maar ik heb WEL bezwaar tegen een "brandstof-verbod" in combinatie met een volledig vogelvrij verklaren van electro ongeacht de soms toch wel ernstige takkeherrie.
    Dat komt mij over als oneerlijk en hypocriet.
    Gelukkig heeft mijn club als een van de weinige eigenlijk geen enkele geluidsrestrictie anders dan "we houden het wel een beetje normaal, he?" ofwel, als we het zelf onaangenaam vinden dan is het te luid....

    Zit je iets dwars, Dries?
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Willy... tussen de bedrijven door bouw ik me het schompes! Nu weer een bootje overdwars door de planningen...
    Moet spannend blijven!
    Nu echt winterstop. Die kou is naar, naar m'n rug in getrokken. Boven de 10 graad kom ik wel weer uit de vliegwinterslaapstand... errrrr....

    Dries gooit elektrolitisch accu-sap (St Elmo's fire) op het heilige methanolmotorencelibaat, die ook niet zonder lipo wil draaien c.q. vliegen... en zelfs niet als er edel-benzeen gestookt wordt...
    Nou ja... we weten toch immers... accu's kunnen ernstig goed oxideren, aanschouwelijk zeer verhit :D
    Ook dat is een verbrandingstoestand...

    Overigens is Dries's e-Calmatwo zeker niet te versmaden... zit errug mooi geluidje in.
    En dat zonder Quad of Bose HiFi Bas-reflexen!

    Toch eens een servo bedenken die aangestuurd wordt door een Cox Babe Bee.
    En 5 in een kist... onge-muffled... en alle 5 op te starten met een veer!

    Groet Bas-refexed...
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2019
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jawel hoor.... gaat net zo goed met NiMH, met NiCd, of zelfs met Alkaline batterijtjes (al raad ik dat laatste niet aan). :D :D :D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    NuMnuMnuM accu's, ken je daarmee vliegen dan? :D

    Hier wordt die accu lyrisch bezongen...




    Mijn auto is zeer modern... kan er in theorie mee op de startmotor naar de buurtsuper... NOx neutraal...
    Of ie dat fijn vind is een tweede... lood om oud ijzer...
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2019
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Al dat gedoe over klimaat, allemaal onzin.
    Nederland is weer haantje de voorste.
    Ik reed gisteren hier rond en ze stoken hier bijna allemaal houtkacheltjes want gas is er niet en hout genoeg.
    Het was windstil en je zag echt zo'n damp van de kacheltjes boven het dorp hangen.
    En dan zitten ze in Nederland over stikstof te zeiken.
    En dan niet te spreken over het uitbreiden en heropenen van bruinkoolmijnen.
    Dat gebeurt net over de grens bij Tilburg.
    Dan maken onze brandstofmotortjes niks meer uit.
    Ik sprak mijn oude leraar bij AEG Duitsland over solar.
    Het begint er nu al op te lijken, onderzoek van een of ander duits instituut, dat de zonepanelen zorgen voor opwarming.
    Heel veel velden en hellingen worden volgelegd met zwarte panelen terwijl het eerst groen was.
    Zwart houd veel meer warmte vast en de temperaturen daar zijn sinds de komst van die panelen gestegen.
    Als mensen nou eens elkaar wat gunnen dan kunnen we gewoon weer met brandstof gaan vliegen zonder te liegen dat electro zo groen is.


    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D ik geloof niet, dat de "uitstoot" of de "milieu-effecten" van modelvliegtuigjes ooit een argument in de hele brandstof vs electro discussie is geweest :D :D :D

    In mijn helischool milieu vergunning word gesproken over maatregelen tegen bodemverontreiniging bij het tanken, maar de brandstofsoort(en), oliesoorten en eventuele uitstoot van gassen, global warming of wat dan ook, heeft nog nooit iemand met een woord gerept...

    En laten we dat alsjeblieft ook niet gaan doen: Ik verstook geheel legaal en voldoend aan alle milieu-eisen 5 liter benzine om heen en weer naar de club te rijden, ik hoop toch echt, dat de 100 a 200 ml benzine die ik in mijn vliegtuigjes verstook dan opeens problematisch zouden worden...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hier is dat nu dus wel.
    Je mag al tijden op sommige velden niet meer hoverend met je 3D kist en rookvloeistof vliegen.
    Dat zou gewassen aantasten.
    En de olie in de brandstof zou schadelijk zijn, dus willen ze liever geen brandstof op bepaalde velden hier.
    En wat betreft uitstoot, geluid is ook een vorm van uitstoot.
    Bij de ACK hadden we een buurmand die al klaagde over geluid als hij een zwever zag, die geen geluid maakt.
    En mede daardoor is er een geluidsvergunning gekomen, 1 voor 2takt en 1 voor 4takt en geen voor electro want dat is schoon, hoewel dat meer herrie kan maken dan brandstof met een goede demper.
    Meeste geluid komt van de prop en bij electro is dat vrijwel het enige geluid.
    Maar omdat electro meer koppel heeft kan die een grotere prop met meer pitch rondslingeren en dat geeft zo'n zware doordringende brom.

    GJ
     
  19. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Nu we toch in het geheel afwijken van de vraag wil ik ook ff.
    Ik ben echt veeeeeels te laat geboren, snik.
    Buiten mijn kindertijd, had toen een 0.8cc Cox, en op een, rc brandstof rijdende auto na, heb ik nooit wat gehad met brandstofmotoren.
    Bootjes was wat de klok slaagde, vele jaren later ben ik met vliegen begonnen, elektro wel te verstaan.
    Ik heb het vliegen zelf aangeleerd (foutje, niet doen) en beoefend dit nu zo'n kleine 20 jaar.
    Sins kort mijn eerste echte brandstofmotor aangeschaft, Saito 60cc 3 cilinder, staat ook hier ergens op het forum.
    Man Man, wat een kik, het geluid, de techniek, en wat het laatste betreft, bedoel ik het uiterlijk.
    Het uiterlijk vind ik helemaal geweldig, zeker de stermotoren, maar met het innerlijke heb ik totaal niets mee.
    Zeg maar bot weg, ik snap er geen klote van!
    Je kiept er wat vloeistof in, mept er tegen, en het loopt, geweldig!
    Als ik dan sommige mensen hier zie, bv Brutus of Bas, die komen voor mij dus echt van een andere planeet, wat een toveraars.
    Toch schakel ik gaandeweg over naar brandstof, wat de grotere modellen betreft, en als er dan uiteindelijk niet meer mee gevlogen mag worden is dat pech, dan heb ik altijd nog iets om naar te kijken en van weg te dromen.
    En om nu de brandstofmotoren links te laten liggen om dat ik er totaal geen sikepit van snap hoe zo'n ding werkt, vind ik ook wat.
    Het zal wel een kortere levensduur zijn beschoren als normaal, van wegen misbruik, maar ach.
    Ik denk maar zo, als je al die mensen de kost zou moeten geven die in een auto stappen en niet eens weten dat de auto waarin zij zitten ook een motorkap bezit.
    Of anders gezegd, dat er onder die motorkap ook nog een motor zit, dan kwam ik met een brood van 8 ons vast niet toe.
    Je kan maar genieten, toch , volgens mij doe ik voor de rest geen vlieg kwaad, vlieg........

    Mvg,

    Pascal.
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2019
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Pascal, als de ster of boxer een benzinetor is dan gaat is heel lang mee.
    Dan moet je alleen maar zorgen dat er genoeg olie in de benzine zit en hij niet te arm staat.
    Dan hoef je helemaal nooit dat binnenste te zien.
    Ik heb mijn boxers en sterren opengehad, gewoon om te kijken.
    Doe ik met alles, ook met versterkers en andere audiospullen, kijken of het enigszins goed gebouwd is.
    En 2 takters trek ik wel uit elkaar, vroeger al met de brommertjes en kartmotoren geleerd.
    Een 4 takt alleen als ik er genoeg documentatie over kan vinden.
    Als het loopt moet je er vanaf blijven.

    GJ
     

Deel Deze Pagina