Een volwaardige opvolger van de X RES, die wordt verkocht via Zeller Modellbau in Oostenrijk, is de X-Dream. De X-Dream is een doorontwikkeling van Alois Janowetz en Robert Zeller met de wens de goede eigenschappen te behouden van de X RES. Inmiddels vliegen er al een aantal X RES modellen rond in Nederland. Zelf had ik ook al een X RES vleugel gekocht, om deze op de romp van een PuRes te bouwen. De PuRes romp is voor mijn gevoel te zwaar, dus de vleugel is door een bevriende vlieger overgenomen. Nu heb ik dus voor de X-Dream gekozen. Ik vlieg de PuRes sinds 2016 en met veel plezier, maar een model achter de hand bij een westrijd is altijd een geruststellende gedachte. Ook zou de X-Dream meer wind aankunnen dan de PuRes en de X RES door een dunner profiel. De bouwdoos is keurig verpakt en voorzien van diverse waarschuwingsstickers onbeschadigd aangekomen. Op de website van de verkoper kun je een 70 pagina tellende bouwbeschrijving downloaden en met een erg duidelijke bouwtekening erbij moet de bouw voortvarend van start gaan. Ik ben al begonnen met de romp en het richtingsroer. Ik krijg er schik in! gr Johan
Na een tip van een Duitse modelbouwer heb ik de voor- en achterlijst van het hoogteroer op de kop gelegd voor een betere passing. De gelaserde snijkanten zijn wat taps. De verbinding zou anders een 'v- passing' hebben. Door het omdraaien past het veel mooier. In het vaste deel van het richtingsroer zit nog een foutje. De uitsparing die in de koolstofbuis moet vallen zit aan de achterkant ipv de voorkant. Zeller gaf deze fout zelf al aan.
Romp begint ergens op te lijken. Het wordt telkens nachtwerk als je pas na 20.30 uur kunt beginnen met bouwen . Dat maakt het er niet gemakkelijker op, en dat ik liever vlieg dan bouw helpt ook niet mee. Sommigen van jullie zullen dit waarschijnlijk ook geen bouwen noemen maar meer in elkaar plakken. Daar kan ik prima mee leven en zo hebben de ontwerpers: Robert en Alois, het ook bedoelt. En daar wordt ik dan weer blij van.
Vanavond gestoeid met de koolstof staartboom. Deze buis wordt gebruikt om de romp uit te richten en de spanten op de plaats te houden. Eenmaal uitgelijnd kunnen de spanten met dunne secondenlijm vastgehecht worden aan de romphelften. Helaas kwam er een klein drupje op de buis en zoog zich onmiddellijk vast in het eindspant, (Waarschijnlijk door de zeer dunne injectienaald die ik op de lijmpot gestoken had en die zwabberde als een rietje) kortom; buis zit vást en niet zoals ik dat wil met de uitsparing voor het richtingsroer 90 graden tov de romp en vleugel. Het richtingsroer moet nu wat aangepast worden. Buis daarop maar degelijk vastgezet met epoxy met aramidevezels. Rompneusje is al klaar. Wordt vervolgd.
Eindspant van de middenvleugel wordt onder een hoek van 5 graden gezet volgens het bijgevoegde sjabloon.
Opbouw gaat snel en gemakkelijk. De hoofdligger is een soort i profiel. Vurenhouten lijsten, boven en onder, met 3 mm balsa (dwars) er tussen als staander.
Het schuren van de neuslijst kan beginnen volgens de bij geleverde sjablonen. Het profiel verloopt dus naar het eind toe.
Neuslijst is klaar. Niet mijn grootste hobby maar hoort erbij. Ik ben tevreden over de profielgetrouwheid.
Dikte van de middenvleugel in ruwbouw is 16,3 mm. Kan iemand dat opmeten bij de X-Res of een Slite? De PuRes is 18,6 mm incl folie. Dus ruim twee mm dikker.
Dank je Lyckele, de tendens is nog dunnere profielen dus, die het bij wat meer winderige omstandigheden nog goed doen. Volgens zeggen heeft Robert (Zeller) bij 10 m/s wind een wedstrijd gewonnen. Dan is het in Nederland al lang stil gelegd. Wij gaan tot 5? of 6 m/s. Ik ben benieuwd of de 'vernieuwde 'Slite'' ook een dunner profiel heeft. Maar dat weten we pas begin volgend jaar.
Robert stuurde vandaag een mail met de opmerking dat er een fout in het Bauplan zit. Goede service, want er kan natuurlijk altijd ergens een foutje insluipen. Geluk was ik dus nog niet aan de middenvleugel toegekomen en heb ik de fout, of onduidelijkheid niet. De hoek tussen de binnen- en de middenvleugel is 2x5 graden. Daarvoor zijn er twee sjablonen te gebruiken. (In tegenstelling tot op de bouwtekening waar staat 'keine Schräge'.)
Ik weet niet of het een tendens gaat zijn, de meeste profielen zitten rondt deze dikte (18) Zou natuurlijk kunnen maar dat zal de toekomst uitwijzen Dat je met een “dunner” profiel beter steekt klopt, maar of het je de winnende kist geeft weet ik niet. Er spelen meer factoren mee dan alleen de dikte van een profiel om dit te bereiken. Verder heeft Hoellein volgens mij alleen de staartgroep, vleugel bevestiging (middenstuk naar de tippen toe) en romp aangepast, wat naar mijn idee de kist en het orgineel ontwerp te niet doet. Maar is ook een kwestie van smaak. Het profiel en dikte van de vleugel is naar mijn weten ongewijzigd gebleven. Had je ook de optionele balast kit mee besteld? Succes met de verdere bouw!
Ik bedoelde niet de Slite zoals we die nu kennen maar een verbeterde versie die pas begin volgend jaar op de markt komt, onder een overigens andere naam. De ontwikkelingen bij de RES gaan ook door zoals andere forumleden dat al hebben voorspeld. Ben ik het volkomen mee eens. Dat kan het ook leuk maken voor een breed publiek. Ik vind nog steeds de foto, van de laatste wedstrijd, waar de uiteindelijke nummer 5 in de uitslag met beide handen in de lucht staat hier een ultiem bewijs van. Ik zou de foto hier nog graag plaatsen, maar weet niet of dat wel mag. Als ik dat gevoel ook van de X-Dream krijg heb ik al genoeg gewonnen. Ballast set probeer ik eerst zelf te maken.
Uiteraard gaan de ontwikkelingen door, het is een populaire opkomende klasse. Niet alleen in ons landje. Waarom je geen foto zou mogen plaatsen zou ik niet weten...