Mid jaren 90 had ik een Spitfire mkIX gebouwd , schaal 1:4.3 van een "bouwdoos" uit de jaren 70 (epoxy romp styropor vleugels) die ontwikkeld was door Tonspit en Walter T. Origineel was deze gemaakt voor de 35 cc Quadra motoren (meer was er destijds nog niet). Ik had er een ZG62 opgezet. Toentertijd het werkpaard voor vele modellen (althans bij ons in de club).
Na een jaar of 2 bouwen en ongeveer 50 vluchten sloeg het noodlot toe op een oefenvlucht voor een vliegshow in Duitsland (notabene....). Waarschijnlijk door een ontvanger-storing viel failsafe in en vloog de spit mooi netjes rechtdoor het oplopend terrein de grond in.
In eerste instantie gedacht aan reparatie, maar de romp en vleugel waren toch wel op vervelende plaatsen gebroken. Ik heb uiteindelijk de meeste vleugelstukken weggegooid en de rompdelen bewaard met de gedachte er ooit een nieuwe mal van te maken na reparatie. En zo dus heeft alles sinds 1995 op (diverse) zolders gelegen).
Al een tijdje speelde bij mij de gedacht om een spitfire met elektrische aandrijving te maken en vorige maand de romp eens op de bouwtafel gelegd. om te kijken of er nog wat te redden valt. Ook om de uitdaging aan te gaan deze met een electromotor de lucht in te krijgen. Echter is dat bijna volledig nieuw voor me, en kan wel wat hulp en advies gebruiken. Daarom hier toch een verslag van de, hopelijke wederopstanding van een oud model.
Groeten
Roel
Na een jaar of 2 bouwen en ongeveer 50 vluchten sloeg het noodlot toe op een oefenvlucht voor een vliegshow in Duitsland (notabene....). Waarschijnlijk door een ontvanger-storing viel failsafe in en vloog de spit mooi netjes rechtdoor het oplopend terrein de grond in.
In eerste instantie gedacht aan reparatie, maar de romp en vleugel waren toch wel op vervelende plaatsen gebroken. Ik heb uiteindelijk de meeste vleugelstukken weggegooid en de rompdelen bewaard met de gedachte er ooit een nieuwe mal van te maken na reparatie. En zo dus heeft alles sinds 1995 op (diverse) zolders gelegen).
Al een tijdje speelde bij mij de gedacht om een spitfire met elektrische aandrijving te maken en vorige maand de romp eens op de bouwtafel gelegd. om te kijken of er nog wat te redden valt. Ook om de uitdaging aan te gaan deze met een electromotor de lucht in te krijgen. Echter is dat bijna volledig nieuw voor me, en kan wel wat hulp en advies gebruiken. Daarom hier toch een verslag van de, hopelijke wederopstanding van een oud model.
Groeten
Roel
Laatst bewerkt: