Republic F84F Thunderstreak 1/6

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 4 dec 2019.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dank je Ray. Helaas, andere plannen.

    Groetjes,
     
  2. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Dit is en word een leerzaam verslag.
    Mooi om te zien hoe je met een paar hulpmiddelen alu kan bewerken.
    Ik blijf dit volgen.

    Ton
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  3. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    369
    Locatie:
    België
    Mooi om te volgen, super jager uit de tijd ook.
    Gerald met welke lijm of epoxy wil je het schuim gaan indekken?
    Gebruikte vroeger epoxy van Voschemie maar ben van de service van hum niet meer tevreden, dus zoek een alternatief vandaar de vraag.
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  4. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Al eens producten van ons geprobeerd.
     
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ik gebruik altijd epoxy van R&G, bij diverse modelbouw zaken te koop, sinds een poos hebben ze ook een online shop; https://shop1.r-g.de/en/list/Resins/Epoxy-resins

    Buiten modelbouw wordt het spul wordt ook in lucht en ruimtevaart gebruikt, heb er zelf goede ervaringen mee.
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Vanavond klein beetje verder aan de elevators, voorbereiden voor beplanken.

    Eerst scharnier pen en aanstuur pen blokken uitlijnen en inlijmen;
    [​IMG]

    Bij elkaar tapen en bakpapier er onder/boven zodat het zaakje niet vastlijmt aan de negatief schalen met overtollig lijm;
    [​IMG]

    Schalen er op en gewicht er op;
    [​IMG]

    Ondertussen sleuven uitmeten en slijpen/vijlen;
    [​IMG]

    Balsa platen voorbereiden, stroken van 1,5mm tegen elkaar lijmen en uitsnijden;
    [​IMG]

    Alles klaar om te beplanken, hopelijk morgen ergens een gaatje.....:)[​IMG]
     
    jve, strutter en ramses vinden dit leuk.
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Gek eigenlijk dat de ontwerpers de vorm van de elevators niet wat meer taps hebben gemaakt.
     
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Inderdaad gek. Dat was in die tijd, in de zoektocht naar supersonische vormen. Kwamen soms ook gekke experimenten uit zoals de XF91 hieronder....

    [​IMG]
     
    ramses, Henri Kaper en Bart83 vinden dit leuk.
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Elevators ingedekt, flink wat gewicht er op en dagje wachten;
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    ramses en femmo vinden dit leuk.
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Zoals die XF91

    [​IMG]

    heeft iemand die ik ken een keer een model bebouwd, en dan in nog wat meer overtreffende trap (smalle koorde aan de wortel, errug breed aan de tip).

    Na één rondje heeft de testpiloot van dienst 'm met trillende knieën weer aan de grond gekregen, en heeft zich daarna wat sterks ingeschonken (bij wijze van spreken) . . .

    Niet te doen.


    jan.
     
    ramses, Henri Kaper en femmo vinden dit leuk.
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Nou dat valt wel mee hoor Jan.
    Er zijn 2 prototypes van gebouwd en beide hebben 5 jaar lang regelmatig gevlogen. Bij elkaar hebben ze 192 vluchten gemaakt en de kisten vlogen best goed. Men had die vreemde vleugelvorm bedacht om te zorgen dat de hele vleugel in z'n geheel zou overtrekken in plaats van aan de tippen eerst. Vliegtuigen met grote pijlvleugels hadden sterk de neiging om bij grote invalshoeken, zoals bij de landing, aan de tippen te overtrekken met alle nare gevolgen van dien. Dit vliegtuig had een veel bredere vleugel aan de tip waardoor die minder snel overtrekt. Die vervelende stall neigingen die andere pijlvleugels hadden had dit toestel niet!
    Het grootste "probleem" van dit toestel was dat er (te) weinig ruimte was voor de radar in de neus, het eerste prototype had maar een kleine radar het tweede had een grotere radar waarvoor de neus flink veranderd moest worden. Een tweede probleem was de geringe range van dit vliegtuig. Het kon hooguit een half uurtje vliegen en als het voluit ging haalde het de 15 minuten nauwelijks. Snel was het wel als de piloot de straalmotor en de raketten gebruikte haalde het wel mach 1.7. Nadeel van die raketten was dat ze maar kort gebruikt konden worden, ze waren zo door de brandstof heen.
    De ontwikkelingen van de "gewone" straalmotoren en de vliegtuigen gingen toen zo snel dat na 5 jaar testvluchten andere toestellen ze al ingehaald hadden wat techniek, snelheid, bewapening en zo voorts aan gaat. Daarom is het bij twee prototypes gebleven. De ideeën achter dit toestel waren goed en werkte zoals gedacht.
     
    Ecstacy en Gerald Rutten vinden dit leuk.
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Mooi verhaal Ernst, altijd leuk om dit soort geschiedenis feitjes te lezen! :)
     
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ja, zoiets kennen we allemaal wel uit het verleden, een maiden die toch wat anders verloopt dan geplanned :confused: Jou maiden van je Strega ging ook best spannend had ik gelezen. Venijnig ding om te gooien!

    Grt,
    Gerald
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Ik had het over het model dat die collega-modelvlieger gebouwd had.

    Ik ga z'n naam hier niet noemen, maar sommige mensen zullen weten over wie ik het heb . . .

    Was niet mee te vliegen.


    jan.


    PS Allemaal m'n nieuwe handtekening al gelezen? Ook wel leuk ivm. Kerst en zo . . . :)
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Oké, dan heb ik je verkeerd begrepen. Een toestel dat "in het echt" goed vliegt kan als model, in het klein dus, best een ramp zijn om mee te vliegen. Dat geldt zeker voor dit soort, heel snelle, toestellen.
    Ik heb ooit eens pogingen gedaan om een model F104 te vliegen. Was ook niet te doen, pas toen we hem met een stevig elastiek af hebben geschoten kwam hij in de lucht. Daar moest ik vrijwel volgas blijven vliegen anders was hij nauwelijks te besturen. De "landing" was feitelijk een min of meer gecontroleerde crash. Het is bij die ene vlucht gebleven en het toestel is aan het plafond komen te hangen.
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Je moet wel de vleugel belasting goed mee schalen. Dat is met kleine modellen, zeker zoiets als een f104, niet altijd makkelijk.

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Klopt helemaal en zeker als je zulke kleine vleugels hebt als de F104. De eigenaar van dat toestel heeft er later nog één gebouwd maar een maatje groter en met grotere (dus niet op schaal) vleugels. Dat toestel vloog duidelijk beter maar het was nog steeds een toestel dat je geen seconde "alleen kon laten". Het heeft met enige regelmaat gevlogen maar het was geen toestel waar je elk weekeinde mee ging vliegen. ;)
     
  18. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    Bij ons clubgebouw van MVV Delta Oss heeft ook heel lang een F84F gestaan.
    Groetjes,
    Jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    kvlasblom vindt dit leuk.
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey Jan, volgend mij heb ik daar als kind nog op geklomen...hoewel dat eigenlijk niet mocht? :D

    Grt,
     
  20. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Leuke foto's trouwens!
     

Deel Deze Pagina