Bouwverslag sonarboot (basis Smit Nederland)

Zou ze niet voorzien van 'Loctite'! Veel te vast, en trillen doen die motoren niet.
Wil je iets borgen voor het vertrouwen, kan je dat met een likje nagellak doen.

Het is prettig als je de zaak gangbaar houdt voor onderhoud... en zelfs met een soepele Loctite zet je het soms te vast.

Je heb de motoren nu fix met met kruiskop... imbus werkt prettiger.
De hex kan je beter op lichte kracht vast zetten, verder kan je met een imbussleuteltje prachtig om een hoekje werken.
Koppel afgeven aan de bout, met een kruiskopje gaat dat nu eenmaal minder.
Dat is in een soms benauwde ruimte prettiger werken...

En let op! Die boutjes niet te lang! Je raakt het anker...
lengte van het inwendige draad, in de motor, is lang genoeg.

Stel dat je de motoren 100% in lijn wilt hebben met je assen. Kan je in je haaksprofiel steunen
gaatjes boren en draad tappen, dan kan jet met 4 boutjes, als pootjes, de motoren onder een gewenste hoek stellen. Blijven dan mooi staan.
Kan je later het er om, en er onder volstorten met 'fun-datie'...

Voor een ieder: Werk met een cardan... en niet met 1x een kruiskoppeling. Dat zal nimmer gaan wrikken.
Overbodig te noemen... De lengte van de setup met cardan moet je wel inplannen met motor en schroefas tegelijk.


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Mochten de boutjes lang genoeg zijn Erik, zet dan een moertje achter de kruiskop. Dat werk makkelijker dan met een schroevendraaier. Als je inbusboutjes hebt werkt Bas zijn advies ook natuurlijk. Bas heeft niet goed genoeg op je plaatje met onderdelen gekeken. Daarop zie ik metalen (RVS) dubbele kruiskoppelingen. Ja Bas, als Groningers hoor je voor elkaar op te komen! :bye: Gr. Klaas.
 
....Erik, Ik zou geen loctite op de schroeven zetten, maar voor de schroef een messing (borg)moertje. Dat is dan gelijk je stuwlager tegen de askoker. Als je uierzalf gaat gebruiken als smeermiddel dan werkt het als volgt. Beetje uierzalf warm maken en opzuigen..... Wordt wel wat! Gr. Klaas.

Klaas, ik doelde op loctit op de schroeven die de motor borgen. In Bas zijn reactie lees ik dat het niet nodig is, mogelijk wat nagellak. Dat leen ik dan maar even van vrouw des huizes :thumbsup:
Smeren van de koker met uierzalf reeds uitgebreid gelezen. Ik had inderdaad in de gaten dat mogelijk de accu in de in de knel komt te zitten, er is ruimte om wat af te zagen dus dat komt goed. Ik wilde de accu voor de zekerheid ook nog even ‘klem’ zetten met een paar hoekprofieltjes.

....Zou ze niet voorzien van 'Loctite'! Veel te vast, en trillen doen die motoren niet.

Wil je iets borgen voor het vertrouwen, kan je dat met een likje nagellak doen.
Het is prettig als je de zaak gangbaar houdt voor onderhoud... en zelfs met een soepele Loctite zet je het soms te vast. Je heb de motoren nu fix met met kruiskop... imbus werkt prettiger...

Voor een ieder: Werk met een cardan... en niet met 1x een kruiskoppeling. Dat zal nimmer gaan wrikken.
Overbodig te noemen... De lengte van de setup met cardan moet je wel inplannen met motor en schroefas tegelijk...
Gr Bas

Bedankt voor het meedenken Bas, beetje nagellak van de vrouw des huizes dus. Schroef met een imbus is een goed idee, meer mogelijkheden om het geheel los te maken onder een hoek. Cardans zijn al in huis:yes:. Het anker had ik door, vandaar ook de dubbele carroserieringen. Wat ik me bedacht, ik kan beter de bovenkant van het middelste gat eruit zagen aan in ieder geval één kant. Kan ik de motor indien nodig er makkelijk uit tillen onder een hoek zonder de profielen te hoeven buigen of los te breken van de vloer..


Mochten de boutjes lang genoeg zijn Erik, zet dan een moertje achter de kruiskop. Dat werk makkelijker dan met een schroevendraaier. Als je inbusboutjes hebt werkt Bas zijn advies ook natuurlijk. Bas heeft niet goed genoeg op je plaatje met onderdelen gekeken. Daarop zie ik metalen (RVS) dubbele kruiskoppelingen. Ja Bas, als Groningers hoor je voor elkaar op te komen!
C:\Users\GEBRUI~1\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.gif
Gr. Klaas.
;)
 
Erik, De schroeven in de motor hoef je niet te borgen. Die dingen trillen echt niet! En als je een sleuf maakt dan voor en achter in de steun. De motoren schuiven klem tussen de steunen, dus kantelen gaat niet lukken. Als je accu klem staat tussen de motoren hoef je alleen maar voor en achter een hoeklijntje te plaatsen. Eigenlijk alleen maar aan de voorkant. Smit Finland ging een keer kop-voor de kant in. Bij mij staan er twee accu's in (eentje is defect, maar doet het nog goed als ballast). Het latje waar de accu's mee waren gezekerd brak aan de voorkant af. Gelukkig maar, anders had ik schade aan romp en dek gehad. Gr. Klaas.
 
Klaas... de Kruiskoppelingetjezzzz had ik gelezen! Yepperdeyep!
Ik kom Leek wel bezoeken als mijn 3-assig bootje weer in de vaart is!
Klaas is dan ook wellicht 'ergens in het Noorderlicht' te vinden... komen we beiden...
een vaarplan werd reeds bekokstoofd!
Nienoord heeft een mooi stekkie!
 
14-06-'20 is er op Nienoord een vaardag, ook met stoom. Waarschijnlijk ben ik dan in de buurt. Gr. Klaas.
 
Mooi zo Klaas! Dan moet het Heussje klaar wezen!
Nu bezig met het plannen van de nieuwe 'badkuip'.
Is dat alles helder... dan ga ik glassen aan de binnenkant.
De werderopbouw van een wederopbouwmodelboot...

Erik! Werk aan de winkel! Casco moet vaarklaar wez'n njah' in wez'n!
 
Erik, Ik zou geen loctite op de schroeven zetten, maar voor de schroef een messing (borg)moertje. Dat is dan gelijk je stuwlager tegen de askoker.

Helemaal met je eens. Mijn mening: Nooit, maar dan ook Nooit in de modelbouw onderdelen, die in de aandrijflijn zitten met Loctite borgen.
Ook de onderdelen van het roer, roerkoning met bevestiging van de stuurarm.
Deze onderdelen moeten altijd voor reparatie gedemonteerd kunnen worden!.
Zoals Klaas schrijft borgen met een borgmoer.
Of anders, in de asbus van een koppeling, borgen met een stelschroef(kratereind) met inwendig zeskant.
 
Die dingen worden ook wel madeschroef(je) genoemd.
Madeschroef is eigenlijk een Germanische. In het Duits heet deze "Madeschraube".
Ik hou mij liever bij de Nederlandse naam, welke in het verleden door Borstlap, thans Fabory, werd/word gebruikt.
Zie link: https://www.fabory.com/nl/search/?text=stelschroef

Neem wel harde
Waarschijnlijk bedoel je de zwarte uitvoering in staal.
Deze uitvoering is er over het algemeen in de kwaliteit 8.8, of beter kwaliteit 10.9.
Ik ben van deze uitvoering in staal, door aanwezigheid van condensaat(modelstoomsleepboot), afgestapt.
Reden, na enige tijd zat het binnenzeskant vol met roest en paste de binnen zeskantsleutel (inbus sleutel) niet meer. Bedenk, dat voor een stelschroef M2 de binnenzeskant sleutel 0,89mm is.
Door het probleem van roest ben ik overgestapt naar RVS. stelschroeven.
De kwaliteiten 8.8., nog erger 10.9 zijn eigenlijk niet uit te boren.

Diverse RVS exemplaren zijn zo zacht dat het zeskantje vervormt.
Dit is heel correct. Momenteel zijn er RVS stelschroeven verkrijgbaar, die voldoen aan de kwaliteit 8.8.
Wel van belang is, zowel voor stalen-, als RVS stelschroeven is:
De kop van de stelschroef MOET vallen binnen de boring van de naaf. Indien de kop uitsteekt boven de naaf, dan zal door de aandraaikracht de kop uitbreken!!!!.

Voor de uitleg van de mijn gebruikte kwaliteitsbenamingen, zie: http://mcbboek.nl/MCB_h10/Technische_gegevens.htm
 
Laatst bewerkt:
Om precies te zijn is het in het Duits Madenschraube Henk. Jij mag ze noemen zoals je wilt. Zelf gebruik ik liever de zwarte. Klodder uierzalf eraan en dan overleven ze me wel. Gr. Klaas.
 
Dank voor de reacties! Loctite begin ik niet aan, bij deze .
Vandaag de schroeven met imbus besteld, ze vervangen straks de schroeven met kruiskop. Gelijk ook een paar stelringen besteld zodat ik het roer kan stellen en indien nodig later kan demonteren. Gelijk de motorhouders vastgezet, voorzien van een gleuf zodat de motor er uit kan en de houder iets versmald.


3F5D16C3-8A3D-4992-8B6A-3CC9A8C0130F.jpeg
 
Ziet er strak uit Erik! De motoren komen zo niet van hun plek.Gr. Klaas.
 
Ik zie bij een aantal schepen dat de uithouders voor de schroefas door de romp heen gemonteerd worden. Je kan toch ook de juiste maat meten en dan tegen de romp bevestigen? Of is hier een specifieke reden voor? Gr Erik
 
Erik, Je kunt de uithouders inderdaad tegen de romp lijmen, maar als er bevestigingsstrippen aan zitten en die lang genoeg zijn kun je ze ook door de romp heen steken en dan aan beide zijden van 2K-lijm voorzien. Dan zitten ze dubbel zo vast en is er minder kans dat ze losbreken. Maar om eerlijk te zijn, bij mijn Smit Finland heb ik ze tegen de romp gelijmd. Bij mijn bouwdoos was geen beslagset en ik heb de uithouders gemaakt van een dikke plaat styreen. Aan de binnenkant heb ik als versteviging in de romp plaatjes styreen gelijmd. Op de ene zie je SB staan. Op de tekening zie ik uithouders met een schroefje dat door de romp heen steekt. Bij de straalbuizen heb ik aan de bovenkant de strip wel door de romp gestoken. Dat zijn de rode stukken op de foto. Bij de scheg heb ik er losse passtukken tussen gelijmd, maar die zijn bij raggen in het ijs aan één kant los gekomen. Later wel verstevigd met 2K-lijm. Zou ik het nog eens doen dan zou ik een verbinding tussen beide straalbuizen, dwars door de scheg heen) maken. Maar zoiets heb je altijd achteraf. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.

IMG_0780.JPG
 
Grappig de plek van de elektronica... :D

In mijn beleving 'moest' dat altijd hoog en droog... ik gebruik dubbelzijdig klittenband om de erorme
dradenbende iets te groeperen. Met telemetrie aangesloten... is dat een behoorlijke hoeveelheid koper aan het worden...
Spul betrek ik van Okaphone in Groningen. Kabelbinder.

Uitgezocht en alles op z'n stek? Gaat er nog een flinke wikkel belletjes plastic om de ontvanger tegen buiswater...
Ook weer met klittenband geborgd aan het statiefje... stormvast... vast!

DSCN7455.JPG



Ook hier de houders voor de schroefassen dwars door de romp. Binnenin extra plaatje gelijmd met sleuf
voor meer stijfheid. Gelijmd destijds met Araldite... in een trits alle lijmtaken achtereen doorgevoerd.
Stervens dure flacons... kort houdbaar... Lijmt echter wel als een tierelier aan ABS. Ook na +10 jaar nog prima
Starterspakket van Viba...

DSCN2227.JPG


Groetjes Bas
 
Mooi hè, dat zo onder je handen te zien groeien! Probeer wel zoveel mogelijk overtollige lijm weg te strijken met een spatel. Scheelt je later een hoop schuurwerk. Succes verder! Gr. Klaas.
 
Eric, toen ik je uithouders goed bekeek, leek het erop dat het soldeer niet helemaal was doorgevloeid... Met een soldeerbout gedaan?
Als je nog eens iets moet solderen, kun je beter het met een brander doen. Daarbij is het de kunst om beide messing delen te fixeren, dan een paar losse stukjes soldeer erop te leggen en beide messing delen te verhitten. Op een gegeven moment zie het soldeer vloeibaar worden en naar het heetste deel 'kruipen'. Dan de verhitting stoppen, de zwik laten afkoelen en eventueel schuren/polijsten. Dan heb je een door-en-door gesoldeerde verbinding.
Met zilversoldeer is het nóg beter, maar dat is een kunst die niet iedereen machtig is.
Je uithouders straks in ieder geval goed in de verf (liever nog een laagje epoxy) zetten; soldeer blijft een mengsel van tin en lood en dat is nu eenmaal een behoorlijk on-edele legering.
 
Back
Top