Dit gaat over een artikel in de FAQ: https://www.modelbouwforum.nl/threa...elladers-voor-nicd-en-nimh.59819/#post-920677
Nu weet ik dat dit al een heel oude post is, maar toevallig dat ik hem eens doorlas, en volgens mij is bovenstaand min of meer een beetje nonsense (sorry Jan...)
Het heeft niks met de vorm van de letter Delta te maken, en een "delta peak" is iets heel anders dan wat hier omschreven wordt.
In wiskunde en natuurkunde word de letter delta gebruikt om een verandering van een parameter te onderscheiden van de absolute waarde van die parameter. Vaak wordt daar de factor tijd in mee genomen, maar niet altijd.
Een radiator van een auto, bijvoorbeeld kan een ingangstemperatuur hebben van 100 graden, en een uitgang van 70 graden, en dan is de ^T (delta-T) dus 30 graden.
Maar in dit geval, het laden van accu's, speelt de factor tijd wel mee, en word om de zoveel tijd een spanningsmeting gedaan, en vergeleken met de vorige meting.
Hoe groot dat tijdsinterval is, doet verder niet zo ter zake, zolang het maar een vast interval is.
Daar rolt dan weer een waarde uit, uitgedrukt in (m)V/sec ofwel hoeveel (mili)Volt de spanning per seconde stijgt. Ofwel, ^U
Delta U kun je ook weer in een grafiekje zetten, en dat heet dan wiskundig een afgeleide grafiek (hij is afgeleid van de moedergrafiek), en die grafiek zal een piekwaarde vertonen, precies dáár, waar de grafiek van post 1 het steilst oploopt. En DAT is waar je de lading wilt onderbreken, want dáár is je batterij 100% vol. "Daar waar delta-U piekt" of in jargon: delta-peak.
En dat doet hij ook, want wat ik in mijn accu's stop, komt overeen met de nominale capaciteit, en NIET met de ruwweg 125% nominaal die het grafiekje suggereert, en wat ik in mijn accu's stop is (nagenoeg) onafhankelijk van de laadsnelheid.
Nu is de afslagwaarde die je instelt, die waarde in mV, niet de daling van de totaalspanning na het hoogste punt, maar de daling van die "delta-U".
Dus zeg, de spanning loopt gedurende het laadproces op met 10 mV per seconde, tegen het eind van het laadproces loopt delta-U op tot mischien wel 40 mV/sec (de spanningsgrafiek in post 1 buigt af naar boven) en op het moment dat delta-U terugloopt naar 35 mV/sec (daar waar de grafiek van een buiging naar boven overgaat in een buiging naar beneden) zegt de lader dat het genoeg is geweest.
Er is dus aan het eind van de lading een duidelijke piek te zien in de accuspanning. De Griekse letter Delta wordt geschreven als een puntige driehoek en daarop lijkt deze piekspanning een beetje. Vandaar de naam "Delta peak".
De delta peak afslag
Het punt, waarop de accuspanning weer gaat dalen, is voor de acculader het teken dat de lading beëindigd moet worden.
Nu weet ik dat dit al een heel oude post is, maar toevallig dat ik hem eens doorlas, en volgens mij is bovenstaand min of meer een beetje nonsense (sorry Jan...)
Het heeft niks met de vorm van de letter Delta te maken, en een "delta peak" is iets heel anders dan wat hier omschreven wordt.
In wiskunde en natuurkunde word de letter delta gebruikt om een verandering van een parameter te onderscheiden van de absolute waarde van die parameter. Vaak wordt daar de factor tijd in mee genomen, maar niet altijd.
Een radiator van een auto, bijvoorbeeld kan een ingangstemperatuur hebben van 100 graden, en een uitgang van 70 graden, en dan is de ^T (delta-T) dus 30 graden.
Maar in dit geval, het laden van accu's, speelt de factor tijd wel mee, en word om de zoveel tijd een spanningsmeting gedaan, en vergeleken met de vorige meting.
Hoe groot dat tijdsinterval is, doet verder niet zo ter zake, zolang het maar een vast interval is.
Daar rolt dan weer een waarde uit, uitgedrukt in (m)V/sec ofwel hoeveel (mili)Volt de spanning per seconde stijgt. Ofwel, ^U
Delta U kun je ook weer in een grafiekje zetten, en dat heet dan wiskundig een afgeleide grafiek (hij is afgeleid van de moedergrafiek), en die grafiek zal een piekwaarde vertonen, precies dáár, waar de grafiek van post 1 het steilst oploopt. En DAT is waar je de lading wilt onderbreken, want dáár is je batterij 100% vol. "Daar waar delta-U piekt" of in jargon: delta-peak.
En dat doet hij ook, want wat ik in mijn accu's stop, komt overeen met de nominale capaciteit, en NIET met de ruwweg 125% nominaal die het grafiekje suggereert, en wat ik in mijn accu's stop is (nagenoeg) onafhankelijk van de laadsnelheid.
Nu is de afslagwaarde die je instelt, die waarde in mV, niet de daling van de totaalspanning na het hoogste punt, maar de daling van die "delta-U".
Dus zeg, de spanning loopt gedurende het laadproces op met 10 mV per seconde, tegen het eind van het laadproces loopt delta-U op tot mischien wel 40 mV/sec (de spanningsgrafiek in post 1 buigt af naar boven) en op het moment dat delta-U terugloopt naar 35 mV/sec (daar waar de grafiek van een buiging naar boven overgaat in een buiging naar beneden) zegt de lader dat het genoeg is geweest.