Wakefield modellen

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Zit deze site http://www.oldwakefields.com/23621.html met Wakefield modellen te bekijken maar zie alleen maar prachtige modellen met mega grote props.

Is tuurlijk allemaal rubber aangedreven maar vraag me af hoe bepaal je nou welk formaat prop je moet gebruiken.

7e6a14159498be1dffff8141ffffe905.jpg



da03ee97efdaf860ffff8667ffffe905.jpg
 
Ik zou het niet weten Ton , maar den deze vind ik wel de schoonste , Aristocrat

Aristocat.jpg


Groeten Jef
 
Volgens mij werd het proefondervindelijk gedaan.
Kijken welk formaat prop je nog kon gebruiken zonder dat het model de torsie niet meer normaal op kon vangen. Met een spoed die ook nog te behappen was.
Een aantal jaar geleden ging het gewicht van de rubbermotor van 40 naar 30 gram en toen zag je een tijdje ook kleinere of smallere props... Nu zitten we toch weer bij behoorlijk grote props en ik zie ook steeds bredere props.
En als het er echt op aankomt gebruiken we props met een variabele spoed. Je hoopt op elk moment van de vlucht optimaal te vliegen, maar het is altijd een compromis...
En de winnaar heeft gelijk natuurlijk, dus daar wordt veel van afgekeken.
 
Ja de Aristocrat is zeker een beauty ben benieuwd hoe zoiets zou vliegen met 1,5m span.
Om over het formaat van de prop maar niet te spreken die wordt dan 1m in diameter.

Ja proefondervindelijk kan ik me voorstellen maar hoeveel prop moet je dan wel maken.
En rubbermotor van 40 naar 30 gr is nogal niet was er dan opeens nieuw rubber en wat deed de performance daarvan.

Moet dat echt een keer proberen RC met rubbermotor aandrijving lijkt me super relaxed.
 
Laatst bewerkt:
De prestaties van de modellen en van het rubber werden steeds beter.
'Mei 1999' was een magische batch. Dit is nog steeds de goud standaard voor indoor duurvlucht modellen.
Bij F1B is modern rubber gelukkig weer een stuk consistenter.
Een verschil met de oude samenstelling is dat er nu vooral aan het einde veel energie in kan. Prima voor een power burst, maar indoor modellen lijken er niet beter mee om te gaan.
Wedstrijden worden dus niet meer gewonnen door beter/ duurder rubber.
De modellen worden wel nog steeds beter.. Dus er gaan weer stemmen op om iets aan te passen..
Nog minder rubber?

En moderne Wakefields hebben vaak een spanwijdte van 1.8 meter, wegen 200 gram, digitale klokken, gps, hoogtemeters,...etc.

F1C (2.5cc) ging van een motorloop van ..eh 40 seconden in stappen naar 7...5 en recentelijk 4 seconden. Is voor tijdwaarnemers niet makkelijk meer te meten.
F1A lanceert ook steeds hoger...
Prachtig, maar ook meteen lastig.


p.s. De Wakefield in mijn profielfoto is mijn eerste, gebouwd rond 1998, balsa D-doos en een spanwijdte van 1.55 geloof ik. Ik heb 'm nog steeds!
 
Een kistje van 1.5m, gaat prima. Kortste kist in mijn koffer is 1.55 ~ 1.60m

Vooral de combinatie van goed rubber, genoeg rubber, en de juiste torsie maakt dat het prima vliegt. Kijk naar F1G of P30, kleine modellen, vliegt prima. Lekker origineel bouwen Ton...
 
Dus als ik het goed begrijp is bv de aristocrat het vroegere equivalent
van f1b nu?

Exact.

Als je wat beetje research doet zie je echt bepaalde periodes wat betreft de F1B modellen. Van mooie opgebouwde rompen met prachtige vleugels, naar gerolde rompen en meerdere functies op een timer tot de huidige hightec modellen. Dit alles is in de lijn geweest met de beschikbare materialen, kennis en de experimenteer drift van de mens. Je ziet dan ook vaak, met name in USA, meetings met wakefield uit verschillende tijdperiodes.
 
ik snap niet waarom je als competitievlieger zo'n prachtige maar nutteloze en prestatieminderende cockpit zou toepassen...
Vroeger ging het niet om prestatie maar om lol en plezier. Iedereen had t zelfde dus ja hoe is dat dan prestatieverminderend? Ten opzichte van huidige modellen, dan ja..
 
Vroeger ging het niet om prestatie maar om lol en plezier. Iedereen had t zelfde dus ja hoe is dat dan prestatieverminderend? Ten opzichte van huidige modellen, dan ja..
Klopt hoe meer prestatie gericht des te minder fun.Had dit met Club 20 Pylon races was de oude Veco .19 periode veel leuker met close racen.
Dan de latere OPS en nog hogere snelheden en zeker niet meer close raden. Het wordt dan meer een kwestie van hoeveel heb je er voor over.
 
Back
Top