Bouw Krick Rhonbussard schaal 1/4

Dank voor de tip, zou blanke acryl lak iets zijn?
Wat jij mooi vindt.
Zolang de lak maar geschikt is voor buiten, i.v.m. UV-stabiliteit (daardoor wordt spanlak na (1 !!!) intensief vliegseizoen gelig ...).
G8 (is de UV-stabiele G4 lak) is daar heel geschikt voor. Een beetje verdunnen met PU-verdunner, en je krijgt een zeer degelijke laklaag. In principe is het een hoogglans lak, maar als je weinig opbrengt en ook nog verdund, dan kruipt het nagenoeg geheel weg tussen de vezels van het doen, en zal er aan de look van die Oratex weinig veranderen.
 
Wat jij mooi vindt.
Zolang de lak maar geschikt is voor buiten, i.v.m. UV-stabiliteit (daardoor wordt spanlak na (1 !!!) intensief vliegseizoen gelig ...).
G8 (is de UV-stabiele G4 lak) is daar heel geschikt voor. Een beetje verdunnen met PU-verdunner, en je krijgt een zeer degelijke laklaag. In principe is het een hoogglans lak, maar als je weinig opbrengt en ook nog verdund, dan kruipt het nagenoeg geheel weg tussen de vezels van het doen, en zal er aan de look van die Oratex weinig veranderen.

Dirk, dank je wel.
Duidelijk verhaal, ga ik mee aan de slag!


Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
 
Die G4 is inderdaad fijn spul om mee te werken en ik heb het vroeger regelmatig gebruikt, maar wat betreft gezondheid is het niet zo'n fijn goedje. Ieder moet zelf beoordelen wat ie veilig vind, maar het MSDS liegt er niet om: https://polyestershoppen.nl/download/hechthars-g4/msds-hechthars-g4-233.pdf
Daarmee kom je bij ons in het lab de deur nauwelijks in, laat staan dat je het mag gebruiken. Vraagt om een goed koolstof filter en geen meeruikende huisgenoten.

Bijna alle polyurethanen bevatten isocyanaten, en die zijn niet zo fris.

Maar goed, ik ben dan ook wat voorzichtig, ik raak geen epoxy aan zonder handschoenen en zo.
Is er echt niks dat werkt en wat vriendelijker is? Ik heb binnenkort ook een oratex vleugel af te lakken (ben een 4 meter SHK aan het restaureren) en ga het (in het wit) met een goede kwaliteit watergedragen verf proberen.

Groeten,

Merijn
 
Willekeurige blanke poly-urethaanlak (1C) werkt volgens mij prima. Die gebruik ik als UV-bescherming voor transparant-gelamineerde surfplanken. Of die dan minder ongezond zijn weet ik niet.
 
Rechter vleugelhelft bekleed, aileron gemonteerd ( eerste keer met hinge glue, prima spul!) blijft mij toch nog af en toe verbazen hoe groot 3,57 mtr span in de shop is!
IMG_2475.JPG



Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
 
Beste Sikorsky,

Ik heb niet het hele draadje gelezen maar wil wel even een opmerking plaatsen.
Het zwaartepunt op de tekening is onjuist.
Deze dient ter hoogte van de hoofdsteun van de piloot te komen.
22mm verder naar voren dus.
Is anders niet te vliegen.
Mijn EWD had ik op 4,4°
De compensatie vind plaats door het dragende stabilo.
Ik heb deze vaak ingezet bij het slepen.
 
Ik twijfelde ook eerst over de enorme EWD en heb jaren gewacht voor ik met de Rhönbussard de eerste vlucht aan durfde.
Gelukkig werd ik gewaarschuwd door Christian Baron aangaande het zwaartepunt.
Anders was hij gegarandeerd bij de eerste vlucht beschadigd.
Overigens een mooi toestel om mee te vliegen.
Zeer goedmoedig met geweldige zweef eigenschappen
Op Youtube heb ik er een video van opstaan.
 
Heren, dank voor de info de 22 mm naar voren van de cg had ik al meegekregen via andere sites waar ik wat research heb gedaan hoewel daar toch nog wel verschillen van inzicht waren te vinden onder de bouwers van de Rhonbussard.
We gaan het zien, ik heb in ieder geval het zwaartepunt naar voren verplaatst, terug kan altijd nog!
 
Klopt,Ik heb ook veel(foutieve)adviezen gekregen maar gelukkig zat er een serieuze bij.
Op basis van zijn kennis heb ik de eerste vlucht vlekkeloos kunnen uitvoeren.
Misschien overbodig maar kijk even goed naar het hoogteroer.
Er zit een licht verschil in profiel van boven en onder.
Dít was een van de eerste modellen,die Krick uitbracht, voor radiografische besturing.
Daarvoor allen vrije vluchtmodellen en daar was een dragend hoogteroer bijna standaard.

Mijn Rhönbussard tijdens een landing.
Dít was een van de eerste vluchten en vloog uit voorzichtigheid iets te snel.

Misschien nog een overbodige tip.
De Rolroer differentiëring is bij deze kist ook belangrijk.
Veel uitslag naar boven en minimaal naar beneden.
Zie ook deze draad:
http://www.rc-network.de/forum/show...fahrungen-RHÖNBUSSARD-(KRICK-3-6m-Spw-)/page2

 
Laatst bewerkt:
Nogmaals dank voor de reacties, de rolroeren heb ik voorzien van veel differential dat is mij al duidelijk uit de diverse publicaties.
We gaan het zien, misschien deze week al!
 
Gefeliciteerd met de maiden! Een prachtige oldtimer! Het advies over het zwaartepunt snap ik niet helemaal. Met een dragend stabilo verwacht ik eerder een relatief naar achter liggend zwaartepunt. Ik heb een Amigo met het ZP op 2/3 vleugelkoorde!
 
Met een EWD van 4.4° zal het stabilo niet meer dragen maar de staart naar omlaag drukken en dan moet het CG naar voren , zo vlogen de oude 1/1 toestellen, maar voor een RC model niet veilig, dat is in diverse topic's al meermaals aan bod gekomen
 
Back
Top