Zelf bouwen of 2e hands RTF?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door RCmarc1995, 20 mrt 2020.

  1. RCmarc1995

    RCmarc1995

    Lid geworden:
    28 jan 2009
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Oudenbosch
    Goedenavond allen.
    Ik ben sinds een aantal maanden weer verslaafd geraakt aan het pure modelvliegen en wil dit graag doorzetten. Lange tijd met een DJI rond gevlogen, maar puur voor het vliegen zelf is de uitdaging daar snel vanaf. Inmiddels ben ik al een tijdje in het bezit van een Blade 230s V2 waar ik redelijk mee rond kan vliegen. Aerobatics heb ik nog niet geprobeerd, al ben ik daar op de sim wel druk mee bezig. Rechtop kan ik alle oriƫntaties vliegen en leuk rond cruisen.

    Ik zou geen modelvlieger zijn als ik inmiddels niet al aan het verder kijken ben naar iets groters, ook al weet ik dat de Blade me nog wel even zoet kan houden... Ik zit te denken aan een 380 formaat heli (ALZRC/Goblin). Onder andere net even iets windbestendiger, daar de Blade behoorlijk danst bij windkracht 3. Qua budget wordt het een nieuwe ALZRC of een 2e hands Goblin oid.
    Nu volgt hieruit ook mijn vraag. Ik heb nog nooit zelf een heli kit in elkaar gezet. Ik ben wel bekend met de basis RC elektra (motor/ESC/servo's/tx/rx/solderen etc.), maar niet met helizaken als FBL systemen en het instellen hiervan, waar wel of juist geen loctite etc.
    Ik vind de techniek erg interessant en heb ik redelijk snel door hoe iets in elkaar zit.
    Is het verstandiger om een nieuw bouwpakket te kopen en het zelf in elkaar te zetten en te programmeren? Of kan ik ook uit de voeten met een 2e hands heli waarvan ik heb gezien dat ie goed vliegt?
    Zelf bouwen wordt dan een 'clone' van de welbekende merken, iets waar de meningen over verschillen (wat ik goed begrijp). Echter is dit gewoon gebonden aan mijn budget. 2e hands kan ik voor een serieuzer merk gaan, wat ik ook weer aantrekkelijk vindt.

    Ik hoor graag wat jullie idee hier bij is.
    Alvast bedankt!

    Groeten Marc
     
  2. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    Persoonlijk zou ik een tweedehands heli ook nagenoeg helemaal opnieuw opbouwen. Je weet immers niet of alles nog in orde is, bijvoorbeeld lagers of andere slijt gevoelige onderdelen.
    Ik weet niet hoe handig je bent, maar met zorgvuldig lezen en wat info opdoen is een kit prima te bouwen. Waar wel en geen loctite op moet staat meestal ook gewoon aangegeven (wel: metaal op metaal, nooit op plastic)
    De uitdaging zit vooral in de electronica en daarvoor zou ik adviseren om iemand te zoeken die daarmee kan helpen.

    Natuurlijk kan je hier terecht voor specifieke vragen. Maar de electronica is nou eenmaal ingewikkeld als je het niet kent.
     
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    hoi Marc

    Heb je een pb gedaan, in de verkoophoek heb ik toevallig net een geheel opnieuw afgestelde en originele Goblin 380 staan,

    Wellicht wat voor jou, laat maar weten.

    Kan je eventueel ook helpen om hem op je eigen zender in te stellen

    gr kees
     
  4. RCmarc1995

    RCmarc1995

    Lid geworden:
    28 jan 2009
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Oudenbosch
    Dank voor je reactie! Ik neem het zeker mee in mijn overweging. Het internet is een waardevolle bron dus ik zal hier ook een hoop uit kunnen halen. Ik heb helaas niet
    iemand in mijn directe omgeving die RC heli's heeft, dus ik zal toch zelfstandig de kennis eigen moeten maken. En natuurlijk met behulp van jullie :).
    Het is wel stil op het MBF de afgelopen tijd valt me op... Het ware RC vliegen is aardig op z'n retour ben ik bang met de huidige (drone)ontwikkelingen
     
  5. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    Je zou kunnen kijken of je bij een club terecht zou kunnen. Volgens mij zitten er wel een aantal in de beurt. Sowieso gaat dat veel helpen, ook met vliegen. Dat is ook niet zo eenvoudig als op de sim namelijk
    Qua electronica zou ik dan iets zoeken waar veel informatie over bekend is. Veel mensen gebruiken bijv de vbar, daar is veel info over en ook instel filmpjes zijn genoeg te vinden.

    Mocht je twijfelen over de componenten, laat maar weten
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dat het hier rustig is, komt ook vanwege facebook en dergelijke.
    al de losse groepen nemen de rol van dit forum een beetje over. wat niet erg is, iedereen zijn eigen manier.
    daarnaast gaan we het nieuwe seizoen in, dus alle problemen staan nu nog op de kast thuis.
    en met het virus zijn ook een reeks clubs dicht.

    persoonlijk vind ik de weg via het forum nog steeds duidelijker, en ook beter te zien of je met een "knuppel" praat of met een wat gevorderder persoon.
    op FB moet je dit toch een beetje afwachten..

    over starten met heli's: onderschat het niet!
    het is het moeilijkste in de rc wereld om mee te beginnen..
    mede omdat de grond schade geeft.
    en juist vanaf 1cm hoogte (en eigenlijk zelfs eerder al) moet je alles onder controle hebben.
    anders heb je een klap en een doos onderdelen.

    ALS je jezelf leert helivliegen, hou de heli klein (tot maatje 450, rotorbladen van 325 mm)
    iets afwijken kan, maar liefst niet teveel.
    en neem een simulator. realflight bijvoorbeeld. let op dat je de controller erbij neemt..
    kost wat. maar als het 1 crash scheelt, heb je het geld er al uit..
    maar, er zijn niet zo gek veel mensen die zichzelf succesvol hebben leren helivliegen.
    haken af vanwege irritatie, financien, frustratie..
    ze zijn er wel. maar niet veel.

    veruit de goedkoopste en veiligste optie (persoonlijk en voor de financien) is via een club leren vliegen..
    dan wordt je gekoppeld aan een leraar. deze vliegt, geeft jou tijdens de vlucht controle.
    gaat het mis, pakt hij de controle terug.
    zo kun je leren vliegen, met zo min mogelijk schade.
     
  7. RCmarc1995

    RCmarc1995

    Lid geworden:
    28 jan 2009
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Oudenbosch
    Hoi Student,
    Ik ben mij erg bewust van de moeilijkheidsgraag van het helivliegen! Tot op heden heb ik het zelf gedaan, echter al wel ervaring met vliegtuigen en heel veel in de sim geoefend alvorens de Blade aangeschaft te hebben.
    Op dit moment vlieg ik dus met mijn Blade 230S v2, hiermee kan ik tail-in, side-in en nose-in goed op dezelfde plek blijven en ook prima rondvliegen.
    Ik heb een Spektrum DX9, hiermee oefen ik regelmatig ook op Aerofly RC7, hier ben ik nu bezig met inverted hover, achteruit vliegen etc, dit blijft enorm lastig maar het vordert gestaag. Dit heb ik nog niet in het echt geprobeerd, dus
    eigenlijk telt dat nog niet ;). Ik moet zeggen dat het simmen wel echt helpt voor wanneer ik weer met de Blade vlieg, het gaat toch stiekem in de vingers zitten.
    Daarnaast blijf ik focussen op de basisprincipe, het beoefenen van de basisoriƫntatie.

    Wat het zelf bouwen of kant en klaar kopen betreft, ga ik uiteindelijk toch voor een pakket zelf bouwen. Ik denk dat het voor het doorkrijgen van de heli het allerbeste is.
    Mocht ik er niet uit komen, dan heb ik dit mooie forum of inderdaad een vliegclub in de buurt.
    Bedankt voor je reactie, ik vind het op een forum toch altijd wat gezelliger dan de losse groepen, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
    Hopen dat de wind, net als de kou, binnenkort het land verlaat!
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ooo, je vliegt al...
    dan heb je het ergste al gehad, en dan zal je opvallen dat een grotere alleen maar makkelijker vliegt

    qua pakket, het bouwen zelf stelt niets voor.
    je moet natuurlijk wel de handleiding volgen, en gewoon kritisch zijn op wat er komt te staan.
    soms klopt de handleiding niet 100%.
    dus gewoon nadenken, komt het best goed.

    qua instellingen en in de zender zetten, dat kunnen we via het forum redelijk ver uitleggen.
    ook hier, in de regel als je de handleidingen volgt, kom je een heel eind.
    behalve bij het in de zender zetten, daarbij moet je het zelf uitvinden.
    grappig genoeg. maar ook daarin kunnen we je vrij ver helpen.

    en als je het niet erg vind om een keer in de auto te stappen oid, kan altijd ff iemand met je meekijken of helpen.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou juist een grotere heli nemen, dat vliegt makkelijker en rustiger.
    Ik ben met een 10cc heli (150cm rotor) begonnen en toen naar kleiner gegaan.
    Kleiner vliegt veel onrustiger.
    Een Trex500 is gebruikt wel goedkoop te vinden en er zijn ook genoeg reservedelen te koop.
    Je moet alleen wel weten van wie je hem koopt, of hem voor laten vliegen.
    Met helies koop je makkelijk iemand anders ellende.

    GJ
     
    bones7 vindt dit leuk.
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik ben ook met een 10 cc begonnen, maar toen waren de E helietjes nog niet uitgevonden.
    De 450 heb je in alle varianten, prima kloontjes zijn er zoals de KDS. Die zijn betaalbaar en vliegen prima.
    De 10 cc vliegt idd veel gemakkelijker maar je hebt ook een veel grotere catastrofe als er wat mis gaat,
    Ik boorde laatst mijn HK 450 in de schutting en de schade bedroeg exact 15 euro. (schutting niet meegerekend) Als ik dezelfde stunt met een 10 cc had gedaan, dan zou het in de honderden euro`s gaan lopen. Setje bladen is al 100 euro.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Klopt maar ik heb mijn Vario 10cc maar 1x gecrasht was ook een bewuste crash omdat er opeens kinderen aan kwamen rennen en naar de heli renden.
    De kleinere .30 maat heb ik meerdere keren gecrasht, was toen ook niet echt goedkoop.
    De electro helies vliegen wat strakker omdat er meer en betere electronica in zit maar toch zou ik de voorkeur geen aan minimaal een 500, tussen de 450 en 500 zit wat vlieggedrag behoorlijk wat verschil en de 250 was helemaal een zenuwelijer.

    GJ
     

Deel Deze Pagina