En hier een foto van het magneetje/ touwtje/ fokkeboom Het is belangrijk om het touwtje zo dik mogelijk te kiezen om te voorkomen dat het knoopje door het gaatje in de magneet schiet. Touwtje moet je regelmatig controleren op doorschavielen.
Huid in glas-epoxy Ik heb de afgelopen dagen gepoogd om , als experiment en uit nieuwsgierigheid, een stukje van de romp van mijn eerste Marblehead Spetter te modelleren in glasvezel en epoxy. Ik had nog wat restanten doek van 80 en 100gram en daarvan met epoxy een 3-laags laminaat aangebracht op een kant van de romp, ergens halverwege. Uiteraard eerst een losmiddel aangebracht en de hars en harder nauwkeurig ofgewogen. Het stukje kunststof huid kwam goed los maar blijft wat flexibel aanvoelen . Ik kan het bijna plat drukken en had eigelijk op wat meer vormstijfheid gehoopt. Is dat een kwestie van zwaarder doek of andere aanpak? Gaarne jullie reacties! Ard
Vol glas romp Bij mijn glas Goth (ook een probeersel) heb ik met 2 lagen 160gr van de met bruine tape ingeplakte romp getrokken en na uitharden nog de nodige verstevigingen van 160gr (kielbalk /spanten ) er in gemaakt . De versterkte stukken zijn hard en vorm vast er tussen kan ik nog wel wat bewegen (indrukken) maar is wel vorm vast. En het dek van beide Goth's is 2 laags 160gr
Ik heb een glasvezel/epoxy Widget. Die werd als losse romp/dek geleverd. dat is best flexibel en wordt door de montage stijver' maar het is zoals Dimitri zegt toch altijd een beetje 'wobly'. Een houten romp is nu eenmaal veel stijver. Je moet ook bedenken dat de meeste rompen toch een totaal van 400-450 g doek hebben. dat is wel iets meer dan jouw 3 laags laminaat Ard of de 320 van Dimitri. Als je met carbon werkt (Marblehead) wordt het ook een stuk stijver bij hetzelfde gewicht. Hoe zwaar was jou rompje Dimitri? en incl. verstijvingen en dek?
Ard, met het deel wat je nu gemaakt hebt kan je testen of de huid sterk genoeg is m.b.t. impact. Een simpele test met puntbelasting en weegschaal zal uitwijzen of de huid zo sterk genoeg is. De stevigheid kan je pas beoordelen, en verbeteren als je een hele romp hebt denk ik. Er zijn tegenwoordig CF sandwich panelen op de markt. Twee dunne lagen CF met foam er tussen. Is mega sterk in alle opzichten, en weegt echt heel weinig. Als je een romp in een romp kan bouwen met foam er tussen heb je in ieder geval de stevigheid onder controle.
IOM lay out Even een andere vraag (ik hoop dat het nu geen zootje door elkaar wordt), maar wat mij opvalt is dat bij bijna elk ontwerp dat ik zie, de bevestigingspunten van de fokswivel op een andere plek staan, terwijl de tuigjes in feite hetzelfde zijn. (extreem voorbeeld; de oogjes van de Manta van Dimitri staan 2,5 cm verder naar voren dan die van mijn Ellipsis. De onderlinge afstand tussen de oogjes is dan wel gelijk) Ik dacht; Dan is de positie van de mast evenveel verder naar voren of achter, maar dat is ook niet waar. de mast van de manta staat ongeveer op dezelfde plaats als die van de Ellipsis. Dan kiest zo'n ontwerper dus voor een groter/kleiner slot en een andere positie van het zeilpunt. Daar wordt heel weinig aandacht aan besteed, terwijl dat in mijn ogen best belangrijk is. Dat verbaasd mij, ik had daar eigenlijk een soort uniformiteit in verwacht. ben benieuwd naar jullie gedachten daarover. Dan zou zo'n verstelbaar systeem duidelijk voordelen kunnen hebben. Maar dan moet je er wel iets mee doen. Hoe is dat in de praktijk? Wim, kun jij daar iets over zeggen?
hahaha, sorry mannen, Ik heb me helemaal vergist/verkeken. die afstanden zijn identiek. vergeet dat item dus maar.
Behalve het aangrijpingspunt aan dek is ook het aangrijpingspunt op de fokkeboom van belang. Het mooie van het Huub systeem is dat er aan dek vele plekken (8?) zijn waar het touwtje kan aangrijpen. Daardoor kan je de ideale plek op de fokkeboom vinden, sommigen zeggen op 20-25% vanaf de voorkant van het onderlijk van de fok, en ook de juiste plaats aan dek. Ik zou dus beginnen met de plek op de fokkeboom en dan de corresponderende plek voor het dekoog vinden. Daarvoor moet je wel de mast met de juiste spanning als tijdens het varen in de boot kunnen zetten. Hoever de fokkeboom achter het achterlijk van de fok uitsteekt is ook iets om rekening mee te houden. Wel leuk als de fok voor de mast langs kan bij overstag gaan. Kortom. Toen ik nog boten bouwde, waren de fok aangrijpingspunten aan dek ongeveer het laatste wat ik monteerde. Ik wil met plezier de plaats van de aangrijpingspunten aan dek van mijn Slice en mijn Goth XP meten. Hoewel... levert nog meer gegevens op dan je al hebt.
De volglas romp was zo'n 190gr ( voor versterking heb er deels nog een laag/stroken aangebracht) voordek 36gr en achterdek 43gr kiel/mast box 22gr. Compleet heb ik dr niet gewogen kwam wel ruim onder de 4000gr vaarklaar . En een schuim sandwich is bij de iom's niet toegestaan alleen hout
beste modelbouwers/zeilers, Met dank aan de moderators is dit forum naar aanleiding van ons voorstel behoorlijk uitgebreid en wel als volgt : - ten eerste met een zgn sticky rubriek Tips en Weetjes.Deze staat vast in het begin en schuift dus niet mee. Gaarne deze rubriek gebruiken om je ervaring op een bepaald gebied te delen over bijv bouw van de romp, opstelling van lieren, schootvoering etc,zeilmaken etc etc. Dus gaarne dat type materiaal waar een ander echt iets mee kan.Laten we er een gewoonte van maken het onderwerp aan het begin van je bericht te vermelden. - ten tweede is er een subforum "bouwverslagen " bijgekomen.Zodra je een nieuw topic begint met bouwverslag ... komt het daarin. Betekent dus ook een leuke bundeling van ervaring. Ard
Ik ben mijn Widget maar aan het bouwen gegaan die had ik een kleine denk ik neer gelegd achter een zolder schot en zijn hem aan het afbouwen lier er in die had ik nog in een la liggen en ben nu bezig de zeilen te maken De masten zijn ook al zo oud die kunnen denk ik niet naar voren gebogen kunnen worden Maar gaan alles op het gemak maar afbouwen Het gekke is je moet goed opletten in het regelement want dat zit goed dicht getimmerd we zijn nu bezig met de masten nu heb ik wel een vraag de want spanners hoe zet je die het beste op de romp vast want je ziet verschillende manieren Gr Tom
Hallo Tom Bij mijn boot zie je een oogje, gemaakt van rvs staf. Dit zit onderdeks vast aan een pijpje dat naar de voet van de fin box loopt.
Wim ik heb ogen op het dek staan en deze met een systeem naar de onder zijde van de kielkast vast gezet dat was een poly systeem en dat zit geplakt goed sterk Ik zie verschillende manier hoe de spanners worden gebruikt je heb het onderste gedeelte waar de stugge draad zit met een oog vast aan de romp vast zitten als je het zeil er af haalt als de stag breekt dat je niet het gedeelte wat los komt kwijt bent De verstaging maakt je vast in de top van de mast aan de Backstaycrane maar de voorstag kan je ook daaraan vast maken ook met een staaldraad of een Dyneema touwtje ik ben bang dat een Dyneema touwtje op de duur door gaat slijten voor de schoot voering zie ik heel dun lijn die moet ik ook nog uit zoeken wat dat is
Tom In 40 jaar radiozeilen nog nooit een stag gebroken! Ik zet het deel met de stugge draad op het oogje dat op de boot zit. Dat blijft permanent zitten. De andere kant van de spanner aan het stag. Dmv een zelfborgend 3mm moertje aan de stag kant kan ik snel de juiste instelling van het stag vinden bij tuigwissel. Ik gebruik geen touwtjes aan de zijstagen. Ze gaan de mast in en worden daar tegengehouden door een bowsie of een kunstof kraaltje met een messing buisje dat ik dichtknijp rond het stag draad. Ben net bezig met een nieuw IOM A tuig. Zal wat foto’s maken en die hier plaatsen.
Bantock, Sailsetc, beschrijft op zijn website dat hij een bowsie (schuifje) gebruikt om de verstaging in de mast te borgen. Net even geprobeerd, maar het slipt bij mij. Zelf heb ik altijd plastic bolletjes gebruikt en blijf dat doen.
En de stag versteller op mijn boot Het onderste deel blijft op de boot als de mast eraf is. Het moertje is zelf borgend en is aanslagpunt voor de correcte spanning
Ja Wim dat bedoelde ik Want als je de stag breekt je de spanner niet kwijt raakt Maar nu zie ik dat jij gevlochten draad gebruikt van welke kg kracht is dat ik kreeg door dat 10 kg voldoende is
Tom Vroeger gebruikte ik het platte draad van Bantock. Trekkracht 35kg. Maar naar mijn gevoel rekt dat teveel. Nu gebruik ik gevlochten draad van 45kg trekkracht. 0,6 mm dik dacht ik. Ook van Bantock. Dunner draad vind ik te eng ivm snijwonden risico. Wim