Bouwproject Keil Kraft Southerner

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Ton van Munsteren, 5 mrt 2020.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Klopt was ook verbaasd dat er ook bij de Bantam ruimte zat op de verbindingen, had meer nauwkeurigheid verwacht.
    Heb dat met gefreesde delen namelijk niet, want dan wordt er automatisch al een offset op gezet vanwege de frees.
    Volgens Sebastiaan is dat met de laser niet het geval dat er offset op komt vandaar de ruimte tussen de delen.
    Sebastiaan zou daar ook naar kijken maar is blijkbaar nog niet gelukt, ben wel benieuwd hoe dat met andere lasercutters zit of men daar wel een offset instelt.
     
  2. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Manzano zegt 0.005 inch = 0.13 mm breedte voor de laser, afhankelijk van de houtdikte, maar het lijkt hier meer.
    Als je een goede schuifmaat heb kan de binnen en buitenkant van een gelaserd deel meten en dat vergelijken met de file.
    Ik denk dat er ca 0,5 mm offset moet komen, inclusief schuurtolerantie

    Tips: https://manzanolaser.com/Custom-Laser-Cutting_ep_43-1.html
     
  3. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bij de Invader kit viel het mij ook al op dat de onderdelen iets kleiner waren dan wat op tekening staat. Rondom.
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Heeft ook te maken met de dikte omdat je dan langer moet branden en dat niet alleen in de diepte gaat maar ook breed
     
  5. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
    ... daarmee moet wel rekening gehouden worden, plus evt. iets extra voor het afslijpen van de afbrand. Ik heb laserkits van bv. Thermal Kobo of Grüner CNC gebouwd, hier zitten alle componenten strak in elkaar.
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Ondertussen zit de staartsectie helemaal in elkaar incl de scharnieren, etc. en dat deel kan ter zijde.

    De "zwaluwstaart" verbindingen zijn lastig schoon te krijgen...die ga ik aanstippen met een balsa kleur verfje..

    IMG_20200501_214627.jpg


    Hans pakt de vleugel aan ( met verslag) en ik begin zondag met de romp (ook met verslag).
     
    De Mol vindt dit leuk.
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Klopt , gelukkig ben ik alleen maar de tekenaar en niet diegene die de offset moet bepalen:D.
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Romp:

    Het begint eenvoudig met het verzamelen van de materialen.

    - 2 balsa bovendek delen
    - blokje 8 mm balsa
    - spanten
    - 2 brede strips balsa
    - 2 brede strips grenen ( zelfde maat)
    - bosje grenen stringers
    - de topligger... zit er 2 x in... zowel populieren als balsa..de balsa is toereikend.
    - beuken motordrager
    - voorstuk kiel (populieren)
    - middenstuk kiel (balsa)
    - underfin delen ( 2 stuks).

    De romp is prettig te bouwen op een bok zodat de brede strippen die ongeveer halverwege de spanten komen daar op kunnen rusten en de spanten vrij liggen.

    IMG_20200503_140419.jpg

    Volgende klus is
    - het schoonschuren van de gelaserde delen
    - motordragers op maat maken
    - underfin delen voorzien van verlichtingsgaten ( optioneel).
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Crutch

    Zo de onderdelen zijn schoon..
    IMG_20200503_165311.jpg



    Ik heb de motordragers naar beide kanten taps gemaakt zijn meer dan sterk genoeg..
    IMG_20200503_165319.jpg



    Nu kunnen we aan de backbone beginnen de Crutch. Ton..deze staat maar half op de tekening..heb je ruimte om die separaat aan te geven?

    Er zit geen materiaal in de kit voor de dwarsbalkjes ..
    IMG_20200503_165340.jpg


    De liggers van de crutch worden gelamineerd..laagje grenen en laagje balsa..
    IMG_20200503_165349.jpg


    Volgende stap ..de crutch samenstellen
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Links onder de Crutch...

    Southerner_60_kk-1.jpg
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    De Crutch is af..de dwarsbalkjes staan net achter de positie waar de spanten gaan komen. met de 2 blokjes heb ik ze exact verticaal gezet..dat komt straks het plaatsen van de spanten ten goede...

    De grenen ligger zit aan de binnenkant en de balsa aan de buitenkant.

    IMG_20200503_192626.jpg

    Volgende klus het LG aanbrengen op de betreffende spant.
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Super en exact zoals ik dat bedacht heb, de vuren aan de binnenzijde en balsa buiten.
    Heb alleen geen crutch bedacht was zelf van plan een plaatje te gebruiken met groeven voor de spanten.
    Net als ik gedaan heb met de Scarab.
    Maar deze optie is tuurlijk ook prima.

    Heb voor de liefhebber een pdf van het complete bovenaanzicht
     
  13. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
    Ik wil volgende week mijn Southerner kit bij Henk afhalen (mits de nog missende balsa planken gearriveerd zijn), dus als je nog aanvullende informatie of documentatie hebt, graag!
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Zal eens kijken wat er op de tek van Sebas nog mist was met een bouwtek bezig maar hij had al geprint.
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Ton...Kijk nog ff een keer naar deze foto..toegevoegd zijn de voorzieningen voor de scharnieren ( zowel richting als hoogte) en voor de stuurhevel in de hoogteroeren.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwproject-keil-kraft-southerner.270335/page-2#post-4042503

    Svp de tekening lijnen een paar nummers dikker kan ook geen kwaad.


    Maar..Voor een ieder die dit leest...Wat we ook tegenkomen...denk er aan dat we met proto's bezig zijn..De kwaliteit van het ontwerpwerk van Ton en Arthur is zo goed dat we het aandurven om gelijk met kleine series bezig te zijn..Zodra al deze kleinigheden verwerkt zijn liggen er perfecte kit ontwerpen..

    Wanneer je het werk van deze jongens vergelijkt met.... laat ik zeggen de buitenlandse ontwerpers/producenten van wat kits waar een aantal van ons mee bezig zijn ...dan ligt dit ( en nogmaals het zijn proto's) al tig keer hoger in kwaliteit.

    Dat mag best gezegd worden!!
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Gaarne ook niet vergeten dat het proto model wordt gebouwd van een werk tekening en geen kit tekening het is allemaal echt basic.

    Vind het dan ook dapper van iedereen die al met de kit bezig is of wil starten, want is toch een beetje zoeken hoe alles bedacht is en hoe alles moet komen.

    Maar goed laten we eerlijk zijn, het zijn dan ook de echte modelbouwers die hier bezig zijn en die kunnen wel tegen een stootje.:wave :beer: :bye:
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Ff een uurtje aan de Southerner verder..


    Niet vergeten eerst de Lg beugel op spant 3 te zetten...een paar lijntjes op papier...fff hechten met 2K dan gaatjes boren en vastnaaien met linnen garen en houtlijm er over..
    IMG_20200504_100858.jpg



    Dan kunnen de spanten op de crutch...
    IMG_20200504_110052.jpg



    En wat doe je terwijl de lijm moet uitharden....

    Hans ik doe de vleugel er wel fff bij..

    Ton is zo vriendelijk geweest een helling bij te leveren..hoef je nix op te klossen in de profiellijn..

    Ondersteuningen op de tekening lijmen ( er zit een kleine uitsparing in de ondersteuning en die vormt de referentie op de liggerlijnen voor de positie bepaling) en dan afdekken met plastiek..
    IMG_20200504_120457.jpg


    Zo...daar moet je het voor vandaag weer mee doen..
     
    wie1963 vindt dit leuk.
  18. H. de Vries

    H. de Vries PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Heerde
    Nou Henk, hier dan mijn ervaringen met het Southerner vleugel avontuur.
    Allereerst natuurlijk alle ribben schoongeschuurd en de uitsparing voor de hulpligger in de subribben iets dieper gemaakt. Anders liggen ze niet vlak op de bouwplank.
    Vervolgens de onderdelen voor de achterlijst en tips met de figuurzaag uit de 8 mm balsaplank gehaald. De onderdelen waren bij mijn kit niet helemaal doorgelaserd.
    In een achterlist W2A zit aan een zijde (vleugelmidden) een onbedoelde laserinsnijding, die moet worden dichtgemaakt.
    De bijgevoegde tekening klopt niet exact met de ribafstand. Ik heb de afstanden van de gelaserde achterlijst aangehouden.
    De afstand tussen de ribben W3 en W11 is bij de hoofdligger 3 mm groter dan bij de achterlijst, daardoor staan rib W11 en W12 iets scheef. Ik heb dat zo gelaten en gecorrigeerd bij het tipgedeelte.
    De onderindekking eerst los op de subribben aangebracht en vervolgens de ribben W3-W11 en de hoofdligger met de vastgelijmde knikversterkingen hierop vastgelijmd.
    Ik heb bij de knik voor de tip een extra rib W11 en W12 toegevoegd met een 12 mm brede 1,5 mm indekking voor betere aanhechting van de bekleding.
    Het ziet er dan als volgt uit.

    southerner 1.jpg

    De vleugeltip heb ik direct tegen het middendeel vlak aangebouwd. De Rib W12 is nog niet ingezet en wordt later geplaatst als de tip onder de juiste hoek aan het middendeel wordt gezet.
    De hoofdligger in de tip (W1B) heb ik aan de knikzijde 3 mm ingekort anders staan alle tipribben scheef en past het tipstuk W2C niet tussen eindlijst W2B en voorzijde rib W16.
    Vervolgens ook hier eerst de onderste indekking los aangebracht op de subribben en hierop de hoofdligger en ribben vastgelijmd.
    Overigens had ik vooraf de achterlijst al taps en op dikte geschaafd. Het is redelijk hard hout en dat gaat los handiger dan alles te moeten schuren aan een kantklare vleugel.
    Vervolgens de hulpliggers en 3 mm voorlijst aangebracht en de bovenindekking van het middengedeelte.

    southerner 2.jpg
    Nu eerst even een nachtje drogen, dan de tip onder de juiste hoek eraan zetten en de resterende indekking aanbrengen en dan de hele procedure nog een keer voor linkervleugelhelft.
     
  19. H. de Vries

    H. de Vries PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Heerde
    Ik bedoelde natuurlijk voor de rechtervleugelhelft. Vliegt zo lastig met 2 linkervleugelhelften.
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Ach...we doen toch nog een rondje..

    Het werken aan meerder objecten heeft zijn voordelen....stukkie doen en dan laten drogen en wat anders aanpakken...dus één latje per keer..
    IMG_20200504_161543.jpg

    De motordragers er er eerst ingeschoven en dan lijm er op...en dan zodra de eerste droog is de volgende kant...
    IMG_20200504_161551.jpg

    Achterlijsten op dikte geschuurd en dan taps...wanneer het secondenwerk is dan heb je een te grove schuurschijf..het moet rustig aan gaan...dan ontstaan er geen happen in het hout...
    IMG_20200504_161628.jpg



    lamineren van de voorlijst:
    - spijkers langs het buitencontour
    - alles klaar leggen tw 1 strip en 2 latten en de spijkers voor het binnencontour
    - lijm aan de strip en latten

    IMG_20200504_161647.jpg

    - in één lengte tegen de buiten spijkers leggen en dan snel de binnen spijkers er tegenaan.
    IMG_20200504_183617.jpg

    Niet alle ribben in de eerste handeling er in lijmen..hier en daar een rib en dat laten drogen..( o.a. wortel en knikribben dus nu nog niet)...
    IMG_20200504_183632.jpg


    Nog geen indekking beschikbaar.. ... dus rib aan voorzijde ondersteunen en de ligger moet op enkele plekken ook met 1,5 mm opgehoogd worden...
    IMG_20200504_183640.jpg

    Volgende klus..de reeds gelamineerde voorlijst er tegenaan lijmen en dan de rest van de ribben.
     

Deel Deze Pagina