Enkele laagdekkers op 6 cellen

Precies... en ik geloof er helemaal niks van dat jij destijds een instrument leerde bespelen en geïnteresseerd was in toonladders.

Zie die loopings en rollen en dergelijke maar als het vliegende equivalent van de toonladders en aanverwantte oefeningen in de muziek.

Dank je wijze man ;) :D.
 
Op de een of andere manier heb ik er ook altijd moeite mee, op z'n kop en meskant, dan ben ik m'n oriëntatie kwijt.
Ik moet dan echt me m'n verstand vliegen en het gevoel uitschakelen. Anders geef ik up met als gevolg.......[emoji43]

M'n trouwe acromaster is flink gecrasht, hoge snelheid, flutter, einde oefening. Er zat zóveel epoxy aan, dat ik em toch maar heb weggedaan. Ik heb nog geen waardige vervanger......een Eflite Pulse 15 is bijna vliegklaar, en een parkflyer van hobbyking ligt klaar om alles ingebouwd te worden....de laatste is meer een 3d kist. die kant lijk ik meer uitdaging in de vinden dan hoge snelheid......

Er helpt weinig meer aan dan flink oefenen. Laatste paar keren in het vorige vliegseizoen dwong ik mijzelf om op z'n kop te vliegen, op hoogte, dat wel. Gaandeweg went dat en voelt het relaxter.

Zou zo'n soort acro kistje voor jou ook niet wat zijn, Wil? 1 meter span, past makkelijk in de auto, klein(ere) accu, snel geladen, uren maken en stick oefeningen!

Leeg zijn ze ook goed te betalen, bij een crash even de electronica controleren en overzetten......vliegen maar!

Oja, Kyosho Calmato sport .40 en .60 kunnen ook prima op 6s
 
Rugvlucht heb ik eigenlijk geen probleem mee, wel meskant, dan moet ik echt denken, welke kant moet ik richting geven.
En ik heb ook nog een beetje een trauma van 1 kist, een Cosmic Wind Little Toni van Greatplanes.
Op zijn kant leggen, riching tegen geven en hoppa, hij snapt.
Gerben heeft het ook een keer gedaan met hetzelfde effect, dus lag het niet aan mij.
Met een F5B kist vlieg je bij de rakken meskant maar heb je geen richtingroer dus dat kan ik dan weer wel.

Wil zou eigenlijk een indoorvliegertje moeten bouwen van depron.
Dan kan je heel dichtbij vliegen en zo'n modelletje is heel beweeglijk en langzaam.
Hij kan dan in zijn tuin rondvliegen.

En wat ik al schreef, leer bouwen.
Je koopt een paar plankjes, bouwt een romp.
Ik snij wat vleugels en je kan lekker dingen uitproberen.

GJ
 
Ik heb vandaag auto gereden met mijn hoofd door het schuifdak gestoken.
Daarna heb ik een stukje op 2 wielen gereden (links voor en linksachter)
Vervolgens ben ik andersom op de bestuursstoel gaan zitten en heb ik de achteruitkijkspiegel gebruikt als vooruitkijkspiegel.
Tot slot heb ik nog een stukje geblinddoekt gereden op aanwijzingen van mijn vrouw.

Ja, wat heb ik vandaag veel geleerd.Ik beheers het autorijden nu een stuk beter.
 
Rugvlucht heb ik eigenlijk geen probleem mee, wel meskant, dan moet ik echt denken, welke kant moet ik richting geven.

Is een truukje voor.....
Als je voor je langs vliegt en je rolt de kist met de canopy naar je toe dan stuur je met de rudder stick tegengesteld aan de vliegrichting.
Rol je de kist met de onderzijde naar je toe dan stuur je met de rudderstick met de vliegrichting mee.

Grt,

Arnoud.
 
Op de een of andere manier heb ik er ook altijd moeite mee, op z'n kop en meskant, dan ben ik m'n oriëntatie kwijt.
Ik moet dan echt me m'n verstand vliegen en het gevoel uitschakelen. Anders geef ik up met als gevolg.......[emoji43]

M'n trouwe acromaster is flink gecrasht, hoge snelheid, flutter, einde oefening. Er zat zóveel epoxy aan, dat ik em toch maar heb weggedaan. Ik heb nog geen waardige vervanger......een Eflite Pulse 15 is bijna vliegklaar, en een parkflyer van hobbyking ligt klaar om alles ingebouwd te worden....de laatste is meer een 3d kist. die kant lijk ik meer uitdaging in de vinden dan hoge snelheid......

Er helpt weinig meer aan dan flink oefenen. Laatste paar keren in het vorige vliegseizoen dwong ik mijzelf om op z'n kop te vliegen, op hoogte, dat wel. Gaandeweg went dat en voelt het relaxter.

Zou zo'n soort acro kistje voor jou ook niet wat zijn, Wil? 1 meter span, past makkelijk in de auto, klein(ere) accu, snel geladen, uren maken en stick oefeningen!

Leeg zijn ze ook goed te betalen, bij een crash even de electronica controleren en overzetten......vliegen maar!

Oja, Kyosho Calmato sport .40 en .60 kunnen ook prima op 6s

Nee, geen kleine acro voor mij.
Calmato op 6s heb ik gehad. Hij vloog prima.
Op zijn kop leren vliegen? Ik loop toch ook niet op mijn handen over straat.
 
Is een truukje voor.....
Als je voor je langs vliegt en je rolt de kist met de canopy naar je toe dan stuur je met de rudder stick tegengesteld aan de vliegrichting.
Rol je de kist met de onderzijde naar je toe dan stuur je met de rudderstick met de vliegrichting mee.

Grt,

Arnoud.
Ik vind dit soort "truukjes" meestal nog lastiger dan het probleem zelf, want ik moet dan het hele lijstje met de verschillende situaties en de verschillende truukjes die daar bij horen, doorlopen. Kost me veel te veel tijd. Ik probeer gewoon continue te doen alsof ik in het toestel zit.

Om een of andere reden lukt me dat met vliegtuigen prima, met heli's die snelheid hebben ook, maar met hooverende heli's, lukt me dat om een of andere reden niet...

Gek he?
 
Gemakkelijker te onthouden:

Rol naar rechts > rudder naar links
Rol naar links > rudder naar rechts

Dus knuppels naar elkaar toe, of van elkaar af.
 
Laatst bewerkt:
maar vanuit rugvlucht werkt bovenstaande logica dan weer net niet....

"Wrong rudder... the most powerfull force in the Universe" :hammer:
 
Als je het motoriek niet vóór een bepaalde leeftijd (12-15 jaar?) erin hebt, is het volgens mij een stuk lastiger om te leren.
 
Voor het aanleren van meskant en eigenlijk alle manouvres waar je met alle roeren wilt leren sturen is het echt een verademing (opluchting) om met een echt goed kunstvlucht model te vliegen.

Heel veel modellen sturen niet zuiver, vooral rudder leverd bij veel modellen nagenoeg altijd een rol actie op. Wil je met zo' model meskant vliegen, dan wordt dat lastig omdat iedere input van rudder ook een correctie van rolroer nodig heeft. Dat wordt dan echt een gevecht.

Een goed kunstvlucht model rol je 90 graden om, en dan geef je 'gewoon' rudder om de hoogte er in te houden. Hoogteroer is dan je rudder.

Omdat deze modellen dus een heel voorspel gedrag hebben is eea ook op oudere leeftijd nog wel te leren.... :yes:

Snappen je duimen of vingers het kunstje eenmaal, dan lukt het vaak ook wel met een ander model.
 
Back
Top