De Ogar, oude model met vernieuwing.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Peter À, 15 mei 2020.

  1. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Graag jou input Rick

    Maarten van https://www.modelbouwforum.nl/threads/mchorten-5-0.256002/ is er ook mee aan de gang vanuit Amersfoort, misschien samen eens contact, dan komt het goed. 2 weten er meer dan 1..

    En Dirk... die bel ik pas als er hele grote kwesties uitgezocht moeten worden:D
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik hoef er niks aan over te houden Bert.
    Het is leuk en ik vind het zelf ook een geweldig ding, ik wilde destijds de hele grote kopen maar alleen de romp was al meer dan 1300 euro.
    Dus ik heb toen maar de Windwings JS1 gekocht, en een Mistral.... en, en, en...
    Er moeten iets van minimaal 8 rompen gebouwd worden, dat zijn de gereserveerde van een vliegclub en kennissen.
    Ik denk dat k er iets van 10 ga bouwen, ik wil zelf ook wel een reserve hebben.
    Ik heb nog even gemeten, ik moet op zoek naar een boxertje van 18cm breed, dat zou passen.
    En ik vind brandstof op deze kist bijna een must.

    Hein, het is makkelijker om een vleugel te laten verlopen dan de aanpassing aan de romp te gaan doen.
    Er zit nu, aan de wortel een FX-61-168, dat is 16,8% dik en verloopt naar de tip naar een FX-60-1261 die 12,7% dik is.
    De HQ 3.0/12 die ik wil gaan gebruiken is 12% dik, dus dat klopt dan wel ongeveer met die originele 12,7%, het ziet er dus niet raar uit.

    Ik ben al weer verder.
    Omdat ik liever alles dicht heb heb ik de opening waar de cockpit zit al voor een deel dicht gemaakt.
    Eerst alles vlak schuren voor betere hechting.
    CIMG3922.JPG CIMG3923.JPG

    Plaat fineer erop verlijmd.
    CIMG3924.JPG CIMG3925.JPG

    En dan schaven en schuren tot ie mooi aanligt.
    CIMG3926.JPG

    En ik ben al begonnen met grof plamuren.
    CIMG3927.JPG

    CIMG3928.JPG


    Gaat sneller dan ik dacht maar tja, het is ook zo lekker buiten.

    GJ
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dan gaat mijn telefoon uit! : if "Peter A" then "shut down". :D
    Geef maar eens een schets van de vleugel (bovenaanzicht) met maten erbij (niet alleen wortel en tip, maar ook knik-punten, pijlstelling etc.
    Ook wil ik de afstand van vleugelneus wortel tot vleugelneus stabilo (zowel in X- als Z-richting).
    Een zo goed mogelijke schatting van het uiteindelijke vlieggewicht.

    Schuim vleugel? Die kan ik CNC snijden (niet helemaal gratis)
    Ribbenvleugel kan ik tekenen zodat RC-Europe hem kan laseren.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, mijn CNC snijder doet het ook weer en kan nu koordes van 95cm snijden.

    Ik kon het niet laten, ik ben gaan schuren.
    En ook maar meteen even een primer erop gezet, dan kan ik zien wat nog poreus is en niet.
    Dat was ook het laatste dat ik vandaag doe, morgen moet ik de Yoda bespannen, en een stabilo van de Strega, en een andere nurflügel snijden die ik al tijden geleden ontworpen heb..
    Als ik daarna nog zin heb ga ik weer veder aan de Ogar.
    Oh ja.. vertel ik iets geks als ik zeg dat de romp niet helemaal symmetrisch is?
    Ik denk dat de mal, of eigenlijk het oermodel, destijds uit hout/ribben gebouwd is, dus natuurlijk geen CNC freeswerk.

    CIMG3929.JPG CIMG3930.JPG CIMG3931.JPG
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan moet je op zoek gaan naar een Saito 60T of 90T of zo, die zijn zeldzaam, vermoedelijk niet goedkoop, altijd tweedehands, maar eigenlijk de enige Boxers die enigszins geschikt zijn, de rest is allemaal heftig overbemeten.
    Maar een ASP 52 zou nog net helemaal onder de kap moeten passen (mischien dat de bougiekap in mijn geval een klein beetje naar buiten piept maar da's dan jammer, ontsteking is "non-negotiable") want die is net geen 9 cm gemeten vanaf hart krukas. En reeds vermogen genoeg.
    Verdorie, dat word een dilemma... Want ik kan wel bouwen maar vleugels van 175 cm lang is toch wel een beetje een "opgave" (nieuwe bouwplank nodig) en CNC gesneden vleugels zouden mooi zijn, maar ik heb dan weer geen ervaring met het aanbrengen van eventuele vleugelpennen.

    Als je die Ribben laat laseren, komen er dan ook de gaten voor de vleugelpennen in, en zijn de desbetreffende ribben dan van Triplex o.i.d.? Of andere hulpmiddelen voor het vlak bouwen zoals afbreek-tabs?
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan toch een 4 delige vleugel maken?
    2 delen van 120cm en de 2 tips van 55cm.
    De verbinding naar de tips hoeft niet heel sterk te zijn, meeste kracht komt op het 120cm deel.
    En de vleugel is daar 6cm dik, 2 stukken triplex met daartussen een buis is prima te bouwen in schuim.
    Dan kan je er loopings mee vliegen, hoewel de echte daardoor gecrasht is.

    GJ
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat moet op zich wel lukken, een vierdelige vleugel, maar ik heb weinig ervaring met buizen in schuim te plaatsen. Ik ben bang dat ik die stap verkloot. Als het vierdelig moet, dan geef ik mezelf meer kans met hout.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, dan vertel je niks geks, ik heb bij heli-rompen ook vaak genoeg kleine asymetrieën gezien die er echt niet vanwege schaalredenen zaten...
     
  9. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Ook zo'n mooie, Calif A21 S
    Maar dan ongemotoriseerde dubbelzitter..
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2020
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ik mijne ga bouwen dan maak ik wel fotos hoe de buizen ingelijmd worden.
    Het is vrij simpel.
    De buis lijm je tussen 2 stukken triplex van 3mm dik.
    Dan lijm je die liggers in het schuim, wat je eerst weggesneden hebt.
    De triplex liggers worden direct op de beplanking verlijmd.
    Daar haal je je sterkte uit.

    Gj
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh ja...
    Als jij zelf een geschikte motor vind (een eencylinder, want ik heb geen twin ontstekingen op voorraad), dan
    Regel ik dat dat ding op peut gaat draaien, je hebt tenslotte OpenTX, dus prima geschikt voor een solenoid klepje...
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2020
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik neem aan met die stukken Triplex verticaal? En de ruimte boven en onder de buis weer opgevuld met schuim? Of zet je daar her en der houten opvulblokjes onder/boven/tussen?
    Neem aan Alu-buis in de vleugel, en carbon staf als verbinders o.i.d.?
    Dat klinkt inderdaad niet al te ingewikkeld.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Eerst zorgen dat de romp licht en stijf wordt.
    Ik denk dat ik de techniek uit f3a modellen ga gebruiken, sandwich materiaal in de romp gebruiken.
    Dus van buiten naar binnen, 49 grams weefsel, 80 grams, 163 grams, dan 2mm schuim en weer 49grams weefsel.

    De liggers moeten direct op de beplanking, dus geen schuim.
    Eigenlijk ligt het triplex dus boven en onder gelijk aan het schuim.
    Het schuim bied geen sterkte, de krachten moeten meteen overgezet worden op de huid.

    Buitenbuis glasvezel en binnenbuis aluminium.
    Carbon vind ik te link, dat breekt ineens als er een beschadiging zou zitten.

    GJ
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat snap ik...
    Maar ik doelde op de buis: zit die alleen met die liggers verlijmd, of word die ook nog door een vulmateriaal ondersteund?
    Ik heb in de campingCharter twee pennen massief Carbon zitten, 8 mm rond, en dat beschadig je echt niet zomaar... Daar sla je iemand de hersens mee in als het moet.
    Ik ben eigenlijk veel banger voor aluminium buis dat het knikt, precies op waar de vleugel en de romp tegen elkaar liggen. In een verlijming vertrouw ik Alu-buis, maar als "los ingeschoven dragend element" vind ik het maar een enge methode.
    Maar glasvezel buis, geen idee waar ik dat koop.

    Maar goed, voor nu is dat nog niet zo heel belangrijk allemaal.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, de ruimte rond de buis hoeft niet opgevult te worden.
    Je kan een 3e ligger maken waar de buis als het ware in ligt, dus dan word die buis in het midden daar ondersteunt.
    Massief carbon breekt inderdaad niet maar buis knapt gewoon als het een puntbelasting krijgt.
    Ik heb vroeger grote powerkites gebouwd, die konden alles aan maar een tikje tegen een paaltje en het ding spatte uit elkaar.
    Aluminium vind ik eerlijker spul en komplete vleugelvebindingen zijn vrij simpel en goedkoop te koop.
    30mm buis is 17 euro of zo en sterk zat.

    GJ
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik moet me daar maar eens in verdiepen als het zover is...

    Want ik zit me een beetje te verschatten in de beschikbare vleugeldikte, als je er 30 mm buis in kwijt kunt, dat is nogal wat...
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vleugel is aan de koorde iets van 32 centimeter, 60mm dik.
    Daar haal je al heel veel sterkte uit.
    Buis van 30mm is zwaar overdreven voor een niet kunstvlucht kist.
    Origineel heeft ie 2 vleugelverbinders, 8mm vlak staal.

    GJ
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Niet goedkoop, heel licht, en beresterk: http://www.petrausch-modellbau.de/modellbau/steckung.html
    En dan die 20x1,9mm buis à 1 m lengte.
    De wortel is ± 320 mm, bij 10% profieldikte heb je nog steeds 32 mm dikte. Daar past die 20x1,9 prachtig in.
    Dan kun je zelfs nog acro vliegen met die Ogar! :rolleyes::D
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En is één zo'n buis dan voldoende?
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat is zat, plus nog wat pennen om te zorgen dat ie in positie blijft.

    GJ
     

Deel Deze Pagina