Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En we zijn nog geen 5 uur thuis, maar we zijn alweer druk aan de gang.
    Tijdje terug deze delta op de kop getikt: https://www.modelbouwforum.nl/threads/test-methanolmotor-op-benzine.243104/page-91#post-3962381
    De motor die er op zat, zag er van buiten niet slecht uit, maar ook weer niet heel erg geweldig. Beetje alsof hij slecht bewaard is geweest
    IMG_20190613_141558.jpg
    Dus die heb ik maar eens gedemonteerd, en wat tevoorschijn kwam was eigenlijk wel verrassend, want de motor ziet er van binnen uit alsof hij ternauwernood gelopen heeft.
    IMG_20200524_215415.jpg

    Op een paar krassen na (vermoedelijk vuil) geen loopsporen op de zuiger, minimale verkleuring van de zuigerkroon, de zuigerveer kleefde wat, maar zat niet echt vast, cylinderkop van binnen net zo schoon als dat de motor er van buiten uit ziet, ofwel geen enkele verkleuring maar wel dat typische "corrosie patroon" wat je ook op het cartergietstuk ziet.
    Zo op het oog, is die zuigerveer ook nog lang niet gesettled.
    Geen spoor van wonderolie, en de lagers zijn dan ook gewoon gaar, die moeten vervangen worden.
    De propmeenemer zit afschuwelijk vast, dus dat heeft nog even tijd nodig, maar dit gaat ongetwijfeld een heel prima lopend machientje worden.

    Van de week spullen bestellen, en dan kijken hoe snel we die Delta in de lucht kunnen krijgen, maar er gaat wel een behoorlijk beetje werk in zitten.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zet motor maar in de oven... brander kan ook... met een trekker met een beetje spitse klamp komt die wel los.
    De 46 SF met zuigerveer zou de meest slijtvaste moeten zijn. Das al heel mooi dat je die te pakken hebt.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb de meenemer in de draaibank los moeten slaan (heb geen poelietrekkertje), maar die is los in elk geval.
    Het grote lager kwam na 10 minuten in de oven met één tik op een blok hout los, en het voorste lager kwam er ook goed uit.
    De voering kwam vanuit de oven ook in een oogwenk los, m.a.w. er zit helemaal geen troep, Castor-korsten of wat dan ook in de motor.
    Lagers zijn gaar (draaien rumoerig) maar op zich weinig aan te zien, niet echt roestig.
    Dus die vervangen en dan gaat hij verder ook zo weer in elkaar.
    Wel wat corrosie op de krukas, maar ook niks "engs".
    Wat WEL "eng" was, was dat een van de G-clipjes voor de pistonpen, met het tongetje horizontaal zat. Die heb ik maar snel even verticaal gezet.


    Ja, dat was echt een super meevaller, want die zie je ook niet zo vaak volgens mij.
    En dan zal hij met wat geluk binnen een paar dagen op het testbokje staan, mag hij een aantal uurtjes pruttelen op peut, terwijl ik de Delta verder vliegklaar maak.
    Moet ik nog een voorziening maken voor de koeling (duw opstelling, niet heel geweldig als je op benzine draait en op de grond staat), en nog wachten op wat spullen die ik morgen moet bestellen, zoals ontvanger en aanverwantte.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2020
    sarco, Beton, MicropropSport en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Deze moet je eigenlijk hebben. Origineel van OS.
    Werkt perfect.
    Soms kom je ze nog wel eens tegen.
    En is het een 40 of 46? Ik dacht namelijk eerst te lezen dat het een 40 is.

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb ook nog zo'n soort herriemaker. Een Force-1. Ook met een 40 SF maar dan ABN. Tot op dit moment prima maar dan op methanol.
    Ik start hem gewoon met de hand. Gaat prima!
    Ik heb er al veel plezier van gehad:)
    Een X1200 heb ik ook nog liggen maar nog in ruwbouw.

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Aan de hand van dit demontage verslag schieten mij direct weer wat vragen te binnen.
    Ik heb een aantal motortjes uit elkaar liggen op dit moment en loop tegen wat dingen aan.

    Mbt de cilinder bus, ik kreeg ze er allemaal goed uit, maar... straks met montage, doe ik dat best droog, of met olie aan de buitenkant vd bus?
    Normaal zou ik alles met olie in elkaar zetten, echter kan ik me voorstellen dat olie tussen de bus en het blok gaat verbranden, en dat daardoor de bus in de toekomst er moeilijker uit komt, dus wat te doen?

    Ik heb 2 zuigertjes waar de veer volledig vast in zit, 1 heb ik in diesel gelegd, de ander ligt in methanol.
    Straks heet maken en komen ze dan los of zijn hier andere truukjes voor?

    Lagers.. veel idd naar de knoppen, roest of gewoon slecht lopen.
    Ik ben al op zoek gegaan en vind wel wat leveranciers, maar is er in Nl een "voorkeur leverancier" voor lagers?
    En dan (hier moet ik zelf nog beter naar zoeken, maar wellicht bied het forum envoudiger soelaas):
    Welke code is juist voor onze lagers?
    Beide lagers zijn groef kogel lagers, er is een code voor "high speed" (meer rad clearance) maar weet niet of wiji die moeten gebruiken.
    Het grote lager moet aan beide zijden open zijn, het kleine voor gesloten (1 zijdig) liefst met een stalen ring (geen kunstof neem ik aan).
    Volgens mij is dit allemaal met codes in te geven en kom je dan direct bij het juiste type lager, maar ik heb de codes nog niet ontcijferd, wellicht iemand hier wel?
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zuigerveren eerst in de week... ja en dan olie... naald erbij... en dan kan je ze rustig los masseren voor de eerste stukjes beweging. Gelocked door condensaat en wat kool. Maar vooral voorzichtig. Dat lukt hier altijd wel.

    Ja zo een OS trekker. Dat is wel het mooiste. Ik heb van die driearmige spinnen. Op spanning en dan een schrik in de hand met een hamertje...

    Stand van de G veertjes. Geen pijl op te trekken. Mijn AX II zaten ze te los. Erg slap... en vervangen door sterke uit een slopertje.
    Gedurende hoge toeren kunnen ze verdraaien door trilfrequenties.
    Een zuigerpen zou ook moeten kunnen roteren... dus of die stand werkelijkver iets toe doet?

    Gr Bas
     
  8. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Dit werkt overigens ook er goed om propmeenemers te verwijderen.

    Jan
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dat zou wel het mooiste zijn, he? Maar die heb ik dus niet :D :D :D
    Wat gewone, schone motorolie is het beste. Dat verbrand niet bij de temperaturen die maximaal op zouden mogen treden, en vormt een warmtegeleider, dus betere koeling.
    Het vastzitten komt hoofdzakelijk van het gebruik van wonderolie, dus gewoon geen wonderoliehoudende brandstof gebruiken.
    Ook hier, het ECHTE vastzitten word meestal veroorzaakt door wonderolie, en ik heb altijd heel veel succes met een klein glazen potje met deksel, en dan de boel weken in de Aceton. Deksel verplicht want Aceton verdampt als een dolle.
    Alternatief gaat hele glycol ook vrij redelijk.
    Methanol en diesel werken eigenlijk alleen goed als het vastzitten niet van wonderolie komt. Tenminste, dat is mijn ervaring.
    Ik heb de codes ook allemaal nog niet keihard in het hoofd, maar het achterste lager, bij voorkeur een C3 lager.
    Ik heb altijd begrepen dat C3 voor de interne speling staat, en dat dit niks met toerental te maken heeft maar alles met bedrijfstemperatuur.
    Maar het is me heel vaak opgevallen dat een C3 lager over de as schuift waar je een C2 (als er geen code op staat is het bijna altijd C2) strak op de as zit, en middels slag of trek gereedschap geplaatst of verwijderd moet worden.
    Als je de krukas verwijdert en het grote lager komt mee, kan dat van de verkleefde olie komen, maar meestal omdat het een C2 lager is. Voor zover ik weet is Saito de enige die hier een C2 lager gebruikt.
    Ik gebruik indien verkrijgbaar C3, ben ik tot nog toe nog niet de mist mee ingegaan.
    Als je aan een lager met kunststof kooi kunt komen, DOEN! Dat is geen teken van "goedkoop" maar van dat het een lager voor hogere toerentallen is. Nodig is het niet, maar ik ben dat soort lagers zelfs af fabriek in ASP motoren tegengekomen, en zelfs bijvoorbeeld Ducati gebruikt lagers met kunststof kooien voor de krukas, en schrijft die dwingend voor (en dat zijn hele dure lagers, kan ik je vertellen).
    Wat de code voor kunststof kooien is, weet ik niet.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... die doet er toe, en ze zouden normaliter niet mogen kunnen verdraaien.
    Als ze niet verticaal zitten, tsja... meerdere mensen hebben er een motor om weg kunnen gooien.
    Zuigerpennen hoeven niet per se te kunnen roteren, ik heb meerdere motoren meegemaakt waarbij de passing tussen zuiger en pen een lichte perspassing was, en je de pen met een (forse) hamer moest plaatsen.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hihi, die heb ik ook niet :D :D :D
     
  12. ingoo

    ingoo

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    langezwaag
    Bij mijn Saito 150 was het grote lager een C3 lager.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D ik ken niet alle motoren uit mijn hoofd, maar de Saito 80 die ik vorig verlof verjongd heb voor een clublid, had een 2RS C2 lager, met beide seals er nog in, en tot mijn stomme verbazing bleek dat het originele lager te zijn. Had ik niet verwacht, want volgens mij betekent dat dat de nokkentrog vrijwel geen smering krijgt.
    Zoals gezegd, origineel lager, en het lager kwam met de krukas mee bij demontage.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Helemaal vergeten deze vraag te beantwoorden...

    Ik heb niet een "vaste" leverancier, maar deze twee haal ik meestal de lagers:
    https://www.lagertechniek.nl/
    https://www.lagerboer.nl/
    Waarbij ik moet zeggen dat de eerste het makkelijkste zoeksysteem heeft, maar naar mijn mening een wat beperkter aanbod heeft, en de tweede een goed aanbod heeft, maar als je niet weet wat je hebben moet, is het lastig zoeken.
    Dus meestal "zoek ik het lagernummer" door op de site van lagertechniek de maten in te voeren, en het daaruit resulterende lagernummer zoek ik dan weer bij de lagerboer op.

    Net de lagers besteld, 9 euro voor de lagers (een SKF62902 ZZ waar de schilden uit moeten, en een Nachi R6 2RS als neuslager) en 4 nogwat verzendkosten, 13 en een beetje totaal. Als het goed is overmorgen in huis.
    Ik geef vanwege lekkerij en dergelijke altijd de voorkeur aan een 2RS lager, en meestal laat ik beide seals zitten, maar hier denk ik dat ik het binnenste seal maar weghaal, want in principe is deze motor maar equivalent aan een 5 cc glow (wat weinig is voor deze delta, die toch al zwaarder wordt dan standaard), en dus moet ik ook weer niet al te kwistig omgaan met vermogensverliezen.
     
    Tbird2 vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als de motor wat lekkerig wordt op de prop-as kan je voorop een ZZ zetten. Vloeistofdicht.
    OP Saito hoort een ZZ te zitten met rode siliconrubber dichting, hoge temperatuur bestendig

    ZZ... Het is de noodoplossing voor oude 10CC Webra's. Echter voorop zit een smal lager. Volledig open lager.
    Daar komt dan het bredere ZZ op... met de propmeenemer aan te passen wel op te lossen, maar niet origineel.
    Binnen in het carter laat je 1 ZZ ring zitten, die naar de spoeling open voor smering.

    Alle oude sjomp Webrameuk die ik heb ellende... is die as-inlaat versleten door atmosferisch stof.
    Het staal door lichte oxidatie, en het aluminium door de stoferosie
    Gaan voorop lekken, en zijn niet meer stationair af te stellen.
    Groot-risico motoren bij aanschaf, tenzij nieuw in doos...
    Blijft duur betaalde mythische meuk... pats! die zit! Maar knoop het in de oren.

    Bijzonder dat mijn OS AX v1 het nog zo behoorlijk volhoudt. 1 euro lagers gaan eeuwig mee
    alleen die OS AX bussen pealen. Maar OS heeft dat zo gewild. Anders hadden ze er wel wat aan gedaan.
    Dus twee van die krengen, gaat er een stuk, gaat de gefixte op de bok, de ander
    weer ververst op bus... totdat het niet meer kan...
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ZZ is een stalen stofschild, NIET vloeistofdicht. (2)RS is een rubber/plastic afdichting, en sommige daarvan zijn heel redelijk vloeistofdicht. Zowel de eerste motor (OS FXi 46 als de ASP52 en 30 zijn tot op de dag vandaag absoluut gortdroog om de neus...
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ohjah.. oeps... ik draai het om... grrrrretvrdr... haha

    Mijn OSjes ook nog... keurig droog... maar ik draai slechts OS... aan het andere ben ik niet toegekomen...

    Maar ik denk dat het er niet zo toe doet... wel als een motor aan het eind van z'n latijn is...
    1 euro lagers via eBay... slowaakse makelij... hebben echter niet alle afmetingen...
    dan moet het bij Boca in de USA... voor een Merco bijvoorbeeld...

    Heb een doos vol meuk... waslijstje aan lagers... komt er nog wel eens van... of niet...
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet te snel naar Boca grijpen... Lagerboer heeft een vreselijke hoop maten...
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niet alle Brutus... ik had dat al volledig uitgezocht.
    Er zijn ook exoten!
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... Ik had scherp opgelet (dacht ik), maar toch de postbode gemist, dus ik kwam er pas om 6 uur achter dat de lagers binnen waren.
    Van het voorste lager toch maar beide seals laten zitten, dan maar iets minder vermogen, maar ik hecht gewoon blijkbaar meer waarde aan een droge motor.
    Half uurtje later zat de motor weer in elkaar, en ik had eerder op de middag, vol verwachting klopt ons hart, het magneetje reeds in de propmeenemer geplaatst.
    Dus gezwind naar de garage, waar de schakelaar van de hefbrug kapot bleek, dus ik had even wat werk om die tafel omhoog te zetten, maar daarna:



    Dat loopt helemaal niet verkeerd, en zo even 15 minuten laten pruttelen.
    Daarna was het toch tijd om het ding een beetje de sporen te geven en de naalden wat beter te zetten.



    Nu had ik mijn tacho zo gauw niet bij de hand, maar als ik het schatten moet, denk ik toch wel dat hij 13K haalt. Prop is een APC 10 x 4, en volgens Pé is dat toch een kleine 0,6 pk, wat wel ongeveer in de lijn der verwachtingen ligt, Het 5,9 cc-tje wat ik voor Hobbyist omgemöbeld heb deed ongeveer 0,5 pk.

    Er zal nog wel wat meer uit komen met wat looptijd, want de lagers zitten nog dik in het vet, en de seals zijn nu nog stug. Maar ik kan nu eenmaal niet 's avonds met gillende en joelende motortjes bezig zijn, dus ik heb het bij dit kwartiertje gehouden.

    Het geluid valt me alles mee. Niet superstil, maar ook absoluut niet oorverdovend (of zou ik dan toch oud worden?
     
    sarco, MicropropSport, Beton en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina