URS Braakman (kust sleepboot)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Carène, 18 mei 2020.

  1. Carène

    Carène

    Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Berichten:
    95
    Locatie:
    thuis
    Hallo collega bouwers,

    Naast complete projecten heb ik ook zo nu en dan een projectje waarbij ik een mal maak voor rompen.
    Dit zijn vaak verzoeknummers van andere bouwers of een project waarvan ik denk deze ooit nog eens te gaan bouwen.
    Het maken van lijnenplannen van foto's of officiele tekeningen en rompen hier van uitwerken vind ik erg leuk werk.
    Helaas is het werken met polyester en epoxy wat minder leuk, maar de voldoening is toch altijd weer groot als er een prachtige romp uit je zelf gemaakte mal 'geboren' wordt.

    Dan hier het schip wat het betreft. De Braakman is onderdeel van een serie slepers ooit in dienst gesteld door de URS en allemaal gebouwd bij dezelfde werf.
    De slepers van deze werf kenmerken zich door veel zeeg en strakke lijnen met rompen voornamelijk opgebouwd uit knikspanten.
    Naar mijn idee hebben ze een aantal klassiekers opgeleverd, waar ook de Boxer/Fighter goede voorbeelden van zijn.
    De serie bestaat uit 8 stuks en is gebouwd in de jaren 1991-1993.
    upload_2020-5-18_11-14-53.png

    Na wat onderzoek kwam ik erachter dat er waarschijnlijk (?) 2 types zijn gemaakt met grotendeels dezelfde romp. Type 2 heeft thrusters ipv 1 vaste schroef onder het achterschip.
    Daarvoor is naar mijn idee al tijdens het ontwerp van het lijnenplan het achterschip aangepast en o.a. een gondel aangebracht.
    Dit vermoeden heb ik omdat de hoofdafmetingen, spantenlijn, boegvorm en deklijn exact gelijk zijn. Ook loopt de kiel gelijk op.
    Type 1 heeft naast een vaste schroef in een draaibare straalbuis een retractable azimuth voorin die bij type 2 er af is gehaald waardoor een gladde boeg ontstaat.

    Zie hieronder de vergelijking van type 1 en 2.

    Braakman (ex-Yolande Letzer), Terneuzen, (ex-fairplay XVI), Multratug 13 (ex-Zelzate), Multratug 1 (ex-Evergem) - BNR 463, 464, 471 en 472
    upload_2020-5-18_12-44-56.png

    St. Annastrand, Zeebrugge - BNR 465 en 466.
    upload_2020-5-18_11-6-41.png

    Type 1
    upload_2020-5-18_11-22-39.png

    Type 2
    upload_2020-5-22_16-38-30.png

    Overigens is later nog een 3e type van 2 schepen gebouwd die 0,8 m breder en 800 kW meer vermogen hadden, de Union 5 en 6 - BNR 469 en 470.
    De romp is dus flink anders maar ze zijn duidelijk wel een afgeleide van de eerste 2 in uiterlijk en lijnen.
    upload_2020-5-22_16-40-18.png

    Ik ga de mal van type 1 maken waarbij ik voor type 2 met behulp van een 3D geprinte insert in de mal de mogelijkheid open laat ook van deze een romp te kunnen maken.
    Ik twijfel nog maar neig naar het bouwen van een van de enkelschroevers omdat de inbouw ruimte voor thrusters onder het achterschip zeer klein is.
    upload_2020-5-18_11-23-52.png

    Hoofdgegevens:

    Waterverplaatsing: 432 ton
    Lengte (excl fenders): 31,50 m
    Breedte (wl): 8,70 m
    Holte (achterdek): 4,652 m
    Diepgang (ontwerp): 3,0 m voor, 4,5 m achter
    Machinevermogen: 1x ABC 8 cil. diesel 2895 pk op 1 schroef in een draaibare straalbuis
    Trekkracht (incl retractable): 39 ton

    Voor een model 1:50 geeft dit een vaarklaar gewicht van 4,2 kg en LXBXH = 63x18x20 cm

    Een collega bouwer was in het bezit van originele werftekeningen en wilde deze graag met mij delen, waarvoor dank!
    Ook had hij al een 3D model opgezet voor de vorm van de romp.
    Nu kon ik direct spantjes uitwerken en er een spantenraam van maken.
    De bedoeling is dit te laten snijden uit 3 mm MDF en 1 mm polystyreen.
    Hoe dit exact in zijn werking gaat zie je later.
    upload_2020-5-18_12-32-28.png

    Na het gebruikelijke nesten zijn de snijbestanden als dxf naar Snijlab opgestuurd.
    Het lijken wat veel spanten maar er zit ook al het spantenraam van een toekomstige ASD 2411 mal bij :)
    upload_2020-5-18_12-33-53.png
    Nu maar afwachten wat er op de deurmat ploft.

    Als er mensen op het forum zijn die meer weten over het ontwerp van deze schepen, dan hoor ik dat graag!
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2020
  2. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Caréne, niet twijfelen, de 1 ste versie is de meest speciale, boten met thrusters lopen ondertussen al erg dicht vind ik.

    Maar boten met een ophaalbare front thruster dat heeft zeker niet iedereen!

    Bij deze ben ik zeker geïnteresseerd, ook in een eigen exemplaar, mocht dat lukken bij deze de bestelling aanvraag.

    Kijk dit wil ik nog even delen:

    [​IMG]IMG_20190824_16 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_20190824_14-2048x1536 by Jan Fabri, on Flickr

    Dit is toch cool!
     
  3. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    101
    Locatie:
    temse belgie
    Deze zijn gebouwd op de CNR werf te Rupelmonde België , helaas reeds verdwenen deze werf.
    Deze werf heeft ook nog op het einde 4 slepers gebouwd voor Saoudi Arabië
     
  4. Carène

    Carène

    Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Berichten:
    95
    Locatie:
    thuis
    Klopt helemaal Arthur.

    Volgens mij gaan ze nu verder als reparatiewerf onder dezelfde naam maar het terrein waar de nieuwbouw werf stond is met de grond gelijk gemaakt. Alleen een paar hellingen zijn nog zichtbaar in het landschap.
    upload_2020-5-19_9-48-50.png
    Helaas zijn veel van deze kleinere werven verloren gegaan, zowel in Nederland als in Belgie. Maar gelukkig hebben we de tekeningen nog. Van een aantal werven dat ik weet is dit gewoon in de kliko gekieperd wat naar mijn idee eeuwig zonde is.

    @jan, je hebt helemaal gelijk, die versie is veel cooler! Een extra romp moet ook zeker geen probleem zijn. Is in zeer goede handen dat weet ik.

    Terug naar het model, het pakket van Snijlab is binnen! De geur van verbrand hout komt je tegemoet...
    upload_2020-5-19_9-52-22.png

    En nu de puzzel, wat hoort waar bij? Gelukkig had ik overal gaatjes aangebracht om ze te nummeren, zo zie ik ook de volgorde van spanten op de kiel. Een verkeerd geplaatst spant gaat mij niet overkomen!
    upload_2020-5-19_9-52-37.png

    upload_2020-5-19_9-52-53.png

    En hier zie je de voordelen van het nesten, een minimale hoeveelheid aan afval.
    upload_2020-5-19_9-53-47.png

    Zoals eerder gezegd is het pakket een combinatie van 3 mm MDF en 1 mm polystyreen. Een deel van het polystyreen is voor op de kiel, een ander deel is de huid.
    upload_2020-5-19_9-54-42.png

    Daar het een mal wordt die gedeeld is op de kiel is de 3 mm MDF midden plaat wat groter dan de omtrek vd romp.
    Ook zijn hierin al M5 boutgaten aangebracht.
    De spanten zijn verbreed met 3 mm om deze kielplaat te plaatsen. Ook is rondom 1 mm afgehaald voor de huid.
    In het midden is nog aan weerszijden van de inkeping 1 mm verwijderd voor de polystyreen 'zij' kiel.
    upload_2020-5-19_9-57-37.png

    De 'zij' kiel wordt aan beide zijdes aangebracht en zorgt ervoor dat de helften exact gelijk zijn. De huid volgt namelijk de buitenlijn van deze platen.
    upload_2020-5-19_9-54-58.png

    Ook bevinden zich aan voor-en achterzijde uitsparingen voor extra spanten die meehelpen de vorm van boeg en spiegel goed te krijgen.
    upload_2020-5-19_9-55-11.png

    Ook hier weer 1 van de vele voordelen van het lasersnijden. De onderdelen schuiven zonder veel moeite in mekaar en het hele frame blijft zelfs zonder lijm in mekaar staan.
    Een eerste proefpassing is dan snel gedaan. Slechts 1 inkeping was iets te diep gemaakt maar dit had geen invloed op de plaatsing van het spant. Ik ben weer een tevreden mens!
    upload_2020-5-19_10-3-22.png
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2020
  5. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    101
    Locatie:
    temse belgie
    Caréne.
    In Rupelmonde had men 2 scheepswerven De Scheldewerf nu De Nieuwe Scheldewerf en CNR.
    De reparatiewerf die u bedoeld is de nieuwe scheldewerf die bestond ook al , op de terreinen waar nieuwbouw was heeft de gemeente Kruibeke een loods gebouwd die nu in gebruik is bij vzw tolerant.
     
    Carène vindt dit leuk.
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dat is mijn ervaring ook met laseren. Geweldige passing dankzij een kundig gemaakte tekening. Ook dit ziet er weer gelikt uit.
     
  7. Carène

    Carène

    Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Berichten:
    95
    Locatie:
    thuis
    Bedankt Sjoerd!

    Mijn streven is om een plug met zo min mogelijk plamuur te maken. Dus het polyester direct op het polystyreen.
    Zo ontstaat een zeer strakke romp met de kenmerkende knikken er goed in.
    BIj schuren bestaat altijd het risico dat de knikken rond geschuurd worden en wegvallen, zeker op de gedeeltes waar de hoek tussen de vlakken minimaal is.
    Een voorwaarde hiervoor is dat de plaatuitslagen tot op 0,5 mm kloppend zijn.
    Dit is mogelijk door de spanten en uitslagen in hetzelfde model te maken en zeer nauwkeurig te werken.
    upload_2020-5-20_18-45-58.png

    Het begin is er, duidelijk is de perfecte aansluiting te zien op de grenslijn vd vlakken in de spiegel.
    upload_2020-5-20_18-18-48.png

    upload_2020-5-20_18-19-1.png

    upload_2020-5-20_18-19-13.png

    Nog niet alle platen waren besteld, omdat het vaak goedkoper is een plaat polystyreen te halen en deze zelf te snijden.
    Echter door het werken vanuit huis ben ik niet in staat op het juiste formaat te printen en zal ik toch een extra levering van Snijlab af moeten wachten.
     
  8. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Dit is mooi heel mooi en super strak werk, WOW! Nu 1 ding snap ik niet, waarom het tussenschot met de gaten? Waarschijnlijk heeft dit iets met de mal te maken maar ik zie het nog even niet...

    Nu dit wordt een heeeeeeeeel mooie romp dat kan ik wel zeggen!
     
  9. Carène

    Carène

    Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Berichten:
    95
    Locatie:
    thuis
    Goede vraag Jan!

    Zoals eerder gemeld is de plug 3 mm breder dan de uiteindelijke romp zal zijn. Omdat de mal straks makkelijk losbaar moet zijn is hij over de kiel gedeeld en de twee helften worden bevestigd met M5 bouten.

    Zie hieronder het voorbeeld van mijn Shoalbuster 2609 en ASD 2810 mal.
    upload_2020-5-21_14-3-56.png


    upload_2020-5-21_14-5-51.png

    upload_2020-5-21_14-7-55.png
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  10. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Damn, dat is knap! Eigenlijk is dit niets minder dan een "echte" industriële polyester mal he. Dit is toch weer een Eye opener hoor, leuk als je zo links en recht wat toffe methodes ziet.

    Wordt dit een soort van kit?

    Of enkel een romp?

    Zodra je mat de mal begint, mag ik je vragen om misschien wat extra info over de verschillende materialen mee te delen?

    Ik zit ook nog met een rompje dat moet worden gemaakt :yes: en die info zou dan wel heel goed uitkomen.

    Ook in Styreen trouwens.

    Bij tijd mag je mij ook wel laten weten waar je de verschillende materialen haalt.

    Want daar vind ik hier niet zo direct een oplossing voor.
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2020
  11. Carène

    Carène

    Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Berichten:
    95
    Locatie:
    thuis
    Al mijn bootjes zijn op zo'n manier uitgewerkt dat er makkelijk een 'kit' van te maken is.
    Lasergesneden dek en opbouw en 3D geprinte onderdelen zijn makelijk te dupliceren.
    Maar het nummeren en op tekening zetten van onderdelen, nakijken op fouten kost wel veel meer tijd dan alleen eigen bouw.
    Tot die tijd bouw ik aan de Coastal Legend en wat 'conversies'. Als het zover is hangt het af van de interesse voordat ik er meer tijd in steek.

    Ik zal stap voor stap vertellen hoe ik het doe en waar het vandaan komt Jan, dat is het doel van dit verslag.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
  12. Carène

    Carène

    Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Berichten:
    95
    Locatie:
    thuis
    Hallo allemaal.

    De plaat uitslagen van de plug zijn ondertussen klaar maar ik ben nog bezig met een aantal onderdelen van dek en verschansing.
    Zo kan ik in 1x een grote bestelling kan plaatsen, dit scheelt weer verzendkosten.

    In de tussentijd ook begonnen met het 3D uitwerken van onderdelen zodat ze geprint kunnen worden. Sinds 2014 bestel ik bij Shapeways maar begin dit jaar zelf een printer aangeschaft omdat ze duurder en duurder werden. Ook de verzendkosten rezen de pan uit.

    Zie hieronder de 52 mm 4-blads schroef. Getekend als een spiraal waarna de bladvorm wordt afgesneden en dikte gegeven.
    De dikte van het blad is 1,6 mm en de spoed is 55 mm.
    upload_2020-6-12_15-41-24.png

    upload_2020-6-12_21-46-59.png

    Ook wordt schroefdraad M4 getekend en een kamertje voor de borgmoer.
    upload_2020-6-12_15-9-30.png

    Daarna in plakjes van 0.05 mm snijden in de Photon slicer software. De belichtingstijd is 8 sec en de complete schroef bestaat uit 400 laagjes.
    upload_2020-6-12_18-47-30.png

    Doordat de schroef eigenlijk op zijn kop hangt moeten de delen die overhangen ondersteund worden. Het programma plaatst deze automatisch mits je de juiste instellingen invoert.
    upload_2020-6-12_15-7-39.png

    De Photon S van Anycubic is met deze instellingen 1,5 uur bezig. Je kan rustig de printer laten draaien zonder erbij te blijven. Na afloop komt de plaat omhoog en kan het geheel even uitdruppen.
    upload_2020-6-12_18-45-31.png

    Vervolgens is dit het resultaat. Nu voorzichtig de ondersteuning wegsnijden en eventjes in de zon uitharden.
    upload_2020-6-12_15-31-34.png

    Na wat spuitverf van de Action ziet het er zo uit.
    upload_2020-6-12_15-8-31.png

    Achterin is duidelijk het kamertje zichtbaar waar de borgmoer in past.
    upload_2020-6-12_15-8-47.png

    De schroefassen maak ik meestal zelf, daar heb ik hulp bij. Voor de motor zat ik aan deze te denken van Bauer Modelle. Direct gemonteerd op de schroefas zonder overbrenging.
    upload_2020-6-12_16-11-46.png

    Ik vaar op 6.6V en 750 kV geeft dan 4950RPM. Veel te veel voor schaalsnelheid, dan is 3000 RPM genoeg.
    Maar er moet natuurlijk ook gesleept worden! En op de zender kan de snelheid teruggeschroefd worden.

    Next is de draaibare straalbuis!
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2020
    Tazz 19 vindt dit leuk.
  13. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Wow deze is weerom fantastisch, over hightech gesproken, knap werk hoor!

    Mocht je eraan twijfelen ik ben zeker kandidaat voor eentje!!!!!

    Over die BL motoren is er geen mogelijkheid om deze op de schroefas te schuiven en daar te borgen zodat er geen koppelingen nodig zijn. Nu ik ga wel eerlijk zijn ik ben voor een vaste schroef meer fan van de klassieke motoren omdat deze veeeeeeel fijner zijn te regelen. Nu misschien heb jij betere regelaars maar ik heb er een 5 tzal verschillende geprobeerd nu en ik vind deze allemaal te snel, ja ik ben waarschijnlijk wat lastig hier maar ik wil dat ik de schroef echt mooi zie ronddraaien in ik denk niet dat dat kan met een BL.

    Des al niet te min is dit een heeeeeeeel erg knappe schroef hoor!!!!
     
  14. Carène

    Carène

    Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Berichten:
    95
    Locatie:
    thuis
    Hi Jan,

    Bedankt voor je complimenten!

    Ik ben lang geleden al over gegaan naar brushless en wil niks anders meer. De power en compactheid is niet te evenaren met een brushed motor.
    Sterker nog, de ASD-tjes die ik heb gebouwd hadden never nooit niet genoeg ruimte onder het achterdek voor andere motoren dan brushless.
    Wel is het belangrijk de juiste combi schroef-motor-regelaar te kiezen.

    Over dat regelen heb ik ook wel wat te zeggen, de regelaars die ik gebruik (Car-esc 30A van Hobbyking) kan je heel langzaam mee.
    Kwestie vd startup torque op 0.01 % zetten. Maar eerlijk gezegd is dit voor een modelboot een beetje kolder heh?
    De schroef gaat pas wat doen bij pak en beet 500 RPM, waarom zou je hem dan met 10 RPM willen zien ronddraaien?
    Opnieuw een voorbeeld van het incorrect 'verschalen' vd werkelijkheid.
    Bij een modelboot spelen hele andere factoren mee.

    Het is bijvoorbeeld met zelf printen ook mogelijk de spoed super laag te kiezen. Zo kan je met veel toeren toch nog goed manoevreren en een kleine motor met hoog KV kiezen.
    Een overbrenging is dan niet meer nodig om genoeg kracht te genereren, iets wat je bij een brushed motor sowieso niet nodig hebt omdat het koppel een stuk hoger is.
    Nadeel is het 'gillen' vd motor, daarom kies ik toch vaker voor een laag KV en grote spoed. Nadeel is de 'over sized' motor die iets duurder en zwaarder is dan nodig.

    Motor direct op de as schuiven heb ik slechte ervaringen mee. Te grote kans op schade aan de motor.
    Met een koppeling is het ook erg eenvoudig om de motor of schroefas te vervangen.
    upload_2020-6-12_17-47-22.png
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2020
  15. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Die props zien er goed uit! Wat er allemaal wel niet mogelijk is met een 3D printer... zit er zelf ook aan te denken er een te kopen.. maar eerst maar eens goed rondkijken.
     
  16. Carène

    Carène

    Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Berichten:
    95
    Locatie:
    thuis
    HI Tazz,

    Ik heb er nu veel plezier van, een ontwerp ligt snel in je handen en het kost bijna niks mocht het een keer niet zijn wat je wenst.
    Maar vooral in het begin is de learning curve erg steil en mislukken er wel wat prints. Duurt even voordat je de juiste instellingen gevonden hebt.
    Gelukkig kon ik lid worden van een groepje lotgenoten en dit heeft me snel op weg geholpen. Het is zeker geen druk op de knop en voila zoals velen denken!

    Een voorwaarde is ook dat je zelf 3D bestanden kan tekenen. Iemand die niet vaardig is met een pc heeft er niks aan.

    Net als alle vele andere takken van modelbouw moet je over doorzettingsvermogen en technisch inzicht beschikken.
    En er zit ook nog best wel wat nabewerking aan omdat je de ondersteuning moet weg snijden en schuren.
    Bij Shapeways hoefde ik me over de nabewerking en success rate niet druk te maken maar de kosten zijn dan vele malen hoger en je zit soms wel 2 weken op je prints te wachten

    Dus als je aan bovenstaande voorwaardes voldoet zeg ik doen! :D
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2020
  17. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Heb in het verleden een autocad cursus gedaan, en dat ging me redelijk goed af. Verder ben ik wel redelijk wegwijs met de pc.

    Zoals je zelf ook al aangeeft is de learning curve in het begin erg stijl en daar ben ik mij bewust van.
    Nadeel van modelbouw is dat je eigenlijk zooooveel wel kan gebruiken. Zo wilde ik ook een lasersnijder, freesbank, draaibank en noem maar op... gaat niet werken in een kamer van een paar vierkante meter. Maar een 3D printer daarentegen, die past er nog wel bij.
    Ik sta versteld van de resultaten die te behalen zijn, zelfs op kleine prints.
    Mede daarom ook mijn interesse in dit soort dingen. Vermoed dat er dan ook wel een aangeschaft zal worden. :D
     
  18. Carène

    Carène

    Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Berichten:
    95
    Locatie:
    thuis
    Hi Jeremy,

    Ik heb met veel interesse je bouw verslag vd Elbe/Seawolf gelezen dus ik denk dat het wel goedkomt!
    Ziet er netjes en doordacht uit. Mocht je ooit een printer aanschaffen kan ik je wel helpen met de juiste instellingen.
     
  19. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hoi Carene,

    Dankje voor het compliment! Ben al even bezig, dus wil zo stilletjes aan ook wel dat ze een keer afkomt, haha.

    Ik ga er wel vanuit dat er een 3d printer gaat komen. Zal nog wel even op zich laten wachten, maar als ik zover bent dan schiet ik je wel even aan! Dank alvast daarvoor.
     
  20. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Carene ik wil even terug komen op die propeller is het misschien geen beter idee om in de propeller een messing inzetstuk met schoefdraad te drukken, deze is wel veel sterker en je kan er een haakse blokeer schroef in zetten dan...

    Dit bedoel ik:

    https://nl.aliexpress.com/item/4000...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

    (zomaar een idee he dan heb je die moer niet en ik denk dat de bevestiging beter zal zijn)...

    Wachtend op de de volgende update... :p
     

Deel Deze Pagina