Falcon DLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door RJA, 11 jun 2020.

  1. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Hallo allemaal,

    Misschien leuk om hier mijn ervaringen te delen met mijn nieuwe DLG. Maandag vloog ik voor het eerst met mijn nieuwe Falcon en deze week had ik de kans om nog twee keer met deze DLG te vliegen, dus tijd om wat ervaringen te delen.


    Voor wat betreft de bouw:


    Er zat een T-peg bij de onderdelen maar ik geef de voorkeur aan een gewone werp-pen die door de vleugel gaat. Ik heb de boel behoorlijk verstevigd.


    2 Werp pen.JPG

    3 Werp pen.JPG


    4 Werp pen.JPG


    Volgens de manual kun je de aileron aansturing maken met staaldraad door een plastic buis. Deze laatste is dan ingelijmd. Maar je kunt ook zwevende pushrods maken die vrij lopen door de romp. Ik heb voor het laatste gekozen omdat een staaldraad in een gefixeerde buis toch ergens gaat wringen. Het resultaat is absoluut 100% spelingvrij.


    5  Push rod.JPG


    6 Push rod.JPG


    7 Push rod.JPG


    Mijn ontvanger zit in de neus en de accu zit hier bovenop. Het kleine stukje balsahout houdt de accu op zijn plek wanneer je de nose-cone plaats.





    9 Battery servos.JPG



    De romp heeft een ingebouwde ballast buis en de ballaststicks zijn gemaakt van wolfraam ladraden. Tot dusver heb ik er een gemaakt van 15 gram en nog een van 30 gram.

    10 Balast.JPG


    12 Balast.JPG


    Ik ben enigszins teleurgesteld over het gewicht van mijn Falcon. Het kwam uit op 239 gram. Dit is zeker een gevolg van het leeggewicht van de romp (met neuskegel: 48 gram) en vleugel (108 gram). Een romp van 38 gram en een vleugel van 98 gram zouden me een AUW van minder dan 220 hebben gegeven. Standaard zijn de rompen rond de 35 gram en met een iets lichtere vleugel is 220 gram haalbaar.



    Instellingen:

    Ik vlieg zonder expo en ik merk dat de Falcon heel goed reageert op rolroer input. En dus heb ik de rolroer uitslag aanzienlijk verminderd in vergelijking met wat werd geadviseerd.

    Ik heb niet veel van de andere instellingen gewijzigd. Ze vallen binnen het bereik die zijn geadviseerd (veel info in dit draadje: https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3251007-Falcon )



    Mijn instellingen:

    Rolroeren: 9 mm omhoog 8,5 mm omlaag

    Lift: 9 mm naar boven, 8 mm naar beneden

    Roer: +/- 15 mm

    Speed: Vleugel onderzijde zo vlak mogenlijk, dit is de 0 stand.

    Cruise: + 2 mm

    Thermal: + 4,5 mm

    Snap flap: + 4,5 mm extra bij max. up

    CG: 62,25 mm





    Vliegen:


    Ik kocht de Falcon omdat ik een beetje een moeizame relatie heb met mijn CX5. Voor mij is het een uitdaging om de CX5 met de juiste snelheid te vliegen en een constante cirkel te behouden in een bel. Zeker onder winderige omstandigheden trek ik hem te snel dood. Ik wilde iets dat makkelijker te vliegen was zonder traag te worden. Idealiter iets dat vergelijkbare kenmerken had als een Stream NXT, maar dan een verbetering t.o.v. dit toestel.



    De Falcon maakt het waar. Het is misschien nog vroeg voor deze conclusie maar de eerste vlieg sessies waren zeer veelbelovend. Binnen een paar worpen was ik al op mijn gemak met de Falcon. Ik denk dat 'soepel' het juiste woord is voor dit vliegtuig. Ik kan veel gemakkelijker een stabiel cirkelpatroon en de juiste vliegsnelheid vasthouden dan met mijn CX5.

    Toen ik begon, heel vroeg in de ochtend, stond er nauwelijks wind, maar toch voelde hij niet echt zwaar. Een paar uur later trok de wind aan en de 239 gram werd een voordeel. Het hielp mij om de juiste snelheid te houden en mooi te cirkelen. Ik denk dat dit gewicht uitstekend is voor onze Nederlandse omstandigheden.

    Ik denk ook dat het vliegtuig thermiek heel goed signaleert en in zeer strakke cirkels kan worden gevlogen. Om 8 uur in de ochtend, ongeveer een uur na mijn eerste worp, vloog ik een heel mooie vlucht van 9 minuten – daarbij pikte ik twee lage thermiekbellen op.

    Toen de wind aantrok, begon ik ook meer kracht te zetten. Ik gooide de Falcon over het algemeen tot ongeveer 58 meter en ik brak tweemaal de 60 meter grens. Voor mij is dat vergelijkbaar met hoe hoog ik de CX5 gooi. Er was overigens geen enkele flutter te horen, de aileron pushrods zijn rock solid.

    Al met al erg tevreden met mijn nieuwe aankoop.

    Een lang verslag misschien maar we zien weinig bouwverslagen in dit draadje en ik had even tijd om het op papier te zetten.



    Groet!



    Roger



    1 Falcon.jpg
     
    ArthurP, spedter, Helikapoter en 11 anderen vinden dit leuk.
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Mooie kist en een mooie inbouw! :beer:
     
    flytonio en RJA vinden dit leuk.
  3. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Mooie kist hoor! Mooi ook hoe die 4 servo's ingebouwd zijn.
    Vraagje: Kun je nu de vleugel nog wel verwijderen?
     
  4. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Dank je,

    Ja dat lukt, maar wel op een speciale manier:

    Wanneer je de pushrods uit de aileron horntjes zou willen drukken dan kom je ruimte te kort. Ook wanneer je de vleugel losmaakt en vervolgens naar 1 kant duwt heb je nog steeds te weinig ruimte om aan de andere kant de pushrod uit het aileron hoorntje te duwen.

    Ik moet de vleugel los-schroeven en ik moet ook de pushrods bij de servo losmaken. Vervolgens verplaats ik de vleugel een centimeter of 6 - 7 naar achter. Daar is de romp smaller en dan heb ik wel voldoende ruimte om de boel los te halen.

    Klinkt omslachtig maar uit elkaar halen en in elkaar zetten is prima te doen. Ik laat mijn DLG’s altijd in elkaar zitten en alleen voor reparaties moet ik de vleugel er wel eens afhalen.

    Bij een volgende Falcon kan ik met deze ervaring natuurlijk spelen met de afstand tussen de aileron horntjes en de lengte van het stukje staal dat in de horntjes steekt.
     
  5. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    wat kost die cx5? denk dat er tal van mensen zijn die m graag overnemen. Mooie inbouw vd servo's bij je falcon. prijs kwaliteit verhouding is meer dan redelijk, heb de falcon wel eens in mn hand gehad;) tegelijk erg nieuwsgierig wat er mis is met je cx5; je bent de 1e die ik hoor zeggen dat je die niet goed aan het vliegen krijgt, enige verbazing en ongeloof maakt zich meester over mij. maar goed, iedereen zijn voorkeur. Ik zou het ook expliciet benoemen wanneer ik fijner vlieg met een kist die een kwart tot derde goedkoper is. Desalniettemin vind ik het moedig om de Falcon fijner dan een cx5 te noemen en een verbetering van de stream nxt. Ik denk dat je jezelf onderschat en dat je vlieg skills simpelweg beter zijn geworden;) Ik ben zeer benieuwd om je te zien vliegen met de Falcon, zou toch leuk zijn voor de massa wanneer er meer keuze komt tussen de ''top'' modellen tegen een lagere prijs.
     
  6. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Het is inderdaad allemaal erg persoonlijk. De CX5 is in de handen van heel veel mensen een fantastisch toestel, maar ik voelde het niet. Ik las op rc-groups een paar keer dat de Falcon prettig vliegt en veel weg heeft van een Stream NXT, vandaar dat ik de stap heb gezet.

    Ik heb gisteren weer gevlogen en de Falcon afgewisseld met mijn Stream om nog eens goed te vergelijken. Wat mij betreft lijkt het sterk op elkaar, maar is de Falcon een stuk directer en sneller. Komt door de smallere vleugel en het dunne profiel. Er stond erg weinig wind en ik heb toen het CG van 62,25 naar 64 mm verplaatst. Hij gaf erg goed thermiek aan en het bochtenwerk was nog steeds solide. Ik denk dat 63 mm onder de meeste omstandigheden prima is. Ik ben na 1 week natuurlijk nog niet helemaal los op de Falcon maar het klikt goed met mijn vliegstijl en vaardigheden.

    Ik weet niet of de Falcon goedkoper is dan een CX5. Ik heb hem bij Hyperflight vandaan omdat ze er een op voorraad hadden en ik wilde hem snel hebben.

    En ja, de CX5 is erg gewild en inmiddels gereserveerd voor een clubgenoot.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2020
    heino en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  7. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    gewoon snel willen vliegen en niet de hele zomer wachten is denk ik het beste argument, de wachttijden zijn idd erg lang bij de topmodellen. De Falcon lijkt me een redelijke kist hoor, denk dat je er prima mee vliegen kan, benieuwd hoe die presteert met wat turbulentie en wind, de dunnere profielen doen het dan vaak wat minder of hebben meer aandacht nodig bij die specifieke afstelling.
     
    heino vindt dit leuk.
  8. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    Hoi Roger,


    Ben erg benieuwd hoe je hiermee gaat presteren....het mentale voordeel heb je al mee.....vertrouwen en een goed gevoel bij een kist is zeer belangrijk. Daarna komt het velen oefenen en tweaken van je kist.
    Heb je al wat keren met jou maten een all upje of taak gevlogen en hoe ging dat??


    Tot snel bij de volgende wedstrijd....of misschien eens afspreken bij jullie stek? Want ik mis veel wedstrijd ritme nu op het moment


    Tot gauw en hou alles heel
    Heino
     
    spedter, RJA en tunderman vinden dit leuk.
  9. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Hi Heino!

    Ik heb inderdaad al meer dan een paar keer all up wedstrijdjes gedaan en de Falcon presteerde erg goed. Zeker bij wat wind en actieve lucht is hij erg competief. Volgens mijn clubgenoten vlieg ik nu al beter met mijn Falcon dan met mijn Streams. Zelf denk ik ook dat het een vooruitgang is. Hij geeft erg goed thermiek aan en als je hem in thermiek stand zet dan kan je enorm solide draaien en de lichtste thermiek uitnutten. Hij is makkelijker te vliegen dan een CX5 zonder dat hij sloom en traag aanvoelt. Het vliegt soepel en draait goed omhoog. Wel moet ik nog veel meer vlieguren maken met de Falcon, ik ben nog niet steady en moet inderdaad de boel nog tweaken. Het ene moment draai ik lekkerder dan het andere.

    Met wat meer wind is extra balast nog niet echt nodig gebleken. Hij steekt uitstekend. Wel komt hij met een beetje meer gewicht natuurlijk wat meer tot rust. Wind is voor iedere DLG een uitdaging en juist in deze omstandigheden moet ik nog meer ervaring opdoen. Ik denk dat het CG dan echt naar voren moet (rond 62 mm) om netjes tempo te houden en door te kunnen vliegen. Daar ga ik mee experimentern. Hij laat zich wel goed besturen bij wind en turbulentie. Als hij een tik krijgt is hij snel te corrigeren als het nodig is.

    Mijn wedstrijd niveau ligt natuurlijk te laag om het CX5 geweld aan de top te verslaan maar in de USA heeft de Falcon zich al gemengd in de top van een aantal wedstrijden. Mij is het inderdaad vooral te doen om mijn eigen beleving en een (voor mij!) fijn vliegend toestel te hebben waar ik weer een stapje mee kan maken.

    Maar ik ga nog geen wedstrijden vliegen met de Falcon. Eigenlijk moet ik dan een tweede Falcon hebben. Ik ben nog niet zover om er eentje bij te kopen en dan met nieuwe kisten te gaan vliegen terwijl ik nog prima met mijn oude Streams uit de voeten kan. Maar het geld van mijn verkochte CX5 zet ik wel alvast apart...

    Je bent absoluut welkom in Hillegom om een dag mee te vliegen. Schrik niet als je dan met 8 DLG vliegers op het veld staat, we zijn een beetje verslaafd aan deze tak van sport. Ook ligt het niveau hoog - je moet er echt voor werken om een all up te winnen. En je wordt links en rechts door Flitz 2’s, Stream NXT’s, CX5-en, NRJ’s (en een Falcon) om de oren gevlogen. Stuur een pb met je telefoon nummer als je zin heb een keer langs te komen.

    En anders wordt het September, dan zal er toch wel weer een wedstrijd zijn - hoop ik.

    Groet,

    Roger
     
    heino vindt dit leuk.
  10. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Een wedstrijd op Hillegom, dat zou mooi zijn;) Idee voor 2021?
     
    heino vindt dit leuk.
  11. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Ik zal eens vragen, maar dat wordt wel een beetje een uitdaging.

    We vliegen op een weiland waar de boer gras verbouwd. Soms sta je tot je knieën in het hoge gras en een week later moet je om grote balen pas gemaaid gras vliegen. Grootste probleem is de capaciteit van ons veld - erg beperkt. Maar ik zal toch eens een balletje opgooien.
     
    specialpainter.nl en heino vinden dit leuk.
  12. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Je vergeet de slootjes...
     
    specialpainter.nl en heino vinden dit leuk.
  13. tunderman

    tunderman

    Lid geworden:
    21 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Gemert NB
    Klinkt als een hoop leuke uitdagingen :thumbsup:
     
    heino vindt dit leuk.
  14. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Het veld in Hillegom ligt in de Schiphol CTR en heeft een hoogtebeperking van 120 meter. Lijkt me niet handig om daar een wedstrijd te organiseren.
     
  15. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Was ik de belangrijkste uitdaging zelfs nog vergeten....
     
  16. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Klinkt prima, gelijk voor iedereen. Bastiaan zal op halve kracht moeten werpen,hahahahaha! jammer, maar is het dan niet mogelijk om die clubleden naar een van onze wedstrijden te krijgen? Ik hoor al jaren dat jullie fanatiek bezig zijn ben er zelfs eens geweest, maar we zien voornamelijk Roger. Het zou toch geweldig zijn als zo'n gezellig groepje zich aansluit bij f3k nederland.
     
    BastiaanD en tunderman vinden dit leuk.
  17. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Bezwaar hierbij is dat de F3K wedstrijden altijd zo'n eind rijden zijn vanuit het Westen. Dat geldt voor mij persoonlijk, en misschien voor meer zwiepers.
     
    PE5ED en Erik Janssen vinden dit leuk.
  18. BastiaanD

    BastiaanD

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Overasselt
    Mocht er een goede locatie in het westen van het land zijn waar er een F3K wedstrijd georganiseerd kan worden dan staat de SC daarvoor open om met die club te kijken of dit mogelijk is.
     
    tunderman vindt dit leuk.
  19. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Dat bezwaar zie je vaker. Otto Lilienthal heeft ook een prachtig (redelijk) nieuw veld. Centraler kun je het niet krijgen.

    Ik heb inmiddels m'n Stobel V3 verkocht en wacht op m'n nieuwe Auri van LD-models.
     
    specialpainter.nl, Lyckele en Wubbe vinden dit leuk.
  20. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Wellicht eens een lijstje maken van clubs in het westen die bereid zijn om ons op hun veld te ontvangen, niets ten nadele van de geweldige locaties die we in sommige gevallen al jaren hebben, maar het zou leuk zijn wanneer er een nk gevlogen wordt dat ook in heel nederland kan! just my 2 cents.
     
    Erik Janssen en Wubbe vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina