Laser arrow v1

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door serge pot, 16 jan 2020.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.823
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Die is gaaf.
    Ik heb er ook 2 van gehad.
    Je kan ze inderdaad helemaal uitmelken.
    Als dat niet kan is je zwaartepunt te voorlijk.
    Alleen met de motor achterop raakt de prop snel de grond.
    Ik had de wielen er afgehaald en er een 10 cc opgezet dan zat er een leuk gangetje in.
    Al moet ik zeggen als je eenmaal een zwever gewend ben dat maar erg relatief is.
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Mijn laser arrow is 400gram zwaarder dan origineel met een 8, 5 cc er op. De ops is geen lichtgewicht. Zwaarte punt is al uitgemeten en stemt overeen met de vorige. Die was super langzaam te maken.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat maakt weinig uit: Delta's zijn over het algemeen "belachelijk licht" voor hun vleugeloppervlak, maar wat belangrijker is: de lange koorde in het midden maakt dat ze bijna nooit volledig te overtrekken zijn. Ze remmen wel heel hard als je de neus omhoog trekt, maar overtrekken doen ze niet snel.
    Dus als het zwaartepunt goed ligt, gewoon op een halve meter uitmelken, en dan ploft ie zo bijna rechtstandig neer.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik maak me geen enkele illusie over snelheid, er zit "maar" een 6,5-je achterop, en die gaat nog eens op benzine draaien ook (dus wat minder "oempfh"). Gewicht van de ontsteking compenseer ik door een 75 of 100 ml tankje te gebruiken, 75 ml zou goed moeten zijn voor minstens 10 minuten.
    De pootjes zijn intrekbaar, dus die laat ik er lekker onder zitten.
    Prop maak ik me geen zorgen over, ik ga voor een drieblad 9 x 7, en dat blijft binnen de buikvin als het goed is en anders komt daar nog een stalen sleephakje onder, hooguit dat die prop wat graspulp maakt.
    Het is gewoon de bedoeling een leuk klassiekertje te zijn, ik ben geen adrenaline-junkie.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2020
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    IMG_20200503_142019.jpg IMG_20200503_142031.jpg Scherpe rand verdwijnt, de rest mag in de lucht gebeuren. Nog wel op jacht naar een kleine vilt of sinterklunk bij een kwart tank(200cc tank) komen er luchtbellen mee.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mooi zichtbaar met dat testje, he?
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Absoluut en de moeite waard om te doen.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn idee. het verandert weinig aan het inloop proces op zich, maar geeft wel redelijk aan of alles goed gaat, en of er geen gekke dingen gebeuren.
    Als je bijvoorbeeld het testje onder een sterke lamp houd, en met een loupe bekijkt, kun je lagerschades o.i.d. goed zien, met name bij viertakten. Dan zie je kleine schitteringetjes, de metaaldeeltjes.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    En het scheelt een hoop vervolg schade als je er snel bij bent.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Precies! Al geef ik heel eerlijk toe dat ik echt niet iedere maand een sample trek van iedere motor, maar als je het gevoel hebt dat een motor niet lekker loopt, vertelt zoiets je mogelijk wel wat er aan de hand is vóórdat je de boel open trekt. Zie je niets, dan kun je naar andere dingen zoeken zonder onnodig sleutelwerk.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede



     
    Beton vindt dit leuk.
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    1e vlucht en motor nog te rijk
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Klinkt wel lekker zo'n brandstoftor maar de 200 heeft ie nog lang niet aangetikt zo te zien.

    GJ
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Hij is al sneller dan een originele uitvoering met een webra speed 10cc.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh ja dat zal best want de echte is een vliegende deur.
    Maar je zal toch echt een prop met een enorme pitch nodig hebben om echt hard te kunnen en dat gaat helaas niet op een brandstofmotor.
    Ik denk dat je er nog 1 moet bouwen en dan op electro.
    Dikte terugbrengen naar een NACA 0008, dan zal je echt iets snels hebben wat vrij makkelijk vliegt.

    GJ
     
    serge pot vindt dit leuk.
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Hij is voor mij zo prima zat. Qua profiel dikte is dit nu 50mm op zijn dikst. Daar zou je een 4 cellen lipo in kwijt kunnen. Elektro is zowiezo sterker en sneller. Maar voor mij is dit leuker. En snel genoeg zo.
     
    ik ben een vliegtuig.nl vindt dit leuk.
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Na een aantal vluchten. Uitslag mechanisch verkleind. Expo proportioneel op het gas meegemixed.
     
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Niet veel later.

    Bij kwart gas opeens geen signaal meer en toestel ging niet in failsafe. En met een mooie sierlijke boog en doffe finale klap de grond in. IMG_20200520_191609.jpg

    Na uitzoeken bleek de aan uit schakelaar defect. Vandaar geen signaal en geen failsafe.
    Mijn bevindingen. Een enkel kielvlak zit in de prop straal, dat is met handstart lastig. Delta wil eerst links af en als je niet hard genoeg gooit kun je hem niet herstellen. Daarom dus bij de meeste delta's ywee kielvlakken.
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Versie drie ligt op de plank. Nu dus twee kielvlakken, wel wat lager als origineel. Ivm de zwaardere motor alvast 150gram lood achterin verwerken.
    Een iets stillere uitlaat. 3x hv servo 8kg.
    Geen aan uit schakelaar maar een stekker met doorlus.
    IMG_20200622_164944.jpg IMG_20200622_164952.jpg IMG_20200622_131528_1.jpg IMG_20200622_165029.jpg IMG_20200622_130007.jpg IMG_20200622_130004.jpg IMG_20200622_130000.jpg IMG_20200622_125909.jpg IMG_20200622_125903.jpg IMG_20200622_125852.jpg
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Au... dat was een vuilniszak vol balsa.
    En dat is ook de reden waarom ik zo min mogelijk stekkerverbindingen en schakelaars wil, omdat het mij ook eens een kist gekost heeft.
    Leergeld...

    GJ
     

Deel Deze Pagina