Bouwverslag smit rotterdam

Ha Marijke,
Bij de (oudere) bouwdoos die ik heb wordt 1 strook multiplex aan de bovenzijde gezet en de rest met dunne latjes gedaan. Dit is meer de juiste vorm (zoals Klaas bedoelt) er in te krijgen. Misschien idee voor jou om met smallere stroken te gaan werken?
Is alleen maar een tip hoor en geen kritiek.
Succes Roelof
20160322_213757.jpeg
 
Ha roelof, ik zie het zeker niet als kritiek, meer als opmerking, maar ik heb geen bouwdoos, slechts die 3 platen zelf gekopieerd, alle bijgeleverde latjes en stroken heb ik niet. Omdat mijn triplex netjes de spanten volgt snap ik niet hoe de vorm dan verkeerd zou kunnen worden, dat is alles. Hier en daar heeft het triplex zijn eigen willetje, daar lijm ik dan een plat stukje achter zodat het weer braaf is. En, eenmaal dicht, gaat mijn schuurgereedschap het netjes glad afwerken. Bij wijze van uitzondering heb ik zelfs olieverf gekocht, omdat acryl niet helemaal glad af te werken was. Tot nu toe is dit model rechter en netter als mijn zwarte zee. Die is hier en daar wel heel erg bijgeplamuurd.... en toch ziet die er strak uit en daarom heb ik geen zorgen over dit model. Het werkt heerlijk, geen bouwpakket, veel vrijer als dat er een billing boats tiepje over je schouder meehijgt om te kijken of je hun regeltjes wel volgt. Breken mijn onhandige handen nu iets kapot, en dat gebeurt, dan zaag ik gewoon een nieuwe. Want, mijn zaagmachine doet het gelukkig weer! :banana:
 
Top Marijke.
Lekker je eigen gang gaan en heerlijk knutselen op jou eigen manier.
Dat is waar het om draait met hobby's.
Nog veel bouwplezier en ik blijf je volgen.

Grt John
 
Wel raar, dat je dit stuk huid in 3 richtingen moet buigen, scheluw bijna. Hij zit erop, de rotzak. Net zo apestrak op de spanten, wil je niet weten.
Inmiddels een berg latjes gesneden, want hoe vierkant die romp ook oogt, er zitten rondingen aan die moeilijk te buigen zijn.
image.jpg
 
Latjes snijden want ze vliegen erdoor. Ik merk geen verschil met stroken, dat vliegtuigtriplex is buigzamer als het meer body heeft, en als je met je handen in kokend water kan net als ik. (Met dikke rubber handschoenen aan natuurlijk) het buigt zeeer makkelijk. En mijn spijkerdrukker maakt licht werk van het vastzetten. Als de lijm hard is schuur ik de kopjes weg. Ideaal ding.
 
Vraagje, overigens bewondering over de voortgang.
Ben jij bezig met aangenomen werk, of gewoon leuk doorgaan met de bouw?
Hoi, nee, ik vind het gewoon leuk, ik wilde al ruim dertig jaar graag een schip bouwen. En nu ik mag houdt geen mens mij tegen. Beter als de hele dag niks doen. Heerlijk gewoon.
 
Dit is het plan volgens BB. Een dingetje, het komt niet overeen met hun spanten. Die van roelof is van enkel latjes en past denk ik beter. Daar waar de asdoorbraak is moet je het hout scheluw buigen, daarna past er natuurlijk geen enkel latje netjes tegenaan. Met stevige dwang en een paar steunhoutjes binnenin gaat het echter lukken. De boeg is ook een onderwerp apart, maar, we komen er.
 
Ha Marijke,
Bij mij liepen er twee (smalle) latten van de vlakke bodem over in het staande kielvlak. Dit was een bocht van 90 graden en redelijk te doen met de latjes. Maar het lijkt mij bijna niet te doen met brede stroken.
Het lukte met veel beleid beetje warm/nat maken de vorm geven en laten drogen. Dan met witte houtlijm de latten vastzetten en weer goed laten drogen. Dan de volgende dag weer twee laten aan de boven (dek)kant vastzetten. Dus twee latten aan de bovenzijde, zowel aan stuurboord en bakboord. Laten drogen en de volgende dag twee latten aan de onderzijde, ook aan bak- en stuurboord. Zo voorkom je het krom trekken is mij verteld. Daarom zie je op de foto ook in het midden nog geen latjes zitten.
Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel.
Groetjes.
20160220_193148.jpeg
 
Ik heb eerst de romp dicht gemaakt, toen geplamuurd en in de epoxy gezet. Daarna de assen pas gemonteerd. Wel met een klein gaatje beginnen, dan kijken of de uitlijning van de as klopt met de tunnelbuizen. Zo kan je het gat nog een beetje corrigeren tijdens het groter maken. Dit vond ik best een spannend stukje.
Groeten Roelof
20181013_145413.jpeg
20190504_225712.jpeg
 
image.jpg
Ja roelof, die epoxy staat al te bijten in het bit , en dat om en om had ik zelf al bedacht. Mijn fluitketel draait overuren, en die latjes zijn er inmiddels. Zal nog even mijn “achterkant” laten zien...
 
Marijke, Zie nog een sticker tussen stevenbulb en boegschroefopening. Mocht je nog meer van die dingen op je hout hebben zitten dan verwijderen eer je gaat schuren. Anders smeren de lijmresten overal heen en verstoppen je schuurpapier. Ook bij het schilderen of plamuren kunnen lijmresten de boel verstoren. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.
 
Dank je wel voor deze, en alle andere tips, klaas, neem ze altijd mee hoor doont wurrie.... ik heb m bijna dicht, dan komt het schuurplamuurwerk.
 
Als het lijmwerk geheel klaar is probeer dan zoveel mogelijk spijkertjes eruit te trekken. Door verschil in hardheid schuur je veel materiaal tussen de spijkers weg. Die er niet meer uit te krijgen zijn zover mogelijk wegtikken. Aangezien je toch niet gaat varen zie ik niet direct een roestprobleem. Scheelt aanmerkelijk in je plamuurwerk. Weet het, ik blijf een ouwe zeurkous. Succes verder! gr. Klaas.
 
Back
Top