Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Kan een piepschuim(styrofoam) vleugel vervormen bij heet weer en een bepaalde luchtdichtheid, of anders?
Echt niet lullig bedoeld hoor, maar als je twee uur nodig hebt om 6 brevetvluchtjes te vliegen......
En ja, na 21.00 uur worden de lichtomstandigheden al lastig.
Rhelie, het was een grap die ik op rc network wilde zetten.
Schuim kan vervormen bij temperatuurverschillen.
Daarom is het ook troep om mee te vliegen.
En ik schreef al eerder dat je maar 10 minuten nodig hebt om je brevet te halen.
GJ
Een goed abachi gelamineerde vleugel is zo onverzettelijk als een ducdalf...
Ik had 12 jaar gelee een wharp in een vleugelhelft. Schuim
Abachi...
Heeft een paar uur onder de fikkend hete douche gestaan om de geest des wokkels te breken.
Toen de vleugel met tegenspanning op een plank met stellatten, zaak met pantser ductape gefixeerd. Dwangbuis waar je zelfs een Rus nog verrast mee krijgt...
Laten drogen in alle rust en zonder forceren...
Daarna heeft de vleugel geen krimp meer gegeven. Nooit meer...
Dit type vleugel is ultra stabiel. Echter er zijn wel grenzen.
Er zijn temperaturen waarbij verklevingen het begeven.
Winterse omstandigheden. En zomers kan het helpen de kist met een witte tent te beschermen.
Al vliegen treed er chill factor op.
Een warme balsa kist kan flink uitzetten.
Zo erg dat het je trim fors overhoop gooit. Als de romp maar lang zat is.
Stuurstangen hebben een andere rek en krimp dan het balsa.
Dus bij deze hitte was het weer raak.
Het kan je trim zijn, kan ook pure stuurfout zijn. Vrees het laatste en instabiele lucht, geen snelheid, verkrampt vliegen...
Lessen en afvliegen met een daarvoor geschikte kist. En fun cub is dat pertinent niet. Wel voor een jonge hond, niet voor een krasse knar met een steeds maar verouderend stuursysteem...
Clubs mogen best strenger zijn op de modellen waarmee gelest wordt.
Ik heb gelest ook bij stevige wind. Aan de kabel kon niet... maar net als GJ al had geschreven werd je er door heen gecoached. Ging het echt verkeerd was de zender al uit je handen gegrits voordat je ogen knipperden... en dan direct weer door.
Korte les sessies in staccato doen het beter dan een lange sessie.
Concentratiecurve...
Beiden vette stuurfouten gemaakt.
Goede gecontroleerde noodlanding bij lessen, voor je voeten, of minstens op het veld...
De rest is... reparatiedienst en peptalk...
Als de WOT niet naar de zin is... dan tijd voor een vierkante basistrainer. Groter is daarbij beter.
Sig heeft ook mooie grote sierlijke trainers...
En wat ik al schreef... de... C van Pietje Kyosho...
Waarom het vliegen tijdens brevetvluchten slechter gaat? Zenuwen misschien. Als ik gewoon op een zaterdagmiddag op de club sta te vliegen heb ik zelden last van zenuwen, maar als ik mee doe aan een wedstrijd dan steken die echt de kop op. Ik ga er zeker niet beter door vliegen. Leuk is het altijd wel, juist omdat het weer spannend is om te vliegen.
Discussie over de te vliegen figuren snap ik overigens niet. De KNVVL documentatie is daar vrij helder over, je instructeur hoort ze ook te weten en daar op te trainen voordat je af gaat vliegen. Als de jury het niet weet is het tijd voor nieuwe juryleden ;-)
Succes met de volgende poging!
Niet om malen Willy, zo`n schuimkistje kan zomaar plots een rare wending maken. Vorig jaar verspeelde ik mijn favoriete schuimpje tijdens de landing. ineens lag hij op zijn kop en bam. Niet aan jezelf gaan twijfelen, angst is een slechte raadgever.
Ik heb normaal gesproken ook nooit last van zenuwen, hooguit een klein beetje als ik een bijzondere nieuwe kist moet invliegen.
Maar... in mijn F3A (C) tijd? stond ik stijf van de zenuwen, trillen als een rietje, zeker bij de eerste vlucht.
Gek genoeg.... mijn eerste vlucht was qua punten bijna altijd de beste......
Een crash is 90% de schuld van de piloot.
De andere 10% is technisch falen.
En een model kan niet zomaar ineens heel andere eigenschappen krijgen, dat moet een reden hebben.
Ik had ooit een keer een accu niet vastgetaped, dat was de piloot zijn fout.
Vroeger kon je de zender de schuld geven, nu niet meer.
Ik denk in jouw geval toch een gevalletje van te gespannen vliegen, je bent veel te veel met dat brevet bezig.
Ik heb geen idee hoe het is met zenuwen te vliegen, nooit gehad, ook niet in wedstrijden.
Ik probeer altijd zo ontspannen mogelijk te zijn maar wel goed voorbereid want ik wil geen technisch falen.
En als je in je achterhoofd hebt zitten, hij mag niet crashen.. dan crasht ie.
Adrenaline laat je wel beter vliegen.
Ooit in een wedstrijd tijdens rakken vliegen op 10 meter hoogte een overtrek gehad, ik heb hem gered en de rest van de taak vloog ik sneller dan ooit.
Maar ik heb al eerder gezegd, je kan vliegen, zet dat malle brevet uit je kop en ga gewoon je verplichte figuurtjes vliegen.
Als dat allemaal zonder denken gaat dan ga je even brevet vliegen en klaar.
En dan ook meteen bij aankomst op het veld accu erin en vliegen en niet eerst een uur op een stoeltje gaan zitten en dan ergens in de loop van de avond een keer gaan vliegen.
Dan heb je te veel tijd om na te denken.
Net ook weer heerlijk met de Ion aan de helling gevlogen.
Boven het dorpje Brück, geen problemen gehad en met vlagen vreselijk thermisch en turbulent.
Kist was af en toe verdwenen, witte lucht, witte vleugel en zon recht in het gezicht.
Maar gewoon niks doen en wachten tot je hem weer ziet.
En dan Jeff zijn model ook in de gaten houden want die vloog ook rond en een midair wil ik niet veroorzaken.
Alleen die snelheid van de Ion, echt niet vooruit te branden, gok max 150, dat haalt een Calmato ook.
GJ
Het erge is dat GJ hierin honderd procent gelijk heeftWanneer ik terugkijk op alles wat ik naar de eeuwige vliegvelden heb geholpen dan is zeker 90% direct aan eigen slordigheid of stommiteit te danken en de rest bijna allemaal aan toch te weinig controleren of alles nog degelijk werkt. Klinkt wel cru zo maar is wel de realiteit.