Damen multicat 3013, 1/50 scratch build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tug.NL, 2 aug 2019.

  1. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Inderdaad Klaas,

    Dank voor de input,..begin al een idee te krijgen. Hoe ik het denk ik ga doen.
    Maar eerst de kraan afmaken
     
  2. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Vanavond weer wat kunnen doen.
    In het rechter been een pijp in gelijmd .
    En het linker been opnieuw gemaakt 20200825_165529.jpeg
    Gat opgeboord naar 7mm. En pijpje afgezaagd 20200825_165634.jpeg
    Pijpje ingelijmd 20200825_170524.jpeg netjes vlak gevijld 915498877.jpeg begin van de nieuwe linkerkant
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ziet er tof en goed gelukt uit, 2 identieke stukken maken is niet de makkelijkste klus in modelbouwland.
    En hier ben ik weer met een "maar" 2 enkele cilinders naast elkaar, is dat niet om moeilijkheden vragen?
    Als die niet 100% gelijklopen gaat je kraan uit elkaar geperst worden vrees ik.
    Misschien kan iemand anders hier klaarheid in brengen.
     
  4. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    dank je wel Marc,
    dit is een stapje op van de vliegtuig trekker die ik een tijdje terug gebouwd heb.

    de 2 stellen dubbele cilinders worden aangesloten met een Y stuk tussen het kleppenblok en de cilinders zodat de druk genivileerd word tussen de 2
    zowel de mast als de giek krijjgen een dubbel stel
    ook de telescoop giek krijgt er 2, die wil ik ook met een Y stuk aan sluiten zodat het over 1 kanaal loopt, maar dan waarschijnlijk met een druk ventiel in het 2de circuit zodat eerst het eerste deel uitschuift en pas als die max staat het 2de deel van de giek uitschuift.

    heb nog niet eerder met hydraulic op rc modellen gewerkt, maar op de vliegtuigen 1 op1 die ik onderhoud zitten ook priority valves zoals ze daar heten.
    eerst het eene ding eruit en dan de tweede.. en dat werkt ook met druk ventielen
     
    Marc w vindt dit leuk.
  5. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Even voor het slapen gaan, voor het schaal idee een euro pallet in 1/50 gemaakt van koffie roer houtjes.
    20200825_223530.jpeg euro pallet maat 20200825_223853.jpeg roer houtjes op voorraad 20200825_224737.jpeg 1/14 chassis rail om haaks te lijmen 20200825_225150.jpeg de pallet voor de kraan..
    De grotere pallet is ook euro op schaal maar dan 1/36 die staat normaal op het dek van mijn havensleper 20200825_225358.jpeg
     
    Marc w vindt dit leuk.
  6. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Dus je stuurt druk x weg door een slang, die splitst zich waardoor beide einden daarvan dezelfde druk ontvangen. Als de ene meer weerstand heeft gaat die meer druk krijgen om in de pas te blijven met z'n collega. Eerder minder omdat de weg van de minste weerstand naar die collega gaat.

    Dus bij een verschil in weerstand tussen de cylinders... door mechanica, of scheefhangend tilgewicht of wat ook. Bewegen de armen zich dan verschillend? En zo ja, is dat destructief? Zo nee, dan is het ok want je ziet het en kunt het oplossen. Zo ja, nou ja, dan is het fors meer werk....

    Theoretisch zou je de positie moeten meten t.o.v. elkaar en daarop de druk regelen per cylinder. maar dan wordt het wel heel erg ingewikkeld voor de toepassing.

    Met andere woorden: mooi werk!
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  7. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Dank je wel.

    Ik denk dat je het overdenkt. De mast en giek zijn redelijk torsie stijf. Als 1 cilinder wat zwaarder loopt . Word die geholpen door de andere kant. Zelfs met 1 cilinder aan 1 kant zou de kraan gewoon werken.
    In het echt zie ik dit alleen bij landing gestellen op vliegtuigen dat 1 kant wat trager gaat dan de andere kant.. zelfde systeem maar 2 onhavankelijke onderdelen.
    Als beide mechanische aan elkaar vastzitten i.e. op het zelfde knikpunt op de kraan. Leverd dit geen problemen op.
    Op de echte kranen zit het ook zo
     
  8. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    echt gewicht omrekenen naar schaal 1/50,

    x:50=xx
    xx:50=xxx
    xxx:50=xxxx

    bij 31ton voor een multicat word dat dus 2.7kg voor het model vaarklaar
    met 22t meter. moet de HS kraan gestrekt op 29cm , 176gr kunnen liften

    klopt dit?
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Echt gewicht delen door 50x50x50. 31.000 : 125.000 = 248 gram.
    Schaalgewicht 2,7 kg x 125.000 = 337,5 ton gewicht schip. Dat zou het gewicht van het lege schip kunnen zijn.
    Uit de brochure haal ik dat het schip ook nog een dikke 350 ton kan laden.
    Dan kom je op een totaalgewicht van een kleine 700 ton.
    Op schaal wordt dat dan 5,6 kg.
    Gr. Klaas.
     
    Tug.NL en kaapstander vinden dit leuk.
  10. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Je hebt gelijk klaas.. ik had een nulletje te weinig getypt zie ik nu. Moest 310 ton zijn.

    Dank voor het spotten.
    Roald
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor Roald. Succes verder met de bouw! Gr. Klaas.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  12. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Toch weer wat gedaan vanavond, de buitenste brackets voor de mast cilinders zitten nu aan het voetstuk.
    En de beide mast voeten op de grondplaat tijdelijk vast gezet.
    20200827_213339.jpeg
    Het word al wat, nu ook goed te zien dat de giek cilinder net te lang is voor de mast. Hier komen dus 2 nog kleinere met 30mm slag, deze is 40mm
    tapatalk_1598556761610.jpeg
    Zoek de verschillen
    1598557037306.jpeg
    Doorvoer gat voor de hydraulic slangen.

    20200826_171303.jpeg
    Foutje gemaakt..te vroeg op de dag (Voor het werk begint geen gaatjes boren)
    20200826_173322.jpeg
    Opgelost
    20200827_175429.jpeg
    Schetsplaten op de mast voeten
    20200827_190520.jpeg
    Klaar voor assembly
    20200827_201909.jpeg
    Tussendoor even de trekstang ( mijn eerste messing project) met werkende schokbreker (veertjes uit een balpen)voor de vliegtuig trekker blauw gespoten ( zie bouwverslag bouwvoertuigen)
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2020
    vGenLheftruck_Maarten en arm1948 vinden dit leuk.
  13. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey, coole pushback, is dat een link naar je ware leven? Anders hebben we elkaar zeker al wel eens ontmoet over de intercom... Zo niet toch een heel tof project wat je niet veel ziet.
    Die kraan wordt mega, een tip voor de boom(en) maak deze misschien in zwart plastiek of laat ze zwart 3d printen, als ze messing zijn schraap je zo de verf werk en dat trekt ook op niets. Zwart styreen kan je ook kopen maar ik denk dat print materiaal sterker is.

    Ik vind dit echt een leuk project! Je maakt een plaatje van.

    (for the sake of training, We have now 2 normal starts, you may disconnect all ground equipment and yourself, we expect an all clear on our left hand side, have a great day, thank you and bye bye.)
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2020
    Tug.NL vindt dit leuk.
  14. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Dank je Jan,
    Ik gebruikte deze tug op Grenada 2 jaar geleden veel toen we test vluchten deden met de pc24
    Toen dus kopies gemaakt van de handboeken die erin lagen,

    In het dagelijks leven ben ik LAE voor phenom en Gulfstream jets.

    Ik wou de giek delen gewoon uit messing maken, lekker stevig. En dan of teflon tape op de hoeken doen of 0.4mm doorzichtig pla
     
  15. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Het eerste giek deel is gemaakt
    20200829_090926.jpeg
    Fundatie afmaken
    20200829_102100.jpeg
    Uitslag giek
    20200829_121315.jpeg
    Truck frame rails als lijm mal gebruikt
    20200829_124237.jpeg
    Onderaan zicht
    20200829_144237.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 30 aug 2020
    Marc w vindt dit leuk.
  16. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
  17. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Het regende, dan maar aan de kraan verder
    20200830_113845.jpeg
    Eerste uitschuifdeel is opmaat
    20200830_124624.jpeg
    De 2de nog in 2 delen
    20200830_130835.jpeg
    De komplete giek
    20200830_134845.jpeg
    Cilinder locatie bepalen , en bracket bedenken
    20200830_152932.jpeg
    De eerste cilinder op zijn plek
    20200830_162244.jpeg
    Afvoer pijp 40mm dopje is mooi opmaat voor de draaikrans
    20200830_164306.jpeg
    Die laat niet meer los
    20200830_174554.jpeg
    Detail giek
    20200830_190843.jpeg
    Komt mooi uit zo
    Image.jpeg
    Net als de echte, nu nog geel spuiten
     
    Marc w en raoul00123 vinden dit leuk.
  18. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Naast elkaar Image%20(3).jpeg
     
  19. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Het begin van het dak voor het stuurhuis 1599168297647.jpeg
     
    Marc w vindt dit leuk.
  20. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Veranderd van beroep, vandaag ben ik dakdekker
    20200901_203002.jpeg 20200901_203228.jpeg 20200906_130140.jpeg 20200901_202005.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2020
    kaapstander vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina