De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb geen idee hoe dat moet.
Daar begint het.
Jezelf de vraag stellen, hoe moet dat? Hoe werkt dat?
Soms zie je van die fantastische filmpjes van airlines de met flinke crosswind moeten landen. Dat is een mooi aankopingspunt.
Je ziet de neus in de wind draaien terwijl de kist wel recht blijft en langzaam daalt.
Als we dat uitwerken.
Dus minder motor en je draait met rudder in de wind terwijl je met je ailerons je kist recht houdt. Hoe wel acties zijn dat?
Werk dat naar even uit.
Oh ja, je met ook nog n beetje snelheid houden dus hoogte doet ik mee.
Om gek van te worden ;-).
 
Je bent vanmiddag ook enigszins crosswind geland maar anders dan met een schuimpie merk je dat niet zo erg met een houten model, stukken stabieler.
En let op dat puntje van aandacht dat ik ook aan je instructeurs mee wil geven.
Vlieg verder van je af en neem meer ruimte links en rechts bij het in en uitvliegen.
Je zag bij mijn demonstratie brevetvliegen (met een hotliner) dat ik groot vloog en de rust nam om de figuren te vliegen, dat moet jij ook doen, ondanks je angst dat je hem niet goed meer ziet.

GJ
Ja, goed advies. Iets verder van je vandaan vliegen geeft ruimte en je ziet beter het hoogte verschil.
 
Maar ook weer niet overdrijven hè, met die afstand. Anders krijgen we weer 5 pagina's over te ver weg vliegen.....[emoji13]


Let bij bijv. het eerste vliegtuig eens goed op het richtingsroer!

Leuke filmpjes om te kijken.....
 
Ja, goed advies. Iets verder van je vandaan vliegen geeft ruimte en je ziet beter het hoogte verschil.

Ook dat zijn basisdingen die hij allang geleerd had moeten hebben.
Wij vlogen modellen soms heel ver weg om te kijken hoe de leerling het oploste.
Vanmiddag was hij nog geen 150 meter bij zich vandaan en zat hij al, ik ben bang dat ik hem niet meer zie.
Als je met een leerling een paar keer ver weg vliegt en hij kan hem, eventueel met wat hulp , terughalen dan geeft dat vertrouwen en durft hij later verder weg te vliegen, wat ook meer rust geeft in het vliegbeeld dan binnen een vak van 100x 100 meter te blijven.
En krabbend binnenkomen is leuk bij zwevers maar totaal onnodig bij een normale trainer en de windsnelheden waar jullie bij vliegen.
Die kan je gewoon met dwarswind landen, beetje corrigeren met rol is dan genoeg.

GJ
 
Bij 150 meter het toestel slecht zien........
Doe eens een ritje opticien bij een kerk. En stel je bril zo af dat je het haantje scherp ziet.;)
 
  • Like
Reactions: jve
Voor ons stelt dat niets voor, maar voor veel beginners en helaas ook mensen die denken gevorderd te zijn, is het een nachtmerrie.

Mijn record is met een charter bijna 900 meter hoog.
Met een vliegend vleugeltje heb ik wel eens in een blauw gat boven de wolken gevlogen.
 
Ik denk dat het niet het zicht is maar meer hoe je het vliegtuig kan herkennen op afstand.
Ik heb al als tip gegeven dat je een klein deel van de vleugel moet zien en als het groter word hij van je af vliegt en als het kleiner wordt hij naar je toe helt.
Ik vond het ook eng om op 1100 meter te zitten met een 180cm hotliner maar het is gewoon een kwestie van je model kennen, de snelheid inschatten zodat je weet waar hij ongeveer moet zitten en dan kijken of je iets ziet glinsteren.
Een normale trainer kan je prima zien op 250 a 300 meter en dat moet je ook kunnen vliegen.
Maar daar zijn trucjes voor die Wil ook nooit geleerd heeft, dus weer een basisprobleem waar ik vanmiddag achter kwam.
Ik liet hem zien hoe ik brevet zou vliegen en aangezien de zon voor me stond vloog ik ver voor me om onder de zon te blijven.
Hij vond dat groot en ver.
Toen ik naast hem ging staan en zei, verder,verder kwam de angst naar boven.
Ik zag de kist nog prima en zag ook hoe hij lag, door ervaring.

GJ
 
Dat kan je ook alleen maar leren door veel te oefenen.
Ik ging vaak als ventje van 14 jaar oud met een mega fietskar 17 km heen en 17 km terug fietsen naar het veld.
Dan heel de dag start er landingen oefenen.

Ik zou er overigens ook een voorstander van zijn als je het bevret vliegen ook moet kunnen landen met motor uit.
En met een electro zwever dus zonder gas bij te geven.

@jve ik vloog ook vaak bij mijn ouders in de polder.
Soms 3 avonden in de week en een hele zaterdag.
Ik stopte als mijn zender echt leeg was.
Later nam ik 2 zenders mee.
Van 2 vluchtjes in de week leer je niet vliegen.
Ik heb nu 5 jaar niet meer gevlogen.
Op misschien even een rondje de zender van een ander vast houden na.
Maar ik weer zeker dat ik zo weer verder kan met waar ik was gebleven.
 
  • Like
Reactions: jve
Klopt, tis uiteindelijk als fietsen, je verleert het niet. Naarmate je ouder wordt laten wellicht je ogen je eerder in de steek. Dat is een aandachtspunt.
Gewoon laten controleren als je je hierover zorgen maakt. Er zijn prachtige vliegers brillen in de handel ;-).
Die vliegen je zo naar een brevet.
 
Ik ging vaak als ventje van 14 jaar oud met een mega fietskar 17 km heen en 17 km terug fietsen naar het veld.
Dan heel de dag start er landingen oefenen.
Vergeet niet dat er een leeftijdsverschil mee speelt.
Reflexen trainen zich veel makkelijker en sneller op jonge leeftijd (14 jaar) dan bij iemand die zo'n 50 jaar ouder is.
En veel uren maken, heel veel uren.
 
Je bent vanmiddag ook enigszins crosswind geland maar anders dan met een schuimpie merk je dat niet zo erg met een houten model, stukken stabieler.
En let op dat puntje van aandacht dat ik ook aan je instructeurs mee wil geven.
Vlieg verder van je af en neem meer ruimte links en rechts bij het in en uitvliegen.
Je zag bij mijn demonstratie brevetvliegen (met een hotliner) dat ik groot vloog en de rust nam om de figuren te vliegen, dat moet jij ook doen, ondanks je angst dat je hem niet goed meer ziet.

GJ

Voor mijn gevoel, vloog je erg ver weg. Ik wil dat best proberen, maar wat als ik hem niet meer zie.
Wat is dan het belangrijkst?
 
Naarmate je ouder wordt laten wellicht je ogen je eerder in de steek. Dat is een aandachtspunt.
Of goedkoop met een laag/hoog dekker zonder bril vliegen alsof het een dubbeldekker is.:D
Zonder voorzet lenzen, moet ik binnen 200 meter blijven.
 
Voor mijn gevoel, vloog je erg ver weg. Ik wil dat best proberen, maar wat als ik hem niet meer zie.
Wat is dan het belangrijkst?
Voor jou is het belangrijkst dat er iemand in de buurt is om het over te nemen.
Ver weg, kan zomaar nog veder weg gaan en vlug onder zijn.
Als de modelvlieglocatie (modelvliegveld) geen beperking heeft, mag je in Nederland tot zo'n 900 meter van je af vliegen en zo'n 300 meter boven het maaiveld.

Klein frot spul tot zo'n 100 cm spanwijdte laat ik niet verder dan 150 meter van me af gaan en afstand en in hoogte.
Groter spul laat ik tot zo'n 400 meter van me vandaan fladeren, behalve dan bij een zwever van enkele meters spanwijdte, en thermiek dan is het tot op zicht afstand.:)
Hoogtemeter is niet verplicht en gps voor de afstand ook niet dus het blijft altijd wel binnen de lijntjes.
 
Laatst bewerkt:
Vergeet niet dat er een leeftijdsverschil mee speelt.
Reflexen trainen zich veel makkelijker en sneller op jonge leeftijd (14 jaar) dan bij iemand die zo'n 50 jaar ouder is.
En veel uren maken, heel veel uren.

Ik ben bijna 65.
De prachtige FourStar 60 ben ik dit jaar verloren, omdat ik te ver weg vloog.
Inmiddels ken ik het terrein van de Hawks redelijk goed. Ik land daar zonder zo ver weg te vliegen. Eerder minder gas geven en wat eerder laten zakken.
Maar ik ben natuurlijk maar een eenvoudige leerling, die nergens verstand van heeft.
Ik zal blij zijn als ik dat brevet ooit heb. Dan ben ik voor mijn gevoel, van een hoop `gezeik` af.

Dit moest ik even kwijt.
 
Maar ook weer niet overdrijven hè, met die afstand. Anders krijgen we weer 5 pagina's over te ver weg vliegen.....[emoji13]


Let bij bijv. het eerste vliegtuig eens goed op het richtingsroer!

Leuke filmpjes om te kijken.....

Dat ga ik niet redden Arnoud, in 5 pagina´s :D.

Bedankt voor het filmpje (die vent kan niet vliegen joh).
 
Daar begint het.
Jezelf de vraag stellen, hoe moet dat? Hoe werkt dat?
Soms zie je van die fantastische filmpjes van airlines de met flinke crosswind moeten landen. Dat is een mooi aankopingspunt.
Je ziet de neus in de wind draaien terwijl de kist wel recht blijft en langzaam daalt.
Als we dat uitwerken.
Dus minder motor en je draait met rudder in de wind terwijl je met je ailerons je kist recht houdt. Hoe wel acties zijn dat?
Werk dat naar even uit.
Oh ja, je met ook nog n beetje snelheid houden dus hoogte doet ik mee.
Om gek van te worden ;-).

Ik ga afvliegen bij windkracht 1 en als deze uit het westen komt en de zon niet schijnt. Temperatuur 15 tot 20 graden (boven nul).
 
  • Like
Reactions: jve
Maar ook weer niet overdrijven hè, met die afstand. Anders krijgen we weer 5 pagina's over te ver weg vliegen.....[emoji13]


Let bij bijv. het eerste vliegtuig eens goed op het richtingsroer!

Leuke filmpjes om te kijken.....

Ik kan het richtingsroer niet goed zien. Bij dat vliegtuig zit het aan de achterkant.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top