De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ook dat zijn basisdingen die hij allang geleerd had moeten hebben.
Wij vlogen modellen soms heel ver weg om te kijken hoe de leerling het oploste.
Vanmiddag was hij nog geen 150 meter bij zich vandaan en zat hij al, ik ben bang dat ik hem niet meer zie.
Als je met een leerling een paar keer ver weg vliegt en hij kan hem, eventueel met wat hulp , terughalen dan geeft dat vertrouwen en durft hij later verder weg te vliegen, wat ook meer rust geeft in het vliegbeeld dan binnen een vak van 100x 100 meter te blijven.
En krabbend binnenkomen is leuk bij zwevers maar totaal onnodig bij een normale trainer en de windsnelheden waar jullie bij vliegen.
Die kan je gewoon met dwarswind landen, beetje corrigeren met rol is dan genoeg.

GJ

Rolroeren of richting? Ik lees vanavond verschillende adviezen.
Heb ik vandaag met crosswind geland? Ik weet van niks.
 
Voor ons stelt dat niets voor, maar voor veel beginners en helaas ook mensen die denken gevorderd te zijn, is het een nachtmerrie.

Mijn record is met een charter bijna 900 meter hoog.
Met een vliegend vleugeltje heb ik wel eens in een blauw gat boven de wolken gevlogen.

Normaal vlieg ik tot de lucht Bertus :D.
 
Voor jou is het belangrijkst dat er iemand in de buurt is om het over te nemen.
Ver weg, kan zomaar nog veder weg gaan en vlug onder zijn.
Als de modelvlieglocatie (modelvliegveld) geen beperking heeft, mag je in Nederland tot zo'n 900 meter van je af vliegen en zo'n 300 meter boven het maaiveld.

Klein frot spul tot zo'n 100 cm spanwijdte laat ik niet verder dan 150 meter van me af gaan en afstand en in hoogte.
Groter spul laat ik tot zo'n 400 meter van me vandaan fladeren, behalve dan bij een zwever van enkele meters spanwijdte, en thermiek dan is het tot op zicht afstand.:)
Hoogtemeter is niet verplicht en gps voor de afstand ook niet dus het blijft altijd wel binnen de lijntjes.

GJ kan hem niet van mij overnemen.
 
Voor mijn gevoel, vloog je erg ver weg. Ik wil dat best proberen, maar wat als ik hem niet meer zie.
Wat is dan het belangrijkst?
Kort gezegd: onthouden wat je als laatste gedaan hebt... Als je dwars voor je langs vliegt, vliegt je kist echt niet opeens recht bij je vandaan, of recht op je af.
Als je van je af vliegt, draait het ding niet uit zichzelf opeens naar je toe. Dus door dat te onthouden, weet je al ongeveer wat er aan de hand is.
Denk altijd minstens één bocht vooruit: Als je die gewoonte hebt, en je bent eens een keer de kluts kwijt, vlieg je gewoon die bocht die je in gedachten had, en dan komt alles weer goed.

Ben je echt helemaal de draad kwijt (overkomt de besten): Zolang je nog een stipje ziet, kun je door met je hoogteroer te spelen, zien of je nog rechtop vliegt, en door "op gevoel" een bocht te vliegen, ben je er ook vrij rap achter of hij naar je toe komt of niet. Daarna is het vrij simpel het ding zodanig te sturen dat hij weer naar je toe komt, en dan hoef je daarna alleen nog maar te wachten tot je hem weer WEL ziet...
 
Ik heb geen idee hoe dat moet.
Vrij simpel: Bij crosswind hou je een klein beetje rudder van de wind af. Gewoon een constante hoeveelheid.
Een kist met een vlakke vleugel vertoont dan verder geen rolneiging, en blijft redelijk normaal vliegen.
Een kist met een klein beetje V-stelling zal een lichte rolneiging vertonen, die moet je even tegenhouden met het rolroer (klein beetje rolroer houden naar de wind toe).
Verder is het vliegen als normaal. Ietsjes meer gas houden in de landing, want de weerstand is wat toe genomen.

Kun je gewoon op 50 meter hoogte oefenen: dwars op de wind vliegen, richting beetje van de wind af, rol een beetje naar de wind toe.
Raak je de kluts kwijt, alles loslaten, en de kist weer rechtuit sturen. Is HEEL simpel, als je de moeite neemt om het een paar keer bewust te oefenen.

Rustig beginnen, met kleine beetjes rudder.
 
Je vliegt je kist op zicht... en dat is je maatstaf... en verder leert GJ je nog wat truckjes bij
om je kist goed in de smiezen te houden.

Stel je bouwt een schitterende schaal P40... die wil je toch niet te ver vliegen?
Juist... die wil je goed zien... dus je vliegt hem niet op onzichtbare afstand... maar ruim voor je snufferd...
Buzzing the tower...

Pylon? Wellicht maar met een Klemm gaan vliegen... Groot en langzaam... en een goed contrast in het firmament...

Crosswind... prachtig... ontstellend leuk... eerst leren goed recht in de wind te landen met een beetje sleepgas... of puls-gas (even kort extra gas om een vlaagje op te vangen)...
Gr Bas
 
Rolroeren of richting? Ik lees vanavond verschillende adviezen.
Heb ik vandaag met crosswind geland? Ik weet van niks.


De wind draaide vanmiddag in een hoek van ongeveer 30 graden en op het moment dat je aan kwam vliegen kwam ie links van voren, dus cross.
Toen Berrie daarna opsteeg trok het schuimpie meteen naar rechts door wat crosswind.
De Wot is daar minder kritisch op.
Als er echt windje 3 van de zijkant komt dan zal je dat wel merken maar zolang je de vleugel vlak houdt bij de landing heb je niet echt richting nodig.
In de sylabis van de KNVvL staat echter wel dat je met richting moet leren sturen, meestal houd dat in taxien op de grond en het opstijgen.
En ook het inleiden van de tolvlucht.
Mocht je korte modellen als Pipers of bepaalde typen zwevers gaan vliegen dan moet je richting mee gaan sturen.
Sommige mixen dat mee in de zender (Onno) maar daar ben ik zelf op tegen, net als electronische hulpmiddelen, die discussie heb je gehoord.

Ik probeer Wil en de anderen ook uit te leggen dat ik niet eens naar het vliegtuig kijk maar een paar meter er voor.
Dat moet ook wel bij snelle modellen.
Ik weet wat ik stuur en ik weet dat het model dat ook wel volgt maar dat is gewoon ervaring en je model kennen.
Wat Helikapoter ook al zei in de Pappelhof, hou 1 kist en leer daar mee vliegen, dan weet je wat ie doet.

Gisteren had ik eindelijk weer een lekker gevoel bij de Ion Pro, daarom was ik zo met dat ding aan het raggen, het voelde weer vertrouwd alleen niet snel genoeg.
Ik moet ook die kist een beetje leren kennen en er weer een gevoel bij krijgen.
De Hawk van die andere man mocht ik even afstellen en dat voelde beter dan de Ion.
Die had 1,5 kilowatt en een goede prop.
Dus weer het vertrouwde gevoel.
De Ion zet nog niet lekker door, heeft te weinig vermogen en het zwaartepunt ligt nu op 72mm, 4mm achterlijker dan de fabrikant opgeeft maar ik denk dat het nog 3mm verder kan om er wat meer snelheid en gevoel in te krijgen.
Maar dan moet ik zeker butterfly stelling in mijn zender proggen want hij komt nu al veel te snel binnen.
Maar dat bedoel ik met je kist leren kennen en naar jezelf afstellen.
De fabrieksinstellingen zijn conservatieve richtlijnen, je moet het model jezelf maken, dat het voelt zoals jij wil.

En nog een tip, laat die zender zakken als je vliegt, hang hem voor je gulp ipv onder je kin, je staat nu veel te gespannen te vliegen.

GJ
 
Kort gezegd: onthouden wat je als laatste gedaan hebt... Als je dwars voor je langs vliegt, vliegt je kist echt niet opeens recht bij je vandaan, of recht op je af.
Als je van je af vliegt, draait het ding niet uit zichzelf opeens naar je toe. Dus door dat te onthouden, weet je al ongeveer wat er aan de hand is.
Denk altijd minstens één bocht vooruit: Als je die gewoonte hebt, en je bent eens een keer de kluts kwijt, vlieg je gewoon die bocht die je in gedachten had, en dan komt alles weer goed.

Ben je echt helemaal de draad kwijt (overkomt de besten): Zolang je nog een stipje ziet, kun je door met je hoogteroer te spelen, zien of je nog rechtop vliegt, en door "op gevoel" een bocht te vliegen, ben je er ook vrij rap achter of hij naar je toe komt of niet. Daarna is het vrij simpel het ding zodanig te sturen dat hij weer naar je toe komt, en dan hoef je daarna alleen nog maar te wachten tot je hem weer WEL ziet...

Zeer waardevolle uitleg, waarvoor dank. Ik vind zoiets doodeng, maar het is wel de goede manier.
Zo heb ik ook geleerd de bocht af te maken, tot ik hem weer zie. Dat heeft me destijds meerdere toestellen gekost.
Vliegen is een lang leerproces, wat m.i. los staat van een brevet.
Ik lees of hoor hier zo goed als nooit iets over!? Alle andere duizenden vliegers in Nederland, weten, kunnen, doen dat uit zich zelf allemaal meteen goed???????
 
Vrij simpel: Bij crosswind hou je een klein beetje rudder van de wind af. Gewoon een constante hoeveelheid.
Een kist met een vlakke vleugel vertoont dan verder geen rolneiging, en blijft redelijk normaal vliegen.
Een kist met een klein beetje V-stelling zal een lichte rolneiging vertonen, die moet je even tegenhouden met het rolroer (klein beetje rolroer houden naar de wind toe).
Verder is het vliegen als normaal. Ietsjes meer gas houden in de landing, want de weerstand is wat toe genomen.

Kun je gewoon op 50 meter hoogte oefenen: dwars op de wind vliegen, richting beetje van de wind af, rol een beetje naar de wind toe.
Raak je de kluts kwijt, alles loslaten, en de kist weer rechtuit sturen. Is HEEL simpel, als je de moeite neemt om het een paar keer bewust te oefenen.

Rustig beginnen, met kleine beetjes rudder.

Een beetje rudder, maar welke kant uit? Dat is mij echt niet duidelijk. De kant uit dat hij recht blijft gaan, zou ik dan denken!?
 
Je vliegt je kist op zicht... en dat is je maatstaf... en verder leert GJ je nog wat truckjes bij
om je kist goed in de smiezen te houden.

Stel je bouwt een schitterende schaal P40... die wil je toch niet te ver vliegen?
Juist... die wil je goed zien... dus je vliegt hem niet op onzichtbare afstand... maar ruim voor je snufferd...
Buzzing the tower...

Pylon? Wellicht maar met een Klemm gaan vliegen... Groot en langzaam... en een goed contrast in het firmament...

Crosswind... prachtig... ontstellend leuk... eerst leren goed recht in de wind te landen met een beetje sleepgas... of puls-gas (even kort extra gas om een vlaagje op te vangen)...
Gr Bas

Bas, landen ging de laatste tijd nou net erg veel beter. Ik vlieg ze binnen, zoals ik ben opgestegen (andersom natuurlijk). Dan houd ik snelheid en blijven de roeren goed reageren. Daarbij kom je beslist niet harder met de grond in aanraking, maar rijdt hij nog iets langer uit. So what? Toen ik eenmaal aan de baan van the Hawks gewend was, vond ik dit de fijnste manier van landen. Dus niet eindeloos afvangen en maar hopen dat er geen windvlaag komt. Ik zie dat wel gebeuren met Piper Cubs. Met laagdekkers veel minder.
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig :D.
 
De wind draaide vanmiddag in een hoek van ongeveer 30 graden en op het moment dat je aan kwam vliegen kwam ie links van voren, dus cross.
Toen Berrie daarna opsteeg trok het schuimpie meteen naar rechts door wat crosswind.
De Wot is daar minder kritisch op.
Als er echt windje 3 van de zijkant komt dan zal je dat wel merken maar zolang je de vleugel vlak houdt bij de landing heb je niet echt richting nodig.
In de sylabis van de KNVvL staat echter wel dat je met richting moet leren sturen, meestal houd dat in taxien op de grond en het opstijgen.
En ook het inleiden van de tolvlucht.
Mocht je korte modellen als Pipers of bepaalde typen zwevers gaan vliegen dan moet je richting mee gaan sturen.
Sommige mixen dat mee in de zender (Onno) maar daar ben ik zelf op tegen, net als electronische hulpmiddelen, die discussie heb je gehoord.

Ik probeer Wil en de anderen ook uit te leggen dat ik niet eens naar het vliegtuig kijk maar een paar meter er voor.
Dat moet ook wel bij snelle modellen.
Ik weet wat ik stuur en ik weet dat het model dat ook wel volgt maar dat is gewoon ervaring en je model kennen.
Wat Helikapoter ook al zei in de Pappelhof, hou 1 kist en leer daar mee vliegen, dan weet je wat ie doet.

Gisteren had ik eindelijk weer een lekker gevoel bij de Ion Pro, daarom was ik zo met dat ding aan het raggen, het voelde weer vertrouwd alleen niet snel genoeg.
Ik moet ook die kist een beetje leren kennen en er weer een gevoel bij krijgen.
De Hawk van die andere man mocht ik even afstellen en dat voelde beter dan de Ion.
Die had 1,5 kilowatt en een goede prop.
Dus weer het vertrouwde gevoel.
De Ion zet nog niet lekker door, heeft te weinig vermogen en het zwaartepunt ligt nu op 72mm, 4mm achterlijker dan de fabrikant opgeeft maar ik denk dat het nog 3mm verder kan om er wat meer snelheid en gevoel in te krijgen.
Maar dan moet ik zeker butterfly stelling in mijn zender proggen want hij komt nu al veel te snel binnen.
Maar dat bedoel ik met je kist leren kennen en naar jezelf afstellen.
De fabrieksinstellingen zijn conservatieve richtlijnen, je moet het model jezelf maken, dat het voelt zoals jij wil.

En nog een tip, laat die zender zakken als je vliegt, hang hem voor je gulp ipv onder je kin, je staat nu veel te gespannen te vliegen.

GJ

Dank voor je verslag. Hieruit blijkt dat je zelf jarenlang ervaring hebt. Dat haal ik nooit meer in.
In de muziekwereld is het niet veel anders. Zelfs een goede, ijverige en jonge leerling is al gauw 4 - 8 jaar bezig!
 
Een beetje rudder, maar welke kant uit? Dat is mij echt niet duidelijk. De kant uit dat hij recht blijft gaan, zou ik dan denken!?
Als je daar nog over na moet denken na al die jaren.
Je stuurt vanuit een reflex (oog hand coördinatie) en je wilt het kistje een bepaalde kant op hebben (baan volgen).

Kijk vanuit het kistje, dan weet je welke kant je op moet sturen, je stuurt in tegenovergestelde richting als waar de zijwind vandaan komt.
Een oversturing moet je natuurlijk wel corrigeren de andere kant op, het is een beetje roeren met beide sticks.
Vliegen op het oog, of als je er in zou zitten, vliegen (sturen) op gevoel.

Ik laat het hierbij, succes met de vorderingen.
 
Dan moet je de middelste stick niet gebruiken hè, anders klopt het niet meer....

Hahaha, bij de ouderwetse zender met schuif aan/uit schakelaar kon je de zender per ongeluk met de middelste stick uitschakelen als er een mooie dame voorbij kwam.

Helaas heb ik geen foto van Wil die gisteren stond te vliegen, dat zag er best raar uit.
Zender hooguit 15 centimeter onder zijn hoofd.
Dan zijn al je spieren al aangespannen en dan moet je nog proberen soepel te sturen, ik kan dat niet.
Bij mij heb ik hem ongeveer op buikhoogte.
En zoals iedereen sta ik denk ik ook wel mee te bewegen als ik stuur.
Er is een belgische wedstrijdpiloot die als ie rakken vliegt echt helemaal van links naar rechts mee staat te bewegen, heel komisch om te zien maar hij is wel echt aan het sporten uit de heupen.

GJ
 
Aan de draagriem hangt de zender niet horizontaal. Verkeerd zwaartepunt. Misschien schuiven met de zender accu.
Je moet hem alsnog vasthouden. Wat heb je er dan aan?
Iemand had het over een of ander beugeltje aan de zender bevestigen.
 
Er bestaan voor diverse merken zenders beugeltjes maar ik zie niets voor de Cockpit SX7, misschien is dat niet nodig want ze verkopen er een gewone riem voor.
Ik denk dat je een verkeerde voorstelling van een draagriem hebt.
De zender moet je altijd vasthouden, ook als je een draagriem hebt.
Maar je hoeft dan niet meer te tillen maar je handen houden hem dan alleen in balans.
Je kan dan een beetje je handpalm op de bovenbant van de zender leggen en met de duimen sturen.
Ik had bij demo's ook een riem aan de zender omdat ie dan lekkerder hangt als ik met het model in de hand naar de startplek loop.
Bij wedstrijden had ik de zender los omdat iemand anders het model dan vast had.

GJ
 
Effe foto gemaakt zoals ie bij mij hangt.
CIMG4288.JPG



En als ik aan het sturen ben
CIMG4289.JPG
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top