Rolroeren of richting? Ik lees vanavond verschillende adviezen.
Heb ik vandaag met crosswind geland? Ik weet van niks.
De wind draaide vanmiddag in een hoek van ongeveer 30 graden en op het moment dat je aan kwam vliegen kwam ie links van voren, dus cross.
Toen Berrie daarna opsteeg trok het schuimpie meteen naar rechts door wat crosswind.
De Wot is daar minder kritisch op.
Als er echt windje 3 van de zijkant komt dan zal je dat wel merken maar zolang je de vleugel vlak houdt bij de landing heb je niet echt richting nodig.
In de sylabis van de KNVvL staat echter wel dat je met richting moet leren sturen, meestal houd dat in taxien op de grond en het opstijgen.
En ook het inleiden van de tolvlucht.
Mocht je korte modellen als Pipers of bepaalde typen zwevers gaan vliegen dan moet je richting mee gaan sturen.
Sommige mixen dat mee in de zender (Onno) maar daar ben ik zelf op tegen, net als electronische hulpmiddelen, die discussie heb je gehoord.
Ik probeer Wil en de anderen ook uit te leggen dat ik niet eens naar het vliegtuig kijk maar een paar meter er voor.
Dat moet ook wel bij snelle modellen.
Ik weet wat ik stuur en ik weet dat het model dat ook wel volgt maar dat is gewoon ervaring en je model kennen.
Wat Helikapoter ook al zei in de Pappelhof, hou 1 kist en leer daar mee vliegen, dan weet je wat ie doet.
Gisteren had ik eindelijk weer een lekker gevoel bij de Ion Pro, daarom was ik zo met dat ding aan het raggen, het voelde weer vertrouwd alleen niet snel genoeg.
Ik moet ook die kist een beetje leren kennen en er weer een gevoel bij krijgen.
De Hawk van die andere man mocht ik even afstellen en dat voelde beter dan de Ion.
Die had 1,5 kilowatt en een goede prop.
Dus weer het vertrouwde gevoel.
De Ion zet nog niet lekker door, heeft te weinig vermogen en het zwaartepunt ligt nu op 72mm, 4mm achterlijker dan de fabrikant opgeeft maar ik denk dat het nog 3mm verder kan om er wat meer snelheid en gevoel in te krijgen.
Maar dan moet ik zeker butterfly stelling in mijn zender proggen want hij komt nu al veel te snel binnen.
Maar dat bedoel ik met je kist leren kennen en naar jezelf afstellen.
De fabrieksinstellingen zijn conservatieve richtlijnen, je moet het model jezelf maken, dat het voelt zoals jij wil.
En nog een tip, laat die zender zakken als je vliegt, hang hem voor je gulp ipv onder je kin, je staat nu veel te gespannen te vliegen.
GJ