De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ahaaaaa, ik heb hem. Ik dacht dat hij horizontaal moest hangen.
Een plaatje zeg vaak meer dan duizend woorden (inkoppertje :D).

Ik zie trouwens nog iets bij je hangen :p. Je word al een echte Duitser :D.

(dan help je iemand en gaan ze je een beetje voor de gek liggen houden)
 
Vliegen is een lang leerproces, wat m.i. los staat van een brevet.
Ik lees of hoor hier zo goed als nooit iets over!? Alle andere duizenden vliegers in Nederland, weten, kunnen, doen dat uit zich zelf allemaal meteen goed???????

Het basis vliegen (een vliegtuig in de lucht houden, en weer heel aan de grond krijgen) is een relatief kort proces. Daar gaat mischien een een maand overheen, voor iemand die jong is en de reflexen heeft (ik zat 3 maanden voor mijn 16e verjaardag, en kreeg dat in drie middagen met in totaal 5 geinstrueerde vluchten voor elkaar), voor iemand van jouw leeftijd, zal dat mischien 2 a 3 maanden mogen duren, zeg, 40 a 50 lessen onder instructie.

Maar daarna... DAN komt het.
Het "jonge grut" pikt heel veel dingen uit zichzelf op, zelfs zonder te begrijpen waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Dingen als crosswind landen, de meeste jonkies hoef je dat vaak niet eens uit te leggen of hooguit de eerste keer te zeggen "zo doe je dat" en dan gaat dat verder vanzelf. Dat is een hele nare eigenschap van "de jeugd" en vaak een grote frustratie voor "de bejaarden".
Maar vraag je zo iemand dan om uit te leggen wat hij zojuist heeft gedaan, dan zijn er twee smaken antwoord: Of hij staat je niet-begrijpend aan te kijkeno_O, of hij zegt "nou, gewoon... een crosswind landing, weetje wel:hammer:?"...

Dat dus... Maar neem van mij aan, dat OOK het jonge grut, het principe van "voor alles is een eerste keer" moet volgen, dus het duurt ook voor hun, meerdere jaren voordat ze "alles al eens meegemaakt hebben" en zonder het mee te maken, kun je het ook niet leren. Dus vergis je daar niet in, ook een jonkie wat drie jaar vliegt, vliegt nog steeds "MAAR drie jaar"... Niet "AL drie jaar".

Voor iedereen die wat ouder is, komt dat niet meer zo automatisch, en moet een leerling EERST begrijpen wat er gebeuren moet, voordat het geoefend kan worden, en daarna moet het door eindeloos herhalen. Dat kost meer moeite, en daar is weinig aan te doen, maar je hebt heel veel aan een instructeur die geduldig uitlegt, en indien nodig (als hij merkt dat je de stof niet goed oppikt) zijn uitleg aanpast aan jouw absorptievermogen. Je hebt weinig aan een instructeur die zegt "doe het nou maar gewoon, en doe het veel en vaak"... want dat kost je veel en vaak vliegtuigen. De jeugd leert snel van foutjes, de oudere garde helaas minder goed. Dat is geen waarde-oordeel, dat is gewoon een "technisch verschil": het vraagt om een andere les-aanpak. Meer niet.

En ja, het feitelijke leerproces waar jij op doelt, heeft weinig met het brevet te maken. Ik zie dat brevet een beetje als het equivalent van met mes en vork leren eten: Iedereen kan een lepel pakken, en zijn prak naar binnen harken. Daar hoef je niet echt op te oefenen. Mes en vork betekent niet dat je BETER eet, het betekent alleen dat je netjes en zonder knoeien eet.
Dat feitelijke leerproces, zoals jij het bedoelt, kun je beter vergelijken met "wat is gezond, wat is ongezond, welke dingen moet je beslist NIET eten", en dat staat dus volkomen los van of je met mes en vork kunt eten.

Maar dat gezed hebbende: ik zit liever aan tafel met mensen die met mes en vork eten, dan met een kudde neanderthalers waarbij het eten over tafel spettert, en ik ben ook liever op een club waar iedereen via een bepaald stramien netjes en voorspelbaar vliegt, dan een club waar het in de lucht en vlak boven de baan een gevaarlijk zootje is...
 
En wat Brutus zegt: dan alleen vlak voor touch down, op die manier land je het toestel recht in het verlengde van de baan.

Aanvliegen met crosswind doe je 'gewoon' door de neus zover in de wind te sturen dat de koers over de grond rechtuit is.

Ga maar eens op schiphol kijken met harde wind....
 
Je moet toch gewoon je kist recht over de baan kunnen vliegen ongeacht de windrichting ? Als je dat kan, kun je hem ook landen.
 
maar om je kist met zijwind recht over de baan te vliegen, zal je moeten opsturen 'in' de wind.

zie
Crosswind_landing
https://en.wikipedia.org/wiki/Crosswind_landing
 
Ja, dat klopt wel maar op de een of andere manier gaat dat bij mij vanzelf. Als mij kist laag en ver is zie ik hem gaan, en weet gewoon of hij level vliegt.
Hetzelfde heb ik met mijn helikopters. Ik denk dat ik het daarvan heb geleerd met de wedstrijden. Moest ik ook ver vliegen om aan te vliegen voor elk figuur.
Zo een helikopter zie je nog wat slechter dan een trainervliegtuig.
 
Ik heb met diverse Calmato's van leerlingen gevlogen, underpowered vergeleken met de huidige aandrijvingen, met een brandstofmotor.
Dan kom je gewoon met wat sleepgas binnen en ook met dwarswind, vleugels horizontaal houden, richtingroer is helemaal niet nodig en dan netjes aan de grond zetten.
De showmannetjes met zwevers (ook schaal 1:1) trappen vaak richtingroer en dan tegengesteld rolroer zodat ze opzij kunnen kijken.
En dan net voordat ze de grond raken de neus weer recht richting baan en landen.
Is helemaal niet nodig, wel gaaf om te zien.
De WOT is een stabiel model, zo te zien stabieler dan een Calmatow.
Omdat er nu een 13x4 ipv een 12x6 op zit kan Wil ook remmen op de prop en ook met sleepgas binnenkomen, dat weet ie nog niet maar het kan wel.
Als ie hier is dan geef tik wel wat tips maar ik ga hem niet lessen, ik kan de kist ook niet overnemen in een panieksituatie.
Als ik hem vanaf het eerste moment in mijn hand heb kan ik hem wel vliegen op Mode2 omdat ik het ook ooit zo geleerd heb en daarna naar Mode1 moest.
Maar in paniek zal ik waarschijnlijk het gas dichttrekken als ik up wil geven.
En er is geen leraar leerling mogelijkheid met de MPX Cockpit en een ander merk zender.

GJ
 
[QUOTE="GJVO, post: 4080606, member: 579]
De showmannetjes met zwevers (ook schaal 1:1) trappen vaak richtingroer en dan tegengesteld rolroer zodat ze opzij kunnen kijken.
En dan net voordat ze de grond raken de neus weer recht richting baan en landen.
Is helemaal niet nodig, wel gaaf om te zien.
GJ[/QUOTE]

Dat is geen show hoor, zo maak je een slip, zo verlies je veel meer hoogte dan alleen met kleppen. Ik weet niet of het nog zo is maar in mijn tijd was het iets wat je moest kunnen voor je brevet. Was wel leuk spectaculair om te doen.
 
Bij de huidige moderne zwevers is het gewoon show.
Vroeger remde je inderdaad op de romp, nu is alles veel effectiever.
Als je dat niet goed deed dan had je schade want 1 vleugel kon makkelijk overtrekken.

GJ
 
Oke, het heeft geen nut, maar dat heeft een looping ook niet. Maar als je het beheerst ben je een mijl verder in je vliegkunsten en modelbeheersing.
En juist daar gaat het om.
 
Het basis vliegen (een vliegtuig in de lucht houden, en weer heel aan de grond krijgen) is een relatief kort proces. Daar gaat mischien een een maand overheen, voor iemand die jong is en de reflexen heeft (ik zat 3 maanden voor mijn 16e verjaardag, en kreeg dat in drie middagen met in totaal 5 geinstrueerde vluchten voor elkaar), voor iemand van jouw leeftijd, zal dat mischien 2 a 3 maanden mogen duren, zeg, 40 a 50 lessen onder instructie.

Maar daarna... DAN komt het.
Het "jonge grut" pikt heel veel dingen uit zichzelf op, zelfs zonder te begrijpen waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Dingen als crosswind landen, de meeste jonkies hoef je dat vaak niet eens uit te leggen of hooguit de eerste keer te zeggen "zo doe je dat" en dan gaat dat verder vanzelf. Dat is een hele nare eigenschap van "de jeugd" en vaak een grote frustratie voor "de bejaarden".
Maar vraag je zo iemand dan om uit te leggen wat hij zojuist heeft gedaan, dan zijn er twee smaken antwoord: Of hij staat je niet-begrijpend aan te kijkeno_O, of hij zegt "nou, gewoon... een crosswind landing, weetje wel:hammer:?"...

Dat dus... Maar neem van mij aan, dat OOK het jonge grut, het principe van "voor alles is een eerste keer" moet volgen, dus het duurt ook voor hun, meerdere jaren voordat ze "alles al eens meegemaakt hebben" en zonder het mee te maken, kun je het ook niet leren. Dus vergis je daar niet in, ook een jonkie wat drie jaar vliegt, vliegt nog steeds "MAAR drie jaar"... Niet "AL drie jaar".

Voor iedereen die wat ouder is, komt dat niet meer zo automatisch, en moet een leerling EERST begrijpen wat er gebeuren moet, voordat het geoefend kan worden, en daarna moet het door eindeloos herhalen. Dat kost meer moeite, en daar is weinig aan te doen, maar je hebt heel veel aan een instructeur die geduldig uitlegt, en indien nodig (als hij merkt dat je de stof niet goed oppikt) zijn uitleg aanpast aan jouw absorptievermogen. Je hebt weinig aan een instructeur die zegt "doe het nou maar gewoon, en doe het veel en vaak"... want dat kost je veel en vaak vliegtuigen. De jeugd leert snel van foutjes, de oudere garde helaas minder goed. Dat is geen waarde-oordeel, dat is gewoon een "technisch verschil": het vraagt om een andere les-aanpak. Meer niet.

En ja, het feitelijke leerproces waar jij op doelt, heeft weinig met het brevet te maken. Ik zie dat brevet een beetje als het equivalent van met mes en vork leren eten: Iedereen kan een lepel pakken, en zijn prak naar binnen harken. Daar hoef je niet echt op te oefenen. Mes en vork betekent niet dat je BETER eet, het betekent alleen dat je netjes en zonder knoeien eet.
Dat feitelijke leerproces, zoals jij het bedoelt, kun je beter vergelijken met "wat is gezond, wat is ongezond, welke dingen moet je beslist NIET eten", en dat staat dus volkomen los van of je met mes en vork kunt eten.

Maar dat gezed hebbende: ik zit liever aan tafel met mensen die met mes en vork eten, dan met een kudde neanderthalers waarbij het eten over tafel spettert, en ik ben ook liever op een club waar iedereen via een bepaald stramien netjes en voorspelbaar vliegt, dan een club waar het in de lucht en vlak boven de baan een gevaarlijk zootje is...

Mooie reactie van je en zo helemaal waar.
Het vraagt veel doorzettingsvermogen. Dat heb ik wel, maar na akkefietje duurt dat bij mij een paar dagen.
Ik prijs mij gelukkig met zoveel hulp om mij heen.
 
Rechtdoor vliegen bij crosswind is normaal gesproken geen probleem.
Misschien denk ik er te moeilijk over.
Dat is ook helemaal niet moeilijk, want rechtuit vliegen is rechtuit vliegen: er is totaal geen nut om bij gewone vlucht met dat richtingsroer te sturen als je rechtuit vliegt.
Met gewone vliegtuigen tot pak hem beet formaat BigLift, is het ook volledig overbodig om die crosswind uit te sturen bij de landing. Ik doe dat tenminste nooit.
Het gaat pas een rol spelen met bijvoorbeeld hele grote zware schaalkisten met intrekbaar landingsgestel of zo, die kunnen er vrij slecht tegen als je crosswind niet uitstuurt. Met mijn FW van 10 kilo, op zwakke vietnamese retracts, kies ik er toch echt voor om cross uit te sturen, OF gewoon niet met crosswind te vliegen.
Maar uiteindelijk is het inderdaad niet veel meer dan een "truukje" om op het allerlaatste moment, vlak voor touchdown, rustig en beheerst dat richtingsroer van de wind af te sturen, en de vleugels met de rolroeren vlak te houden. Dan krijgt je landingsgestel er minder van langs.
Nogmaals: met iedere tegenwoordige trainer of gevorderde kist, is het, zoals GJ al meermaals gezegd heeft, eigenlijk volkomen overbodig...

Dat is te zeggen: OP GRAS...

Op asfaltbanen is het wel redelijk belangrijk, omdat die vaak maar een beperkte breedte hebben, en je die baan niet even op kan pakken en recht in de wind leggen, en sommige kisten schieten gelijk dwarsuit als je die crosswind niet uitstuurt.

Het baantje in Indonesië waar ik wel eens vlieg is zo'n baantje, slechts 10 meter breed, en om daar na de landing op de baan te blijven, heb je weinig keus, moet je crosswind uitsturen anders lig je voor je met je ogen kunt knipperen via de harde stoeprand in het gras, en die stoeprand vernaggelt zelfs het simpelste landingsgestel...
 
Dat is ook helemaal niet moeilijk, want rechtuit vliegen is rechtuit vliegen: er is totaal geen nut om bij gewone vlucht met dat richtingsroer te sturen als je rechtuit vliegt.
Met gewone vliegtuigen tot pak hem beet formaat BigLift, is het ook volledig overbodig om die crosswind uit te sturen bij de landing. Ik doe dat tenminste nooit.
Het gaat pas een rol spelen met bijvoorbeeld hele grote zware schaalkisten met intrekbaar landingsgestel of zo, die kunnen er vrij slecht tegen als je crosswind niet uitstuurt. Met mijn FW van 10 kilo, op zwakke vietnamese retracts, kies ik er toch echt voor om cross uit te sturen, OF gewoon niet met crosswind te vliegen.
Maar uiteindelijk is het inderdaad niet veel meer dan een "truukje" om op het allerlaatste moment, vlak voor touchdown, rustig en beheerst dat richtingsroer van de wind af te sturen, en de vleugels met de rolroeren vlak te houden. Dan krijgt je landingsgestel er minder van langs.
Nogmaals: met iedere tegenwoordige trainer of gevorderde kist, is het, zoals GJ al meermaals gezegd heeft, eigenlijk volkomen overbodig...

Dat is te zeggen: OP GRAS...

Op asfaltbanen is het wel redelijk belangrijk, omdat die vaak maar een beperkte breedte hebben, en je die baan niet even op kan pakken en recht in de wind leggen, en sommige kisten schieten gelijk dwarsuit als je die crosswind niet uitstuurt.

Het baantje in Indonesië waar ik wel eens vlieg is zo'n baantje, slechts 10 meter breed, en om daar na de landing op de baan te blijven, heb je weinig keus, moet je crosswind uitsturen anders lig je voor je met je ogen kunt knipperen via de harde stoeprand in het gras, en die stoeprand vernaggelt zelfs het simpelste landingsgestel...

Duidelijk voor mij.
 
Die jochies staan zonder zorgen te vliegen, papa betaald wel.
Zelfde als computerspelletje, als je dood gaat druk je op de spatiebalk en je kan weer verder.
Bij karten was dat ook al zo, jochies gesponsord door KLM, reden hun kart aan stront en de volgende stond alweer klaar en als ik schade reed kostte me dat minimaal 100 euro.
Dan ga je toch anders rijden, of vliegen.
Het leerproces word dan langer want van fouten leer je (de meeste mensen wel tenminste).

GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top