Het basis vliegen (een vliegtuig in de lucht houden, en weer heel aan de grond krijgen) is een relatief kort proces. Daar gaat mischien een een maand overheen, voor iemand die jong is en de reflexen heeft (ik zat 3 maanden voor mijn 16e verjaardag, en kreeg dat in drie middagen met in totaal 5 geinstrueerde vluchten voor elkaar), voor iemand van jouw leeftijd, zal dat mischien 2 a 3 maanden mogen duren, zeg, 40 a 50 lessen onder instructie.
Maar daarna... DAN komt het.
Het "jonge grut" pikt heel veel dingen uit zichzelf op, zelfs zonder te begrijpen waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Dingen als crosswind landen, de meeste jonkies hoef je dat vaak niet eens uit te leggen of hooguit de eerste keer te zeggen "zo doe je dat" en dan gaat dat verder vanzelf. Dat is een hele nare eigenschap van "de jeugd" en vaak een grote frustratie voor "de bejaarden".
Maar vraag je zo iemand dan om uit te leggen wat hij zojuist heeft gedaan, dan zijn er twee smaken antwoord: Of hij staat je niet-begrijpend aan te kijken

, of hij zegt "nou, gewoon... een crosswind landing, weetje wel

?"...
Dat dus... Maar neem van mij aan, dat OOK het jonge grut, het principe van "voor alles is een eerste keer" moet volgen, dus het duurt ook voor hun, meerdere jaren voordat ze "alles al eens meegemaakt hebben" en zonder het mee te maken, kun je het ook niet leren. Dus vergis je daar niet in, ook een jonkie wat drie jaar vliegt, vliegt
nog steeds "MAAR drie jaar"... Niet "AL drie jaar".
Voor iedereen die wat ouder is, komt dat niet meer zo automatisch, en moet een leerling EERST begrijpen wat er gebeuren moet, voordat het geoefend kan worden, en daarna moet het door eindeloos herhalen. Dat kost meer moeite, en daar is weinig aan te doen, maar je hebt heel veel aan een instructeur die geduldig uitlegt, en indien nodig (als hij merkt dat je de stof niet goed oppikt) zijn uitleg aanpast aan jouw absorptievermogen. Je hebt weinig aan een instructeur die zegt "doe het nou maar gewoon, en doe het veel en vaak"... want dat kost je veel en vaak vliegtuigen. De jeugd leert snel van foutjes, de oudere garde helaas minder goed. Dat is geen waarde-oordeel, dat is gewoon een "technisch verschil": het vraagt om een andere les-aanpak. Meer niet.
En ja, het feitelijke leerproces waar jij op doelt, heeft weinig met het brevet te maken. Ik zie dat brevet een beetje als het equivalent van met mes en vork leren eten: Iedereen kan een lepel pakken, en zijn prak naar binnen harken. Daar hoef je niet echt op te oefenen. Mes en vork betekent niet dat je BETER eet, het betekent alleen dat je
netjes en zonder knoeien eet.
Dat feitelijke leerproces, zoals jij het bedoelt, kun je beter vergelijken met "wat is gezond, wat is ongezond, welke dingen moet je beslist NIET eten", en dat staat dus volkomen los van of je met mes en vork kunt eten.
Maar dat gezed hebbende: ik zit liever aan tafel met mensen die met mes en vork eten, dan met een kudde neanderthalers waarbij het eten over tafel spettert, en ik ben ook liever op een club waar iedereen via een bepaald stramien netjes en voorspelbaar vliegt, dan een club waar het in de lucht en vlak boven de baan een gevaarlijk zootje is...