De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is ook helemaal niet moeilijk, want rechtuit vliegen is rechtuit vliegen

Dat is een opmerking die bij F3A redelijk verkeert zal vallen, "recht vliegen is niet moeilijk".
Daar moet je eerst 100x heen en weer vliegen en moet het kaarsrecht zijn. Probeer dat maar eens heen en weer kaarsrecht. ik geef het je te doen. Wel een goede oefening.

Op asfaltbanen is het wel redelijk belangrijk, omdat die vaak maar een beperkte breedte hebben, en je die baan niet even op kan pakken en recht in de wind leggen, en sommige kisten schieten gelijk dwarsuit als je die crosswind niet uitstuurt.

Dat is wel een goede: met kalk een start en landingsbaan tekenen op het veld, stijg en land hem maar eens tussen die strepen. Ik ben benieuwd.
 
Dat is een opmerking die bij F3A redelijk verkeert zal vallen, "recht vliegen is niet moeilijk".
Daar moet je eerst 100x heen en weer vliegen en moet het kaarsrecht zijn. Probeer dat maar eens heen en weer kaarsrecht. ik geef het je te doen. Wel een goede oefening

De meeste mensen vliegen een hele flauwe bocht voor zich omdat het dan lijkt alsof je rechtdoor vliegt.
Voor je gevoel moet je links en rechts van je van je af vliegen, dan vlieg je pas een rechte lijn.
In F5B is de kortste weg tussen 2 palen een rechte lijn en dat oefen je dus ook eindeloos.
Kunst is om het model direct uit de bocht de goede richting te geven en dan van de knuppels af te blijven.
In Duitsland hebben we het meegemaakt, een zogenaamd hele goede piloot van RC Network (Küstenflieger) ging na lang aandringen rakken vliegen.
Nou, hij was overal behalve in de buurt van waar hij uit moest komen.
Op een gegeven moment zat ie achter me terwijl ie 100 meter voor me moest zitten.
Dus.. rechte lijn en ook een cirkel op 2 meter hoogte voor je met vlakke vleugel, veel mensen kunnen het niet.


Dat is wel een goede: met kalk een start en landingsbaan tekenen op het veld, stijg en land hem maar eens tussen die strepen. Ik ben benieuwd.
Dat is een soort eenvoudige doellanding.
In vele wedstrijdklassen moet je binnen 1 meter landen op de seconde precies.
Daarom.. wedstrijdjes, al zijn het simpele clubwedstrijdjes, zijn zo belangrijk, je leert er zoveel.
En dan hoef je helemaal geen topvlieger te zijn, het gaat om het leren, jezelf in situaties brengen waar je normaal gesproken niet in terecht zou komen.
Voor brandstof zou je een soort brevetachtig programma kunnen schrijven met als exra een rol of stukje ruchtvlucht en dan een doellanding die punten oplevert.
Met electrozwevers zou je een soort F5J achtig iets kunnen doen.
Motorloop max 30 seconden, dan een doorkomst op lage hoogte en dan weer motorloop 30 seconden om hoogte te maken afsluitend met een doellanding waar je voor verschillende afstanden dan meer punten voor krijgt.
En de totale vliegtijd is dan ook een score.
Zo dwing je mensen om het model actief te vliegen en dan ook nog op een bepaalde plek te landen.
Best leerzaam voor velen als je op sommige clubs gaat kijken.


GJ
 
Gerben zou dan ergens onderaan bungelen.
Zelden een fout zien maken, ja OK, hij heeft mijn Cosmic Wind ooit eens de hoogspanningsdraden in gevlogen maar ik heb hem eigenlijk nooit echt een grove fout zien maken.
Sommige mensen hebben nou eenmaal een afwijking dat ze dingen goed kunnen.
NEWSFLASH!
Ik heb mijn butterfly eindelijk in de zender zoals ik het wil.
En waarschijnlijk kan ik dat model ook direct zo naar de Taranis kopieren, dan kan je met de Ion vliegen als je weer hier bent.
Alleen nog even kijken hoe ik het ding wat heftiger kan laten vliegen want nu is het echt een pussy model.

GJ
 
Dat is een opmerking die bij F3A redelijk verkeert zal vallen, "recht vliegen is niet moeilijk".
Daar moet je eerst 100x heen en weer vliegen en moet het kaarsrecht zijn. Probeer dat maar eens heen en weer kaarsrecht. ik geef het je te doen. Wel een goede oefening.
Dat is wel een goede: met kalk een start en landingsbaan tekenen op het veld, stijg en land hem maar eens tussen die strepen. Ik ben benieuwd.

Aardige opmerking !
Rechtuit vliegen ? Iedere piloot "denkt" dat hij recht vliegt, totdat je er echt goed naar gaat kijken. 0% diepte- en hoogte verschil lukt bijna niemand.
Degene die dat in het verleden duizelingwekkend goed kon was Hanno Prettner, je kon er een liniaal overheen leggen. Fantastisch om te zien.

Op F3A internationaal niveau vliegt de huidige top 20 redelijk recht, de top 5 perfekt recht.
Voordat het gebachetaliseerd wordt met "dat heeft met het model te maken", dat is maar voor een heel klein deel waar. Het grootste deel is echt sturen.
Talent is niet te koop, je hebt het of je hebt het niet. Talent aanleren lukt helaas ook niet.

Echter, voor de gemiddelde "hobby" vlieger is bovenstaande natuurlijk niet relevant. De meesten zijn al blij als ze netjes kunnen vliegen en het model "heel" beneden krijgen.

Grt,

Arnoud.
 
Ruud en ik hebben ooit vluchten gemaakt met een model met daarin GPS.
Als wij dachten te zien dat we een rechte lijn vlogen, toonde de GPS een soort banaan.

Als we eindelijk doorhadden hoe we op de GPS een rechte lijn moesten vliegen, zag dat er voor ons uit als een kromme lijn.

e.e.a. op de F3A 150m diepte en kader.

Waar Hanno Prettner heel goed in was is om de indruk van een rechte lijn neer te zetten. Vanaf andere plekken zag het er niet uit.

Voor jury tak van sport (niet zijnde brevet) is het dan ook de vraag of een jurylid zou herkennen als iemand perfecte geometrische figuren zou vliegen.

Teken b.v. maar eens een circel, en bekijk die vanaf de onderkant.. .die perfecte circle lijkt nu een ellips....
 
Bij mij is het simpel als alles beheerst en veilig gebeurt is het goed bij een afname van brevet. Het is een veiligheidscertificaat geen diploma voor een gynaecoloog die de kleppen stelt via de uitlaat.
 
Dat is een opmerking die bij F3A redelijk verkeert zal vallen, "recht vliegen is niet moeilijk".
Dat kan wel zo wezen, maar dat is natuurlijk nogal een goalpost-move, he? Om er opeens F3A bij te gaan halen...

Da's net zoiets als "rechtuit lopen is niet moeilijk"..... " Oh ja? Vraag dat maar eens aan een koorddanser"....

Ofwel flauwekul, twee verschillende dingen.

Rechuit vliegen is niet moeilijk. Punt! "Snaarstrak rechtuit" is iets heel anders.

Hiermee verwar je Wil alleen maar...
 
  • Like
Reactions: wvr
De meesten zijn al blij als ze netjes kunnen vliegen en het model "heel" beneden krijgen.
Heel onder krijgen is niet zo'n probleem, het landen ook niet.
Maar het daarna zonder reparatiewerkzaamheden weer vanaf de grond de lucht in krijgen is af en toe een uitdaging.
Of bedoelde je heel beneden krijgen tot en met de landing en stilstand?
 
Hee, ik begon niet over Hanno Pretner...
:D :D :D Ik toch ook niet? ;)

Bottom line is, Wil moet leren vliegen, zonder te veel poespas, maar met precies genoeg poespas dat ie dat brevet in zijn zak krijgt, want dat is "slechts een formaliteit", maar toch wel een beetje een belangrijke formaliteit.

Bij mij is het simpel als alles beheerst en veilig gebeurt is het goed bij een afname van brevet.
Dat dus... Maar hoe beoordeel je dat? Als het er goed uitziet (veel andere factoren heb je niet) en om het er goed uit te laten zien moet de kandidaat toch echt een klein beetje kunnen sturen...
 
Wil kan vliegen maar af en toe bevriest ie.
En dat kan je nou juist niet hebben als er 2 man zitten te kijken met een examenformuliertje.
Eergisteren ook, normaal luistert ie prima.
De dag ervoor was ie aan de verkeerde kant van het veld gaan staan en vloog daardoor over de pits.
Reden, de zon stond in zijn blikveld.
Dus ik loop naar hem toe dat ie aan de andere kant moet gaan staan.
Hij liep naar de andere kant en wilde gaan landen maar daar staat een hek, om de pits te beschermen.
Je voelt het al, hij schrikt van het het en bevriest, geeft up zonder gas te geven en tataaa.
's Avonds bij mij in de tuin het ding gerepareerd, wat glasweefsel en secondelijm doet wonderen.
Maar de volgende dag nam ie die angst mee.
Dus ik ga ernaast staan om de gerepareerde WOT uit te trimmen.
Hij zegt, tikke down, beetje links, alles gaat prima.
Daarvoor had ik met mijn hotliner laten zien hoe ik brevet zou vliegen, dus ver voor me om onder de zon te blijven en ook ver naar links en rechts uitvliegen.
Alles met een procedureturn als koppelfiguur.
Dus ik ga hem instrueren.
Eerst zorgen dat ie op minimaal 75 a 100 meter afstand voor zich de figuren kan vliegen.
Dus ik zeg, verder, verder en hij, ik zie hem dan slecht, en ik verder verder.
Ik kijk naar rechts, naar Wil en ik zie de zender 10cm onder zijn kin hangen, ik denk, die ie gespannen.
Ik wil hem een procedureturn naar het wind mee traject laten vliegen, ik zeg, rustig 90 graden links.
Hij gaat rechts.. ok, vlieg maar door, ik zei links.
Dan aan de linkerkant aangekomen, ik zeg nu een klein beetje naar links en dan naar rechts.
Hij: ik snap het niet meer, welke kant moet ik nu op.
Ik ben toen maar verder gegaan met hem dwingen wat verder en dieper te laten vliegen en ook laten zien dat ie dan ineens geen last meer heeft van de zon.
Overshoot gemaakt, ik zei 2 meter, Wil neemt de meters nogal ruim, was een meter of 10.. dus voor mij dan niet goed voor brevet.
Toen de landing, ik heb hem weer van veel verder binnen laten komen en het gas 5 meter voor het begin van het veld dicht laten doen.
En hij lande echt heel mooi.
Stond ook op het midden van het veld stil, F3A waardig.

En dan raakte hij gisteren weer in de war tijdens het lessen vertelde hij.
Nou wil ik niet zeuren maar waarom is hem niet geleerd ver weg te vliegen om rust in het vliegbeeld te krijgen.
Waarom is het zo dat als ik een middagje langskom om te kijken hoe hij vliegt, omdat ie steeds kisten crashtte in bochten, en hem dan een simpele tip geef als, als je hem niet meer ziet in de bocht dan moet je wachten tot je hem weer ziet en dan pas gaan sturen.
En ook bij landingen, hij kwam veel te steil binnen dus de kist bouwde daardoor snelheid op.
Ik heb gezegd, van veel verder aan komen vliegen en ook lager aan komen vliegen.
Dat waren 2 middagjes dat ik daar was en daarna is ie daardoor niet meer gecrasht.
Ik ga dan twijfelen aan de instructeur.
Ik mag dat niet zeggen maar ik heb het al wel uitgesproken, dat misschien de instructeur dan niet zo goed is?
Of dat er geen klik is?
Wil is naar een andere club gegaan maar heeft wel dezelfde instructeur gehouden, dat biedt dus niets extras.
De instructeur kan een hele aardige vent zijn maar na ruim 1,5 jaar les van hem zou Wil al zijn prestatiebrevet moeten kunnen hebben.
Ik heb kneusjes gelest maar die hadden wel binnen een jaar hun brevet en dat traject heeft ze hooguit 2 kisten gekost.
Bij de ACK wisselden we wel eens van leerling, soms op verzoek van de leerling en soms omdat de instructeur niet verder kwam met iemand.
Gerben was heel erg intensief als instructeur, na 10 minuten les was je kapot.
Ik was wat rustiger en Ruud ook en we waren allemaal verschillende persoonlijkheden maar wel met dezelfde manier van vliegen en ook hetzelfde idee van breveteisen.
Veilig, strak en netjes maar het hoeft geen kunstvlucht te zijn.
En landen op een vastgestelde plek, niet zomaar ergens neerploffen.

Ik denk dat Wil gewoon les moet hebben van een andere, vreemde instructeur en dan ook meer dwingend, dus geen geintjes, om 19.00 aanwezig, 19.15 vliegen en dan ook 300 meter van je af leren vliegen, niet als een indoorkistje boven het veld blijven.

Maar dit zal wel weer niet in dank afgenomen worden door sommige mensen.
Maakt niet uit maar ik vind dat dit lesvliegen veel te lang duurt en veel te veel modellen kost.

GJ
 
Ik denk dat Wil gewoon les moet hebben van een andere, vreemde instructeur en dan ook meer dwingend, dus geen geintjes, om 19.00 aanwezig, 19.15 vliegen en dan ook 300 meter van je af leren vliegen, niet als een indoorkistje boven het veld blijven.


Haha... over een week of drie, vier, ben ik weer thuis, en dan komt ie maar eens lekker een paar middagjes aan de kabel hangen, met mijn les-chartertje met minimaal vermogen...
Dat ding kan, als het moet letterlijk een uur non-stop in de lucht hangen, en ik hou dat ook wel vol, dus.... :D :D :D

Dan leer ik het hem wel. Dat is me wel vaker gelukt...
 
Kon het niet laten om "Hanno Prettner" aan te halen. ;)
Toonbeeld van hoe je netjes en strak kunt vliegen.

Is natuurlijk niet bedoeld voor een piloot die vlak voor zijn brevet zit.
Brevet vliegen is netjes, gecontroleerd en veilig vliegen. Dat gaat best goed als ik het zo lees.
Beetje meer zelfvertrouwen opbouwen, misschien is dat een goed advies.

Goed analyseren na iedere vlucht, wat ging er goed ? en wat ging er minder goed ? Hoe komt dat ? Als je weet hoe het komt dat iets minder goed gaat kun je er ook iets aan doen.
Ik doe het zelf ook nog steeds, na 35 jaar RC modelvliegen. Niemand is perfekt op enkele uitzonderingen na.

Grt,

Arnoud.
 
@brutus
Heb jij een leerlingzender op mode2?
Ik heb een Calmatow besteld, daar gaat een benzinetor op, dan kan ik ook eeuwig in de lucht blijven en Wil kan dan de Taranis pakken, die heb ik speciaal voor hem op mode2 staan.
En daarmee leer je ook netjes opstijgen, alle electrovliegers schieten meteen recht omhoog de lucht in, met brandstof moet je ook nog met richting kunnen sturen omdat je nog echt een aanloop nodig hebt.
Ik denk dat het Chartertje even een maatje te simpel is voor Wil want hij kan vliegen.
Als het gewoon een rustige dag is en er is niks raars gebeurt dan zou ik hem (dat mag dan wel niet) door zijn brevet heen praten.
Bij het invliegen van de WOT ging dat ook prima, hij deed exact wat ik zei en heeft een gloednieuwe kist zelf ingevlogen.
Probleem zit tussen de oren, niet in het knuppelwerk.

GJ
 
Heb jij een leerlingzender op mode2?
Ik kan lesgeven in alle vier de modes... (heb twee leerlingzenders, eentje voor 1 en 3, en eentje voor 2 en 4. Beide kunnen met lange of korte knuppels, en naar keuze in een pult of als handzender).

En die Charter is weliswaar heel erg "simpel", maar juist omdat het ding zo weinig vermogen heeft, moet je hem heel erg bewust vliegen...
Met name de start heeft vrij weinig over, dus je MOET dat goed doen....
Het ding kan uit vlakke vlucht nét een looping trekken, dus ook dat moet je héél bewust doen: kist positioneren, gas er op, klimvlucht onderdrukken, snelheid opbouwen, en dan inschatten wanneer hij hard genoeg gaat.
Een rol lukt prima, ALS je bovenstaand goed uitvoert, rugvlucht lukt ook prima, maar alweer, als je goed oplet en "bewust" vliegt.

En dat is juist het "tussen de oren werk", want het knuppelen is het niet.

Ik vind het JUIST vanwege dat geringe vermogen een veel betere "leerkist" dan wanneer er "lekker veel" vermogen in zou staan.
 
Laatst bewerkt:
Kon het niet laten om "Hanno Prettner" aan te halen. ;)
Toonbeeld van hoe je netjes en strak kunt vliegen.

Is natuurlijk niet bedoeld voor een piloot die vlak voor zijn brevet zit.
Brevet vliegen is netjes, gecontroleerd en veilig vliegen. Dat gaat best goed als ik het zo lees.
Beetje meer zelfvertrouwen opbouwen, misschien is dat een goed advies.

Goed analyseren na iedere vlucht, wat ging er goed ? en wat ging er minder goed ? Hoe komt dat ? Als je weet hoe het komt dat iets minder goed gaat kun je er ook iets aan doen.
Ik doe het zelf ook nog steeds, na 35 jaar RC modelvliegen. Niemand is perfekt op enkele uitzonderingen na.

Grt,

Arnoud.

Ik kan me goed vinden in jouw uitleg Arnoud.
Als het eens mis gaat, raak ik in een soort paniek en doe ik het verkeerde. Achteraf kan ik mij dan wel voor mijn kop slaan.
Gelukkig ben ik in het bezit van een groot doorzettingsvermogen. Na een paar dagen begin ik altijd weer met frisse moed.
Dan kan ik weer relativeren. Het is maar een hobby.
 
Haha... over een week of drie, vier, ben ik weer thuis, en dan komt ie maar eens lekker een paar middagjes aan de kabel hangen, met mijn les-chartertje met minimaal vermogen...
Dat ding kan, als het moet letterlijk een uur non-stop in de lucht hangen, en ik hou dat ook wel vol, dus.... :D :D :D

Dan leer ik het hem wel. Dat is me wel vaker gelukt...

Ik wil helemaal geen strenge-, humorloze instructeur GJ.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top