Waterman Arrowbile

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Taylorcraft, 6 sep 2020.

  1. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik heb een model, die al vlieg klaar is, en zou hier graag een tweetal vragen over willen stellen:
    - ik heb het profiel van de tekening overgenomen maar het toestel.
    - een zwaartepunt is niet op de tekening aangegeven.

    Welk profiel type is voor dit model het meest geschikt?
    Waar dient het zwaartepunt te liggen?

    Ik heb al diverse malen getracht het model vliegend te krijgen maar dit ging niet echt zoals het behoort.
    Vanochtend een nieuwe poging gewaagd en het voor elkaar gekregen om een ruime vijftien meter glijvlucht te maken met 1/3 gas op de motor.
    Dit kon ik alleen realiseren met een flinke trim op het hoogteroer.

    IMG_20191002_211532.jpg IMG_20191107_115854.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 395.jpg
      395.jpg
      Bestandsgrootte:
      64,4 KB
      Weergaven:
      286
    Laatst bewerkt: 6 sep 2020
    Cnn vindt dit leuk.
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Er zijn diverse programma's om online het zwaartepunt te berekenen. Bij een vliegende vleugel op 20% van de gemiddelde koorde.
     
  3. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Over die profielen: dat is nu net het projectje waar ik mee bezig ben. Ik ben er al in geslaagd om redelijke profielen te maken, maar het is een totaal andere zaak als het over een vliegende vleugel gaat. Daar komt dan nog bij hoe je het aan het vliegen wil krijgen (traag, lang, stabiel, ...) enzovoort.

    Welk profiel gebruik je? Ik wil best even analyseren of er iets mis mee zou zijn.
     
  4. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Je kunt als het goed is aan het vliegen van een kist zien wat je moet trimmen. Kun je wat meer informatie geven over wat je vanmorgen zag en hoe je moest sturen? 'Trim op het hoogteroer' bijvoorbeeld, was dat UP of DOWN?
    En bij een vliegende vleugel zijn de verdraaiingen van de vleugeltippen van groot belang. Is het model volgens tekening gebouwd, inclusief tipverdraaiingen?
     
  5. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Dit heb ik aangehouden..
     
  6. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Bij voorkeur langzaam vliegend.
    Ik heb het profiel van de tekening overgenomen.
     
  7. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    klopt wat het trimmen betreft.
    De eerste fout die ik maakte was de as van de motor op 0°in te stellen.
    Heb dit nadien gecorrigeerd om een duik te voorkomen.
    Ik heb de hoogteroer trim op up ingesteld.
    Bij het bekijken van video's, van dit model, zie ik dat deze ook met up zijn getrimd.
    Vleugel is conform tekening gebouwd.

    Een geheel nieuwe vleugel bouwen is een reële optie.
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2020
  8. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Blijkbaar is de vleugel zonder tipverdraaiingen gebouwd, en moeten de ailerons op de vleugeleinden daarvoor dienen. In dat geval zou je ze met je trim van de zender op neutraal, omhoog moeten zetten door de stootstanglengte aan te passen. Je hebt de hoek van de propelleras veranderd; welke kant op? En hoe hoort ie volgens tekening?
     
  9. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    De tipverdraaiing is wel toegepast,alleen heb ik het vermoeden dat dit onvoldoende is.
    Ook de v-stelling zou naar mijn inziens iets meer mogen bedragen.
    De tekening geeft een neutrale positie weer van de propeller as.
    Deze is nu positief ingesteld en wijst ruim1,5°naar boven.
    Samen met een verbeterd profiel wil ik dit autootje graag stabiel aan het vliegen hebben.
     
  10. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    De propas omhoog laten wijzen is in ieder geval de goede kant op, de schroefas hoort ongeveer door het verticale zwaartepunt te gaan. Misschien heb je nog wat zijtrek nodig ook. Maar ik zou eerst maar de ailerons omhoog zetten, en dan nog eens proberen. Nieuwe vleugel maken kan altijd nog.
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.029
    Locatie:
    Zwolle
    Gaan we hem volgende week op de DOW zien?..Of is het alleen voor indoor bedoeld..zit rond de 1000 mm span?
     
  12. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    klopt.
     
  13. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    ik heb deze gebouwd om er ook buiten mee te kunnen vliegen.
    Spanwijdte is 75cm.
    Ik was al van plan om ook deze mee te nemen naar DOW.
    Nu maar afwachten of komend weekend de weergoden ons gunstig gezind zijn.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  14. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik heb nog wat onderzoek verricht op het internet en kom tot de conclusie dat van alle gevonden modellen de Elevons ook naar boven staan getrimd.
    Tijdens de zoektocht kwam ik een opmerking tegen over het toepassen van
    profiel 23012.
    Geen idee of dit een juiste keuze zo zijn maar mijn gevoel zegt van wel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 7 sep 2020
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Even op de tekening van het origineel gekeken (Paul Matt): NACA 23012 is het profiel van het origineel. Op de tekening is ook de tipverdraaiing aangegeven als 5 graden aan de wortel (met als referentie?) en 1 graad aan de tip (zelfde referentie als wortel), dus een relatieve verdraaiing aan de tip van 4 graden voorover.
    Of NACA 23012 ook een goed profiel voor een model is: ik ben geen expert maar ik denk dat het punt van de grootste welving meestal wat verder naar achteren ligt, eerder een 24 serie profiel dus.
    Over up-trim van de elevons is op de tekening niets te vinden, wel dat er een hoop differentiatie in de uitslagen zit: 26 graden naar boven en maar 10 graden naar beneden.
     
  16. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    wat het profiel betreft,heb ik deze wijsheid over genomen van een topic op rcgroups.
    Ik houd mij daar niet mee bezig maar wil soms wel eens meegaan in een gedachtegang hierover.
    Zover bij mij bekend is de originele tekening van Fred Megow en hiervan ben ik wel eens op internet het advies tegen gekomen om de elevons, van dit model, up te(zie ook de foto's)trimmen om een ideale glijvlucht te verkrijgen..
    Ik ben er nu ook wel achter dat de tipverdraaiing van mijn vleugel te beperkt is.
    Ik zag vandaag een video van dit model waar de tipverdraaiing in de buurt van de 30° lag.
    Zit niets anders op dan een nieuwe te bouwen maar dan bijvoorkeur met een profiel die beter presteert dan het huidige.
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Ik bedoelde de tekening van het originele man-dragende vliegtuig uit de 30-er jaren, uit de "Historical Aviation Album" serie van de bekende tekenaar Paul Matt.
     
  18. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Hier is het verhaal van een bekende modelbouwer Paolo Severin (o.a. diverse modellen als bouwdoos te verkrijgen bij Toni Clark), die een werkelijk schitterend model van de Arrowbile gebouwd heeft, alleen wel een paar maten groter dan de jouwe. Wat overigens niets afdoet aan jouw prestatie!
    http://www.paoloseverin.it/download/files/ArrowbileEng.pdf
    Hij schrijft daar in dat hij het originele profiel en de originele tipverdraaiing heeft aangehouden, en dat het prima vliegt.
     
  19. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Bedankt voor de info.
    Ik ken het toestel maar niet alle ins en outs.
    Ga de tekst, in de link, met veel plezier lezen.
     
  20. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Mooi toestel. De reden waarom het model goed vliegt met dat profiel is dat de koorde en snelheid dicht genoeg bij het origineel zitten (kritisch reynoldsgetal). Op deze kleine schaal werkt het wellicht niet.
     

Deel Deze Pagina