VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. Dobermann

    Dobermann

    Lid geworden:
    13 jan 2020
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Betuwe
    Speechless, als ik zie hoe vaak ik al voor uitdagingen sta met de LZV, begrijp ik maar al te goed dat dit de overtreffende trap is.

    Complimenten en vandaar de :

    [​IMG]
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Sorry, ik kom wel als mosterd na de maaltijd.
    Heb jij er ooit over nagedacht om de draaibank als zaaghulp te gebruiken?
    Ik heb het niet over afsteken, daar de diameter zo groot is, dat deze niet in de holle spindel past.
    Indien geschat, zijn de schijven ca. 30mm breed.
    Indien je een stuk afzaag voor 10 velgen, b.v. 350 of 360mm, inspannen in de drieklauw,
    Bij deze lengte voor een aantal velgen, is het gevaar. dat het gevaar is dat het werkstuk bij afsteken uit de drieklauw slaat.
    Daarom bij deze lengte in de drieklauw in de kopse kant een center boren.
    Het geheel met meedraaiend center ondersteunen en met een draadbeitel op de juiste onderlinge afstand een groef, ca. 2mm diep maken.
    Gaat perfect met de nonius van het langssupport.
    Vervolgens, de draaibank starten (ca. 500 t/min), een beetje spiritus en de zaag heen- en weer bewegen in de eerder gemaakte groef.
    Bij aanvang van het zagen het center terugtrekken.
    Geen spierballen stoom, de draaibank zorgt voor de verspaningssnelheid.
    Het reststuk in de klauw is naaf nr 11.
    Groet Henk, die dezelfde problemen had, maar nu in messing.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Bedankt voor de tip !

    Ik ben er al eens geweest, maar hadden dan net niet wat ik nodig had.
    Het is altijd maar afwachten wanneer het weer binnenkomt.
    Van der Most koopt regelmatig restpartijen op en is de slogan : OP is OP !
    Je kan er wel leuk rondsnuffelen en neem weer dingen mee die je eigenlijk niet nodig hebt.

    Meerdere keren gebeld en gevraagd hebben jullie dit of dat op voorraad ?
    Dan krijg als antwoord : Hmmm, dat weet ik niet, moet je maar even langskomen en zelf zoeken.
    Tja, een uur rijden en dan misschien toch niet op voorraad.
    Het zelf afkorten/zagen/knippen is wel handig.
    De staalplaat voor de dieplader heb ik er wel gekocht
    Maar dit zagen is goed voor de conditie, hahaha.
    SMILEY LACHEN.01 (2) - kopie.jpg
    Ik vind het jammer dat hij hiervoor geen website heeft, hierdoor zou hij veel meer landelijk en in Duitsland kunnen verkopen.
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stoompomp, Henk,


    Ja, ik gebruik mijn draaibank weleens zaag, als het materiaal in de de doorlaat van de hoofdas past.
    Bij dikke materialen span ik het materiaal op in de drieklauw en gebruik ik de meelopende bril, of de vaste bril, in plaats van het losse center.
    Dit gaat bij staal, messing en brons heel goed, maar bij aluminium vind ik dat steeds de handzaag hapt en soms breekt de zaag, ondanks het smeren met spiritus.
    Ik heb helaas hier geen goede ervaringen mee, door het breken van de zaag, een stuk van de zaag in mijn arm gekregen, dit is niet fijn, dus zaag ik geen aluminium meer op de draaibank, maar misschien doe ik iets niet goed.

    Afsteken met een afsteekbeitel vind ik zelf maar niks, ik doe het wel, maar zaag dan altijd het laatste stukje met de handzaag af, om het risico uit te sluiten dat het werkstuk door de lucht vliegt en tegen je hoofd aan krijgt.
    Gelukkig is mij dit nog nooit gebeurd, maar ik weet dat sommige dit weleens is overkomen.

    En ja, er gaat bij mij ook wel eens iets mis.
    Vandaag nog :
    Ik wilde vandaag 8 stalen schetsplaten van 1 mm dik voor het achterdek op maat frezen, eerst ruw uitgezaagd.
    Toch niet goed genoeg vastgezet in de machineklem van de freesbank en ja, dan gaat het mis.
    De 10 mm frees was nog heel, gewoon nog kunnen gebruiken.
    Uithuilen en opnieuw beginnen.
    SMILEY HUILEN - kopie.jpg SMILEY HUILEN - kopie.jpg

    IMG_1773.jpg

    IMG_1777.jpg

    Dit was namelijk de bedoeling om de schetsplaten zo af te frezen.
    IMG_1698.jpg

    IMG_1700.jpg

    IMG_1780.jpg
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2020
    ozy, modelbouwer, Tug.NL en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,
    Bedankt voor je compliment.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Dobermann,
    Bedankt voor je compliment.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg

    Ik ben zeer vereerd met de Volvo Award.
    Smiley  Okay - kopie.png
     
    Dobermann vindt dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk " aanklikkers bedankt.
    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg
     
  8. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.883
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Pieter
    Zeker geruststellend voor de amateurs zoals ik dat er ook bij jullie er iets weleens misgaat ....er is hier veel ABS gesneuveld door verkeerd zagen, snijden enz...."uithuilen en opnieuw beginnen" is een een heel goed motto !!!!! zie maar de story van mijn double drop trailer bijvoorbeeld.
     
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Bij iedereen gaat er weleens wat fout, ook bij mij !
    Ik zeg altijd : Wie werkt maakt fouten.
    Wie geen fouten maakt : Werkt niet of is overle........
     
    ozy, Catwoman, Jan de Boeff en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.883
    Locatie:
    Utrecht
    of: wie niks doet kan ook niets verkeerd doen....
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 434

    Hallo allemaal,

    Zo, nu weer verder met het achterdek van de Goldhofer dieplader.

    Even wat voorinformatie :
    Ik ga de velgen en de wielnaven uit één stuk draaien.

    Voordat iedereen gaat roepen : Dat is niet origineel.
    Klopt, het is niet origineel/gelijk aan de 1:1 Goldhofer dieplader, betreffende de losse velgen.
    Waarom dan de velgen en wielnaven uit één stuk draaien ?
    Drie redenen :
    1.
    Als de velg met de wielnaaf uit één is gedraaid, sluit ik slingeren van de velg uit op de wielnaaf bij het monteren van de velg op de wielnaaf.
    2.
    Het is makkelijker en veel sneller om de velg met wielnaaf uit één stuk te draaien, geen last van slingeren.
    3.
    Ik draai gelijk aan de wielnaven de remtrommels, die de zelfde uitstraling hebben als bij de 1:1 Goldhofer dieplader.

    Als de velgen met de wielnaven klaar zijn en gemonteerd zijn op de pendelassen/draaistellen is het niet (meer) te zien dat de velgen met wielnaven uit één stuk zijn gedraaid.
    Als de velgen met de wielnaven, compleet met de wielnaaf dop in de kleur grijs zijn gespoten is het zeker niet meer te zien dat de velgen met wielnaven uit één stuk gedraaid en gefreesd zijn en gemonteerd zijn op de pendelassen/draaistellen.

    T.z.t. zal ik hier uitgebreid foto's van plaatsen en kunnen jullie zelf oordelen en wat jullie ervan vinden.
    Ik ben er van overtuigd, diegene dit niet weten dat de velgen met de wielnaven uit één stuk gedraaid en gefreesd zijn, het niet kunnen zien als de velgen met wielnaven gemonteerd zijn op de pendelassen/draaistellen.
    Ik ben zelf tevreden met het eindresultaat.
    De velgen met de wielnaven en wielnaaf doppen, zijn gelijk aan de velgen met wielnaven en de wielnaaf doppen van de 1:1 Goldhofer dieplader.

    Begonnen met het draaien van de velgen :

    Het is de bedoeling dat ik de massieve Wedico banden ga gebruiken op de aluminium velgen, dus moet er een opstaande rand op de velg komen, zodat de Wedico band goed op de velg past/aansluit.
    Foto's zeggen vaak meer dan tekst.
    Zoals gewoonlijk maak ik eerst weer een (proef) velg met wielnaaf, compleet met twee lagers per velg.

    Eerst even een tekening/krabbeltje gemaakt met daarop de maten van de velg.
    IMG_0659.191215.jpg


    Als eerste een gat geboord in de velg/wielnaaf in wording.
    IMG_0870.200127.jpg

    IMG_0876.200127.jpg

    IMG_0878.200127.jpg

    Voordraaiwerk en een gat in de velg geboord.
    IMG_0482.191124.jpg

    De eerste kant van de velg op maat gedraaid, zodat de Wedico band met een klempassing op de velg past en de opstaande rand klem zit in uitholling van de Wedico band, zodat de band niet van de velg afloopt.
    IMG_0484.191124.jpg

    De velg omgedraaid.
    De opstaande rand op maat gedraaid en de tweede kant op maat gedraaid.
    Het overtollige gedeelte afgestoken met een afsteekbeitel.
    IMG_0747.200122.jpg

    Tijdens het afsteken de afsteekbeitel gesmeerd met spiritus.
    IMG_0748.200122.jpg

    Ik vind het afsteken van aluminium maar niks.
    Het afsteken van messing en staal gaat veel beter.
    Bij messing afsteken hoef je niet te smeren.
    Bij staal afsteken smeren met snijolie.
    Ik vind dat bij te veel voeding de afsteekbeitel nogal gauw hapt in het aluminium, ondanks het smeren met spiritus.
    IMG_0755.200122.jpg

    Maar het is toch het gelukt.
    Helemaal afgestoken, gelukkig kon ik het afgestoken gedeelte goed opvangen, maar ik doe dit niet weer, bij de andere velgen ga ik het laatste gedeelte afzagen in de drieklauwplaat.
    Ik ben geen fan van aluminium draaien, frezen, boren en draadtappen, maar ja, ik moet toch de 32 velgen met wielnaven maken.
    IMG_0757.200122.jpg

    Wordt vervolgd.

    Tot zover deze update.
     
    kaapstander, Truckie, bvdh en 7 anderen vinden dit leuk.
  12. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.883
    Locatie:
    Utrecht
    Prachtig Pieter !!! word er stil van:kwijl::kwijl::kwijl:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Bedankt voor het compliment.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg

    Blijven kijken, dan wordt je nog "Stiller"
    Smiley Lachen Tand weg.jpg

    Dit is nog maar het begin :
    De eerste (proef) velg met wielnaaf.
     
  14. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.647
    Locatie:
    Drenthe
    Ik heb je tekeningen even gecontroleerd en het volgende gevonden: breedte velg is 7,2+7,2+2,2= 16,6 volgens mij. En niet 16,3....:goal
    En vraagje: is 2/100ste perspassing niet teveel voor zo'n klein lager?
    Ik heb al gauw een klemmend lager op die manier, en houd het nu dus maar op lijmen uit de bekende rode flesjes.
    Maar misschien is jouw ervaring iets anders?

    Cor :rofl:
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Je bent nog goed wakker.
    Smiley Knipoog.jpg

    Je hebt gelijk, ik kan niet meer rekenen, hahaha. het is 16.6 mm.
    Maar maak je geen zorgen, ik draai en frees tegenwoordig met digitale meetlinialen.
    De velgen worden/zijn allemaal 16.6 mm breed.

    Wat de klempassing van de lagers betreft : dat is 1/100 millimeter.
    Wat blijkt na nameting van de lagers : Dat ze niet precies 11,00 mm zijn , maar 10.99 mm.
    Gemeten met een Micrometer, want een schuifmaat kan nog weleens een afwijking vertonen van 1/100 mm
    De lagers worden/zijn op de draaibank in de velgen/wielnaven geperst.
    Hier komen t.z.t. foto's van.
    De lagers zitten goed vast en draaien mooi licht, ook hier heb ik foto's van gemaakt.
    Ik lijm nooit lagers vast, altijd een klempassing.
    Überhaupt lijm ik geen metalen vast met lijm, de lijm verstiefelt/vergaat op den duur.
    (dit is mijn ervaring, dit hoeft niet de ervaring van anderen te zijn, laat dit duidelijk zijn)
    Ik lijm alleen maar de kunststof materialen (ABS) met lijm, maar als ik het kan schroeven, zet ik het vast met boutjes.
    Ik ga altijd voor klempassingen, of vastschroeven, of vast solderen.
     
    kaapstander, ozy, Helicor en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Je kunt een pen in de boorkop doen en die in het gat van de velg doen en dan afsteken, slingert dat deel nooit weg.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.647
    Locatie:
    Drenthe
    OK Pieter, ik was van dezelfde mening, maar sinds ik een (industriële) ervaring heb met wiellagers in 12 tons assen ben ik van mening veranderd: Wiellagers van Rockwell assen van 12 Ton werden ingeperst in de naven, en liepen toch vaak los, (uitwalsen), waardoor de naven onherstelbaar beschadigd werden. Dure grap. De oplossing van Rockwell was om die lagers iets meer ruimte te geven, en ze met Lock-tite vast te lijmen. daarna nooit meer problemen gehad met deze assen. Ik was erg sceptisch, maar het bewijs was glashard!
    Wat het miken van buiten omtrekken betreft, ja ik heb ook micrometers tot 100 mm, maar binnenmaten zijn een aparte categorie: daarvoor heb ik geen micrometers, en moet het met een digitale schuifmaat doen. En ik blijf daarbij tegen maatvoeringsproblemen aan lopen, waarvoor bij mij lijmen de blijvende oplossing is.
    Zoals je zegt:
    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 en bvdh vinden dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Ekas,

    Bedankt.

    Dat had ik ook gedaan, een stalen asje van 5 mm dik in de boorkop en ongeveer 15 mm in het gat van 8 mm in de velg gedraaid, maar bij het volledig afsteken vloog het afgestoken aluminium stuk tegen de boorkop aan, omdat de afsteekbeitel toch bij het afsteken van het laatste stukje toch nog weer in het aluminium hapte, dit gebeurd bij staal en messing eigenlijk nooit/niet.
    (dit had ik even moeten vermelden dat ik een stalen asje had gebruikt om het afgestoken stuk aluminium op te vangen)
    Er is verder niets gebeurd, maar toch.............

    Nogmaals ik ben geen fan van aluminium, ik ben meer een messing en staal man.
    Er zijn modelbouwers die zweren bij aluminium en maken/bouwen ook hele mooie onderdelen en trucks van aluminium.
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Bij de 1:1 assen kan ik me voorstellen dat de lagers loslopen bij zware belastingen, dit is een algemeen probleem, wat al heel veel jaren speelt.
    Bij mijn wiellagers ben ik hier geen bang voor dat ze loslopen, want zoveel gewicht komt er nu ook weer niet op en wringen gaat het achterdek ook niet doen, de interdolly wordt een ander verhaal om die wringvrij te krijgen.

    Ik enige tijd geleden digitale micrometers gekocht.
    Ik heb 3 soorten digitale micrometers van het merk Dasqua, keurig verpakt in aluminium kistjes
    Een buitenmicrometer, een binnen micrometer met losse hulpstukken en een diepte micrometer met losse hulpstukken.
    Zie foto : Diepte micrometer met hulpstukken. (net nieuw uit de verpakking)
    De losse hulpstukken kun ook nog verlengen door ze aan elkaar te schroeven, of dit helemaal betrouwbaar is ?
    IMG_9010.jpg

    Ik had eerst analoge micrometers, die waren al behoorlijk oud, maar nog steeds nauwkeurig, die heb ik weggegeven aan een Duitse Modelbouwvriend.

    Tja, het is maar wat je wil, je kan ook een digitale binnen micrometer kopen, daar heb,krijg je veel plezier van.
    Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

    Tja, meten met een digitale schuifmaat is altijd lastig, nooit 100% betrouwbaar.
    De vroeger analoge schuifmaten was helemaal ene ramp, wanneer staat deze nu wel of niet precies op het goede streepje.
    Maar ja, daar moest je het vroeger wel meedoen.

    Doordat ik nu met de digitale meetlinialen draai en frees, gebruik ik de schuifmaat en de micrometers minder vaak.
    ik had de digitale meet linialen veel eerder op de draaibank en freesbank moeten monteren, ik had ze al heel lang op voorraad, maar dacht : Ach, dat monteren kan nog wel een keer.
    Nu ik ermee werk, kan ik veel sneller werken, veel minder meetwerk met de schuifmaat en de micrometers.
     
    kaapstander, Leon1965, ozy en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Nog even Off topic :
    Nu weten gelijk waar jij werkzaam bent :
    Bij Sent Waninge Hoogeveen.
    Goede reclame voor Kreeft Opleidingen

    In 1984, ja in 1984 heb ik mijn chauffeursdiploma (Praktijk en Theorie examen) nog bij Kreeft gehaald, dat was toen verplicht als je na 1953 was geboren. (kosten : 700,= gulden, dat was toen veel geld)
    Nu is Code 95 de vervanger voor het chauffeursdiploma.
    Toen zat Kreeft nog aan Het Haagje in Hoogeveen, ze hadden toen maar 1 vestiging, alleen in Hoogeveen.
    In 1982 was DGO nog een zelfstandige onderneming, later overgenomen door Sent Waninge.
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina