De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zijn er ook nog tips die iets bijdragen aan mijn vliegkunsten.

    Je had, je moest, je kon, wat dom, etc. draagt niet echt veel bij.

    Op voorhand bedankt voor uw medewerking.
     
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dat is inderdaad goed van je. Niet iedereen vermeld alles. Laatst een yak gecrashed door een zender die het nodig vond rolroeren aan te sturen tijdens gasgeven. Ik zal geen merk noemen kuch. Als je vind dat het zo goed gaat moet je zo doorblijven gaan
     
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Safe. Timber. easystar. Maar zijn allemaal dingen die je reeds ontgroeid bent heb ik het vermoeden. Laatst 140 pagina's gelezen dat je in paniek raakte. Excuses dat er dan een daarvoor ontwikkelde panic button ter sprake komt


    Ga de mijne zo even binden. Als ik hier mee kan vliegen ga ik ook maar eens lessen en opnieuw afvliegen
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Excuses zijn niet nodig mijn beste.
    En het was een algemene opmerking.
     
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Ik heb wel een laatste tip : Ga Vliegen !
    Het is nu heel goed vliegweer.
    Verdoe je tijd niet hier op het MBF.
    Alle overige tips zijn allang gegeven. Je hebt nu voldoende "baggage" het zou moeten lukken.

    Succes.

    Grt,

    Arnoud.
     
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Even een lange reactie en dan is het weekend.:D

    Ja logisch, dan staan ze meteen te boek als crashpiloten.
    Jij schrijft veel, maar je laat niets zien van de crash resultaten
    Ik heb ernstige twijfels over je doen en laten, een fake bericht is zo gemaakt.:D

    Dus in die 2 jaar ben je 90 dagen effectief bezig geweest met het leren besturen van een modelvliegtuigje?
    (Een iemand heeft ongeveer 90 dagen nodig om iets in te leren).

    Oh dat overspraak probleem van Spectrum, ja kan gebeuren.
    Ben benieuwd of de importeur/fabrikant zijn verantwoording gaat nemen m.b.t. een terugroep actie.
    Ik zal het even toelichten, als het fenomeen in de elektronica niet vanaf het eerste moment plaats vind.
    Maar dus pas na een tijdje, dan is het geen mechanisch defect van naar elkaar toe springende kabels, maar een elektronisch defect van een op drift geraakt component.
    Hoewel het ook nog softwarematig iets kan zijn, maar dan meer op het niveau in een bepaalde specifieke situatie die niet via de gebruikersinterface zichtbaar is.

    Die jongen heeft zoveel paniek tijdens een blackout, dat tie vergeet de panic knop in te drukken.
    Een Timber vliegt te makkelijk, ook bij uitgeschakelde stabilisatie blijft de stabilisatie actief, zij het minimaal.
    We hebben clubleden die dit spul hebben maar die kunnen ook fantastisch goed vliegen zonder al die elektronische stabilisatie meuk.
    Een Easystar zonder rolroeren vliegt ook erg gemakkelijk, net zoals de StepOne die nog wat kleiner en lichter is.
    Die laatste 2 toestelletjes vliegen alleen erg gemakkelijk bij nagenoeg windstil weer in de standaard positie, dus vleugel boven, romp of wieltjes onder en met voldoende luchtruimte tussen het fladdertje en het maaiveld.

    Trekt de wind aan tot een vrolijke bries windkracht 4 wordt het knuppelen een ander verhaal.
    Wordt hier nog een vleugje rug vlucht aan toegevoegd (bij verschillende wind snelheden), waar de kistjes niet voor zijn gemaakt maar het wel kunnen, dan is dat nog meer knuppelwerk.
    En last but not least (is Engels wat staat voor tenslotte). vlakke figuurtjes vliegen met de vleugel boven en de romp/wieltjes onder vlak boven het maaiveld.
    Maximale vlieghoogte, net niet de grond aan raken, dus in het bochtenwerk is het knuppelen met beide sticks tegelijkertijd.

    Je kunt wel alles terugleggen bij de instructeur van dat het opleidingstraject naatje was, maar vroeger heb ik het ook zo geleerd.
    Gewoon de basis, het rond fladderen en daarna succes met de zelfstudie.
    Waarbij wel wat hulp geboden werd bij de vervolgkistjes.

    Elkaar uitdagen, looping, rol enz.
    Als er geen ambitie is om dat ook te kunnen, dan blijft het bij simpel vlak rond fladderen.

    Door de tijd heen verander het kistje van eenvoudig naar steeds complexer en sneller.
    Het doel van Wil is modelvliegen op hoge snelheid.

    Ik heb zo'n vermoeden dat de modelwisselingen van begin naar gevorderde te snel zijn doorlopen.
    En dat er ook geen uitdagingen hebben plaatsgevonden.

    Want als ik dat terug leg, zoals ik dat vroeger heb geleerd.
    De basis leer je met een simpel kistje.
    Vroeger was het bouwen i.p.v. ARF.

    • Hoogdekker trainer zonder rolroeren, zonder die stuurfunctie leer je anticiperen (vooraf rekening houden met wat er kan gebeuren) 4 uurtjes per week vliegen, een jaar lang
    • Daarna een rolroer trainer / hoogdekker, het leermoment met rolroeren neemt ongeveer 15 minuten in beslag. Het stuurt veel directer. Met dat kistje vlieg je ook 4 uurtjes per week, een jaar lang.
    • En als laatste trainingskistje, een laagdekker rolroer trainer. Als daar een jaar meer rond geknetter is, dan maakt het soort vervolg model niet meer uit.
    Het zal allemaal wel een keer crashen, maar dan pak je de vorige trainer weer tot het kistje is gerepareerd.
    Vroeger was het bouwen ook een onderdeel van de modelvliegsport.

    Zo vond ik een lange tijd geleden in de bouwmarkt een plaat roofmate knutselde daar een Webra speed40 op 2 stuurvlakken en een kielvlak.
    Ontvangertje, wat servo's en een accu.
    Zwaartepunt tja dat is best wel ehm toen was het op 1/4, maar tegenwoordig leg ik dat liever op 1/5 vanaf de voorzijde.
    Ik vind die configuratie makkelijker vliegen als een eerste hoogdekker trainer zonder rolroeren.
    Maar dat wordt veroorzaakt door mijn ooit met veel plezier doorlopen opleidingstraject waar ik nog steeds de modelvliegvruchten van pluk.:)

    Je maatje Wil, moet even terug naar af, naar een simpel schuimpje, waarbij de goede instructeur hem de opdracht geeft om daar in rug vlucht mee te gaan vliegen.
    En nog wat meer vervelende vliegbeelden ten uitvoer zien te brengen.
    Het zal mij niet verbazen als dat tie daar een paar maanden mee zoet is.
    In al die tijd hoeft tie (ligt aan de club) niet aan de leiband als tie daar zelfstandig mee aan de slag gaat.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2020
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Tja, perikelen 2, dus dan mijn 'just my 2 cents' 2.
    Vliegen, vliegen, vliegen en nog eens vliegen en dan nog een keer vliegen da`s echt het allerbeste.

    En ik wil best als crashpiloot te boek staan, in onze BosModelAir tijd heb ik heel wat kisten gesneuveld en nog gebeurd het wel eens.
    En ik zal de laatste zijn die roept dat het door storing komt, ja duimstoring ;-)

    Wat hierboven ook staat, je kan vliegen dus ga ook zelf vliegen, er hoeft niet altijd iemand naast te staan.
    Prima, sommigen zullen gaan roepen dat je niet zelfstandig mag gaan vliegen zonder brevet, jammer dan.

    Als ik zie dat iemand zijn (trainer) model in normale vlucht beheerst mag hij van mij zelfstandig z`n rondjes draaien en zijn zelfvertrouwen vergroten.
    Ik zal wel op een afstandje de verrichtingen gadeslaan en je na de vlucht misschien wat tips geven als die er zijn maar daar houd het wel mee op.
    Mocht het te gortig worden dan loop ik er wel naar toe en geef tips gaandeweg.

    En tja, misschien gaat dat wel eens fout maar 9 van de 10 keer verloopt dat prima.

    En dan weer een vluchtje met een instructeur ernaast om de brevet figuren te oefenen, maar dat hoeft echt niet elke vlucht te zijn.
    Modelvliegen is FUN!!!!
     
    freekt, WillydeWoofer en serge pot vinden dit leuk.
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Prachtig weer! Lekker om te vliegen. Met deze wind stapvoets landen. @hobbyist as3x kan je via een link kabel gewoon uitschakelen hoor. Ik doelde ook op een easystar met roelroeren. En zoveel merk je er echt niet van dat dat as3x hoor. Ben geen top piloot maar heb genoeg toestellen zonder as3x. Is gewoon een functie die op sommige bnf modellen zit. Deze timber heeft geen as3x ontvanger. Vliegt bijna net zo als mijn timberx die het wel heeft.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 13 okt 2020
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Exact, we leggen allemaal wel eens snippers op de grond. Hobby is genieten, geen verplichting.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is precies wat ik gedaan heb en nu aan het doen ben Arnoud ;).

    De instructeur van vandaag was behoorlijk positief.
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is waar ook, jij denkt dat het allemaal nep is.

    Misschien ben ik wel gevraagd, om wat leven in de brouwerij te brengen? Ik mag daar helaas niks over zeggen :D.
    Je bent van harte welkom bij The Hawks in Vught om eens naar mij te komen kijken.
    Maar misschien zit JVE ook wel in het complot?
    Of is er een link met W&W-Modelbau in Duitsland, waar een ander bekend forumlid woont?
     
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    @hobbyist. Is al een apart draadje over mijn spektrum zender gaande momenteel. Is al veel goede input in gegeven door techneuten. Corossie/vuil en kabels die voor foutieve signalen naar de processor zorgden.

    Moest vroeger altijd circuit vliegen van me vader. Brrr wat had ik daar een hekel aan. Maar zat er 20 jaar later nog in.

    Ik ben ook van mening dat als je kan lezen schrijven met een volwaardige trainingskist, het vervolg model niet meer uit maakt
     
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Screenshot_20201013-195156_Samsung Internet.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hoe heet zo´n beugeltje die je aan een Graupner MC 12 kunt bevestigen, zodat hij recht hangt?
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een beugeltje?

    De Duitsers zullen het ongetwijfeld een 'Sendereinhangbügen" of zoiets noemen...
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom zit je nou weer over dat beugeltje te zeuren, dat ie horizontaal hangt.
    Als jij de zender goed vast hebt dan heb je dat hele beugeltje niet nodig, hele volksstammen vliegen zonder beugeltje.
    Als ik de zender aan mijn nek heb hangen hangt ie ook niet horizontaal maat als ik stuur denk ik dat ie wel horizontaal hangt, geen idee want ik kijk niet naar mijn zender, het moet gewoon comfortabel aanvoelen.
    Volgens mij heb je ook geen MC12 want zover ik weet is dat een oude Mhz zender.


    GJ
     
  17. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik merk dat Wil zijn zender vastpakt (niet laat hangen) en langzaam met zijn armen en schouders omhoog gaat, niet ontspannen vliegen.
    Als het spannend (voor hem) wordt, wordt dat erger. Hier Wil ook op gewezen. Verder ging het lessen goed met de nodige afstand.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    je zit in de muziek...
    dan moet het "horen" van een brandstoftuf voor jou makkelijk zijn.
    als iemand je het maar ff laat horen.

    en als iemand met een brandstofkist alles eronder smeert, dan is die jongen niet zo netjes op zn spullen
    ik vlieg nu toch al een jaar of 10 (minimaal) brandstof..
    en nog nooit brandstofvlekken in de auto gehad. ook geen brandstof ergens op trouwens.
    wel eens een druppel in de hangar thuis.
    Als je maar netjes met de boel omgaat.
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zeur nog even door.
    De zender hangt aan een draagriem. De zender hangt verre van horizontaal. Zo kun je niet sturen.
    Nou bevind zich daar wel een bepaald lichaamsdeel, maar om dat nou in te zetten kan nogal lullig overkomen.
    Met je handen zul je hem dus horizontaal moeten leggen. Pak je hem dan vast, ja of nee? Ik kan hier zo boos om worden heh.
    Dan kun je net zo goed geen draagriem gebruiken. Je zet immers spanning op je handen en daar moet je nou net mee sturen.

    De Graupner's zijn MX12-ven.
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, ik hoor meteen of een motor goed loopt.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina