De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    En zo verdwijnt mijn inziens de FUN in het modelvliegen.

    Jij vindt dus dat er op geen enkele wijze een aanwijzing gemaakt mag worden bij een brevetvlucht? want dan ben je dus al gezakt?
    Okee, geef ik geen aanwijzing tijdens, maar na de brevetvlucht, wat dan?

    Sowieso vindt ik persoonlijk dat 2x voor je brevet vliegen al vreemd, iemand hier ooit 2x moeten afrijden (en dus ook beide keren slagen) voordat het rijbewijs werd afgegeven?
    Ook in de 1 op 1 luchtvaart hoef je maar 1x voor je brevet je kunsten te vertonen.

    Dus waarom voor het modelvliegen dan 2x brevet vliegen???

    O ja, en tijdens en zeker erna worden bij examens ook altijd wel aanwijzingen gegeven of wat beter of anders kan, ook bij het autorijden en 1 op 1 vliegen.

    Waarom zou dat bij modelvliegen dan ineens niet kunnen en moet je 100% foutloos zijn?
    Misschien dat sommigen dat kunnen, maar dat hoeven ze niet van anderen te verwachten.

    Zolang een modelvlieger z`n model niet in de prak vliegt of 'achter zijn model aanvliegt' mag hij van mij best foutjes maken.
    En hij mag na een kleine aanwijzing van mij ook wel een figuur in dezelfde brevet vlucht overdoen.
     
    jve, freekt en wvr vinden dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn mening over het brevet is dat het een onzing ding is, dat is algemeen bekend.
    Maar volgens de regels mag je als "helper"alleen maar zeggen welk figuur er gevlogen moet worden.
    En op veel clubs is het ook zo, ik weet niet of dat officieel is, dat de vaste instructeur geen examinator mag zijn.
    Als je wel zou mogen helpen dan kan je iemand prima door het brevet heen praten, tikkie links, beetje up.. etc.

    Na een brevetvlucht, of ervoor mag je wel aanwijzingen geven, let op de wind, de zon of.. die bocht zou ik even anders doen de volgende keer.

    Bij afrijden met een auto zit de examinator ook niet van, pas op die auto van rechts, die heeft voorrang..

    En een brevet hoeft niet foutloos gevlogen te worden, het moet veilig gebeuren, dat een landing wat harder is dan normaal, of hij 4 ipv 3 slagen met de tolvlucht maakt, of de looping een ei is, dat maakte mij nooit zoveel uit.
    Maar meestal was ik 1 van de instructeurs en heb ik zelden examen af moeten nemen.
    Per club zit er best verschil in hoe er gelest en afgevlogen word, sommige vinden alles wel best en soms geeft het bestuur ze ook gewoon onderling weg.
    En andere clubs is echt bijna dat er een jury zit die beoordeeld hoe de figuren gevlogen worden.
    Daarom is het ook zo belangrijk dat examinatoren ook regelmatig de leerling en instructeur bezig zien tijdens het oefenen, dan weet je al een beetje wat je kan verwachten en dat de man/vrouw normaal gesproken veilig met het model omgaat en onder controle heeft.

    GJ
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo, moest even een vliegtuig tanken..

    Als een brevetvlieger dus geen enkele aanwijzing zou mogen krijgen tijdens of na het afvliegen zou dit dus inhouden dat deze persoon een perfecte kandidaat is.
    Die moet ik nog tegen komen.

    En ze leren pas vliegen nadat ze hun brevet hebben, de één blijft eeuwig rondjes vliegen, blijft aan de veilige kant en houdt zijn kisten heel.
    De ander gaat de grenzen opzoeken, zijn grenzen verleggen en crasht misschien wel eens wat.

    Van beide is wat te zeggen maar bij beide kan je altijd wel aanwijzingen geven (als ze dat willen natuurlijk).

    Gister nog met m`n zoon gevlogen, heeft net z`n brevet en omdat ik de ontvanger accu van de Calmato was vergeten moest hij weer vliegen met z`n Yuki Fly.
    Ondanks dat z`n circuits starts en landingen prima verlopen heb ik toch wat aanwijzingen gegeven, Downwin iets verder van je af vliegen, iets lager, rustiger indraaien etc.

    Laatste 2 vluchten is is aan het 'kloten' gegaan, stall turns, spins, rollen, looping, rugvlucht en figuren die nog geen naam hebben.|
    Soms ziet het er niet uit, maar daar leert ie wel van sturen, en als me dat een kist kost jammer dan.
    Hij maakt zelf een keer zo`n rare manoeuvre dat ie de kist alleen nog kon redden door op z`n kop weer hoogte zien te winnen en dat deed ie feilloos.

    En dan geef ik hem ook aanwijzingen over hoe of wat, en prijs hem ook dat hij hem netjes gered heeft zo.
    Dat zou ik bij een ander net zo doen.
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    1 Ik had heel veel complimenten verwacht hier van iedereen. Nu moet ik bijna huilen.

    2 Het brevet is toch een veiligheids brevet? De figuren hoeven toch niet perfect te zijn?

    3 Ik ben blij dat ik de eerste keer gezakt ben. Anders had ik de afgelopen week niks bij geleerd. En nu heel veel.

    4 Ik wil veel beter kunnen vliegen, dan voor het brevet noodzakelijk is. Het gaat om mijn persoonlijke ontwikkeling. En vooral om het heel houden.
     
    jve en freekt vinden dit leuk.
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Schrijf die persoonlijke ontwikkeling maar op je buik, plek genoeg
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, het brevet is een veiligheidsbrevet, van de KNVvL.
    Heeft geen enkele waarde, als ik hier om de hoek naar een vreemde club ga en zeg dat ik een brevet heb beginnen ze te lachen.
    Laat maar zien dat je kan vliegen en veilig net het model en de omstanders omgaat.
    En ze vragen meteen naar je verzekering en Kenntnisnachweis.
    Jullie konden hier gewoon vliegen omdat ik er bij was maar normaal moet je dat wel kunnen tonen.

    In Nederland ken ik mensen die niet kunnen vliegen (of niet met een model waar ze een brevet voor hebben kunnen vliegen) en veel van die mensen nemen het ook niet zo nauw met de veiligheid.
    En ik ken ook veel mensen die geen brevet hebben en prima en veilig kunnen vliegen.

    Het is alleen dat je nu bij een KNVvL club zit dat je je brevetje moet halen.
    Bij een andere club zullen ze ook een bepaald programmaatje hebben dat je moet kunnen vliegen maar dat wordt dan niet zo officieel behandeld.

    Zoals Berto, en ik ik al tijden zeg, vliegen leer je later, tenminste, als je jezelf gaat dwingen om dingen te doen.
    Als jij gewoon met een suf zwevertje of trainertje rondje boven het veld gaat vliegen en dan ook nog de richting op die je zelf het fijnst vind zal je niks leren.
    Daarom.. als er iets van club wedstrijdjes zijn, meedoen.
    Simpele kunstvlucht kan ook met de WOT of een Calmato.
    En zweefwedstrijdjes kan ook met een Easyglider.
    Je zal misschien niet winnen maar het is een vorm van oefening en training die heel goed werkt.
    Gerben, Ruud Kroes en ik hebben dit ook altijd gedaan op de lokale club en dat heeft echt geholpen
    GJ
     
    Berto vindt dit leuk.
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ben toevallig vorige week wel 10 kilo afgevallen hoor, lelijke kwajongen :D.
     
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    10 kilo in de week?!
    Kijk maar uit!
    Wel goed bezig! Heb je straks meer plek om de zender iets lager te hangen.

    Ik heb de laatste tijd niet zoveel gemeld. Ik vond dat ik weinig aan de wijze lessen toe te voegen had. Volg het wel met belangstelling!
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan moeten jullie toch weer langskomen om wat schnitzeltjes naar binnen te werken.
    Gisteren en vandaag bijna 1 kilo draadjesvlees naar binnen gewerkt, dus bij mij komt er alleen maar gewicht bij, ik liep vanmiddag even naar boven, naar de helling, stond te hijgen toen ik er was.
    Wil de Yoda van de helling gooien, vergeten zenderaccu te laden, kon ik weer naar beneden...
    Voorbereiding, waar ik altijd op hamer.. de zender trekt dus stroom als ie uit staat.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    En als er geen wedstrijdjes zijn of het is niet voor de bühne, dan trainen met alles wat kan vliegen wat er niet persé als een vliegtuig uit hoeft te zien.
    Heb vanmiddag een accu of 10 2s350 leeg gevlogen met een Crack wing.
    Bij elkaar was dat een uur knuppelen en flauwe kullen.
    2 of meer van dit soort wendbare exemplaren in de lucht is na de training, elkaar proberen uit de lucht te vliegen en dat valt niet mee.
    Het is wel zo, als de één de andere raakt dan is het voor beide crack.

    Om een idee te geven wat z'n gebroken vleugeltje is.
    1338-600_600.jpg
     
    Cnn vindt dit leuk.
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het is nog een geluk dat je de zender niet van de helling gegooid hebt.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Oow, ik wist niet dat je zelf ook vloog?
     
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik? Ben je helemaal van lotje getikt, die is gek.
    De meeste een grootste crashes ontstaan van en naar het veld met het modelfladderspul.
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    :D :D :D Damned, hij trapt er niet in :D :D :D
     
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Zag laatst iemand op het veld met een soort van rek.

    De romp zat in het midden. Vleugels links en rechts ernaast. Draagriem er aan vast, Ideaal! Geen geschuif meer in de kofferbak. Wil kijken of ik zoiets van pvc kan fabriceren.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die rekken zijn te koop, zijn meestal van triplex.
    Maar heel makkelijk, en goedkoper, om zelf te maken.
    Je kan het ook van dik depron of EPP plaat maken, dat is wat fijner als het een wat kostbaarder model is.
    Hier een koop versie.
    http://www.modellbauhilfen.de/bau_tragegestell_segelflugzeug

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    iedereen zn mening over het brevet.
    vanuit eerdere meningen zou een rijbewijs ook waardeloos zijn.
    immers, je rijd 1 keer af, en daarna ben je vrij om te kloten wat je wilt.
    er is bij een rijbewijs alleen wat meer controle op de uitvoering van het examen

    gaat erom dat de basis erin zit. het brevet is een universeel middel wat aangeeft dat je dit ooit geleerd hebt.
    wat je daarna er mee doet, dat is persoonlijk.
    als iemand ermee heeft geknoeid, en hem bij een pak boter heeft gekregen.. zal dit bij een goed vlieger nooit naar voren komen.
    voor die persoon zal het papiertje altijd waardeloos zijn.
    voor een ander, kan het hele opleidingstraject vele kisten schelen.
    zo'n persoon zal wel de waarde van het brevet zien (@WillydeWoofer :D)
    persoonlijk zie ik de waarde er van.
    zeker in mijn club, dan weet ik ook hoe er mee omgegaan wordt.

    en inderdaad, vaak kijkt bij ons (meestal toeval) ook wel een instructeur mee als een nieuw lid (met brevet) de eerste keer gaat vliegen.
    je wilt toch weten of iemand het spul machtig is.
    dat is belangrijk. vind ik.

    nu mag een club ook het examen zelf moeilijker maken dan de knvvl aangeeft.
    heb ik hier in de omgeving ook wel eens gezien.
    iedereen zn mening.
    het blijft een moment opname. wil niet zeggen dat je het toestel na een jaar nog steeds goed beheerst.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Ideaal.

    Bedankt voor de link. Had al gezocht maar kon ze niet vinden.

    Bedankt.

    Kan ze alleen nergens vinden die je ook daadwerkelijk kan kopen. Wel de Teil Q, alleen die is voor zwever rompen
    Niels
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2020
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Deze leek mij ideaal. Maar kan die nergens vinden, met name de houders van de vleugels er bij in.

    Screenshot_20201022-201528_Samsung Internet.jpg
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina