Ton, Bruno en "Eric", ik heb hier thuis de Tomboy van Peter Valicek, alias Dieselracer.
Deze is gebouwd door een Tsjechische vriend voor Peter.
Peter komt nooit aan bouwen toe door zijn niet aflatende stroom werk voor anderen aan dieseltjes...

Deze vriend heeft de Tomboy voor Peter "wat degelijker" uitgevoerd omdat Peter nog moet leren vliegen, en hij dacht dat Peter m daarom wel wat steviger kon gebruiken.....
Er is door Peter een PAW 06 BR R/C in gezet, een 1 cc 'race engine for radio control'.
Peter vroeg mij vorig jaar om de Tomboy in te vliegen bij mij in het weiland achter mijn huis in Akersloot. 3 kanaal zender erbij, 1 kanaal voor het drosseltje.
Met mijn eigen inzicht over RC kistjes (en volledig ontbrekend inzicht in vv kistjes

)
Hield ik mijn vingertoppen onder de vleugel en riep; hier moet lood in de neus!
De Tomboy weegt 526 gr. zonder lood en ik balanceren op mijn wijnflessen set...
Kwam er 157 gr. lood bij om het CG op de hoofdligger te krijgen, wat met mijn inzicht (zie hierboven...!) de juiste plek was voor het zwaartepunt.
Totaal gewicht dus 683 gr. ...
(toch die scheepsdiesel uit een eerdere post)
Affijn, ik vliegen met dat ding, twee vluchten gemaakt (poken) en heelhuids aan de grond.
De PAW 1 cc trok met dit CG volgas alsnog heel sterk onhoog en moest full down (met het elevator-latje achteraan) om hem een paar rondjes rond het weiland te krijgen.
Gedrosseld, wat met deze PAW enigszins lukt (idle blijft nog best hoog mijns inziens , maar ja ..diesel denk ik dan) vloog hij redelijk, maar het was duidelijk dat hij moeite had met de 683 gr. (Ballistic

)
Later heb ik met de Tomboy nog een paar vluchten gemaakt op de DOW 2019.
Maar het was duidelijk, bij motor uit kwam hij als een baksteen naar beneden zetten.
Deze Tomboy van Peter is in mijn optiek door de degelijke benadering van de Tsjechische bouwer wat zwaar uitgevallen en leek mij niet verbeterbaar....
Totdat ik bovenstaande post deponeerde met de vraag over het CG van een Tomboy, en wat blijkt...!
Ik zit er met mijn inzichten behoorlijk naast, blijkbaar wil ik de Tomboy laten vliegen als al mijn andere kistjes, zoals de Rascal RC bijvoorbeeld, en ga ik voorbij aan het feit dat we hier te maken hebben met een rasechte vv uit 1950!
Ik begin nu pas een beetje te begrijpen hoe een vv kistje gevlogen dient te worden en dat ik mijn idee over een CG moet relativeren.
Ik heb zojuist de 157 gr lood onder de PAW vandaan gehaald, en ziedaar!
Het CG komt precies uit zoals op de foto en de gegevens van Ton's Tomboy.b
HIER nog mèt zijn vracht aan daklood.....voorin onder de motor....
En HIER zonder!
Het blok lood ligt achter de flessen.
Oké , nu ligt het CG dus op de plek waar ie dus hoort, nu is het zaak dat ik met een totaal andere mindset de volgende keer hem ga vliegen voor Peter! (hopelijk binnenkort n keer als het weer het toelaat)
Misschien dat ik de PAW Race diesel wel gedrosseld moet laten lopen om het langzame vv vliegbeeld te krijgen.....