VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Pieter ziet er netjes uit, ik denk alleen dat het gat voor de naaf groter moet.
    Voor de rest super, ik doe het je niet na.
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Herman,

    Bedankt voor het compliment.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg

    Niet te snel !
    SMILEY STOP POLITIE.jpg
    Maak je geen zorgen, komt goed.
    Blijven kijken, dit is een (proef)velg/wielnaaf.

    De uitsparing voor de wielnaaf-dop is al uitgedraaid.
    De uitsparing voor de wielnaaf-dop is uitgedraaid, volgens de 1:1, Goldhofer wielnaaf-dop omgerekend naar 1:14.
    Zie foto :
    IMG_0942.01.jpg
     
  3. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Sorry, sorry niets gezegd, ik wacht rustig af
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Herman,

    Excuses zijn niet nodig.
    Gewoon blijven reageren hoor !
    Je ziet je krijgt altijd antwoord.

    Ik vind het juist leuk als forumleden meedenken.
     
    Tug.NL en willum vinden dit leuk.
  5. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo Pieter,

    De originele velgen zijn ECHT foeilelijk. :confused:
    Maar het is fantastisch dat je ze gaat namaken, in modelbouw zijn ze dan wel weer mooi. :yes: :worship: :beer:
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg
     
  7. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Salmiak blijven doe Pieter, maar ik vind het schitteren
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Luchard,

    Bedankt voor je compliment.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg

    Tja, De 1:1 zijn geen "Show" velgen, maar functionele velgen voor het "Zware" werk.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Mooi werk hoor Pieter maar de echte vergelijking maken we pas als er ook de gaten inzitten. Ben het met Luchard wel eens. Er zijn mooiere velgen!
    Dat is het mooie met modelbouw he. Je kunt ook zelf de keuzes maken. Maar als je voor de perfectie in 1 op 1 gaat zul je ook de lelijke dingen na moeten maken! Lekker bezig !
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Bedankt voor het compliment.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
    Inderdaad kies ik er voor om zo veel mogelijk volgens Goldhofer tekening de 1:1 velgen na te bouwen in de schaal 1:14.
    En ja, als je er voor kiest om alles zo veel mogelijk na te bouwen moet je ook onderdelen maken die niet echt mooi zijn, maar functioneel zijn, zoals bij de 1:1 Goldhofer dieplader.
    Overigens zijn de velgen van Broshuis en Nooteboom ook niet echt mooie velgen.

    Het maken van de velgen neemt heel veel tijd in beslag, heel vel handelingen voordat een velg klaar is, maar het is ook mooi werk en het geeft voldoening als je de velgen zo realistisch en natuurgetrouw kan nabouwen.
    dit soort dieplader velgen zijn nergens te koop, dus moet je ze wel zelf maken.
    Ik probeer alles zoveel mogelijk zelf te maken, in plaats van kopen, maar soms moet ik ook onderdelen kopen, omdat A: het goedkoper is om een product kant en klaar te kopen dan zelf te maken, zoals de D. sluitingen.
    Ook de elektronica en de motoren (planetaire reductie motoren), verlichting/achterlichten en dat soort zaken, moet ik uiteraard wel kopen.
    En ja , ik heb nog heel veel onderdelen in de Duitse rommelbak, die ik ooit heb gekocht op de rommelmarkt in Weerselo van een Duitser.
    In deze rommelbak bak zaten ook de Wedico banden, die ik nu gebruik voor de Goldhofer dieplader.

    Ik zou zeggen : Blijven kijken, dan kan je de velgen beoordelen als velgen geheel klaar en gemonteerd zijn.
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Forse tegenslag/tegenvaller :

    Ik kan helaas geen krulsnoeren krijgen met een buiten afmeting van 9 mm voor het uitschuifbaar diepbed.
    Een test gedaan,Flat Ribbon Cable, maar dit was ook geen succes, na een aantal keren in en uitschuiven van het smalbed knikte de Flat Ribbon Cable kabel dubbel, net als de dunnere regenboog Flat Cable, die al na 2 keer in en uitschuiven dubbel knikte.
    Ook de tip van Fred K. was geen succes, draden in een krimpkous trekken en oprollen om een messing staf van 4 mm dik en in kokend water te leggen.
    De krimpkous zat mooi strak om de draden heen maar het uitrekken en weer inveren werkte niet.
    Een nieuwe proef gedaan met iets minder strak om de messing staf te draaien met tussenruimtes en warm gemaakt met een haarföhn.
    ook dit werkt niet, wel uittrekken maar niet veert niet weer in.
    Dus dit gaat niet werken en heb ik een probleem, betreffende het smal diepbed, ten opzichte van de 1:1 Goldhofer dieplader.

    Zoals jullie weten lopen mijn bouwverslagen achter met de werkelijkheid, de bouwverslagen lopen tenminste een half jaar achter.

    Het smal diepbed is al helemaal klaar op het in elkaar lassen na, omdat ik nog geen nieuw Mig/Mag lasapparaat heb gekocht.
    Gelukkig maar, anders had ik een groot probleem gehad.

    Contact opgenomen met de contactpersoon van Goldhofer Memmingen, of hij een oplossing wist.
    En ja, hij kwam met de oplossing, ik krijg een nieuwe tekening voor een ander type smal diepbed.
    Goldhofer bouwt geen standaard diepladers, altijd naar de wens van de cliënten, vandaar er zoveel verschillende uitvoeringen zijn van Goldhofer Smalbed/breed diepladers.
    Zo is er keus uit 11 verschillende typen velgen voor de diepladers, met 10 of 8 wielmoeren/wielbouten, met 2 of 5 (koelgaten) in de velgen, met verschillende typen wielnaaf doppen.
    Zo is er ook een keuze uit 7 verschillende typen smal bedden en uit 6 verschillende breed bedden en 3 verschillende ketelbedden, wel of niet uitschuifbaar.
    In geval van de ketel bedden, die zijn er in uitschuifbare uitvoeringen, maar ook in de uitvoering met losse verlengstukken.
    Het voordeel is dat de smal bedden en de breed bedden onderling uitwisselbaar zijn aan de achterdekken en de interdolly's of zwanenhalzen met nek, door aansluitingen, die ook weer gekozen worden door de cliënten.
    Middels een speciaal tussenstuk kan er ook een ketel bed gemonteerd worden.
    Er is zelfs een keuze uit 4 verschillende zwanenhalzen in verschillende lengtes met verschillende nekken.
    Dit geldt overigens ook voor de modulaire dieplader systemen en de SPMT modulaire trailers, die worden ook naar de wens van de cliënten gebouwd

    Dit stelde mij gerust, want ik had de aansluitingen voor het achterdek met de voorspanning en de aansluitingen voor de interdolly of het zwanenhals met nek al helemaal klaar.
    Deze aansluitingen kan ik met wat kleine aanpassingen weer gebruiken, want hier zaten al best veel arbeidsuren in.
    Alleen komen nu de bestaande uitschuifbare stalen kokers te vervallen.
    Mogelijk kan ik deze kokers nog eens voor een ander project gebruiken

    Gisteren heb ik per post ik van Goldhofer Memmingen een nieuwe tekening van een uitschuifbaar smal diepbed gekregen met een ander type kokers waarin wel bestaande krulsnoeren gaan passen, waar ik ook dikkere draden kan toepassen voor de Planetaire reductie motoren die een behoorlijke stroomsterkte kunnen leveren, zonder dat de draden (heet) warm worden
    Het gaat om het aandrijven van de 2 planetaire motoren van 2.5 A voor de master cilinders voor het liften van het achterdek en 1 planetaire reductie motor van 2 A , voor de besturing van de pendelassen.
    Vandaag de nieuwe stalen kokers besteld.


    Dus uithuilen en opnieuw beginnen.
    SMILEY HUILEN (2).jpg
    Ja, er gaat bij mij dus ook wel eens iets fout/mis.
    Ik had eerst moeten onderzoeken of ik wel krulsnoeren kon kopen/aanschaffen, die in de kokers pasten, alvorens het uitschuifbare smalbed te gaan maken/ te bouwen.
    SMILEY BOOS.jpg SMILEY KNIPOOG (2).jpg

    Ik ben al lang blij dat ik nu een nieuwe tekening heb en toch een smal diepbed kan bouwen volgens een Goldhofer 1:1 smal diepbed.
    Komt goed.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2020
    Marker, freekt, kaapstander en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Tja, das best kl.te om het maar eens plat uit te drukken.......hoppa, verder! Komt goed!
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    Da's een aardige domper inderdaad....gelukkig hebben ze je bij Goldhofer kunnen helpen met een alternatief,...Wel weer massa's werk in het vooruitzicht.
    Maar ook weer heeeel veeeel kijk en lees plezier voor ons
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    was het geen optie om een standaard snoer met 2 pulley's op te spannen in de koker?
     
  15. marcelinets

    marcelinets Guest

    fijn dat Goldhofer je kon helpen aan een nieuwe tekening en waar je wel goede bedrading in kan leggen, veel succes met bouwen.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    ut kump wel goed ! fijn als een bouwer mee wil werken... dit is vaak niet zo
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Roald,

    Hoe had je dit voorgesteld met een snoer met 2 katrollen per uitschuifbare koker ?
    Dus totaal 2 snoeren en 4 katrollen (2 uitschuifbare kokers)
    Uitschuifbaar van 60 cm naar 1000 cm.
    De 2 snoeren zullen toch moeten oprollen en weer afrollen bij het inschuiven en uitschuiven van de kokers, dit gaat met 2 katrollen volgens mij niet lukken ?
    zie foto van de kokers.
    IMG_3652.jpg

    IMG_3640.jpg
    Ik kan me hier geen voorstelling van maken, hoe dit zou kunnen werken met de katrollen.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  18. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Net als de hydraulica slangen op een heftruck maar dan in de koker inplaats van tussen de mast.
    Nog nooit geprobeerd maar dit kwam als eerste in mij op.
    Dit idee word ook wel toegepast op kleiner telescoop masten . Voor werkverlichting of zendmasten

     
  19. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Een stukje dun verenstaal is/was ook geen optie?
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Tjalling,

    Helaas is dit niet mogelijk, het gaat over een lengte van minimaal 100 cm, waar het snoer/kabel moet kunnen in en uitschuiven in de kokers.
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2020

Deel Deze Pagina