Leuk zo een draadje, kom je uit je comfortzone. De door mij gebruikte wielen gaan 125 landingen mee en moeten dan vervangen worden. Deze zien er solide uit , hoe lang gaan deze mee?
Voor de aansturing van het richting roer wli ik closed loop gaan toepasen. Voor richtingroer sturing gebruik ik altijd horns waar de kabels excentrisch op de servo staan. 60 mm tussen de pootjes is te veel voor de RC 1 model uit de oertijd.. Uit een restje carbon plaat een nieuwe maken met 36 mm tussen de pootjes. Als kabel gebruik ik meestal lijnbesturings draad wat in 0.8 mm buisjes loopt. Dit draad kan je heel mooi solderen vanwege de vertinning.
Dat moet dan wel haast Laystrate of het tegenwoordige Staystrate zijn. Toevallig gebruiken Erik en ik dat allebei ook...
Prima kwaliteit! Wel wat minder geschikt voor het wedstrijdwerk. Des te mooier dat het nu deze bestemming krijgt.
Ook de buis voor de servo kabels is droog en past mooi in de romp rug. De buis is gemaakt van 25 grams doek en om een aluminium buis gewikkeld. Eerst is de aluminium buis ingevet met kaarsvet en daaroverheen is het in epoxy gedrenkte doek gewikkeld. Een min of meer passende massief stalen buis wordt warm gemaakt in de aluminium buis geschoven , het kaarsvet smelt en de aluminium buis kan uit dehard geworden epoxy buis worden getrokken.
In de aluminium buis wordt als de epoxy is uitgehard een warm gemaakte massieve stalen buis geschoven. De massa van de massieve buis zorgt voor opwarming van de aluminium buis en het kaarsvet, dit wordt vloeibaar en de epoxy buis kan van de aluminium buis worden geschoven. Er blijft dan een ragdunne epoxy buis over.
Het electron landingsgestel heeft een bestuurbaar neuswiel. In de controller kan de richting roer servo en de neuswiel servo aangesloten worden. een soort S bus aansluiting. Nu heb ik een gear door sequenser van Hobby king ,( zie eerdere berichten in dit draadje )aangesloten. Werkt perfect wielen in deur dicht en andersom. Bij het inbouwen de boel aangesloten om de beweging ruimte te controleren en geen besturing meer op richting en neuswiel. In en uit gaat nog goed. Kennelijk heeft de door sequenser schade aan de software aangericht waardoor de richting roer neuswiel funtie niet meer werkt.
Klinkt onwaarschijnlijk, in de door sequencer gaat er een servo pulse en voeding in en twee pulsen uit. Zou me verbazen als dat een invloed kan hebben op de bron van richting en sturen. Werkt richting en sturen wel als je de sequencer weg laat? Dan is er niks stuk. Weet je zeker dat de puls draad aan de puls draad zit en niet aan de ground?
Het kan best dat de electron controller en de door sequencer elkaar tegen werken. Beiden werken met pulsen, enige manier om erachter te komen is meten. Electron heeft echter een eigen (RS 200) landinggear controller die speciaal voor dit doel is gemaakt : https://www.electron-retracts.com/rs-200/ Deze landinggear controller kan retracts, geardoors en brakes aansturen. Mogelijk is dat een oplossing voor het probleem. De aansturing gemaakt met lijnbesturings draad is een mooie oplossing. Ik heb het nog niet eerder gezien. Zelf gebruik ik altijd closed loop draad met kunststof buitenzijde. Het nadeel hiervan is dat het op de lange termijn iets gaat uitrekken. Lijnbesturings draad zal hier ,naar ik vermoed, minder last van hebben. De wielen The World Models gaan bij mij lang mee. Ik schat dat deze wielen ook ca. 125 vluchten mee gaan. Interessant draadje, er komen leuke bouwmethoden aan bod. Grt, Arnoud.
Je zou een opstelling kunnen maken van sturen en retracts die goed werkt en dan op de stuur uitgang een Y kabeltje er tussen zetten. Eerst zonder door sequencer met de stuurservo op een van de Y pootjes, werkt die goed en prik je de sequencer er bij dan kun je zien of die de boel in de war brengt. Werkt dat goed dan verhuis je de stuurservo naar de sequencer, werkt die ook goed dan blijft de deurservo over. Prik je de deur servo er aan en valt het stuursignaal weg dan kan het zijn dat het stroomverbruik van de deurservo te hoog is en dat de pulshoogte in elkaar zakt waardoor de stuurservo het niet meer kan lezen. Of er wat gebeurt met het puls signaal kun je zien met een SLO scope van pololu, een simpel printje wat je parallel aan het uitgaande servo signaal prikt. Kan ik wel voor je doen.
Zonder de sequenser werkt de controller niet meer op richting roer en neuswiel sturing. Heb even gekeken naar de RS 200, die had ik gelijk moeten bestellen. Maar dan komt er ook weer een programmer bij. Met die programmer kan je dan weer de wereld van instellingen maken. Heb wel gelezen dat de basis instellingen op dezelfde manier kunnen als met de eenvoudige controller de RB 45. Maar ja dan wil je ook weer de servo uitslag van de wieldeurservo kunnen regelen. Maar als je de RB 45 kan meten graag.
Ik kan de RB 45 wel voor je doormeten. Het zou makkelijk zijn als je een 2S lipo en voeding kabeltje meegeeft. De rest van de kabeltjes heb ik wel. Als ik het goed begrijp zorgt de gear switch voor het intrekken en wordt het rudder signaal niet doorgegeven als de wielen ingetrokken zijn. Vrijdag ochtend ga ik bij goed weer vliegen, op het veld afspreken?
Ik heb het manual van de retracts er nog even bijgehaald. Kan het zijn dat van de stekker van het neuswiel in de controller de plus en min verwisseld zijn? In dat geval werkt sturen bij ingetrokken toestand en niet bij uit. Ik neem aan dat de door sequencer tussen Rx en controller zit. Dat zou geen probleem mogen opleveren. Er staat echternwel een expliciete waarschuwing in het manual om dat niet te doen.
Ik zal er vanavond nog een keer naar kijken. De sequenser is wel aangesloten geweest met een Y kabel op de gear uitgang van de ontvanger.
Krijg veel leuke reacties op dit draadje. Zo kreeg ik een Whats app van een trainings maatje. Een aantal jaren niet meer samen gevlogen en gaan nu volgend seizoen de draad weer oppakken. Hij vertelde een prachtig verhaal over een Blue angel , wk model 1971 of 1973? Bij hem op zolder in het ouderlijk huis lag nog een ruw bouw gerede Blue angel helemaal comme il fout. Met OS 61 FSR resopijp en Rhom air retracs. Hij heeft inmiddels het ouderlijk huis in zijn bezit en vond op zolder dit niet afgebouwde model. Vorig jaar heeft hij dit model afgemaakt en van een E motor voorzien en vliegt er inmiddels mee. Vanavond zal ik de foto s van het model posten. In het gesprek gaf hij aan dat het posten van foto s op het forum nog een beletsel is om mee te doen met het Retro draadje. Het is geen bouwverslag van de Magic ,maar een poging om retro RC 1 modellen onder de aandacht te brengen en zo mogelijk een meeting te organiseren in het jaar dat covit onder controle is. Om foto s te posten op het draadje gebruik ik image shack.Een programma met een betaal en een gratis versie. Paar kanttekeningen ,je moet voor het format forum kiezen en de size 640 480 aanklikken. Downloaden vanuit je foto opslag en de link met copy paste in de reactie plakken en de foto verschijnt als je de reactie hebt geschreven en de reactie plaatst.. Voor filmpjes eerst uploaden in You tube en van daar uit de link copy paste in je reactie plakken. Ongetwijfeld zijn er nog vele mogelijkheden, eerst bewerkte ik de foto s in fotoshop, een beetje met een kanon op een mug schieten. Klein beetje off topic wat gebruiken jullie voor programma svoor het plaatsen van foto s op het forum.
Blue Angel, voor mij de mooiste kist uit die tijd. Onder de dialoog box zitten drie knoppen, kies de middelste, Upload bestand Browse naar de foto die je wenst te plaatsen en kies Open Foto verschijnt onder de dialog box, kies voor Miniatuur of Volledige Afbeelding Kies Plaats reactie en je foto staat in het draadje