Retro F3A Modellen

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 20 sep 2020.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Zijn er nog kits te koop van de Blue angel?
     
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    vandaag weer verder gegaan met de vleugel helften.
    Eerst strak maken met een schuur hulpstuk gemaakt van een 1 m1 lang stuk T aluminium waarop schuur linnen is gelijmd.
    De eerste 30 mm is gelijmd de rest is strak gespannen tussen de lijmpunten.
     
  3. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Wat is het gewicht geworden?
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Met voor en achterlijst 315 en 318 gram. De ailerons en de speedbrakes komen er nog bij.
    Zit [​IMG] op schema met als eindgewicht 3.4 - 3.5 Kg.

    [​IMG]
    Ter vergelijking de Galactika vleugel met 1 servo.
    Dit is een spantenvleugel.
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2020
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja bij Sunshine-Wega modellbau, rond de 200 euro.
    Maar de vraag is of het profiel wel het originele is maar een nieuwe vleugel is zo gesneden en beplankt.

    GJ
     
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Op het plaatje te zien is er wel veel van een look alike.
    Heeft een kunststof romp , als het profiel niet het orginele is en je gaat een vleugel maken met het orginele profiel heb je nog wat aan te passen aan de kunststof romp.
    PVN heeft zoals je kan zien in het draadje een orginele, mogelijk kan hij een scan maken van het orginele profiel.

    Inmiddels heb ik een orgineel detail gemaakt aan de Magic.
    De tip van de hoofdvleugel is niet mooi afgerond, de tip is onder een hoek van 45 graden schuin afgesneden.
    Eeh hele theorie er om heen dat de tipwervelingen beter afgeleid worden.
    Bij de Dalotel ook toegepast, later is het in de vergetelheid geraakt.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2020
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb de tekening en het profiel heb ik ook al als .dat bestand dus binnen een kwartiertje heb ik een nieuwe vleugel.
    Maar er vliegen er wel een paar en ze schijnen goed te vliegen.
    Afwachten..

    Ik ga jouw bouw weer bekijken.
    Inspiratie opdoen.
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Ter inspiratie, het lijkt wat grof maar het levell maken van de ailerons gaat uitstekend met deze king size schaaf van mijn opa gekregen voor mijn 8e verjaardag.
    Glad is niet moeilijk, strak wel.
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2020
  9. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Zo te zien is je weegschaal ook retro ;-) ziet er goed uit voor een foam vleugel.
     
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Had gehoopt op een anti aanbaklaag maar dit is niet voor weegschalen .
     
  11. PvN

    PvN

    Lid geworden:
    15 okt 2011
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Heiloo
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hmm, misschien dan toch maar van tekening bouwen.
    Het zijn maar een paar spantjes en wat balsa....
    Maar als ik op mijn tekenibg kijk dan zit ik ook op 130mm.
    Dat is een vth tekening.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2020
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Join the club, tot nu toe ongeveer 50 uur besteed.
    Denk nog 60 uur nodig te hebben
    Kan beter een Hui Yang kopen , maar dan moet je 8 maanden wachten totdat je het model in ontvangst kan nemen.
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het bouwen vordert gestaag.Afgelopen weekinde de roeren in profiel gebracht.
    In tegensteling tot de ontwerp gedachte maak ik de eindlijsten niet scherp.
    Laat de roeren uitlopen op 2,5 mm eind dikte
    Dit vleugje moderniteit kan er nog bij.
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2020
    MicropropSport en NoLimit vinden dit leuk.
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    De voorbereidingen voor de romprug,het kielvlak is ruwbouw gereed.
    Voor de definitieve vorm heb ik eerst de romprug nodig.
    Deze wordt in schuim gemaakt met 1.5 mm balsa bekleed.
    Het voorste deel met de cockpit ,het afneembare deel in epoxy.
     
    MicropropSport en warbird vinden dit leuk.
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    Nu de mallen getekend, doordat ik alleen het voorste deel afneembaar wil maken even puzzelen met de vorm.
    In het ontwerp is dit onderdeel een epoxy gemaakte rug waaronder de resonantiepijp paste.
    Ik maak dit deel van een stuk schuim met wel een holle ruimte voor koellucht , de oorspronkelijke luchtuitsroom openingen worden wel werkend gemaakt.
    Hierdoor kan de koellucht van de E motor en de regelaar via de romprug geleid worden.
     
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Vanmorgen het onderdeel om een verstelbaar afneembaar stabilo te maken binnnengekomen..
    Een koolstof buisje met een dito koolstof hulsje en 2 verstel mechaniekjes om de instelhoek aan te passen.
    Ook dit onderdeel is verbeterd , was eerst een aluminium buis met een phenholic kokertje.
    Nu de helft van het gewicht.
     
  18. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    De magic heeft toch een geknikt hangend stabilo, lukt dat dan met deze constructie?
     
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Ja de Magic heeft een negatieve V vorm stabilo constructie.
    Door in de romp de buis te lijmen en de huls in het stabilo er overheen te schuiven kan de afneembare verbinding gemaakt worden.
    De beplanking van het stabilo zal in 2 delen moeten gebeuren. Bovenkant eerst en dan de onderkant met het spantje en de huls .
    Het aluminium pennetje kan ool in de romp worden gelijmd en zal evenlas het koolstof buisje uitsteken.
    Er zal altijd een stuk buis uitsteken.
    Het gaat mij er niet om het stabilo vaak er af te halen maar ik wil het kunnen verstellen.
    Wel moeten de verstelblokjes wat verder het stabilo in geplaatst worden anders komt het inbus sleuteltje voor de onderzijde tegen de romp aan.
    Ik heb nog een model door Huy Yang gebouwd al 7 maanden in bestelling staan ,dit model heeft ook een negatief verstelbaar stabilo.
    Had gehoopr dat ik bij dit model de kunst kon afkijken , de levering zal wel na 15 Januari worden als er weer wat mogelijk is door de beperkende maatregelen.
     
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    De romprug is gesneden ,een klein randje nog over voor de bekleding.
    Nu eerst beplanken en dan het binnenste er uit snijden en de schuine kant maken voor het afneembare cockpitdeel.
     
    MicropropSport en NoLimit vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina