Vic Smeed Tomboy

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door H. de Vries, 7 jul 2020.

  1. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn idee is eerst de doosconstructie aan de voorkant plat te bouwen en dan de spanten er 3d tussen te zetten, ik heb er een buigmal in triplex bijgedaan wat dat hopelijk vergemakkelijkt. Min of meer zoals bij de staart van de Impuls.
     
  2. H. de Vries

    H. de Vries PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Heerde
    Voor alle mensen, die niet zo streng in de leer zijn een volgende suggestie. Als je een Tomboy hebt of gaat bouwen en hebt zowel richtingroer als hoogteroer kan het handig zijn een tweede vleugel te bouwen met minder V-stelling dan het origineel. Ik heb voor mijn Tomboy vooral als er wat meer wind is een tweede vleugel met minder V-stelling. 55 mm onder de tip i.p.v. het origineel met 88 mm. Vliegt veel minder wiebelig bij wind. Tomboy vleugel 1.jpg Tomboy vleugel 2.jpg
     
    pappawinnie, RTrider en ArthurP vinden dit leuk.
  3. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Zie bijgaande foto’s hoe ik een kaarsrechte romp met spantjes bouw.
    Maar ieder zijn eigen manier, uiteraard en spreekt voor zich.
    Eerste foto is rompje Topsy. Daarna twee foto’s van de E-Impuls en D-Impuls. Van Invader150 geen foto gemaakt.
    328B8172-25B7-4239-B0D3-E1427687451E.jpeg 8BBDB25D-FBFB-420B-B865-C428BD0F329E.jpeg F8B4CD1C-8E13-45EB-B5FA-1AE3A70EDB20.jpeg
     
    Bruno van Hoek en ArthurP vinden dit leuk.
  4. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Handige methode met redelijk eenvoudige middelen.
    Bij de Tomboy heb je daarbij ook nog de onder en bovenkant te richten.
    Voor een simpel rompje zoals dat van de Tomboy redelijk viel aufwand.
    Denk dat je een bouwdoos redelijk simpel moet kunnen bouwen.
    Maar we gaan het zien.
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Verzoekje of we het Tomboy - E reglement wat verder kunnen uitwerken.

    Lijkt me leuk om op ons veld ook wat tijden neer te zetten.

    Electric-RC duration reglement Dagwedstrijd , misschien ook voor Tomboy-E met welke spanwijdte dan ook bruikbaar ?

    - Opgenomen vermogen maximaal 0,2 Watt/gr startgewicht
    Welke voltage van de Lipo gaan we aanhouden neem aan de nominale voltage 3.7V om de Wattjes te kunnen omrekenen naar Amp dat op de wedstrijd ook te controleren valt.
    Mijn Tomboy met 3S is 340 gr * 0,2 = 68 watt / (3x3,7) = corrective moet 6,12 Amp zijn, dat ook meetbaar is op het veld met een Ampere tang.

    - Duur motorloop notk
    Wat dachten we van bijv 30 sec motorloop.

    - 10 minuten Max.

    Lijkt me prima maar haalbaar denk nooit, hoewel met een flinke thermiek bel is het te doen
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2020
  6. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Het idee van de volle spantjes is juist dat het simpeler en sneller te bouwen moet zijn, als het niet werkt gaan ze er weer uit. Het kan ook dat er een een extra triplex hulpstuk moet worden komen, ik hoor het wel!
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Oeps ja dom was even een rijkreken momentje denk ik, was al helemaal :banana:van de 11,1 maar ja moet 6,12 A zijn bedankt Henk voor het narekenen.
    Ja mee eens niet veel keuze zal een stick setting zijn voor de max Amp instelling:thumbsup:
     
  8. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Volgens mij is het vermogen aardig te limiteren door een maximum gewicht en en maximum aantal cellen voor te schrijven. Of we maken een lijstje van een paar standaard motoren in een redelijke prijsklasse.
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Lijkt me ook zeker een prima optie zeker als het al gebruikt werd en prima te doen was.
    Moeten het wel zo eenvoudig mogelijk maken misschien is er nog een reken tooltje te maken of een overzicht waar je de vliegtijd voor jouw model zo kan aflezen.
    In ieder geval leuk om mee te stoeien, heb alleen twijfel bij volt en amp meten velen kunnen dat niet eens of weten hoe ze dat moeten doen en meet je dat belast of onbelast

    Is vandaag ook goed weer voor om te testen, windkracht 4 met vlagen van 6 , misschien regen en absoluut geen thermiek hoe gunstig wil je het hebben voor een Tomboy
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    I natuurlijk ook een prima optie maar er zijn er al die vliegen en daarvoor een motor kopen is ook weer zoiets
     
  11. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Of we voegen die toe aan het lijstje. Het is mij er om te doen dat er geen hele dure wedstrijd motoren gebruikt worden, maar ik kan me niet voorstellen dat de nu al gebouwde zo'n soort motor hebben.
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja kan ook en klinkt goed en ja verwacht dat de meeste die nu of gaan vliegen gewoon een HK motortje hebben.
    Een lijstje met motortjes kan ook voor sommige weer handig zijn om te selecteren.
     
    RTrider vindt dit leuk.
  13. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Lijkt me een goed plan :thumbsup:, wat voor HK motor zou jij er op zetten?
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja daaaaag dat zeg ik niet allemaal geheim :D
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Als ik het goed heb zit deze der op, me vliegmaat had die nog en moet bekennen is een perfect motortje
    upload_2020-11-21_11-46-22.png
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
  17. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Lijkt me goed, wat denken jullie van:
    - Max 100W
    - Max 3 cell lipo
    - Vaste propeller
    - Vaste looptijd, mag in model of zender

    Eventueel: Modellen met de lange vleugel krijgen een 10% kortere looptijd.
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Lijkt me perfect en de motor moet dan ook in de lijst voorkomen die je gebruikt.

    Denk dat we een prima basis hebben zo.
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Kunnen ook nog zeggen dat het de 100W klasse is dan kunnen ook andere modellen met het formaat van de Tomboy meedoen.

    Want er zijn nog zoveel andere leuke modellen die je in deze klasse kun vliegen.
     
  20. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    100W. Daar kan je aardig iets meer omhoog trekken.
    Andere insteek. Max propeller maat, 6x3. Max toerental 12000 omw/min.
    Maakt het niets meer uit wat voor motor of accu je erin stopt. Meten is super simpel.
     

Deel Deze Pagina