Lief en leed met E regelaars

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 24 dec 2014.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    In de Nederlandse competitie zijn in de F3A C klasse gyro s toegestaan.
    Dit ter stimulering van deelname aan wedstrijden.
     
  2. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    Totaal verkeerde ingesteldheid.
    Dat is zoals beginnende automobilisten zeggen dat ze niet op hun snelheid moeten letten want het al al moeilijk genoeg.
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Bij teruglopende belangstelling probeer je wat. Als het de drempel verlaagt.
    Door de huidige aerodynamische toevoegingen aan de 4-5 K kostende F3A modellen zijn de modellen aerodynamisch al gyro s.
    Een gyro in een 50 klasse model in een omgeving waar het bijna altijd hard waait geeft veel plezier.
    In de helikopterwereld is het gemeengoed.Bij schaalmodellen is het ook erg fijn bij de altijd kritische landing bij deze modellen.l
    Maar dit draadje gaat over de achterliggende techniek.
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Even een stukje ervaring met de YGE 90 LVT
    De regelaar een paar weken geleden uitgebreid getest.
    Telemetrie werk OK .
    In het set up menu F3A aangevinkt en verder alles automatisch , zou moeten weken volgens de gebruiksaanwijzing.
    Werkt ook wel, alleen de Kontronk 30 32 had totaal geen vermogen.
    Met een CC Phoenix OPTO eerst even gekeken of de motor OK is .
    Deze trok de straatstenen er bijna uit met een 18X 12 propeller. Keurig de 1300 watt op de meter. 64 ampère bij een 6 s pakket.
    Terug naar YGE, de motor instellingen van F3A afgehaald en op gewoon motor gezet, daarna de timing op 24 graden aangevinkt en de rem op de maximale remkracht gezet ,in dit geval 80 %.
    De overige instellingen op hard en fast. Jawel de combi doet nu wat je er van mag verwachten.
    Rem ok, vermogen super, handeling en transitie prachtig en reactietijd goed.
    Ook hier weer zelf alles uitvinden.
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]Dit zie je allemaal in het display. Info over RPM temperatuur,voltage ,verbruik en veel dubbele info.
    [​IMG]
     
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Nog een toevoeging voor de F3A rem bij de YGE T regelaars.
    Om op het veld de F3A rem bij te stellen is dit mogelijk om het met de gastrim te doen.
    Eerst de maximale uitslag op 110 zetten aan de idle kant de 10 % toevoegen bij de bovenkant blijft het 100 %, de regelaar de eindpunten laten zien en dan met de trim de remkracht instellen.
    Deze optie werkt alleen bij de F3A rem.
    Met al deze lastige instellingen geen doorsnee regelaar, als de boel is ingesteld heb je de mooist denkbare motorloop en heel eenvoudig in te stellen F3A rem.
    Nu verder met de telemetrie van Castle creations.
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2019
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Inmiddels wat gevorderd met de telemetrie van Castle Creations.
    Ook hier een geheel andere sensor .
    in mijn geval een S bus 2 telemetrie link voor Futaba.
    En natuurlijk weer geen verbinding met de Castle Link.
    Er ging geen groen lampje branden met de USB Castle link kabel.
    Het moet wel kunnen volgens de gebruiksaanwijzing.
    Wel werkt het met de field programmer.
    Software update uitgevoerd en alle instellingen stonden goed.
    In de zender de poorten toegewezen , de regelaar op enabeld gezet en jawel het werkt.
    De aansluiting wordt net als bij de powerbox switch gestuurd door de S Bus 2 aansluiting.
    De tweede kabel is voor een externe govenor aansluiting .
    Niet in poort 3 steken want dan werkt de regelaar niet meer.
    [​IMG]
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Toch even een confrontatie met het zorgeloze e vliegen met een beproefde combinatie. Bij ons op de club is via een boek kalender de mogelijkheid om per 1 vlieger op het veld maximaal 2 uur te vliegen
    Na meer dan 2000 vluchten met de Plettenberg advance 30-10 OS 1100 OCA HV regelaar gebeurde het fatale.
    Op een prachtige zaterdag na de 3e vlucht P21 hoorde ik een geluid alsof de propeller los was,of out of timing.
    Motor reageerde niet meer .Model was op final en als ervaren vlieger landen geen probleem.
    Liep naar het model toe en zag rook uit de cockpit komen en even later vlammen, een ontploffing van de lipo en na 1 minuut was de brandblusser gehaald en de brand geblust.
    resultaat een compleet uitgebrand model waarvan alles verloren is.
    Oorzaak kortsluiting in de regelaar.

    [​IMG]
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Oei, dat is flink balen Ed!
    2000 vluchten is natuurlijk een mooi aantal, meer dan 99% van de modellen ooit halen, maar dat maakt het er niet minder spijtig om.
     
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Inmiddels gaan de ontwikkelingen verder, sinds enige tijd heb ik een schuim Yak 54 van hobby king.
    Erger kan het bijna niet.Vliegt worderwel goed . 3s met een axi motortje.
    Na wat zoeken naar de juiste propellers heeft het ding ook genoeg vermogen.
    Nu komt de uitdaging om met wind 4-5 te gaan vliegen.
    Een gyro is dan de oplossing.
    Na wat rondkijken kwam ik op de aura 5 gyro.
    Voor € 50 krijg je een complete gyro thuisgestuurd en kan het leren hoe deze gyro werkt beginnen.
    Deze gyro werkt compleet anders dan de powerbox gyro s waar ik al ervaring mee heb opgedaan.
    Deze gyro neemt alle funties welke je in de zender normaal kan instellen van de zender over.
    Reverse ,expo en uitslag grootte moet je in de gyro instellen.
    Deze gyro wordt op de S bus 1 uitgang van de in mijn geval de Futaba ontvanger aangesloten.
    De simpele ontvanger heeft een vaste S bus 1 aansluiting.
    Was even zoeken want de R7008SB ontvangers hebben een programmeerbare uitgang op kanaal 8.
    Bij voldoende belangstelling meer.

    In de F3 A scene wordt en masse overgeschakeld op govenor regelaars.
    Deze regelaar Is af fabriek afgesteld voor een type motor.
    Deze regelaar houdt het ingestelde toerental vast waardoor constant speed vliegen door het programma heen gemakkelijker wordt.
    Er worden 3 conities aangemaakt in d ezender.
    Landing conditie met een stationair toerental van 100-200 RPM. in deze conitie wordt ook de cutdown geactiveerd.
    Vliegconditie met een stationair toerental van 1200 RPM net als bij een brandstof motor.
    Een spin/ stallturn conditie met een stationair toerental van 400 RPM.
    In alle condities is de throttle bedienbaar als bij gewone regelaars.
    De regelaar reageert in een split seconde op iedere gasbeweging.
    Ik heb een delay van 1.5 seconde toegevoegd aan het gasmenu.

    Bij voldoende belangstelling meer
     
  11. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Dat dachten wij ook toen we in 2006 electrisch gingen vliegen in de klasse F2B.
    Governor heeft grote voordelen maar ook een paar minpuntjes,

    Om in de overgang van vlakke vlucht naar stijgvlucht zoveel mogelijk van het optredende snelheidsverlies goed te kunnen maken meten we dat een grotere diameter propellor dat beter doet dan een kleinere. Daarnaast is het van belang dat het model in vlakke vlucht minder dan 70% van het piekvermogen opneemt, anders heeft de governor niet genoeg ruimte om op te schakelen.

    In daalvlucht remt de governor op de propellor, de mate waarin dat gebeurt hangt af van wat de regelaar er mee doet, niet alle merken doen dat even sterk. Bij sommige regelaars kun je dat via een extra Rx kanaal instellen. Bij een lichte afstelling loop je soepel door de figuren maar heb je vrijwel geen rem en zet je deze afstelling zwaarder dan kan het model in turbulente omstandigheden gaan schokken.

    Blijft over dat Governor streeft naar constante luchtsnelheid en niet de grondsnelheid, daarvoor moet je nog steeds zelf het gas open doen.

    Alles bij elkaar heeft het voordelen maar je moet wel zelf de balans vinden die goed past op jouw model en vliegstijl. Lukt dat dan is dit veruit superieur aan welke aandrijving dan ook.
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse

    Om met de D3 motors regelaar te werken maak je 3 vliegcondities aan en maak deze schakelbaar met een 3 standen schakelaar.
    Elke conditie heeft een eigen stationair toerental.
    In de landing conditie kan je de motor uitzetten in de anders condities niet.
    De uitzetknop verlaagt dan alleen het stationair toerental.
    In het afr menu van futaba gebruik ik de VTR curve.
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2020
  13. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Welke toerentallen denk je te gaan instellen, het ziet er allemaal heel erg langzaam uit voor governor.
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    In een vorige post
     
  15. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Dat haalt mijn Castle Creations ICE50 regelaar niet. Die 1200 rpm gaat misschien nog net maar daar onder draait de motor niet. Zal eens proberen of je bij "600rpm" een vrij draaiende prop hebt voor de landing en bij "0rpm" alsnog de rem activeert.
     
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Deze regelaar heeft geen rem.Het ingestelde toerental bij idle houdt de regelaar vast.
    Moet er nog mee gaan vliegen dus weet niet wat het effect is.
     
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Dit seizoen heb ik na het verloren gaan van de Galactika met de YGE 120 HVT gevlogen.
    Een next generatie regelaar.
    De basis instellingen zoals aantal cellen ,PWM ,timing worden automatisch ingesteld.
    Eerst was ik nog wantrouwig, want het is te mooi om waar te zijn.
    Sluit de regelaar aan en allles is gelijk goed.
    Onwaarschijnlijk mooie opstart,zo langzaam dat je de prop kan volgen.
    Een variabele PWM van 8-32 KHZ, geheel automatisch.Timing automatisch .
    Met een USb kabel en het bijbehorende programma kan je ook de telemetrie instellen zodat je dit via een apare sensor in de zender uit kan lezen.
    Alleen de remkracht moet je handmatig instellen .
    F3 A rem in te stellen via de motor trim.Op de site van YGE wordt dit heel mooi via een you tube fimpje uitgelegd.
     
  18. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Zijn er regelaars die je rechtstreeks op de s-bus poort kunt aansluiten waarmee alle motor data direct via telemetrie beschikbaar zijn?

    Ik kan alleen regelaars met vertaalblokjes vinden.
     
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Ook deze regelaar heeft zoals je dat noemt een vertaalblokje, ik ben ook nog geen regelaars tegengekomen die rechtstreeks op de ontvanger worden aangesloten.
    Een vertaalblokje van een paar tientjes is per zenderfabrikant af te stemmen. Dit blokje Tex Y genaamd heb ik voor Futaba besteld.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2020
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Het blokje heeft wel een nadeel.
    Geadviseerd wordt om bij gebtuik van de telemetrie het model te laden via de SD kaart.
    Als de boel vastloopt kan je nog naar de zender overschakelen , als je een vastloper krijgt via de zender software heb je een serieus probleem.
    Voor mij een reden het blokje te beschouwen als een geval van jammer .
     

Deel Deze Pagina