Hier iets voor de Vintage RB fijnproever. Uitleg uit de Aeromodeller van maart 1971. Het eerste deel gaat over hoe je je model moet uitrusten; natuurlijk zijn daar modernere systemen voor. Maar dan komt het interessante deel! Natuurlijk helpt het om een geschikt model te gebruiken, zoals de Gasser, zie op dit forum https://www.modelbouwforum.nl/threads/project-gasser.270380/ en de Sawdust die in dit artikel gebruikt wordt komt uit de december 1968 Aeromodeller, op dit forum te vinden https://www.modelbouwforum.nl/threads/aeromodeller-inspiratie-album.270587/page-3 En natuurlijk is de Sharkface ook te gebruiken, al is die aan de kleine kant. De Sharkface is ook al op dit forum voorbij gekomen, maar die kan ik niet meer vinden. En als je echt tot aan het gaatje wilt gaan, kun je zelfs een drukknopkastje gebruiken! Ook uitgebreid in dit forum besproken. https://www.modelbouwforum.nl/threads/ombouw-vintage-zenders-naar-2-4-ghz.268753/ Denk je eens in hoe je je clubgenoten met hun kant en klaar gekochte schuimpjes verstelt zult doen staan. (Ahum. Of ze maken je erelid, of ze gooien je van het veld af....)
Geweldig..roept herinneringen op ..er waren rond die tijd een serie wedstrijden georganiseerd door de tegenhanger van de KNVvL ...de FNL...braaf aan mee gedaan...
Wooo met het zien hoe dat gevlogen moet worden breekt het zweet me al uit. Op club krijgen er dan zeker een aantal een hartattack omdat een rondje met de Tomboy met de zender op de grond al te spannend is.
De saw dus kwam mij ergens vaag bekend voor ;-). In een heel grijs verleden toen ik eindelijk mijn eerste motor een O.S 10 bij elkaar gespaard had ( ik had en een heuse cox van Sinterklaas gekregen. ) moest daar natuurlijk een model bij gebouwd worden. geld voor een besturing was nog veel te verweg . Dus moest het zo minimaal mogelijk worden gevlogen. Van een mede modelvlieger kreeg ik een vleugel en een vage overgetrokken tekening. Ik heb het model af gebouwd en het heeft jaren aan de zolder gehangen maar nooit gevlogen. maar ben nooit zo ver gekomen dat ik er besturing in heb gezet. De motor OS motor heeft vele rondjes gevlogen in het lokale park (Hofbrouckerpark oegstgeest ) Waar we in die tijd nog zonder problemen op zondag morgen konden vliegen. Het model was overigens deze Stinger https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=10403 . Samen met een een Fok 10 over genomen voor 10 gulden van Ton van Munsteren ;-) . kan er een paar gulden naast zitten maar meer zal het niet geweest zijn . Heel lang heb ik de mallen voor de bouw van de Wat nu blijkt Sawdust bewaart en ik had ze hier al op de stapel weg gooien liggen tot ik opeens de echte tekening voorbij zag komen :-D mallen gepakt , tekening laten printen en wat blijkt het past en 90% komt overeen. Dus raden wat ik op mijn bouw lijstje er bij gezet heb is makkelijk ( tekening zal ik delen als hij klaar is ) .
Prachtig verhaal en langzaam komt er weer wat boven drijven van het LB vliegen in Oegstgeest was een leuke tijd. Weet ook nog van Evert Jan met zijn Focke Wulf die helaas sneuvelde in Engeland. Maar kan me ook nog herinneren dat ik die grote LB 6.5cc stunter van Evert mocht vliegen en man wat een ervaring was dat. Ga je de Stinger nog bouwen lijkt me super om die weer met de Fok te zien vliegen en wat prachtig dat je die nog hebt. Vloog trouwens erg leuk de Stinger.
Dat is toevallig! Ik heb ooit ± 10 jaar geleden de Swee Pea gebouwd van die zelfde tekening met een O.S. 10. En natuurlijk gevlogen in Oegstgeest op de hockeyvelden naast het Hofbrouckerpark.
Motortje van de Stinger heb ik nog , Fok is ook terug gevonden En er komt zeker weer een stinger . is niet heel veel werk om er een te bouwen en ze vliegen erg leuk .
Ton, je kunt binnen kort gaan oefenen, je Single Channel Encoder is geprogrammeerd, ik neem hem donderdag mee