Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Theo, je weet toch al jaren dat de KNVvL niet geinteresseerd is in modelvliegers.
    En ze hebben ook geen macht om iets te doen, ik weet niet of je ooit wel eens op het kantoor in Woerden geweest bent, daar zitten voor modelvliegen maar 2 mensen.
    Ze zijn benaderd door de duitsers om een pact te vormen maar daar is niet op gereageerd en nu is het gewoon te laat.
    De voorstellen liggen er al en zullen niet meer veranderd worden, het is gewoon einde modelvliegen in NL.

    GJ
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    tja, daar ben ik ook bang voor, gelukkig woon ik dicht bij de grens en kan ik beide kanten op om te vliegen in België en of Duitsland. Maar dat zullen straks veel meer Limburgse modelvliegers gaan doen.

    Jammer dat de club in Maaseik niet meer bestaat en de club in Dilsen is geloof ik ook al weg.
     
  3. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    wat een doemdenkers hiero. De club in Roden is in elk geval springlevend.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Geen doemdenkers maar realisten.

    GJ
     
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Bij ons op de club is het ook gezellig, maar door de regelgeving die er aan komt ben ik bang dat het snel afgelopen is met die gezelligheid.

    Lees jezelf maar eens in met die nieuwe regelgeving.

    Of ben je ook een van die gasten die nog steeds zegt zal wel meevallen.
     
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als ik 100 euri moet uitgeven voor een cursus en 11 euri per jaar voor een registratie en als tegen prestatie staat daar tegenover dat ik ruim 99% van het recreatieve luchtruim moet inleveren, dan tel maar op de vingers na, dat dat niet gaat gebeuren.

    Het is wel zo, dat in jan 2022 naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe wabo spelregels volledig actief worden.
    Dat is al een keertje of wat uitgesteld.
    Dan is het qua omgevingsvergunning heel wat makkelijker om een modelvliegzone te realiseren.
    Er is geen omgevingsvergunning meer nodig.

    Je gaat opzoek naar een gebied waar in een vierkant van 202x202 meter geen woning staat.
    Het is ook handig als binnen 602x602 meter ook geen woning staat (geluidszone)

    Midden in dat vierkant, huur of koop je 1 vierkante meter grond.
    Dat wordt het modelvliegveld, omdat er geen omwonende zijn, hoef je bij de aanvraag in het voortraject de omwonende die eventueel benadeeld kunnen worden, niet te betrekken in de planvorming.
    Dus hup er kan zo een publicatie in de krant voor wijziging bestemmingsplan, doe dat creatief, vlak voor de zomervakantie.

    Na 6 weken en geen bezwaar vanuit de omgeving, heb je één vierkante meter modelvliegveld.
    De grond is nu geregeld, nu nog de lucht.
    Vervolgens huppel je naar de gemeente en vraagt een verklaring omtrent geen bezwaar er kan geen bezwaar en of hinder zijn geweest, omdat de ctr nog niet gekoppeld is aan het veld, dus er heeft nog nooit een model gevlogen.
    Met die verklaring huppel je naar ILenT

    En dan hoppa is er ineens een luchtruimpje met een straal van een halve nautische mijl gekoppeld aan de 1 vierkante meter graspol.
    In luchtruim klasse G, mag je vanaf die graspol zo'n 900 ver en 300 meter hoog modelvliegen.

    Dit is de versimpeld korte weg uitleg van zo doe je dat.
    Projectontwikkelaars e.d. flikken dit zo af en toe in omgekeerde volgorde, die gaan dan administratief sleutelen aan de geluidszone.

    Zoals een kasteel bouwen 100 meter vanaf een modelvliegveld, met als argument er wordt heel weinig gevlogen, dus qua hinder is er geen hinder dus de modelvliegclub hoeft niet betrokken te worden in het plannetje.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2020
    Cnn en Hans V vinden dit leuk.
  7. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Mede omdat niet iedereen onder dezelfde categorie valt en dus moet gaan uitzoeken wat voor hun van groot belang is. Ook al is iemand lid van een club en is er dan sprake van een overgangsregeling, zo gauw iemand wild gaat vliegen en de club staat het niet toe dat dit onder hun registratie gebeurd dan heeft die modelpiloot een probleem.

    De opstellers en insiders van deze verordening die weten het echt wel hoe het zit mede na die internet consultatie. Nu wordt er hard gewerkt om deze verordening zo snel mogelijk online te zetten en te publiceren ook al is het veel tekort dag.

    Ook ik vlieg met wat onderbrekingen al 50 jaar en lid geweest van de KNVvL. (een jubileum \o/) Ik zelf zie niet op tegen het examen maar wel tegen die te hoge kosten op die wij straks moeten gaan betalen om aan de regels te voldoen, en dat voor een hobby die al duur genoeg is. Neem daarbij de eventuele kosten mee van een lidmaatschap van de KNNvL dan loopt het behoorlijk op. Gek genoeg is die voor 2021 wel gehalveerd?

    Clublidmaatschap €50,00 tot €100,00 en een WA verzekering vanaf €36,00 (de meeste onder ons hebben die al).
     
  8. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
  9. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    @alm bedankt voor de correctie, dit krijg je als je iets te snel leest. :(
     
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dit zal misschien geen geliefd standpunt zijn, maar wees reeel en focus je niet op alles wat er slecht is maar wat je kunt bereiken.
    Dit is een veel groter thema dan je vanuit modelvlieg-oogpunt denkt, en hoewel zwaar K* is het een feit en gaat het niet meer weg.
    Er zijn teveel drones, dat levert problemen op en moet gereguleerd worden. Dat is waarschijnljik ook echt wel zo, als je het vanuit
    veiligheidsoogpunt bekijkt op NL of Europa schaal. Modelvliegen heeft "vette pech" in deze.

    Als je dat als een gegeven aanneemt (hoewel K*), is de volgende vraag wat kan je nog doen. Ik snap nog niet helemaal
    uit dit draadje wat precies de consequenties zin, maar zie in ieder geval het volgende:

    - Moedig je club aan om WEL alle leden te registreren! Dat is stap 1 om de sport toegangkelijk te houden.
    Als alle clubs dit doen blijven in ieder geval de terreinen en de sport toegankelijk voor iedereen inclusief nieuwkomers.
    Het juridisch afdekken van de verantwoordelijkheid tussen clubverband en wildvliegen is iets waar de
    KNVVL misschien wel kan helpen.

    - Vraag ook vooral wel zo'n brevet aan om vrij te vliegen. Het spijt me, maar als je 200 euro voor een "overheidsvergunning
    met examen" schokkend veel vindt, heb je nog niet veel gezien. Ga maar eens na wat een radio(marifoon)vergunning kost,
    voor het examen, de aanvraag en de jaarlijkse leges. Hoewel wederom K*, valt dit nog erg mee. Ik zou ook vooral al je
    wildvliegende clubleden aanmoedigen dit wel te doen. Niet meer wildvliegen is de manier om het uiteindelijk verboden te
    krijgen.

    - Ik zou afzien van conspiracy-theorieen op een publiek forum over de tarieven van de aanbieders van examens. Als het je
    tegenstaat, steek de koppen bij elkaar en informeer bij RWS wat er nodig is om een betaalbaar alternatief te beginnen. En
    realiseer je dat een schriftelijk examen afnemen gewoon geld kost, of het nou leuk is of niet. Je bent/wordt afhankeljik van
    die partijen.

    Wat ik niet begrijp is het statement een paar posts terug is dat (ook met vergunning) je vlieggebied bijzonder ingeperkt wordt.
    Waar komt dat vandaan?
     
    AHoogendijk en Cnn vinden dit leuk.
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Omdat er ergens stond dat je 150 meter uit de buurt van mensen moest blijven.

    Veel clubs zouden mede daardoor ook verdwijnen
     
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat staat bij de overheid in de regelbrij.

    Voordat dit alles begon, had de recreatieve modelvlieger, geheel luchtruim klasse G beschikbaar vanaf grondniveau tot 300 meter hoogte.
    De clubs die in klasse C vlogen, tegenwoordig is dat klasse D.
    Die hadden ook de 300 meter hoogte.

    Met de komst van de vliegapparaten waarin een computer de vruchtstabilisatie regelt en de GPS de mogelijkheid bied om automagisch als je het helemaal niet meer weet, het spulletje weer naar je terug te krijgen.
    Na 2008 is de ontwikkeling heel hard gegaan, mede door de komst 2.4Ghz en de FHSS signaal overdracht.

    Het in de lucht houden van semi / volautomatisch vliegmachine is kinderlijk eenvoudig, met één oog en 1 vinger.
    En geen extra getrainde motoriek / oog handcoördinatie.
    Veel hobby piloten die met die volautomatische machines vliegen, hebben ook maar 1 hersencel.
    En die gingen met dat spul vliegen bij de bemande vliegvelden, daar wordt gevlogen dus daar moet ik zijn.

    Wat in 2023 gaat gebeuren, is dat alle drones met gps en vluchtstabilisatie die met 1 oog, 1 vinger en 1 hersencel in de lucht gehouden kunnen worden.
    Straks in luchtruim klasse G mogen vliegen tot een maximale hoogte van 120 meter.

    De klassieke modelvlieger die jongens en meisjes die en radiografisch vliegmachien in de lucht kunnen houden zonder al die technische snufjes qua vluchtstabilisatie, zij raken het gehele luchtruim klasse G kwijt.

    De enige plek waar zij nog terecht kunnen, zijn binnen de modelvliegzones.
    Een zone zit gekoppeld aan een verenigingsveld.

    De overheid gaat geen zones aanwijzen, dus het bij de buren in het weitje gaan vliegen is in 2023 met een zelfgebouwd vliegtuig niet meer toegestaan.
    Maar wel met een kant en klaar zichzelf vliegend toestel.

    Iedereen moet zichzelf bij de roverheid laten registreren als operator. en het toestel ook, behalve bij zelfbouw, dan hoeft het toestel niet geregistreerd te worden.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Dus heel simpel bij een vereniging vliegen
     
    Helikapoter en Arnold 85 vinden dit leuk.
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Dus ook niet meer hellingvliegen in Zoutelande of aan de Maasvlakte......... Want dat is nu ook wildvliegen.................
     
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nu is pas als overgangsperiode ten einde is.

    Je snapt het, of je huurt/koopt daar een graspol en volgt zo ongeveer deze beknopte procedure.
    ff klikken

    Wat is de meerwaarde om als klasiekmodelvlieger die straks alleen nog maar in een modelvliegzone mag vliegen, zich als operator bij het RDW te laten registreren?

    Buiten zo'n zone ben je verkeerd bezig, dan is een registratie ook niet nodig.
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2020
    Peter Den en Cnn vinden dit leuk.
  16. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    (Citaat wiki)
    Categorie C
    Rondom bepaalde luchthavens bevinden zich luchtruimgebieden van categorie C, (Control Region of 'CTR'), een koker met een doorsnee van doorgaans 15 zeemijl en vanaf de grond een kilometer hoogte.

    De vliegtuigen krijgen hier aanwijzingen via twee-richting radiocontact met de verkeersleiding die opereert vanuit de verkeerstoren. Vliegen op zicht mag als het weer dat toelaat (zichtbaarheid vijf kilometer, en afstand van wolken 1500 meter horizontaal en 300 meter verticaal) en de piloot zich houdt aan de snelheidslimiet van 250 knopen (250 zeemijl per uur). De verkeersleiders zorgen ervoor dat IFR vluchten gesepareerd worden van IFR en VFR vluchten. VFR vluchten onderling worden niet gesepareerd., door de ICAO standaard separaties toe te passen.

    En dan:
    Categorie D
    Categorie D bestaat uit onderdelen van categorie B en C, waar enkel instrument-vluchten van elkaar worden gescheiden en de maximumsnelheid 250 knopen bedraagt. VFR vluchten hebben een klaring van de verkeersleiding nodig om categorie D luchtruim in te vliegen, en op verzoek krijgen VFR-vluchten informatie over ander verkeer.
    (eindecitaat)

    Hobbyist, jij zegt: Dat staat bij de overheid in de regelbrij. Zou jij een link of citaat kunnen doorgeven waar dat allemaal preciezer staat? Dus niet verwijzen naar het hele wetsartikel(voor jouw regelbrij), maar exact aangegeven. Ik wil het allemaal best aannemen wat je zegt, zo beschreven kan ik er echt heel weinig mee. Bijvoorbeeld: Alleen dat je in Cat C eerst radio contact zou moeten hebben met de verkeersleiding die opereert vanuit de verkeerstoren. Humm? En dan Cat D: (citaat)op verzoek krijgen VFR(Visual Flight Rules) -vluchten informatie over ander verkeer.(einde citaat). Is dat wel zo?

    Ik denk dat je het voor iedereen hier onnodig ingewikkeld maakt, "terwijl jij het telkens hebt over regelbrij" maak jij het juist onduidelijker.

    Dit staat "wel" beschreven bij https://www.knvvl.nl/modelvliegsport.
    • Modelvliegen in clubverband vanaf alle modelvliegvelden kan vanaf 1-1-2021 nagenoeg op dezelfde voet doorgaan, in principe tot een hoogte van 300 mtr. AGL in ongecontroleerd luchtruim (klassse G)
    Voor wildvliegen geldt: https://www.rijksoverheid.nl/binari...delvliegtuigen-vliegen/IenW+modelvliegers.pdf
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2020
  17. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik ga je een ander linkje geven, maar je hebt hem zelf ook al gevonden.
    https://www.ilent.nl/onderwerpen/luchtsporters-general-aviation/modelvliegers
    • Niet mag worden gevlogen in een plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied (CTR), zonder dat men een convenant heeft gesloten met de organisatie die de plaatselijke luchtverkeersleiding verzorgt en men zich houdt aan de afspraken in dat convenant.
    Dat zijn afspraken hoe je o.a. een locatie activeert en deactiveert.

    Je wilt natuurlijk de inhoud van zo'n convenant zien, dat kan, mits ik eerst met de zwarte digitale stift wat locatie en wat communicatie gegevens weg klieder.

    Ik maak het met mijn schrijfsels niet nodeloos ingewikkeld en complex.
    Het is de overheid die er een doolhof van heeft gemaakt.

    Ik kan er nog steeds niet bij.
    Waarom zou je luchtruim klasse G dicht gooien voor de recreatie. onder het mom van veiligheid.
    Terwijl alles wat onveilig is, zich afspeelt binnen de CTR's van de bemande luchtvaart door personen en of organisaties die niet beschikken over een convenant.
     
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Voor leden van modelvliegclubs heeft het allemaal gelukkig minder gevolgen, maar waarom zouden wildvliegers zich er daarom maar bij moeten neerleggen gezien deze nieuwe verordening die per direct ingaat op 01-01-2021 grote gevolgen heeft? Mij gaat het er om of het allemaal billelijk is wat men nu eist en ook of de hele procedure volgens de regels verloopt.

    Iedereen heeft zo zijn eigen situatie waardoor wij feitelijk langs elkaar heen gaan praten. Wildvliegers zouden eigenlijk in apart topic over de ontstane situatie moeten gaan discussiëren en clubleden ook om zo te voorkomen dat er nog meer onduidelijkheden ontstaan omdat er verschillende situaties zijn.

    Wie per 01-01-2021 in de categorie A3 mag en wil gaan vliegen kan dat niet want dan is er verplicht een exploitantennummer RDW + theorie examen + brevet vereist per 01-01-2021. Feitelijk kan men daardoor de hobby als modelvlieger buiten de clubs voorlopig niet meer uitoefenen. Ik ben ik van mening dat daar een overgangsperiode in had moeten zitten zodat men zich vooraf kon voorbereiden.
     
  19. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Dat kan dus wel, mits met de juiste papieren, alleen niet overal.

    Niemand houdt jouw tegen om dit op te splitsen, maar omdat er clubvliegers zijn die ook graag wildvliegen lopen die zaken simpelweg wat door elkaar.

    Dat is dus niet waar. Ja, het klopt wel dat er op veel plaatsen niet gevlogen mag worden. https://www.vliegjedroneveilig.nl/kaart/


    Maar:
    Ja, maar dat geldt "niet" voor gebieden die buiten onder het plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied (CTR) vallen. Waarom anders die kaart waar je wel en niet mag vliegen? https://www.vliegjedroneveilig.nl/kaart/
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2020
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dacht voor A3 alleen het nummer vanaf 2021? En theorie voor 2023?
     

Deel Deze Pagina