Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Heb je het nog niet gehoord dan? De cursus omgaan met teleurstellingen is helaas afgelast.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  2. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Net verzonden:

    Aan het ministerie van infrastructuur en waterstaat

    Geachte heer, mevrouw,

    Ik heb een aantal vragen en tevens een verzoek aan uw ministerie naar aanleiding van de Europese droneregels voor modelpiloten die met modelvliegtuigen vliegen. Het betreft hier o.a. de EASA Open-categorie A1/A3.

    Vragen over de uitvoering en intreding van deze wetgeving.

    1].Waarom kan het verplichte examen voor het Drone vliegbewijs pas worden behaald na 31-12-2020 en niet eerder?

    2].Wat is de reden dat er voor is gekozen om modelpiloten, ook die niet vliegen bij een modelvliegclub, zich pas na 31-12-2020 kunnen registreren bij de RDW als exploitant voor het verkrijgen van een exploitatienummer?

    De gevolgen hiervan zijn dat niemand op 01-01-2020 voor een onbekende periode (vrij) mag vliegen ook niet op een modelvliegclub totdat de registratie is afgerond bij de RDW ook al voldoet men aan de geldende veiligheidseisen en de regels.

    Gezien dat deze Drone wetgeving zeer laat gepubliceerd zal gaan worden in het Staatsblad is er voor de betrokken modelpiloten waaronder ikzelf onvoldoende tijd om zich hier fatsoenlijk op voor te bereiden.

    Ook al gaat de EU Drone verordening in na 31-12-2020, Nederland mag de regels naar eigen inzicht aanscherpen iets wat blijkbaar ook gaat gebeuren, maar er is onvoldoende inzicht wat deze aanscherpingen uiteindelijk gaat betekenen voor de Nederlandse modelpiloten.

    Mijn verzoek:

    Ik verzoek het ministerie van infrastructuur en waterstaat dan ook om de Drone wetgeving uit te stellen tot 30-06-2021 waardoor modelpiloten de mogelijkheid krijgen om aan alle administratieve eisen te voldoen zoals de online cursus met het examen, de registratie bij de RDW zonder dat zij voor een onbekende periode verplicht aan de grond moeten blijven.

    Met vriendelijke groet,
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. alt-148

    alt-148

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    135
    Wat je net in Ierland hebt gehaald is je A1/A3 basiscertificaat; je hebt nu een Ierse piloten-registratie die ook geldig is in Nederland. Voor A2 heb je meer opleiding nodig en dan kom je met de RDW wel in de knoei als je niet in Nederland je A1/A3 hebt gehaald. Maar voor de doorsnee modelvlieger is A2 helemaal niet nodig.

    Gefeliciteerd met je Ierse certificaat. Nu alleen op 1 januari je toestel-registratienummer aanvragen en fijn gaan vliegen!
     
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Duidelijk, dank je wel.

    De hamvraag is dan bij deze dan beantwoord denk ik, dat registratie nummer op het pasje staat dus los van het registratie nmr wat op je toestel staat?
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2020
  5. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Als dit ook op een kort termijn mogelijk is.

    Ja dat staat los van elkaar. Met het certificaat dat jij na het Ierse examen succesvol hebt afgelegd daarmee kan jij (theoretisch) bij de RDW een exploitantnummer gaan aanvragen. Dat exploitantnummer dien je te gebruiken op jouw modelvliegtuig.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Is er ook al bekend hoe dat exploitantnummer op je model aanwezig moet zijn?
    - leesbaar als model op de grond staat?
    - leesbaar als model op xxx hoogte vliegt
    - sticker voldoende? of moet dit in crashbestendig materiaal (metaal)
     
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Screenshot_20201212-135229_Drive.jpg Mocht een sticker zijn.




    Hoeft niet leesbaar te zijn vanaf de grond. Gaat er om dat ik je vinden kan als je toestel op mijn motorkap land


    @Hans V mijn dank is groot


    Ze krijgen het er nog druk mee inderdaad. Alleen zijn ze niet van plan zich hier druk over druk te maken.
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2020
    wvr vindt dit leuk.
  8. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Waarom schreef ik theoretisch in mijn reactie hierboven?

    Omdat ik eerder de reactie van @p40 las.

    Ook al gaat het daar over het dronecertificaat A2, ik zal er niet van opkijken dat Nederlandse aanbieders er alles aan zullen doen om te voorkomen dat wij massaal in andere landen het certificaat gratis of voor minder Euro's gaan behalen.
     
    MicropropSport, Cnn en p40 vinden dit leuk.
  9. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Ik heb gisteren een antwoord gehad op mijn mail met mijn vragen.

    Waarom wordt er alleen gepraat over drone's en niet over de modelvliegsport breed.
    Antwoord; In de uitvoeringsverordening 947 heeft men het niet over drone's maar over UAS, Modelluchtvaartuigen worden als UAS beschouwd.
    Defenitie UAS."onbemand luchtvaartuigsysteem" (UAS): een onbemand luchtvaartuig en de apparatuur om het vanop afstand te besturen;

    Hoe zit het met de registratie als operator.
    Antwoord; In de Uitvoeringsverordening wordt onderscheidt gemaakt in drie verschillende categorieën UAS-vluchtuitvoeringen namelijk open, specifiek en gecertificeerd voor alle drie categorieën geld een andere registratie.
    Het door u benoemde modelvliegen valt onder de categorie " open" voor deze moet u voor het registreren in bezit zijn van een geldig A1/A3 theorie certificaat met het op dit certificaat vermelde registratienummer
    Kunt u een operator registratie aanvragen deze registratie kan alleen plaats vinden in het land waar u geregistreerd staat als ingezetene. Dit registratie bewijs is dan geldig voor de gehele EU. Belangerijk is wel dat er volgens het VLOS systeem wordt gevlogen, vliegt u met hulpmiddelen of een spotter dan valt u buiten de " open" categorie.

    Hoe zit het met de huidige brevettering vervalt deze en wat komt er voor terug.
    Antwoord; De huidige nationale certificaten moeten worden aangepast aan certificaten die aan de voorschriften van deze verordening voldoen voor deze geld een overgangs periode tot 2023.

    Hoe zit het met de technische eisen van een modelvliegtuig moeten deze nog aan bepaalde eisen of registratie voldoen.
    Antwoord;
    Gezien het goede veiligheidsniveau van luchtvaartuigen in klasse C4, zoals bepaald in de bijlage bij deze verordening, moeten risicoarme vluchtuitvoeringen met deze luchtvaartuigen worden toegestaan in de categorie "open". Dergelijke luchtvaartuigen, die vaak door exploitanten van modelluchtvaartuigen worden gebruikt, zijn relatief eenvoudig in vergelijking met andere klassen van onbemande luchtvaartuigen en moeten derhalve niet aan onevenredige technische eisen worden onderworpen.

    Welke eisen worden gesteld aan de opleiding voor de registratie van operator.
    Antwoord; Voor vluchtuitvoeringen met een onbemand luchtvaartuig van klasse C1, zoals gedefinieerd in deel 2 van de bijlage bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/945, een online-opleiding heeft voltooid en vervolgens geslaagd is voor een online-theorie-examen, georganiseerd door de bevoegde autoriteit of door een entiteit die erkend is door de bevoegde autoriteit van de lidstaat van registratie van de UAS-exploitant voor Nederland betreft dat alle erkende opleiding in de EU staten.


    Dit alles lijkt mij duidelijk als eerste moeten we het woord DRONE vergeten en vervangen door UAS een modelvliegtuig valt dus onder definitie van "onbemand luchtvaartuigsysteem" (UAS): een onbemand luchtvaartuig en de apparatuur om het vanop afstand te besturen.
    Naast de antwoorden heb ik van het ministerie ook nog de gehele uitvoeringsverordening op papier gekregen.
    Ik ben zelf van mening na het lezen van deze verordening dat de reactie's heftiger zijn dan nodig.
    In de verordening staat ook nog eens extra vermeld; Modelluchtvaartuigen worden als UAS beschouwd, maar gezien het goede veiligheidsniveau van vluchten met modelluchtvaartuigen in clubs en verenigingen moet een naadloze overgang van de verschillende nationale systemen naar het nieuwe regelgevingskader van de Unie mogelijk zijn, zodat de clubs en verenigingen van modelluchtvaartuigen hun activiteiten kunnen voortzetten, daarbij ook rekening houdende met de bestaande goede praktijken in de lidstaten.

     
    MicropropSport, Hans V, helixer en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. alt-148

    alt-148

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    135
    Exploitant nummer en het A1/A3 certificaat staan los van elkaar. Je kunt zonder vliegbewijs een exploitant nummer krijgen. De piloot en de eigenaar hoeven nl. niet dezelfde persoon te zijn.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Klopt @alt-148 maar ik ging uit van de situatie zoals die voor @Cnn geldt.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Mooi initiatief, maar helaas is het antwoord precies zoals je van een ambtelijke organisatie mag verwachten.
    Men verteld gewoon hoe het is, dus wat had je nou burgertje.

    die titel UAS is duidelijk en in feite de juridische afdekkig van begrippen als modelluchtvaartuigen (valt nog mee dat men niet spreekt van modelvliegtuigjes) en drones.
    De Nederlandse overheid gebruikt echter overal ''Drones'' en ''Drone regelgeving'' wat incorrect is en eigenlijk nergens gedefinieerde termen als drone-examen en certificaat.
    Die Drone titel zou nog best wel eens een dingetje voor de overheid kunnen zijn als het bij de rechter komt.
    Verder zegt dit niets, het is het zelfde als een wetgeving voor 2-wielers: laat je die ongedifferentieerd gelden voor alle tweewielers of het nu fietsen of motorfietsen en alles daar tussen in of breng je nuances aan.
    In dat laatste heeft men duidelijk geen trek, maar zo'n gelijkstelling onder de wet 2-wielers tussen fietsen en motorfietsen zou nooit geaccepteerd worden.

    Subtiele wijziging in teksten:
    In het begin was er, bij onze eigen overheid en de EASA sprake van de gehele bestaande modelvliegerij, nu is er alleen sprake van het voortzetten van activiteiten voor clubs en verenigingen.
    Ook de KNVvL heeft zich hierbij gevoegd door het eigen missiestament in korte tijd te beperken tot clubs, lees aangesloten clubs.
    Het is duidelijk dat men bij de instanties in zijn maag zit met het fenomeen ''wildvliegen'' en hier het liefst van af wil.

    Triest is dat, wat kan je ook anders verwachten van de EASA, de regelgeving volkomen naar een opvatting van de grote luchtvaart is opgesteld; alleen al het woord ''operator''

    De modelvliegorganisaties hadden dit moeten voorkomen, maar helaas was dit besef kennelijk niet aanwezig.
    Alle modelvlieg organisaties hebben wat dat betreft boter op hun hoofd.
    Als alle modelvliegorganisaties solidair de kont tegen de krib hadden gegooid, de KNVvL gesteund door het koepel hoofdbestuur geloof ik niet dat de EASA dit had door kunnen duwen.
    Echter zo lopen de hazen kennelijk niet en resten nog slechts achterhoede gevechten ben ik bang.
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2020
    Cnn vindt dit leuk.
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Het valt nog maar te bezien of het voorzetten van deze bestaande activiteiten voor sommige clubs en verenigingen na 2023 nog kunnen plaatsvinden. Waarom zou je als modelvliegclub nu opnieuw moeten gaan onderhandelen over een nieuwe vergunning en blijft de eerder verleende vergunning na 2023 niet gewoon van kracht? Nu er tussen heden en eind 2022 er weer overleg plaatsvindt o.a. over de herverdeling van het luchtruim is het maar weer afwachten wat het uiteindelijk gaat opbrengen.

    De Eu verordening die met ingang van 1 juli 2020 is ingegaan.
    Nu jij de Nederlandse uitvoeringsverordening op papier hebt, en ik betwijfel of het de definitieve versie is want die moet eerst nog gepubliceerd worden in het staatsblad, dan kan je deze misschien eens gaan vergelijken met de EU verordening, ik zou zeggen zoek de verschillen. :)
     
  14. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Ik moet eerlijk toegeven dat de EASA regels in beginsel helemaal niet zo onredelijk lijken.
    Ik lees kennelijk wel over een paragraaf over CE certificatie heen of kan die niet vinden.
    Ik vind ook geen belemmeringen of regels voor vliegen in het buitenland (wel voor specific) of domicilie. (of lees ik daar ook overheen)
    Als je de vrijheid van invulling van de nationale overheid meeneemt zijn er zat mogelijkheden om tot een mild en praktisch regiem te komen.
    Het lijkt hem eigenlijk meer te zitten in de verschillen tussen aanpak en invulling per nationale overheden.
    Bijvoorbeeld: tot nu toe is de papierwinkel in Ierland en Frankrijk gratis,inclusief de registratie bij de overheid (ik ben in Frankrijk geregistreerd).
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2020
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Het plaatje met het exploitantennummer mag volgens het ministerie een sticker zijn: "Het exploitantnummer dat u van de RDW ontvangt, moet u zichtbaar aanbrengen op al uw drones, bijvoorbeeld door een sticker of brandplaatje."
     
    wvr vindt dit leuk.
  16. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik deel jouw mening @Peter Den, maar zolang ik niet weet hoe de uiteindelijke Nederlandse verordening met de verwachtte extra beperkingen eruit gaat zien ga ik me niet helemaal blindstaren op de EU verordening. En als ik het goed heb gelezen is de Belgische verordening al in november gepubliceerd.

    Bedoel je het CE Label of het CE-keurmerk? Het CE label bepaalt in welke categorie een exploitant uiteindelijk vliegt.

    Logisch dat elk EU land een extra invulling mag geven qua regelgeving en veiligheid maar Nederland slaat daar verder in door en niet alleen ik maar ook andere vinden dit.
     
  17. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    ze hoeven niet in onderhandeling ze moeten alleen een nummer aanvragen.
     
  18. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Inmiddels gevonden.
    Hier wordt het wel een beetje raar.
    Zelfbouw en zelfbouw vanuit bouwpakketten(en wat is zelfbouw) wordt genoemd als C4 maar komt dan verder in de CE eisen niet naar voren
    Het is onduidelijk wat de eisen en consequenties van zelfbouw zijn.
    De formulering voor de CE normen is overigens zo goed als geheel multicopter gebaseerd en gaat eigenlijk alleen maar over de plicht van fabrikanten.

    Opmerkelijk in het EASA regelement is dat er op meerdere plaatsen wel van differentiatie tussen UA typen sprake is.
    Dit is in het licht van heftige discussies dat dit allemaal niet mogelijk is en de schuld van Europa is wel heel vreemd.
    De EASA onderscheid namelijk op meerdere plaatsen eenvoudig vastvleugelvliegtuigen van de anderen. (en heeft mijn volle instemming, maar ik zou dit graag op meer plaatsen zien)
    Het hele geneuzel over stiekem verbouwde Calmato's met een computertje en een FPV camara'tje en wel of niet kantelende vleugels is dus eigenlijk overbodig geweest.
    Jammer genoeg heeft dit nog niet geleid tot draagbare specs voor vastvleugel vliegtuigen zoals een redelijke grens voor A0 in plaats van de 250 gram grens.

    Het zou al een stuk gezonder worden als je ook een certificaat vastvleugel kan halen in plaats van een drone certificaat. (en als service voor €0 zoals bij sommige toch geen derde wereldlanden om ons heen)
    Dit is nu eens een punt waar de KNVvL massaal goodwil zou kunnen scoren (en dan ook voor niet leden)
    Kan gelijk het oude missie statement weer van stal: ''het bevorderen van de modelvliegsport in het algemeen''

    Ook wordt ergens een maximale maat van 3 meter geintroduceerd,voor veel zwevers nu ook niet zo realistisch.
    Een van de venijnigste adders onder het gras vind ik het voorsoorteren op geofencing en digitale active ID.
    Al met al, het meeste is wel te overkomen en ligt erg aan hoe onze eigen overheid het invult.
    De bewering: het moet nu eenmaal van Europa is behoorlijk te nuanceren, maar zoals onze overheid dit nu invult maakt mij nog steeds ongelukkig.
    Ik hoop dat onze partijen die de klassieke modelbouw vertegenwoordigen dit als hun taak zien, al was het maar voor jeugdige beginners.


    @Hans V Beetje slecht wel dat ik na al mijn getetter hier op het forum nu pas echt kennis neem van de EASA verordening, maar bedankt;)
     
    wim eon, Hans V en Cnn vinden dit leuk.
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dank voor je reactie Peter, nu geef je dus precies aan waar de pijn zit.
     
  20. piet prul

    piet prul Guest

    Net op de knvvl site gelezen dat ze een link hebben geplaatst om via de ierse route een gratis certificaat te behalen voor a1 en a3
    Daar zeggen ze ook dat deze gewoon in heel europa geldig is

    Als de nederlandsche aanbieders dat nou ook zouden doen voor het a1 en a3 certificaat
     
  21. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    alle clubs aansluiten bij deze?

    http://emfu.eu/

    zie dat KNVvL en FLRCV er al bij staan...
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2020

Deel Deze Pagina