Retro F3A Modellen

De vleugel is gesneden van 15Kg /m2 EPS schuim, ingedekt met 1.5 mm balsa en op de posities waar belasting op komt is er onder de sheets 25 gram glasdoek mee gelamineerd.
De totale vleugel weegt ruwbouw gereed 703 gram.
Komt nog wat bij voor de epoxy centrum versteviging.
Dit wordt opgebouwd van 3 laagjes 25 gram doek ,1e laag breed 2e laag een stukje smaller en de 3e laag alleen ter breedte van de romp.
 
Dank je voor het compliment, het stofvrij houden is meer werk dan het bouwen.
Dat ps schuim is erg statisch, en balsa stof is erg fijn stof.


Vanavond aan het stabilo gewerkt en de servo voor de kleppen een plekje gegeven.
Het blijft een apart gezicht zo een negatief V stabilo.
 

vanavond het bovenste deel van de vleugel voorzien van 3 laags glasdoek.
Ook de remklepjes voorzien van een laagje met 25 gram glasdoek.
 

Na 8 maanden wachten heb ik mijn moderne F3A model geleverd gekregen.Mooi klusje om tijdens het drogen en wachten op uitharding van de Magic te doen.
Het is toch lockdown en ziehier de eerste uitdaging.
Ondanks dat het model een ARF is moeten er wat aanpassingen worden gemaakt.
Als eerste een motorschot ontworpen voor een Plettenberg Advance 30-10.
Door de vorm van de neus van het model onstaat er een zeer goede koeling voor de motor.
Alle spullen voor een hacker Q 80 zijn plug en play maar met wat passen en meten krijgt de Plettenberg ook een goed plekje.

 
Laatst bewerkt:
Het is een neus bevestiging, er zijn in de romp 4 sparingen voorzien waar een multiplex frame in wordt gemonteerd.
Als het schot is vastgelijmd worden de verbindings ringen er tussen uit gehaald ,dan bliven er 4 bevestigingspunten over.
Doordat het schot 16 mm naar achteren ligt met de voorkant is de as van de Plettenberg niet lang genoeg, de Hacker heeft een langere as.
De propeller loopt tegen de neus dus de motor moet verder naar vorden.
Van koolstof plaat 3 mm dik wordt een frame gemaakt wat weer aan de bevestigings punten wordt gemonteerd.
Tot nu toe was de motormontage vanuit de binnenkant van de romp.
Nu wordt het frame met de motor er aan vanaf de voorzijde gemonteerd.
Het plaatsen van stelringen voor domp en trust kan eenvoudig ook via de voorzijde plaatsvinden.
Een heel verhaal voor dit puzzelstukje.
Zakl wel wat foto s toevoegen, nu eerst het frame maken.
 
mijn 'Advance' hangt aan een motorspant van 4mm balsa met aan 2 kanten 1mm triplex. In de motorbevestigings gaten een aluminium buisje 4x5 mm om het samenpersen te voorkomen... sterk zat
 
Een balsa en triplex sandwich met buisjes is zeker een sterke oplossing. Mijn referentiekader is 800 Watt en 13g (gemeten) in een hoek, vandaar de vraag. Om dat heel te houden hang ik mijn motoren altijd tweezijdig op maar dat is lastig vol te houden als je de hoek wil kunnen instellen, dan is deze rompneus veel slimmer. Geen gedonder met de uitlijning van de motorkap zoals bij de Xtra40 waar de motor aan de achterkant vast zit.

Hebben jullie ooit gemeten welke g krachten er op een F3A model optreden?
 
Bij het model zijn 2 stuks samen°gestelde 3 mm spanten bijgevoegd die weer in de slots van de epoxy romp passen.Hierdoor blijven er 4 ophangpunten over.en geen doorlopende ring
Dan wordt de constructie anders belast.
Het koolstof spant weegt 14 gram. de ophangpunten totaal 18 gram.Totaal 32 gram motorbevestiging.
Door de 6 mm dikte van de ophangpunten ontstaat er ook wat meer lijm oppervlakte tegen de romp.Door de ringetjes waarop het spant rust komt het spant volledig op de ringen te hangen waardoor er een zwevende constructie ontstaat.
Waarschijnlijk kan je bij jouw model gebruik maken van een doorlopende epoxyrompneus waar je het voorspant volledig ondersteunt tegen aan maakt.
 
Laatst bewerkt:


Links de motorbevestiging van de Angelite en rechts vande Galactika, de koeling komt bij de galactika vanuit een luchthapper boven op de romp.
 
De Xtra40 krijgt de motor op pootjes, de spinner (45mm) zit erg hoog in de kap en met een motor van 42mm blijft er geen ruimte over voor een flens. Gaan we de volgende keer doen, eerst een beetje leren vliegen.

De spant achter de motor is nu nog triplex voor de maat, die ga ik nog vervangen door een carbon versie.

IMG_20201219_145831.jpg IMG_20201012_104759 1.jpg
 
De vorm is typisch Xtra, over de afmeting kan ik niks zinnigs zeggen omdat ik geen 60 info heb. Kap is niet meer leverbaar, deze zat als reservekap bij een model wat ik 2e hands heb overgenomen.
 
Back
Top