1/35 Schnellboot Typ S-38

Discussie in 'Marineschepen' gestart door reinaart, 17 nov 2020.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    :thumbsup:Zowel S130 als S38 liepen als een tierelier...
    25mm drieblads Raboesch schroefjes met spitse naaf op messing M2 schroefasjes met glijlagers.
    Gesmeerd met uierzalf. Assen goed ontbraamd, daarna in de accuboormachine gezet en 10 minuten gepoetst met Brasso.
    Verlies: 0,2A met een 3S accu op vol gas. (En elk jaar het vet vernieuwen en een nieuwe poetsbeurt...:yes:)

    Hier S130: (3 x 1400 KV op 3S, nét een bocht indraaiend)
    P597139.jpg

    En S38: (iets beschaafder... motortjes hadden 300 minder KV; betere schaalsnelheid)
    P3807853.JPG

    En speciaal voor Arjan een close-up van de brug van de S-38 met een van de Krick boordlichten:
    P1010574.JPG
     
    k-k, reinaart en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Dat ziet er allemaal indrukwekkend uit Roel ! Over indrukwekkend gesproken, twee prachtige foto's genomen bij de oude sluizen in IJmuiden (gepost op Historisches Marinearchiv) waarschijnlijk uit 1941:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Roel van Essen, k-k en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Grappig... Ik dacht dat Italeri een fout had gemaakt met de afdekking van het moederkompas.
    Dat deze naar voren gericht zou zijn.
    Blijkt dat men in Italië tóch het huiswerk gedaan heeft en de klep inderdaad aan de achterzijde was.
    Zo zie je maar dat dit soort foto's goud waard zijn.

    0,2.jpg
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2020
    k-k, MicropropSport en wimo100 vinden dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Model mooi op kleur gezet Roel!
    Maakt het zeer realistisch...
    Gr Bas
     
  5. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ja, er is behoorlijk degelijk research werk in deze kit gestoken. De bouwinstructies geven een aantal keuze opties die voor zover ik heb kunnen nagaan ook alle kloppen. Deze opties hebben natuurlijk alles te maken met de S-26 die Italeri ook dit jaar had willen uitbrengen. Ik betwijfel overigens of we dat nieuwe model nog binnenkort gaan zien, Met de Higgins PT Boat kit is het tot op heden helaas ook bij aankondigingen gebleven .......

    Wel spijtig is dat Italeri niet de moeite genomen heeft om de vroegere luiken met ruitjes in de S-38 kit te stoppen (ongetwijfeld een kosten verhaal). Als je alle luiken dicht laat maakt dat natuurlijk niet uit want er zijn verduisteringspanelen voor alle luiken maar als je de luiken open wilt laten dan klopt de binnenzijde van de luiken natuurlijk niet helemaal. Eduard levert dan wel de correcte luiken met raampjes maar dat vind ik toch net niet lonen om die set aan te schaffen. Luiken van een echte boot :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi die details. Modellen worden 3D ontworpen en uitgefreest tot spuitgietmartijs.
    Zegening van deze tijd...


    Maar als je zo een luikje wilt, maak je het na?
    Of suggestie er toe. Moet voor jou technisch geen probleem zijn?

    Kit zit idd ver in detail.
    Wordt echt spannend als je een Schaffer romp hebt, of die van Hasse...
    dan heb je echt een boel te doen.
    Met een Italeri er naast heb je dan weer goed voorbeeld om het zelf in 3D na te tekenen. :D
    Meeste van die grote modellen die ik in de afgelopen 15 jaar heb bewonderd, hadden lang niet dat detail van Italeri.

    Details... is keuze in zo een productie... ze hebben vast van alles overwogen...
    Maarrrr iets anders... de schepen werden op diverse werven gebouwd...
    geen zal het zelfde zijn geweest... en de werkomstandigheden waren erbarmelijk.
    en zeker niet in die bange dagen... en schaarste aan materiaal, veel improvisatie.
    Dat de voornaamste zorg bij productie was... schaarste... Alleen al de motoren... dramatisch.

    De laatste edities haalden die '42 knoop'... maar dat ging wel ten koste van de levensduur van
    de motoren... uitgedrukt in uren... dus konden bij 1 sortie al kuis versleten raken.
    En had je dat maar 30% van de vloot inzetbaar was... de rest wachtte op motorrevisie en groot onderhoud... De oorlog was niet genadig... de zee ook niet...

    Of het uitmaakte? Het was gereedschap voor oorlog en een leven telde niet meer mee,
    waren het maar broze bootjes... wel nifty verzonnen... en de turbo diesels waren de geavanceerdste van het moment... maar het wapen heeft nimmer de aandacht gekregen,
    die het duikbootwapen wel kreeg...


    Hier onder een voorbeeld van een Schaffermodel uit de jaren 70...
    Fors aan de prijs toen (grote luxe), 115 cm en nu heel erg gezocht.
    Maar wel zwaar en ruw. Opbouw vanuit in latex wellicht al 2K siliconen matrijzen en bewerkelijk.
    En moesten regelmatig ververst worden aan de hand van master-modellen,
    want die matrijzen sleten snel.


    Deze afbeeldinkjes zijn het internet geplukt... maar geeft goed het verschil weer...


    $_57-40.JPG $_57-46.JPG $_57-50.JPG $_57-6.JPG $_57-4.JPG $_57-12.JPG


    En deze twee staan bij mij boven op de kast...
    Schaffer naast een Microglass... (van rechts naar links) deze laatste is messcherp
    afgemalt in de USA... merk is niet meer, de man is overleden... en geen overname...


    A0F42AB7-031B-41B2-B584-49B25C86F27A.jpg


    Haha... Zegen je Italeri... een enorme bende uitzoekwerk is voor je gedaan...
    Nee Roel.. die van mij is nog steeds niet gebouwd...

    Van mij mag Italeri een 'Schell' uitwerken... (VS-8)
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2020
    k-k en reinaart vinden dit leuk.
  7. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Citaat:

    Maar als je zo een luikje wilt, maak je het na?
    Of suggestie er toe.

    Dat laatste ga ik wellicht nog doen (donker geschilderde rondjes). Ben wat dit soort detail betreft ook al niet meer zo kritisch als vroeger, ik vind nu ook belangrijk dat de bouw van een model niet eindeloos duurt :). Was natuurlijk een hachelijk zaak als dit soort scheepjes elkaar van dichtbij gingen beschieten (S-144 met de nodige granaatinslagen) :

    [​IMG] A GERMAN E-BOAT CAPTURED BY A BRITISH COASTAL CRAFT AFTER AN ENGAGEMENT IN THE ENGLISH CHANNEL.. © IWM (A 10819) IWM Non Commercial License

    Groet,

    Arjan
     
    k-k en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Er waren vroeger twee sites die goed onderhouden werden.
    Veel foto’s maar zelden echt hoge resolutie. Spijt dat ik niet alles op harde schijf heb geparkeerd.

    Maar ik kan wat ik digitaal heb verzamelen?...

    Helaas gaat de restauratie van de S130 in Engeland gruwelijk langzaam...
    het zal ook een vermogen kosten.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2020
  9. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Zo'n dikke tien jaar geleden was de Prinz Eugen site de meest interessante S-Boot site. Ik meen van David Krakow (mede auteur van Schnellboot in Action, het squadron/Signal boekje). Ik heb in die tijd ook nog wel eens contact met die schrijvers gehad. Ik heb verder in de loop der jaren zelf nogal wat foto's gedownload waaronder van Ebay. Wat ik van de S-38 vooral mis zijn interieur opnames van de brug. Ik neem aan dat er ook op de brug bv rekken waren voor de MG 15 munitie trommels (zoals we kennen van de S-100). Maar misschien was het in grote aantallen inzetten van die wapens wel meer iets van de latere oorlogsjaren en dus van de boten met de gepantserde bruggen. Op sommige van die boten zijn wel 4 of meer MG 15's te zien als extra bewapening (naast het standaard 2cm, 3.7cm of 4cm Flak).

    Groet,

    Arjan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, dat klopt.
    Klinkt goed dat contact. Dat boekje heb ik ook. Maar er zijn meer titels!

    Harold Fock heeft uitgebreid over de ontwikkeling geschreven...
    https://www.amazon.de/deutschen-Schnellboote-1914-1945-Harald-Fock/dp/3782208021
    Dat boek is zeer de moeite waard.

    Kan ook alle drie... heb alleen het gebonden boek van de drie... en helaas heeft de
    vorige eigenaar er een aantal technische tekeningen uit genomen... dat weer...
    https://www.amazon.de/Schnellboote-Band-1-3-Büchern-Nachkriegsentwicklung/dp/B00FSC5WYO
    prijs is ridicuul...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2020
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Het boek van Harold Fock heb ik ook maar vanuit het perspectief van een modelbouwer toch niet zo waardevol naar mijn smaak (erg weinig foto's en de nuttigste tekeningen staan ook online). Ik vind Schnellboot in action uit de Squadron/Signal reeks het beste naslagwerk voor modelbouwers (ideale mix van tekst, foto's en tekeningen). Het slechtste boekje dat ik heb is "German E-boats 1939-1945" van de Osprey New Vanguard reeks. Heb vanmorgen nog zitten twijfelen of ik "Schnellboote Vor !" van PK Kriegsberichter Hugo Bürger zou aanschaffen maar ik denk dat ik de meest interessante foto's hiervan inmiddels ken.

    Kleine vorderingen, navigatie lichten zijn uitgeboord en voorzien van "wandjes" van plastic card. Moet ze nu nog wel van binnen zwart schilderen omdat het licht anders door het plastic schijnt. Verder MG steunen gemaakt en wat basic detail aan binnenzijde van verschansing :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    wimo100 vindt dit leuk.
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Advies: eerst aan de binnenzijde aluminium of steel (in ieder geval metaalkleurig) dat goed laten drogen en dan pas zwart.
    Buitenzijde evt ook eerst anumininininimium en dan"'Schnellbootweiss'. En de metaalkleurige verf GOED mengen.
    Dan weet je zeker dat er niets doorschijnt op plekken waar je het niet wilt.
    (Been there, done that, got the T-shirt...) :stout:
     
    Herby63, reinaart en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arjan, Kijk eens of het zin heeft om de ledjes dof te schuren. Dan komt er egaler licht uit. Gr. Klaas.
     
    reinaart vindt dit leuk.
  14. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb gisteren mijn 5 resin Ali figuren binnen gekregen. De gietkwaliteit is buitengewoon goed, ik heb bv. nog nooit zulke prachtige verrekijkers gezien in deze schaal. Wel kwetsbaar, de kijker van Herr Kaleu heb ik per ongeluk door midden gebroken ....

    [​IMG]

    Ben ook weer verder gegaan met mijn oude set van 10 ADV/Azimut figuren. Deze zijn bepaald fraaier dan de Italeri figuren maar halen het toch niet bij de 5 illegale kopieën uit China .....

    [​IMG]

    Ik heb inmiddels wel gemerkt dat er bar weinig referentie foto's te vinden zijn van een S-38 met een 4cm Bofors. Dit is waarschijnlijk de nuttigste die ik gevonden heb :

    [​IMG]

    De meeste foto's zijn van S-91, een S-38B boot (dus met gepantserde Kalotte).

    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2020
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Da's logisch, want er zijn niet zo gek veel S-Boote met een 40L60 Bofors uitgerust. De Duitsers prefereerden hun 'eigen' 37mm FLAK 37. Lichter in gewicht en minder manschappen nodig voor de bediening. De 40L60 Bofors had een hoger projectielgewicht en een grotere effectieve dracht, maar die voordelen vielen op zee grotendeels weg; schootafstanden op zee waren relatief kort. Bovendien was er ook nog een logistiek probleem met de Bofors: Duitsland had niet zulke grote voorraden 40mm munitie. Ook waren reservedelen relatief schaars.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Laatst bewerkt: 16 dec 2020
  17. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt heren, Bas ik heb genoeg referentie plaatjes van de Bofors voor mijn doel. Ik heb op de foto die ik postte kunnen vaststellen dat de veranderde indeling van het dek zoals Italeri die presenteert klopt (afgezien van een klein detail misschien). Met het monteren van het Bofors geschut werd het moeder kompas kennelijk naar voren verplaatst. Op deze foto (Ivan Baba Zwarte Zee) is ook te zien dat het kompas ver naar voren zit. Ik denk overigens dat de eerder geposte foto ook bij Ivan Baba gemaakt is.

    [​IMG]

    Bij S-91 waren er na plaatsing van het Bofors geschut zelfs nog twee kompassen op het dek aanwezig :

    [​IMG]

    Nog twee plaatjes :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik denk overigens dat het Bofors geschut pas laat werd gemonteerd op de boten in de Zwarte Zee (1944) en toen zal de ronde antenne van het radar detectie apparaat waarschijnlijk niet meer in gebruik geweest zijn.

    Ik kwam bij toeval van de week deze Britse propaganda poster tegen (duidelijk een "evil Nazi") :

    [​IMG]



    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dit zijn hele mooie foto’s! Best al bar veel... als de kijker goed is... zijn de kanonne dat vast ook wel toch?
    Zou ik me bij Italeri niet druk om maken. Wordt anders als je gaat opbouwen vanaf die kiel naar een historisch verantwoord model.
    Zoiets wordt dan echt een uitdaging.
    Italeri is gewoon al een schitterende basis...

    Waarom 2 kompassen aan boord vraag je je af.
    Veld van motoren en bewapening?
    Duitsers hadden vast een grondige reden er voor. Eens kijken of er iets over geschreven staat.
    Schepen zaten vol bijzonderheden en technische fratsen.
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2020
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Typisch dat die kompaszuilen op de machinekamer staan. Vraag me af of het magnetische of gyrokompassen zijn. Indien magnetisch staan ze wel op een moeilijke plek om door de roerganger af te lezen. Een gyrokompas had vaak een repeater, die wel in het zicht van de roerganger staat. Geen idee verder hoe dat toenmaals in elkaar greep. Nog wat zitten zoeken en kom ik dit tegen. Zie link. Lijkt een magnetisch kompas, met bovenop wat richtmiddelen o.a. een pelorus. Gr. Klaas.
    https://gmic.co.uk/topic/635-schnellboot-compass/
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    In de havens zat er meestal wel een afdekzeil over de bewapening heen. Buitegaats natuulijk niet, dan moest het ding gewoon schietbereid zijn. En ja, op de Wiesel stonden 2 stukken Bofors, een voor, een achter. Alleen dat was de 40L70 (langere loop). En het modelletje wat op de Wiesel zat muntte uit door grofheid. Ik heb die vervangen door aftermarket dingen. Véél nauwkeuriger.

    Op de Amerikaanse PT-boats stond op het achterdek ook een 40L60. Die is vrijwel gelijk aan de Bofors op de Schnellboote, alleen het model is iets beter. Als extra set van Italeri te koop. Maar ja... Daar krijg je weel amerikaanse torpedo's bij, een radarmast waar je niks mee kan op je S-Boot...
    it_5617_title.jpg

    Er is meer dan genoeg documentatie over de 40mm Bofors in omloop, alleen elk land en elke affuit was weer nét anders.

    En over het kompas: voor de roerganger stond inderdaad een repeater. De commandant (op de open brug) kon, door een deksel te openen, rechtstreeks daarop kijken.
     
    k-k en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina