Kwam ik tegen in SAM speaks, 2019, heb met ingehouden adem zitten kijken, volgens mij zit er ook een Hollands team in. "This short documentary invites us to Göteborg, Sweden, where the 23rd world championship match for builders of free-flight model aircraft was held in July 1971. The film follows the successful flights and the failures, as competitors, including a Canadian team, attempt to get their fragile handmade craft airborne by whatever means." https://www.nfb.ca/film/180_is_max/...VtuoxB_Ot4luaZd0II9O-56JNgnmUcEUSSy43wM35YgB8
inderdaad! Meestal zijn dat korrelige super8 filmpjes, maar dit is een professioneel verslag. echt mooi!
Prachtige beelden. Zag ik daar o.a. Antoon van Eldik tijdens de openings ceremonie als lid van de Nederlandse ploeg?
Oh wat heerlijk!! Ademloos zitten kijken..in die periode net weer opnieuw met VV wedstrijd sport begonnen....In de film vele bekenden gezien. Na enkele jaren had ik me "omhoog" gewerkt en in 1975 voor het eerst in de ploeg voor de WK in Bulgarije. Wat een mooie kisten in deze film...geen Oekrainsche eenheidsworst maar onvervalst DIY modellen. Ik heb gelijk mijn E- F1C van 75 er weer bij gepakt voor wat mods voor de besturing... EN..ik heb nog een paar F1C geschikte glows van die periode liggen...
Valt me op dat er toen nog zo veel met lont werd gevlogen als DT. Voor mijn Cd'H heb ik ook nog tot '77 met lont gevlogen, maar bij de F1B had ik dat in '71 niet toch verwacht.
Krijg er geen genoeg van..3e keer.. Ik heb als één van de weinigen zo niet de enige op het MBF de F1C op meerdere WK's mogen zien....Met name de Fly-off's waren adembenemend... Tegenwoordig hebben we de spectaculaire folders maar na 4 sec pret is het over..de seventies hadden 10 sec motorloop..
Schitterend, bedank voor plaatsen! Serieus, ik moest een traantje wegpinken. (ja ik ben een ouwe zak realiseer ik me) Voor de huidige generatie: luister eens naar het betoogje vanaf 2.00. en realiseer je ook dat dit filmpje van 1971 is! Op 1.23 Ton Van Dijk, Op 11.36 Hans Schweinsberg 10.52 Rune ''Gamen'' Johanson en op 12.56 Rolf Hagel: goede herinneringen aan deze Zweden, veel sympathieker vind je ze niet!
???? Rolf Hagel..?? zowel in F1B als F1C?? Wat de argeloze kijker niet op valt..wat een gekrioel was het toen en veiligheid..nix niet. iedereen rende met F1B naar een plek waar hij wou starten en een F1C lanceren? gewoon tussen het publiek. Tegenwoordig mag je met een F1B/C niet verder dan 5 meter van je startpaal af en bij F1C zit het publiek bij een WK en EK achter het lint op 100 meter..en denk maar niet dat je tussen de deelnemers en teamleiders komt..restricted area!!
Nou nou, ik ken er nog wel een paar Maar je hebt wel gelijk: Zoiets noemen ze ''vrijheid'' Valt me wel op: geen circle tow en overschoot, was dat gebanned naar iemand weet? In 1969 werd Elton Drew wereldkampioen met een voorloper hiervan (hier was ik bij en in 1971 dus niet: de nieuwe generatie) en ik weet wel dat Ton van Dijk er toen wel al mee bezig was. Viel me ook op: in mijn beleving vloog er na 1965 niemand nog met lont: is dus kennelijk een misvatting mijnerzijds. (ze vliegen dan ook niet op een droge heide)
Voor het eerst zag ik deze film, wist wel at hij opgenomen werd. Was er bij deze WK in 1971 als vlieger bij in de A-2 ploeg. Samen met Anton van Eldik en Ton van Dijk. Beide te zien in de optocht van de deelnemers. Maar ook andere vliegers: Gerard Brinks ( ploegleider), Gerard jr. op zijn schouders en Hans van Rij. Verderop nog Hans Schweinsberg met zijn Wakefield wederom samen met Ton. De omstandigheden bij het vliegen waren voor ons echt wennen. Op de derde dag waarop power werd gevlogen waren we allemaal kapot. Kwam omdat het heel gezellig was met alle ploegleden en aanhang. Om half 2 s' nachts werd het een beetje schemerachtig en 3 uur later weer licht. Dat hou je geen dagen vol. Was heet, een koel plekje in de schaduw onder de bomen was schaars. Verder vloog in de Wakefieldklasse Bert Oskamp mee. Vlogen op een militaire basis, voor het terugvinden van de modellen werden we geholpen door het leger. Met lichte sportvliegtuigen werd door aanduiken de ligging van de modellen aangegeven. In de finale van de F1C (power) dook in elke doorgang tenminste 1 powerkist met vol speed op de betonnen startbaan te pletter. Thomas Köster won overigens bij de F1B.
Dat noemen ze gevoel. Koester het. De valse voorstelling van zaken, als zouden we ons dit niet moeten toestaan, heb ik jaren terug al achter de rhodondendrons ges!#$@&*terd... Lachen als het kan, janken als het even moet....