MFA sport 500 nitro motor

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door HuisTiraN, 18 sep 2013.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kanaalindeling klopt (twee posts terug).

    Met je zender instelling gaat er zo te lezen iets mis...

    Je normal thr curve moet gewoon 0-25-50-75-100 blijven met 1 mm gas stationair en vol open bij volgas.

    Je moet je tweede throttle curve (volgens mij heet dat bij Futaba Idle-1) op die 30-40-55-75-100 instellen, zodat je met de pitchstick helemaal naar achteren, het gas op 1 mm hebt staan, maar als je de idle-schakelaar overhaalt, dat je opeens ongeveer 2~2.5 mm gas hebt.

    De Throttle hold moet zodanig ingesteld zijn dat de carburateur helemaal dicht gaat.

    Optoeren doe je door in normal rustig en voorzichtig ongeveer een kwart gas/pitch te geven, even te wachten tot het toerental stabiliseert (voorzichtig, de heli mag géén tekenen van "licht worden" vertonen, anders iets terug nemen), en dan EERST pitch minimaal te zetten, en direct daarna de idle schakelaar over te zetten naar idle-1

    De pitch-curves moet je in beide standen identiek houden.

    Je maximum pitch is een beetje aan de lage kant. Desnoods een iets langere servohevel monteren op de pitch-servo, want met 6 graden denk ik dat je nauwelijks stijgvermogen hebt, en mogelijk gaat je motor dan ook wat hoog optoeren. Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk.

    Krijg je de motor nog steeds niet door de compressie????
    Probeer het volgende eens: hang de startmotor in de riem (en de riem uiteraard om de motorpoelie) maar hou de riem slap, zodat de startmotor de riem niet meeneemt. Dan starter inschakelen en op toeren laten komen, en dan "met een klap" de riem strak trekken. Met een beetje mazzel slaat de massa van de startmotor je Bluebird door zijn compressie. ls hij daar eenmaal doorheen is, trekt de starter het meestal wel goed genoeg om te kunnen starten.

    Ben benieuwd!

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2013
  2. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Eerste startpoging gedaan, geen succes.

    Plug eerst losgedraaid en beetje nitro in de kamer gespoten. Vervolgens de plug niet geheel strakt vast gezet. Mn starter komt dan door de compressie. Vervolgens brandstof aangezogen, starter erop, 1 a 2 plop en daarna niets.

    Schroef van de poelie komt ook telkens los. Het lijkt niet de beste methode om de heli aan de praat te krijgen.

    Mijn idee; ik heb nog een oude neus liggen voor een vliegtuig. deze wil ik monteren ipv de poelie. Zo kan mijn starter er beter op en krijg ik er meer kracht uit.

    Maar eerst poging 2, na de lunch
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je poelie steeds los komt heb je hem niet goed vast zitten :D
    Om die goed vast te krijgen volgende truuk proberen:

    Uitlaat demonteren, en heli op de linker zijkant leggen (de cylinder wijst nu naar beneden) krukas draaien tot de zuiger de uitlaatpoort vrijgeeft.
    Cylinder via de uitlaatpoort vullen met brandstof.
    Nu (de heli in deze positie houden, met de cylinder naar beneden) kun je de moer zo vast zetten als je durft, want de krukas blokkeert op hydrolock.

    Als de moer vast zit, gloeiplug er uit draaien en de brandstof er uit laten lopen.

    Plug er weer in, en starten maar weer.

    De spinnertruuk, ik heb er destijds ook aan gedacht, maar mijn starter paste niet dicht genoeg onder de staart om hem fatsoenlijk te kunnen starten.

    Vreemd dat hij alleen maar wat plofjes geeft, bij mij startte hij tamelijk vlekkeloos....

    Ik denk, dat je hem te veel brandstof geeft als je wat naar binnen spuit.
    Plug er even helemaal uit draaien, gas vol open en de starter er op, zodat alle vloeibare brandstof uit de motor is (IEDERE motor loopt namelijk uitsluitend op verdampte/vernevelde brandstof, NIET op vloeibare brandstof die in de motor rondklotst)

    Groet, Bert
     
  4. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Ik ben al overgestapt op de "oude neus"....kon het niet meer hebben...
    Starter moet je dan wel andersom aansluiten, anders draait hij de verkeerde kant op...

    Ik heb nog aan geen een instelling gezeten.

    v
    motor heb ik idd leeg gedraaid...leek goed te lukken...maar nu is mn plugstarter leeg...grrrrrr!
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan het dan soms zijn dat je de heli al die tijd geprobeerd hebt de verkeerde kant op te starten? Want ik kon destijds mijn MFA gewoon starten met de starter precies zo aangesloten als dat ik de vliegtuigjes startte....

    En nu gaat mij ook een lichtje op: Jij had (als jij NU je starter om moet polen) blijkbaar voorheen de starter "naar voren" onder de heli hangen bij het starten (kop van de starter wijst richting de staartrotor) en dan draait je starter de verkeerde kant op.... Logisch, daar is de timing van de koolborstels niet op berekend en dan is je starter lang zo sterk niet....

    Het zal nu ongetwijfeld beter gaan....

    Ik vond het ook al zo vreemd, want ik had destijds (ik was toen nog een "arme student") tamelijk halfgare spullen qua startuitrusting, maar ik had eigenlijk nooit startproblemen met mijn MFA....

    Groet, Bert

    EDIT: voor alle duidelijkheid, want je lijkt me geen echte expert met gloeiplugmotoren:

    Je motor moet, van achter de heli bekeken, TEGEN de klok in draaien.
     
  6. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Ik ga niet zeggen dat ik dat niet deed, maar ik ga ook niet zeggen dat ik dat wel deed ;) . vanavond als mijn gloeiplugstarter is geladen nog maar eens proberen
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Heu... Ikgeloofdatikhetbegrijp:confused::confused:

    Ben benieuwd naar de berichten van vanavond....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2013
  8. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    vanavond niets gebeurd. er moest eerst gevist worden...

    EDIT: mn 12 V 7a accu is bijna leeg en geeft geen power meer. Nu eerst dat oplossen...je moet wel geduld hebben voor deze hobby
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2013
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Neuh.... gewoon je spullen regelmatig opladen... Alweer iets wat het slecht door de compressie trekken door de starter kán verklaren ;)

    Groet, Bert
     
  10. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    zou goed kunnen. Ik moet hem nu helaas even aan de kant leggen tot ik een oplader heb gevonden.
     
  11. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Hoe is het afgelopen met de MFA? Laatste post is alweer een tijdje geleden.
     
  12. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Lieve leden, het is alweer een tijd geleden dat ik me meldde op het forum. Heb de modelbouw een beetje uit het oog verloren, dit mede door ruimtegebrek en noem maar op. 8 jaar later staat de MFA er nog precies zo erbij als ik hem 8 jaar terug hem weggezet. Uiteindelijke verhaal is dat ik de originele motor (ondanks hulp van een forumlid) nooit aan de praat heb gekregen...
    Ik was eigenlijk eindelijk zo ver om de heli te verkopen, op ebay gaat ze nog voor heel wat weg...


    Toen stuitte ik op dit filmpje:
    Een MFA 500 omgebouwd naar elektrisch...direct spijt dat ik mijn MFA weg wilde doen, dacht ik meteen....DAT WIL IK OOK!

    nu alleen de ombouw nog en daar komen meteen een aantal vragen bij?
    Hoe wat waar en welke motor?

    Is er iemand, die hier iets van af weet en mij hierbij zou kunnen of hier ervaring mee heeft?
    Eigenlijk is de eerste vraag: welke motor met ESC moet ik hiervoor hebben?

    dank voor de input en ik hoop meteen dat ik dit draadje na 6,5 jaar weer positief kan oppakken en afsluiten.

    groet Christiaan
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, je bent in ieder geval wel onmiddelijk van het probleem van de scheurende motordragers af als je voor electro gaat. :D

    Qua motor, accu en regelaar moet je zoeken in de richting van 800W, en een belast toerental van om en nabij de 10000~11000 (voor wat betreft cellenaantal en kV waarde).

    De regelaar hangt weer af van welk cellenaantal je uiteindelijk gaat gebruiken.

    Maar even een vlotte "natte vinger berekening" (uitgaande van de originele motorpulley of in ieder geval zelfde tanden aantal) zou iets van 6S 5000 mAh zijn, daar zou dan ruwweg een motor met een kV van 600~620 achter moeten komen, en een regelaar in de buurt van 50A of hoger.

    Volgens mij moet je dan heel aardig iets vliegbaars krijgen, met een vliegtijd van rond de 8 minuten.

    Ik zou in dat geval overigens de originele koppeling gewoon laten zitten, want die stalen tandwieltjes onder de hoofdrotor zullen een al te enthousiast optoeren vermoedelijk niet heel erg leuk vinden.
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2021
  14. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    :koud:Die kerel vliegt overigens met een 1050KV 6s motor....is dat dan te heftig?
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zegt weinig als je niet weet of hij de overbrenging gelijk gehouden heeft, en 1050 zou zelfs met gelijkgebleven overbrengingsverhouding, redelijk goed moeten kunnen op 4S.
    Maar het kan ook zomaar zijn dat die meneer zijn regelaar maar 60% open had staan o.i.d. (wat ook niet echt aan te raden is).

    de kV waarde zegt niks over het vermogen, en zelfs niet over het toerental, uitsluitend over wat de motor WIL gaan draaien op de volle accuspanning. En als hij dat niet KAN draaien, omdat hij het vermogen er niet voor heeft, dan gaat hij roken.

    Ik heb helaas nooit filmpjes van mijn MFA gehad, dus ik durf zo 1,2,3, niet te zeggen wat voor toerentallen er gedraaid werden, maar in mijn geheugen, niet bizar hoog, motortoerental ergens tussen de 10 en 12K
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    HuisTiraN vindt dit leuk.
  17. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Wauw, dat je die nog hebt. Wat stoer om te zien. Ik geloof ook wel dat hij het deed alleen kreeg ik hem nooit aan de praat. Dat ligt meer aan mij vrees ik. Ik hou de motor maar stap wel over op elektra, iets minder gedoe
     
  18. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
  19. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
    De Multiplex Funcopter was/is een directe afgeleide van deze MFA helicopter.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je bent altijd welkom, als je van te voren maar even een berichtje doet... Heck, ik krijg zelfs die heli (met die Blue Bird) wel voor je aan de praat als het moet...
    Sorry, je bent heel zwaar in de war: De Funcopter was een afgeleide van de LiteMachine Corona, een klein brandstofheli-tje met een Norvel motortje.
    Hier door iemand gemodificeerd naar electro

    Lite machines Corona helicopter - YouTube
     

Deel Deze Pagina