500 of 550 als tweede heli?

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door D1339, 6 jan 2021.

  1. Psycho Dad

    Psycho Dad

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Belgium
    Epfun te Beveren?
     
  2. D1339

    D1339

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Antwerpen
    Klopt. Na een lang telefoongesprek toch besloten bij hen te kopen. Ze hebben al lang ervaring met Futaba/VBar Control en moesten er problemen zijn konden ze eerst via telefoon wat proberen te helpen. Moest dat niet lukken kon ik er altijd mee langskomen. Momenteel wacht ik nog steeds op levering van heli kits. Woensdag 30/12 kreeg ik te horen dat het 1-2 weken zou duren, dat zou deze week ten laatste moeten zijn :)
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ja.. electronica leveranties doen een beetje raar in coronatijd..
    vbar control? dat is de mikado zender toch?
    of wordt de zender futaba, met vbar stabilisatie?
     
  4. D1339

    D1339

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik ga voor een Futaba zender, VBar control is idd Mikado, maar met 1k voor een zender zoek ik het toch liever iets goedkoper op. Ik heb nog een andere kostelijke hobby die ik ook nog wil doen :D
    Heli wil ik vooral leren omdat ik sinds ik klein was al ermee bezig was. Vroeger verschillende PicooZ gehad, toen ik 14 werd een coaxiaal, maar nooit wat groters. Vooral omdat het snel erg duur werd. Nu heb ik tijd en wat budget om het te leren :)
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    de vbra control is ook de naam van de mikado zender, vandaar dat ik het vroeg :D
    welke zender heb je?

    en zelf ben ik ook met heli's begonnen..
    gewoon vanwege de uitdaging.
    en toendertijd hadden ze net een paar opties om zonder al te veel geld, toch leuk zelf te leren vliegen.
    in mijn geval een piccolo v2, een fixed pitch heli.
    naderhand vliegt het als een natte krant.
    maar omdat dat ding zo raar vloog, was de trex 450 no problemo.
     
  6. D1339

    D1339

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Antwerpen
    Momenteel heb ik een Graupner MX-12 op 35 MHz, over enkele dagen (weken) ga ik een Futaba 6K V2 aankopen. Niet duur en zit alles op wat ik moet hebben.
    De Mini Titan is ook een vreemd dingetje. Vliegt op zich wel goed, maar moet bijna elke vlucht wel een beetje trimmen (denk door positie van batterij voorwaarts/achterwaarts paar mm?). Wordt ook snel klein wanneer ik wat verder vlieg, vandaar dat ik toch een 500 of 550 opteer.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Die mini titan, is dat toevallig eentje met flybar?
    dan zou dat inderdaad kunnen ja...
    maar, in de regel is zo'n ding niet kritisch op een paar mm accuverplaatsing. de wind en alles hebben meestal meer invloed.
    leg je de accu de ene keer voorin, en de andere keer een cm naar achter, dat is wel een beetje een groot verschil.

    meestal leg ik daarvoor een stuk schuim tegen de accu, en die leg ik vast.
    kun je altijd de accu op exact de goede plek leggen.
    ALS dit het probleem is, hoef je alleen de elevator een tikkie te trimmen
    moet je ook de aileron as trimmen, dan is dit de oorzaak niet..

    er zijn nog wat exotischer dingen die dit kunnen veroorzaken.
    bakken speling.
    servo's die niet lekker centreren.
    een zender die iedere start zijn trims centreert. dit is in de regel alleen bij erg goedkope china dingen het geval.

    mijn mini titan heeft het iig niet..
    en die vliegt zonder flybar, zonder stabilisatie.. is dus nog wat kritischer (maar minder dan je zou denken..)
     
  8. D1339

    D1339

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Antwerpen
    De Mini Titan is er inderdaad eentje met flybar. Dit zou wat natuurlijker vliegen heb ik gelezen, en dat flybarless elektronica wel uitstekend kan corrigeren de laatste jaren.
    Op de laatste vlucht kreeg ik wel ineens een windstoot maar kunnen redden. 2 dagen terug (12 januari) ben ik om 16u45 nog even gaan vliegen op een veld. Stabiele wind was zo'n 10-12 km/u op de grond en wat hoger ging die al naar 20-30 km/u, en het werd snel donkerder. Het vloog wel OK, was ook de eerste keer dat ik met wind vloog, maar na trimmen van de voorlaatste vlucht (eind december) ging die rustig naar rechts en achteruit kantelen, op zich geen probleem, 2 klikjes van de trim en het was opgelost. Een stuk schuin is idd een goed idee, kan ook vastgemaakt worden om te voorkomen dat de accu verder naar achter schuif :)
     
  9. D1339

    D1339

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Antwerpen
    Net wat gelezen over de verschillen van flybar en flybarless op de Mini Titan, en de meesten zeggen toch dat het een enorme verbetering is ten opzichte van flybar. Als zo'n conversion niet te duur is, misschien toch eens kijken of overwegen... :)
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ja en nee..
    door wind zal een heli altijd heen en weer wandelen.
    in dat punt kun je jezelf ook beter aanwennen om 1 keer, met windstil weer, 100% uit te trimmen.
    en daarna helemaal van de trim afblijven.

    hoveren doe je dan "gewoon" door zelf de wind eruit te sturen.
    als je nl nose in hoovert, zou je trim opeens niet goed meer staan.
    of side in. ennzovoorts.
    trim je hem met windkracht 4 in de zij, en je gaat rondvliegen, gaat hij ook rare lijnen vliegen.

    ander tipje:
    eigenlijk moet je in alle vliegende takken van sport, je accu op 2 manieren vastleggen.
    1: klitteband op de heli en op de accu, voor het verschuiven.
    2: een "strap" of klitteband eroverheen. zodat hij niet zomaar eruit valt.

    qua fbl omzetten of niet:
    duurste is de stabilisatie, en die kan overgezet worden naar iets anders indien nodig.
    de heli heeft een andere kop nodig.
    beetje afhankelijk van welke servo's erin hangen.. regelmatig moeten de swash servo's vervangen worden.
    een stabilisatie wil bijna altijd digitale servo's zien, en de servo's moeten snel en sterk zijn. als voorbeeld, de hitec 5065mg.
    de align servo's die normaal in de 450 zitten zijn ook goed. er zijn nog wel meer merken.

    gewoon puur om leuk te vliegen, zou ik zeggen dat het niet perse het geld waard is.
    flybar is, mits goed afgesteld (correct gewicht paddels en zo), de goede bladen erop (fbl bladen en flybar bladen zijn echt anders), is een flybar heli ook niet erg gevoelig voor wind.
    het is en blijft een klein ding. dat haal je nooit weg ;-)
    vliegen in de schemer is altijd een probleem qua zicht. moet je ook aan wennen, en dan moet je ook wat meer op gevoel vliegen.
    voelt dat nog niet lekker, gewoon lekker blijven vliegen, grenzen verleggen.
    alleen niet alles in 1 keer. kruipen, lopen, rennen.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    voornaamste voordeel van een flybarless stabilisatie en zo: die stuurt de niet ingestuurde bewegingen van het toestel eruit.
    dus een toestel zal zelf in de peiling houden hoe hij staat. en als dat veranderd door wind of iets anders, corrigeert hij.
    vaak kun je dan een heli een beetje "tegen de wind hangen" in hoover, en omdat de stabilisatie de hoeken vasthoud, blijft de heli op zijn plek.
    tot de wind afneemt of opneemt.

    anderzijds is een flybar heli ook niet heel gevoelig hierop, en het eruit sturen zou geen groot probleem moeten zijn.
    tenzij je met windkracht 6 probeert te vliegen met die maat.
    of je te lichte paddels hebt, te lichte bladen. van beide dingen wordt hij gevoeliger, wat goed is voor een 3d vlieger.
    de normale sportvlieger wil nog wel eens meer rust in het ding :D
     
  12. D1339

    D1339

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Antwerpen
    Dat flybar en flybarless blades anders waren wist ik nog niet, dat is nieuwe info :)
    Klitteband moet ik inderdaad nog op de "battery tray" doen, momenteel kan die gewoon verschuiven, en is als ik er nu bij stil sta niet echt verstandig.
    Hij vliegt wel fijn, en misschien hou ik em ook gewoon eens ik de nieuwe binnen heb. Mijn eerste gedacht was: het is een ouder ding en gaat compleet anders programmeren dan een nieuwe Trex 500x/550x. Ik ga een nieuwe ontvanger moeten kopen ook. Concreet heb ik nog geen ervaring met afstelling van servo's, enkel trimmen is mij bekend, dus gaat ook wat nieuw worden.

    Dit is de Mini titan achter in onze straat (doodlopende straat).
    [​IMG]
     
  13. D1339

    D1339

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik vlieg er ook graag rustig mee, maar ben wel geïnteresseerd in het leren van 3D manoeuvres :)
    In de kit reservestukken die ik erbij kreeg toen ik em tweedehands kocht, zitten nog extra bladen in. Deze zijn carbon als ik mij niet vergis (volledig zwarte). Die gaat misschien wat andere eigenschappen geven dan de bladen die er nu opzitten?
     
  14. Psycho Dad

    Psycho Dad

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Belgium
    Bij EPfun zit je goed :thumbsup:
    Vorig jaar mijn Mikado Logo 550SX supercombo bij hem (Alex) gekocht en zéér tevreden van, zowel post als pre-service is uitstekend! Koop ik ooit nog een helikopterkit bij zal het wederom bij EPfun zijn.
     
  15. Psycho Dad

    Psycho Dad

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Belgium
    Kleine raad:
    Op een FBL heli is het not done om te trimmen via uw zender trimknoppen , hou hier zeker rekening mee bij je nieuw toestel.
     
  16. D1339

    D1339

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Antwerpen
    Hoe werkt trimmen dan op FBL? Programmatie via zender/pc tot die goed staat?
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    qua bladen: 3d bladen zijn superlicht.
    daardoor heb je weinig centrifugaal effect in de rotor, en zal de heli heel vlot hoeken kunnen maken.
    dan gaat hij dus wat "actiever" sturen. maar voor een beginner kan dat wat te actief zijn.

    vroegah toen iedereen nog met flybar vloog, had je nog voorloop en zo. positie zwaartepunt as blad tov het boutgat.
    tegenwoordig heb je dit niet meer zo vlot.
    in de regel is een zwaarder blad, of het zwaartepunt verder van het boutgat af, beter voor rustig vliegen.
    dit zwaartepunt kun je bepalen door simpel een blad op bijvoorbeeld een reserve staartbuis te leggen. rollen. op 1 punt zal het blad wipwappen, en omslaan.
    daar zit het zwaartepunt.
    verder naar buiten is in de regel wat rustiger.
    je hebt ook bladen van 50 gram, je hebt ze ook van 200 per blad.
    zwaarder is rustiger, in de regel.

    ik zie dat je nog gewichten aan de flybar hebt hangen. dat zorgt er ook voor dat de heli zich rustiger gedraagt. (bij gelijke uitslagen..)
    dit zijn hardware dingen, waardoor een heli in de basis heel wild, of juist heel gedoseert wil vliegen.
    je kan natuurlijk altijd nog de uitslagen in de zender terugschroeven, maar dan heb je weer het punt dat je dit absoluut niet tever moet doen.
    zou jammer zijn als je met een beetje wind, niet meer tegen de wind in kan draaien.
    of expo toepassen, dan kun je het midden van de stick een beetje ongevoeliger maken.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    bij fbl zet je alles tijdens instellen (aan de pc meestal) 100% recht.
    daarna zou je in theorie niet meer hoeven te trimmen.
     
  19. D1339

    D1339

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Antwerpen
    Met gewichten aan de flybar bedoel je die metalen "rondjes" aan de binnenkant van de paddles?
    Ik zou eens moeten kijken wat voor gewicht beide bladen zijn, of die reserve bladen ongeveer hetzelfde zijn. Denk dat er ook reserve paddles bij zitten.

    Met rustig weer vliegt die wel lekker fijn, deze week was nu de eerste keer dat ik met wat wind vloog. Lage hover lukte anders prima met wat wind :)
     
  20. Psycho Dad

    Psycho Dad

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Belgium
    zorgen dat mechanisch alles 100% correct staat, dwz:
    alle servos zijn gecentreerd op een hoek van 90°
    swashplate correct gelevelled en gecentreerd

    Nadien kan je via de FBL nog kleine wijzigingen aanbrengen zodanig je swashplate level staat.

    Maar NOOIT trimmen via zender trimknoppen :)
     

Deel Deze Pagina