Spitfire 1/6 Yke Rusticus

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Arnold 85, 20 jan 2021.

  1. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Warbirds.....altijd al mooi gevonden.
    Vorige bouwverslagen was ik meestal al begonnen met bouwen.
    Meerjarenplan dus!
    Dit keer wil ik eerder beginnen met jullie adviezen te winnen!

    Wat wil ik waar loop ik tegenaan:
    -Spitfire bouwen van span rond de 1800-2200mm
    -Wat is het verwachte gewicht en is dit te landen op 35 meter breed veld?
    -Welke tekening (van outerzone denk ik) is geschikt voor de bouw? Iemand ervaringen?
    -In welke maat zijn fatsoenlijke retracts te vinden?
    -Wat zijn de voetangels en klemmen om rekening mee te houden met bouwen?

    Edit: word een electische aandrijving uiteraard!

    Zomaar wat vragen.....

    We zijn nog helemaal blanco, kom er maar in!
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2021
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom niet een tekening bestellen van de mooiste en best vliegende spit die er is?
    De 1:6 Exact Scale van Mick Reeves.
    187 span, iets van 5,5 kilo met een OS 91FS
    Ik heb hem gehad, vloog hartstikke mooi.
    Het restant staat nog bij Gerben in de kelder, hij is ooit in brand gevlogen, ik moet hem ophalen en opknappen.

    Plans alone ( no former patterns, not for scrtach build ) £25
    https://www.mickreevesmodels.co.uk/~mickreev/spits/p4spit.htm

    Mooiste is dat er ook onderdelen zoals de oleo's en luchthappers voor te koop zijn.

    GJ
     
  3. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Als je die wilt bouwen moet je volgens mij ook de fuselage kit (wood of epoxy) bij MR bestellen, want er staat expliciet bij dat er geen tekening bij zit van de formers en hij niet bedoeld is voor scratch building.. kan natuurlijk, maar dan moet je wel je eigen romp/rompvorm ontwerpen / uitzoeken / uittekenen en die op de plans van MR plotten.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, je kan de tekening alleen bestellen.
    En ik heb denk ik een half jaar geleden contact gehad met Mick en hij zei dat alles erop stond om de Spit te bouwen.
    Maar ik zal het nog even een keer navragen.
    Een andere ontwerper die een mooie tekening heeft is Brian Taylor.
    Die Spit is ietsje groter, 210cm

    GJ
     
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Groter is mooier, maar aan ons veld zitten wel beperkingen.
    Zelfbouw is wel het mooiste vindt ik!
    Ook het lastigste. Dat besef ik!
    Daarom op voorhand adviezen inwinnen, vóór de start!
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb een half jaar geleden ook weer dromen gehad van die oude Spitfire.
    Dus Mick Reeves gemaild wat een kitje zou kosten.
    Dus de gefreesde houten delen.
    Bijna besteld tot Gerben me een berichtje stuurde, ik heb hem hier staan, kom maar ophalen.
    Maar toch.. weer nieuw bouwen is makkelijker dan een vettig ding opknappen, vandaar dat ik er nog steeds aan zit te denken.

    Sarikhobbies in de UK heeft de tekening en houtsnijwerk van de Brian Taylor Spit, maar ik denk dat die net even te groot is voor in de auto.
    RC Europe heeft een nog grotere, van de tekeningen van Yke.
    En 1 van die tekeningen staat volgens mij op Aerofred, van Jeroen Weel.

    Groter is mooier maar ook stukken duurder en lastiger om mee te nemen.
    Daar moet je rekening mee houden.
    Ik had op een gegeven moment ook een luxeprobleem.
    Modellen werden steeds groter en complexer op te bouwen.
    Dan ga je er minder mee vliegen.
    Een model tot 2 meter gooi je achterin de auto en gaan.
    Als je dan eerst alles in je auto in moet klappen en op het veld een kwartier bezig bent alles op te bouwen dan is dat lastiger.

    GJ
     
  7. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    er staat expliciet bij " no former patterns, not for scrtach build" dat heb je zelf gekopieerd hierboven, dus je kan alleen de tekening bestellen, dat klopt, maar er staat in ieder geval dat de spanten niet op tekening staan...

    Ik denk ook dat zo'n kit van Mick de mooiste is in die maat, zelf ook erg benieuwd naar! Aan BT heb je wat meer uitzoekwerk denk ik.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb Mick destijds gevraagd om de tekening en hij zei dat je daar de Spit mee kon bouwen.
    Maar dat kan een denkfout van mij of hem geweest zijn want in dezelfde mail vroeg ik ook om de spantenset.
    Dus om zeker te zijn zou je de kit en tekening moeten bestellen, dan kan je hem zeker bouwen.
    Alleen die Brexit.. komt het ding hier nog wel aan zonder belasting te hoeven betalen.

    GJ
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan beter een grotere tekening verkleinen dan een kleine vergroten want je gaat dan details missen.
    Ik heb een 1 meter model uitvergroot naar 140 en dan stroken de spanten niet goed meer.
    Ze komen te ver uit elkaar te staan.
    Bij een grotere tekening verkleinen komen ze dichter bij elkaar maar dan kan je eventueel een spant weglaten.

    Deze bedoelde ik van Jeroen Weel.
    https://aerofred.com/search.php?search_fields=image_restorer&search_keywords=j.weel

    GJ
     
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    De tekening van jeroen weel is wel erg groot!
    Tonspit had/heeft er ook 1. Weet iemand (of de man zelf) zijn formaat?

    Blijkt dus nog niet zo eenvoudig te zijn, die tekening!

    Mick reeves houden we even in het achterhoofd. Scratch heeft voorkeur.
     
  12. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik heb eens verder gezocht op de site van aerofred. De link van jou, GJ, liet 1 spit zien.
    Na enig zoekwerk kwamen meer tekeningen bovendrijven......gaat daarmee wel lukken denk ik.
    Even registreren en downloaden

    Helemaal eens ben ik het niet met de over dat opschalen.....als je opschaalt, groeit je materiaal qua dikte (en sterkte) ook wel mee.
    Zit natuurlijk wel een grensvlak redelijkheid aan, 120% schat ik zo?
    Ik als ervaren modelbouwer kan het wetenja toch? niet dan?

    Zouden we dit draadje beter bij vliegende schaalmodellen moeten plaatsen voor meer expertise?
    Wel eng! Dat is zo'n beetje het elite......hoor ik daarbij? Nee joh! Gek!

    Gr Arnold
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn ervaring is anders.
    De afstand tussen de ribben wordt te groot als je opschaalt.
    Dus een ronding wordt dan ineens een plat vlak.
    Dat had ik met het opschalen van een Hughes H1, van 1 meter naar 1.40
    En ook met een Cosmic Wind, van 1 meter naar 1.40
    Als je downscaled dan zit je wat diktes betreft ook nog wel goed maar belangrijker, de rondingen kloppen.
    Zie het als een curve.
    Als je een curve van 10cm met 10 punten van hebt en die vergroot je naar 20cm met diezelfde 10 punten dan krijg je rechte vlakken.
    Neem je een curve van 20cm met 20 punten en verklein je die naar 10cm dan is die nog steeds rond, sterker nog, hij is nog veel mooier rond.
    De resolutie neemt toe.

    GJ
     
  14. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dat klopt, maar 116% is wel wat anders dan 140% of zelfs 200%. Bovendien heeft het genoemde plan een schuimkern en dan speelt het verhaal qua aantal ribben niet. En / of die moet je toch zelf intekenen :). Het aantal formers in de romp bij dat plan is best netjes, wellicht zou je tussen F5 en F6 een extra formertje kunnen plaatsen, maar met 16% groter lijkt me dit plan prima bruikbaar voor scratch building.
     
  15. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ok helder!

    Op aerofred staat ook een dynaflite. Screenshot_20210121-144218_Chrome.jpeg
    Screenshot_20210121-144238_Acrobat%20for%20Samsung.jpeg
    Pdf zal ik maar niet delen. Dat zal wel niet mogen.

    Deze tekening zou denk ik wel kunnen.
    Alleen die wielen, die zitten normaal ve scbuiner toch?

    Anders zou ik misschien de tekening van Mick Reeves moeten bestellen en de spanten evt van eem andere tekening maken....uitprinten word dan een precisieklus!
     
  16. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Zeker :) https://www.instagram.com/p/CKQ3RFAs1rA/?utm_source=ig_web_copy_link

    Maar da's bij een simpel model ook dwars door de hoofdspar, dus veel modellen (ook Top Flite e.d.) hebben het wiel daarom verder naar voren liggen, is wat makkelijker qua constructie
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er storen me een paar dingen in die tekening.
    Waarom een platte plank als stabilo?
    En ik heb het gevoel dat de romp niet klopt, die is veel ronder, dit is meer een "China" bouwdoos vorm.
    Nee, ik zou niet de tijd erin steken om deze te bouwen.
    Ik ga die van Yke Rusticus eens naar schaal 1:6 brengen, 187cm span dus.
    Eens kijken wat dat brengt.

    Ik lees net dat Tjarko de Brian Taylor versie aan het bouwen is.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/spitfire-mkix-schaal-1-5-3-brian-taylor.270483/

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2021
  18. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Klopt ja! Word gaaf! Contraroterende prop! de man is goed handig! Maatje te groot voor mij....
    Ik kijk natuurlijk mee!

    Ik heb de tekening van Yke nergens gezien nog.
    Heb jij die ik bezit? Collectors item!
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb iets voor je..
    Ik heb alvast de vleugel geschaald naar schaal 1:6
    Van de tekening van Yke.
    En daar zit het wiel wel op de goede plek.
    De maten die erbij staan kloppen dus niet meer.
    Dus even meten en zelf nadenken.
    Spanwijdte is dan 187.5
    De computer moet enorm nadenken bij het omschalen en het pdfje is ook behoorlijk groot, 21MB.
    Ik heb hem dus op mijn eigen server gezet, klikken en downloaden of beter, rechtermuisknop save as.
    De rest volgt, romp komt later.
    Vleugel Spit schaal 1:6

    GJ
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En de romp, ook geschaald naar schaal 1:6
    Je ziet dat de romp ronder is dan die Dynaflite, was mijn gevoel dus toch goed.
    Die MIck Reeves was namelijk ook rond en opgebouwd uit latjes ipv platen balsa.
    Zelfde verhaal als hierboven alleen is ie nu 30MB.
    Romp.pdf

    Nu nog het laatste blad, daar staan de ribben en formers voor de romp.

    GJ
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina