Mathea Vll speedboot

Discussie in 'Speedboten' gestart door Taylorcraft, 5 dec 2020.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Ernaast is prima zelfs. Zo heb ik 'm:

    [​IMG]
     
  2. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Top.
    Nu nog even wachten op de leveringen van de props en de koppeling.
    Kan daarna het roer en de aandrijfas definitief plaatsen.

    Las nog ergens iets over gewicht en vermogenverhouding , bij speedboten .
    Vuistregel zou 2KW per kg zijn.
    Het gewicht is nu 762 gram en daar komt nog wel iets bij.
    Het vermogen zal bij mijn Mathea absoluut niet realiseerbaar zijn.
    Ben benieuwd waar het toe zal leiden.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2021
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Nou, die vuitregel gaat zeker niet op bij de Mathea vii. Bij lange na niet zelfs. Hoe kom je aan die vuistregel? 0,2kWatt per kg voor de Mathea komt dichter in de buurt...
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2021
  4. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Vond het zelf ook al absurd.
    Stond ergens op een Duits forum.
    Probeer zoveel mogelijk te lezen maar net als bij de modelvliegtuigen, is er veel kaf tussen het koren.
     
  5. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Roer positie bepaald.
    Vind dit roer een enorme afbreuk doen aan het model maar het is niet anders.
    Het eigengemaakte roer zal voor static worden gebruikt en het alum.dan alleen voor varen. IMG_20210120_190625.jpg IMG_20210120_190645.jpg
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Als het roer nog ietsje naar links kan, zou het mooi zijn.... Je hebt nog niet geboord, toch?
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2021
  7. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    is mogelijk en ga ik aanpassen.
    Zit, tijdelijk, vast met kleine houtschroefjes.
    De achtersteven moet nog worden afgewerkt met een vol abachi plankje en in de juiste vorm worden geschuurd.
     
  8. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Ik heb het roer later nog verder naar achter gezet zelfs.
    Het bootje stuurde bij mij eerst echt niet erg fijn.
    Nu vaart hij heerlijk.[​IMG]
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    De prop van André's Mathea zit veel verder naar voor. Dus, kan kloppen dat jouw roerblad verder naar achter moest.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  10. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Zo, de laatste onderdelen zijn binnen.
    Ik had de koppeling met M6 besteld maar M5 ontvangen:(
    Zelf maar even een M6 van gemaakt.
    Voor de test de 37mm prop gemonteerd.
    Kan nu weer verder met de bouw.
    Zal het roer nog iets naar links verplaatsen. IMG_20210129_145843.jpg IMG_20210129_145934.jpg
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Wil je ‘m ook ‘s van de zijkant fotograferen op een vlak oppervlak (als-of op water op snelheid)? Prop en roer komen dan naast het tafelblad. De as en drijvers leunen op het tafelblad.
    Zoals op onderstaande foto... gele lijn == tafelblad.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2021
  12. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    IMG_20210129_165416.jpg IMG_20210129_165444.jpg IMG_20210129_165439.jpg
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2021
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    De drijvers rusten dan op de tafel evenals het achterste deel van de as. En de hele romp is zichtbaar over de gehele lengte.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2021
  14. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Foto's in de vorige posting aangepast.
    Ik zie nu waar je naar toe wilt
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Nu mis ik alleen nog de hoek van onderzijde drijvers met de (denkbeeldige) waterlijn. (landscape ipv portrait :))
     
  16. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    P_20210129_171437.jpg P_20210129_171437.jpg
    P_20210129_171437.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Het punt van zorg omcirkeld... kan ook aan de foto liggen, maar het lijkt erop dat de hoek drijver - water erg vlak is. Klopt dat? Ook als je bijvoorbeeld van een wat lager punt kijkt/ fotografeert?

    [​IMG]
     
  18. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik zie een duidelijk verschil tussen jouw Mathea en die van mij.
    De drijvers van jouw Mathea lopen scherp en steil op naar de voorzijde terwijl bij die van mij in een flauwe bocht op naar de voorzijde lopen.
    Dat is dan ook het enige verschil.
    Het raakvlak van de drijvers is nog minder dan5 millimeter en komt daarmee aardig in de buurt van jouw Mathea.
    Ik heb dit kunnen waarnemen door er een zaklantaarn onder door te laten schijnen.
     
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Die zilverkleurige roundnose is eigenlijk de Miss-K (bouwpakketje uit de VS en ietsje kleiner als de Mathea vii van Aero-Naut). Het raakvlak van minder dan 5mm is niet relevant, de hoek van de drijvers is enorm belangrijk. Vooruitlopend op de maiden ga je te maken krijgen met:
    1. motor die te weinig toeren maakt, waardoor hydro-prop niet doet wat ze onder optimale omstandigheden doet;
    2. te weinig Angle-of-Attack drijvers waardoor onevenredig veel wrijving het gevolg is;
    3. behoorlijk veel gewicht aan voorzijde dat je zult moeten compenseren aan de achterzijde voor correct C of G. Een lichtgewicht zal het niet worden, maar dat hoeft ook niet. Mits CG maar wel juist is.

    Puntje 2 kun je makkelijk oplossen. De as naar de prop kan wss niet meer vlakker? Dan 3mm balsa onder de drijvers en in denkbeeldige driehoek vlak schuren, zodat meer A-o-A het gevolg is.
     
  20. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ga nog een poging wagen om de as (nog) vlakker in te bouwen en de hoek aan te passen.
    Foto's volgen.
     

Deel Deze Pagina